Mercedes-Benz C 220 d Estate Ambition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 d Estate Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Eerste review
- 25.600 km
..
Beter laat, dan nooit
- 35.000 km
Zoals beloofd, bij deze mijn review over mijn S205 C220Bluetec Estate Ambition Avantgarde.
Vorig jaar rond het voorjaar, tikte ik met mijn C180CDI de 170.000 aan. Na een belletje met de leasemaatschappij en onze fleet afdeling, kreeg ik het signaal om de auto te mogen vervangen.
Je staat dan voor de keuze om weer in een Benz te stappen, of rond te kijken. De enige auto die ik serieus overwoog was een BMW 320d Tourig EDE. Dit was dan echter wel het niet gefacelifte model (pre-lci).
Het prijsverschil met de Mercedes was echter dermate, dat het geen moeilijke keuze was.
Mijn oog viel weer op een Estate. Alleen zat een automaat/estate er met het oog op 20% bijtelling niet in. Ik had mezelf voorgenomen om met gelijkblijvend budget te blijven rijden en dat moet voor dat geld (netto/netto € 600) best kunnen, dacht ik zo.
Het is iets duurder geworden, maar dan heb ik de auto ook precies zo als ik wilde. Nou ja, bijna precies. De optielijst van Mercedes lijkt haast wel onuitputtelijk en er zitten écht begeerlijke opties bij, maar goed, bescheidenheid siert te mens.
Het is een uni-wit exterieur met Avantgarde trim met Ambition pakket. Het Avantgarde interieur is off-white in half leder/half stof. Verder heb ik de geblindeerde ramen genomen, zonnerollo's en elektrische achterklep. Ook heb ik een links/rechts Airco genomen. Dit is niet de premium, maar ook niet de instap. Voor de rest heb ik alarm, comfortpakket en opbergpakket genomen. Mijn beeld is dst hij vrij compleet is, en ja zoals ik al vertelde, er blijft altijd wat te wensen.
Begin december 2014 was het zover, de auto werd afgeleverd. Tegenvaller was dat ik aannam dat de agility select controller standaard was. Dit knopje had alleen voor eur 121 bijbesteld moeten worden. Vpor dat geld! Ik kon mezelf voor de kop slaan, want had écht de boel grondig bestudeerd. Maar goed.
Het rijden is fantastisch. Het schakelen vroeg kwa doen geen gewenning, maar qua rust in het rijden mis ik de automaat wel. Echter deze auto heeft zoveel vermogen (170pk / 400nm), dat je lui kan rijden met de pook. Hij gaat altijd wel van zijn plek. Topsnelheid is overigens dik 230 kmh. Ik had dus absoluut geen reden om -net als mijn vorige- een Racechip in te bouwen. Dit bleek in de praktijk ook wel lastig, want de motor is nét iets anders geconstrueerd.
Qua kwaliteit vind ik mijn vorige Mercedes beter. De bouwkwaliteit, hele hele kleine rammels en kraakjes. De binnenspiegel trilt bijvoorbeeld bij gas geven op een tussensprint. Na een vervanging door de dealer, is dit niet weggegaan, maar guess what? De leen Ceetjes die ik mee krijg hebben het ook. Product eigenschap dus. Haha.
De Mercedes heeft me 1x laten staan, en dat kwam door bandenpech. Ligt dus niet aan de Benz. Net als mijn vorige C klasse, had deze ook een lek aan het koelsysteem. Is uiteraard onder garantie verholpen, maar wel uiterst frappant.
De Mercedes is meegeweest naar Italie en het is wederom een heerlijke reisauto. De navigatie -alhoewel iets te traag qua rekenkracht- werkt prima. Je mist de dure Comand versie niet echt en kan qua serieus meerprijs niet concurreren. Geen spijt van dus.
Zoals vermeldt staat er nu 35 duizend kilometer en heb er gewoon plezier van. Het rijdt heerlijk, de Dunlop zomerbanden plakken letterkijk aan de weg, en stuurt fantastisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.