Mercedes-Benz C 240 Elegance (2000)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse - interieurMercedes-Benz C-klasse - interieur

Signalement

UitvoeringC 240 Elegance
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2000
KM-stand laatst76.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

0 KM - NIEUW

INTRODUCTIE

Deze Mercedes-Benz C240 Elegance was mijn eerste 'eigen' auto. Mijn vorige wagen was eveneens een Mercedes-Benz, een C200 Elegance welteverstaan. Deze wagen was een aantal jaren oud en had ik van mijn ouders gekregen toen ik ging samenwonen met mijn vrouw (toen nog mijn vriendin). Bij de arbeidsvoorwaarden van mijn baan zat geen leaseauto inbegrepen, dus de wagen werd particulier gekocht en gereden. Omdat ik redelijk dicht bij mijn werk woonde, was een diesel niet aantrekkelijk voor mij.

REDENEN AANKOOP

Daar ik al Mercedes-Benz reed en mijn ouders vele jaren met veel plezier Mercedes hebben gereden, was de keus min of meer snel gemaakt. Uiteraard nog rondgekeken naar andere auto's. Daarbij moest het wel gaan om een redelijk representatieve auto, waarbij bij een client stijlvol kan komen worden voorgereden. Sportwagens en terreinwagens waren destijds uit den boze. Vandaar dat de keus viel op een sedan of grote hatchback. Een zogeheten 'premiummerk' was geen direct vereiste, maar speelde wel een rol in de afwegingen.

Uiteindelijk had ik een shortlist van enkele wagens.
- Audi A4 2.4: nette wagen, maar het model was al aan vervanging toe in 2000. Vanwege te verwachten hoge afschrijvingen in verband daarmee, niet voor de Audi gekozen.
- BMW 325: fraaie auto, alleen kon geen goede zit vinden en de wagen reed me een weinig te sportief.
- Lexus IS 200: bij nader inzien een te druk interieur, auto gaf me een benauwd gevoel.
- Volvo S60 2.4T: eveneens een fraaie wagen, maar het nogal krappe interieur gaf me geen prettig gevoel.

Uiteindelijk de C240 (handgeschakeld) gekozen, vanwege de stille motor, comfortabele rijeigenschappen en de spreekwoordelijke betrouwbaarheid.

UITRUSTING

Naast de - voor Mercedes-begrippen zeer royale - standaarduitrusting, had ik de volgende opties gekozen:

Metallic lak, lichtbeige
Twin leder (gedeeltelijk lederen bekleding, gedeeltelijk kunstleder), lichtgrijs
Elegance-pakket (hout, lichtmetalen velgen, kleine stylingdetails)

Comfortpakket (alarm, airconditioning, radio-cd-speler)
COMAND navigatiesysteem
Cd-wisselaar (achteraf inbouw in dashboardkastje)
Telefooncradle in middenarmsteun, bediening via COMAND
Stoelverwarming
In delen neerklapbare achterbank
Skifoedraal
Afneembare trekhaak

Enige opmerkingen m.b.t. de meeruitrusting:
COMAND systeem heb ik als zeer prettig ervaren. De meerprijs van ca. 1000 Euro ten opzicht van het APS 50 pijlensysteem was het meer dan waard. De 'skizak' was perfect; de zak was goed vast te zetten met behulp van een gordel en vergrendeling. De trekhaak was geheel afneembaar (zelf geen plastic kapje te zien en beviel goed. Kwaliteit van de telefoon was erg goed; zéér goede ontvangst, zeer duidelijke stemmen te horen.

UITERLIJK

Destijds was de nieuwe C-Klasse een hele ommezwaai in vergelijking met het oude model. De lijn van S-Klasse, die me erg aanstond, werd 'in het klein toegepast'. De slanke neus van de wagen vind ik nog steeds fraai, maar de nogal iele achterkant had mijn bedenkingen. De goede stroomlijn van de auto zorgde voor weinig windgeruis en een net benzineverbruik.

INTERIEUR

Het rustgevende interieur beviel van het begin af aan. Een duidelijke, grote snelheidsmeter in het midden was eigenlijk het enige dat écht anders was dan in mijn vorige Mercedes. Uiteraard is de vormgeving van deze C-Klasse modern te noemen, maar de verlichting, ruitenwissers, verwarming en raambediening werkte nog steeds volgende de basisprincipes van Mercedes. Duidelijk en simpel. De knoppen voelden erg goed aan, alsof het jaren mee kon. Het grijze interieur bleek niet besmettelijk en eventuele vlekken konden simpelweg met lauw water verwijderd worden. Het hout van het Elegance-pakket bood een fraai contrast.

RIJEIGENSCHAPPEN & COMFORT

De stille motor, gecombineerd met weinig rijgeluiden is het meest opvallende aan de C240. De zescilinder zoefde er lustig op los. Altijd pit over, maar nooit opdringerig op de voorgrond. Het onderstel kan als 'stevig' worden getypeerd, maar nooit oncomfortabel. Met name fikse oneffenheden werden goed weggewerkt. De auto voelde erg stabiel aan en had wat meer sportieve eigenschappen dan de voorganger. Bergpassen in Zwitserland en Oostenrijk werden zonder enige moeite genomen. Sterker nog, het was plezierig. In alle stilte naar de bestemming toe, met de laatste paar kilometers een beetje sportiviteit; heerlijk.

De versnellingsbak schakelde typisch Mercedes. Niet boterzacht, maar trefzeker. De pook lag lekker in de hand en de zesde versnelling was een welkome aanvulling. Dit zorgde er mede voor, dat de wagen een aangename reisauto was.

De besturing wordt door velen als vaag gezien. Daar ben ik het niet mee eens. Ook dat is weer typisch Mercedes (onderhand zou men zich kunnen afvragen wat dat niet is!). Een BMW stuurt strakker inderdaad, maar het algehele gevoel van de C240 was gebaseerd op rust en comfort. De besturing paste daar goed bij. In 'noodgevallen' was er direct respons.

Het zitten van de C-Klasse is toch min of meer een zwak punt. Op zich zitten de stoelen goed, is de steun niet onaardig, maar ik kreeg vaak rugpijn in de auto. Op een of andere manier kon ik, ondanks een voor een Nederlander alleszins normale lengte van 1m81, niet 'mijn zit vinden'. In de onderrug miste ik een lendensteun en ook had ik het gevoel dat de onderbenen niet geheel volledig goed werden ondersteund. De harde zit was wat wennen, maar ben ik gaan waarderen.

Comfortabele standaarduitrusting zoals de klimaatregeling was aangenaam. Van een koel Nederland naar de Rivièra was voor deze airco geen punt, mede dankzij allemaal handige zonnesensoren e.d.. De stoelverwarming kan ik iedereen aanraden; een fris hoofd, warme rug. Heerlijk.

KWALITEIT, DUURZAAMHEID

Alle gebruikte materialen voelden goed aan bij aankoop. Zachte plastics, echt leder om de pook, stevige deurhendels van echt metaal. Ook het exterieur was perfect wat dat betreft. Een stevige laklaag met veel glans, nette afwerkingen van de chromen strips e.d.. Een en ander leek een levenlang mee te kunnen!

KOSTEN

Het brandstofverbruik volgens de fabriek 1:9,0, maar al gauw bleek door mijn rustige rijstijl dat 1:11 tot 1:12,5 haalbaar was. Het gewicht van de auto viel mee in vergelijk met zijn concurrenten en valt net binnen de klasse tot 1450 kilogram. De beurten bij Mercedes-Benz vallen qua prijs erg mee. Het aloude adagium 'Een Mercedes kopen is duur, een Mercedes rijden niet' ging op.

{N.B. Merk op dat in de titel van deze review staat dat het een C240 automaat betreft. Ik heb echter een handgeschakelde versnellingsbak gehad. Om een of andere reden wil de Autoweek-site niet echt meewerken; wat ik ook doe, ik krijg het niet voor elkaar om een handbak in te voeren!}

30000 KM - 1 JAAR - TUSSENSTAND

  • 30.000 km

ALGEMEEN

Geen enkel probleem. De wagen beviel nog steeds uitstekend. Het rustige rijgedrag paste goed bij de relatief vele kilometers die ik maken moest dat jaar. Stoelen begonnen wat zachter te zitten en de motor was goed ingereden.

PROBLEMEN

Geen.

KWALITEIT, DUURZAAMHEID

Alles nog exact alsof de wagen nieuw was. Geen problemen. Alles voelde nog even degelijk aan.

KOSTEN

Enkel een grote onderhoudsbeurt gehad, zonder problemen. Niets noemenswaardigs.

Brandstofverbruik op lange ritten rond de 1:12,5. In de stad rond de 1:8,5. Al met al zeer net voor een zescilinder.

55000 KM - 2 JAAR - TUSSENSTAND

  • 55.000 km

ALGEMEEN

De auto beviel nog steeds even goed, maar de eerste problemen staken de kop op. Op de betrouwbaarheidsproblemen na nog steeds zeer tevreden over de auto. Dit jaar iets minder mee gereden dan normaal.

PROBLEMEN

COMAND systeem ratelt bij lage buitentemperaturen. Het systeem moet 'warm' worden. Dit mag niet voor een systeem dat ca. 4000 Euro kostte.
COMAND scherm valt af en toe uit. Herstarten geeft weer beeld.
Telefooncradle vervangen. De handsfreeset (fabriek-af) gaf problemen, doordat deze de telefoon niet herkende.
Kofferdeksel wil af en toe niet goed sluiten. Auto gereset en het deed het weer.

Alle zaken onder garantie vervangen. Zeer netjes gebeurd, maar wel een beetje triest voor zo'n dure auto.

KWALITEIT, DUURZAAMHEID

Al met al dus wat problemen en niet teveel tevredenheid m.b.t. de kwaliteit. Op de elektronica na is de wagen echter goed. De deuren vallen nog met zo'n heerlijke zachte plof dicht; tekenend voor de hele wagen (op de elektronica na).

KOSTEN

Reparaties onder garantie uitgevoerd, dus kostenloos.
Benzineverbruik nog steeds op hetzelfde niveau. Met een caravan van (beladen) 1050 kilogram een verbruik van 1:8,0. Erg netjes.

76000 KM - 3 JAAR - EINDSTAND

  • 76.000 km

ALGEMEEN

De vele problemen die ik met deze C240 begon te krijgen, kwamen me behoorlijk de keel uit. De garantietermijn was afgelopen, de problemen bleven komen en de kosten daarmee ook. Hoewel de auto me verder uitstekend beviel (zie voorgaande teksten), kreeg ik genoeg van de kuren.

PROBLEMEN

COMAND systeem blijft uitvallen. Herstarten helpt soms niet.
Telefooncradle wederom vervangen.
Dynamo vervangen.
Accu vervangen.
Stoelverwarming ging op een gegeven moment niet meer uit (dat is warm, kan ik vertellen!)
Klimaatregeling koelt soms niet. Herstarten hielp.
Kofferdeksel wilde weer niet dicht gaan, resetten auto was de remedie.
Regensensor deed niets meer.
Ventilator van motor (geen idee hoe dat ding heet, excuus!) vastgezet vanwege ratelen.
Roest aan slotbouten.
Relais van de achterruitverwarming kapot.
Tal van meldingen van storingen op de boordcomputer.
Rammel rechtsachter; niet te traceren.

DUURZAAMHEID, KWALITEIT

Een echte tegenvaller. De materialen mogen mooi zijn, alles mag mooi ogen en lekker aanvoelen, maar de kwaliteit van deze Mercedes-Benz is me echt tegengevallen (zeker in vergelijk met mij oude C200!). Ik denk dat verdere tekst overbodig is; zie bovenstaande problemen.

KOSTEN

Uiteraard spreekt het voor zich dat de reparatiekosten de pan uit rezen, ondanks coulance van de dealer. In één jaar tijd bijna 4000 Euro kwijt naast de reguliere servicebeurt.

Benzineverbruik nog steeds netjes. Gemiddeld tussen de 1:11 en 1:12.


------------------------------------------------------------

CONCLUSIES

Fraaie, comfortabele, stille, rustige auto. Heerlijk mee gereden.
Alleen de kwaliteitsproblemen maakten dat ik me geen tevreden eigenaar kon noemen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.