Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance (1999) #2

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 220 CDI Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst475.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 475.000 km

De auto is van het type Elegance Selection, wat inhoudt dat er wat fijne extra opties inzitten, dit is echter niet in het keuzemenu aan te vinken, dus vandaar dat ’ie omschreven staat als ’gewoon’ Elegance.

De Mercedes bevalt in één woord geweldig, een sublieme afwerking, materialen zijn dik en stevig, doch ook zacht. De stoelen zijn aan de harde kant, maar persoonlijk vind ik dat wel prettig, ookal hadden ze meer zijdelingse steun mogen geven.
Na alle kilometers is de bekleding nog helemaal goed, en zijn er nergens kale plekken e.d. te zien.
Ook als ik zie hoe het dashboard bij deze auto in elkaar is gezet en ik vergelijk het met dashboards van andere merken zie ik telkens weer hoe degelijk deze auto in elkaar gezet is. Werkelijk fenomenaal hoe alles in elkaar past.
Beenruimte bij de bijrijder is voldoende, en de hoofd- en been ruimte zowel voor als achter is voldoende, maar wel aan de kleine kant, dit komt ook omdat de bank waarop men zit wél erg lang is. Al met al is de auto geen ruimtewonder en zeker de hoofdruimte voor langere achterpassagiers houdt niet over.

De auto geeft de bestuurder een luxe gevoel, dit door de zilverkleurige lijsten bij de deurposten waarin ’Mercedes-Benz’ gegraveerd staat, de lampjes onderin de deuren, de verlichte make-up spiegels, het hoge tapijt, de manier van het aan en uitgaan van de binnenverlichting (’klikken’ niet aan en uit maar ’dimmen’), de verchroomde ster op het stuur, de uitschuifbare bekerhouders in de midden armsteun achter, etc.
Het enige wat Mercedes in deze auto nog had moeten aanbrengen -net als destijds in de E-klasse- was een boardcomputer die het gemiddelde gebruik e.d. meet. Ook een bekerhoudertje voorin was wel handig geweest.
Waar ik elke keer van sta te kijken bij deze auto is hoe goed alles doordacht is in het gebruik, alle knopjes in het interieur zitten op een perfecte plaats, maar ook, bijvoorbeeld, de simpele manier voor het sluiten van de achterbak, overal is over nagedacht.
Een veilig gevoel zijn de automatisch sluitende deuren als je boven de 5 km/h rijdt, je weet zo zeker dat er niemand in een keer je deur open kan trekken, de deuren gaan weer open bij een ongeval of als je de deur van binnenuit opent. De deursloten werken overigens op luchtdruk, waardoor je geen harde -klak- hoort als ze sluiten maar een zachte, ehhh, -fjop-.

De parkeersensoren zijn ideaal, zo hoef je niet te navigeren met enkel en alleen piepjes, maar word men ook omringd door 4 schermpjes waar op af te lezen is waar het obstakel zich bevindt. Ook de regensensor neemt veel werk uit handen, deze regelt zelf hoevaak hij op en neer moet gaan. Nog een fijn middel is de zelfdimmende binnenspiegel en buitenspiegels, zodat andere weggebruikers je niet verblinden. Fijn in de winter is de Rest-verwarming, die in te schakele is bij het verlaten van de auto, de warme lucht die dan nog in de motor zit word dan het interieur in geblazen, waardoor daar de temperatuur constant blijft.
Ideaal zijn ook de omklapbare hoofdsteunen, zodat er meer ruimte is om te zien bij het achteruitrijden.
Natuurlijk is het geen C- of E-klasse van de huidige tijd, maar daarentegen is het wel een Mercedes van de oude stempel, en dat merk je.

23-10-2008 is de auto verkocht aan autobedrijf Martin Jansen te Zeeland.

PROBLEMEN

  • 475.000 km

Update 15-08-2006:
Kilometerstand: 390.452
Alles functioneert nog naar behoren.


Update 29-10-2006:
Kilometerstand: 401.179
Nieuw lampje in één van de 4 lampen in de binnenverlichting.


Update 28-12-2006:
Kilometerstand: 408.276
Auto heeft een paar weken op en neer gependeld naar Enschede, toch een rit van 1,5 uur, geen problemen bij het ’s-ochtends starten in de kou.
Wel een nieuw probleempje erbij; de airco compressor is stuk, dit veroorzaakt een brom en vibratie. Wel is de kwaliteit nog merkbaar van het merk; de airco koelt nog wel.

Update 28-04-2007:
Kilometerstand: 418.000
Geen problemen.

Update 19-06-2007:
Kilometerstand: 430.000
Nieuwe veren achter, de Mercedes begon een beetje door te hangen. (Caravan van 1700 kilo)
Verder helemaal niets.

Update 4-9-2007:
Kilometerstand: Bijna 440.000
Still going strong.
Ik begin wel te zien dat de auto’s meer kilometers gemaakt heeft dan broertjes met minder op de teller, het hout in de middenconsole waar de pook in staat heeft wel wat krasjes en de bekleding van de midden-armsteun begint ietwat te slijten.


Update 21-10-2007:
Kilometerstand: 445.000
Geen problemen.

Update 19-08-2008:
Kilometerstand: 475.000
We rijden vrolijk door zonder problemen.

23-10-2008 is de auto verkocht aan autobedrijf Martin Jansen te Zeeland.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.