Mercedes-Benz C 220 CDI Elegance (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 220 CDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 226.600 km |
KM-stand laatst | 449.000 km |
- 323.200 km
Aanschaf:
De auto is dus een zilverkleurige W202 220cdi Elegance automaat, met blauw stoffen interieur. Ik heb de auto gekocht met een km-stand van ca. 226.600 km., in augustus 2010.
Onderhoud:
226.600 (half augustus 2010): Aanschaf
228.000 (eind augustus 2010): Thermostaat onder garantie vervangen. Temperatuur werd niet hoger dan ca. 60 graden. Bekend euvel en dus ook snel en keurig opgelost door verkopende garage. Was na 20 minuten en een bak koffie weer klaar. Kosten 0 Euro.
243.000 (december 2010): Grote beurt bij plaatselijke garage. Bijkomend een uitlaatbeugeltje (7 Euro ongeveer) wat vervangen is. Kosten totaal 450 Euro. Later bleek er teveel olie te zijn ververst, waardoor de boordcomputer melding gaf dat er olie afgetapt moest worden. Hiervoor weer naar de plaatselijke garage gegaan, wat gelijk dus mijn laatste bezoek was. Tevens was het service-interval niet gereset. Al met al een slordige indruk gekregen van dit bedrijf.
261.000 (eind juni 2011): Kleine beurt, deze keer en vanaf nu bij de dealer in de buurt. Geen bijzonderheden, dus voor 300 euro weer klaar.
281.000 (begin oktober 2011): De wagen begon steeds meer te roken, en ook zag ik een zwarte aanslag op het blok. Toch maar even de zwarte afdekkap erafgeschroefd en tot mijn schrik zag ik daar een glimmende zwarte drab op het blok zitten. Uiteraard een afspraak gemaakt met de dealer. Bleek te gaan om lekkende verstuivers, oftewel er ontsnapt lucht en diesel langs de verstuivers op het blok. Het ging om twee verstuivers, die uit het blok zijn getrokken. Enkele onderdelen zijn vervangen, zoals afdichtringetjes en wat brandstofleidingen. De verstuivers konden weer teruggeplaatst worden. De rekening bestond grotendeels uit arbeidsloon. Kosten: 550 Euro.
289.700 (begin december 2011): Grote beurt en wat bijkomende zaken. De twee achterbanden (zomer, Michelin) waren echt op. Ik heb hier ongeveer 60.000 km. mee gereden, en de vorige eigenaar ook nog een onbekend aantal km's. Vorige winter heb ik voor een leuk prijsje (250 Euro) 4 stalen velgen met goede winterbanden over kunnen nemen. Deze zijn nu dus in de plaats gekomen van de lichtmetalen velgen, welke de opslag van de dealer in zijn gegaan. Op de achtervelgen zijn dus 2 nieuwe Michelins gegaan. Tevens is de remvloeistof vervangen/ververst. Ook heb ik gevraagd of er gekeken kon worden naar het gebonk dat afkomstig is van de ophanging aan de voorzijde. Dit geluid is te horen tijdens het rijden op klinkerwegen, of in situaties waarin je snel en/of scherp moet sturen, zoals rotondes en bij inparkeren. Ook merkbaar (trillingen in het stuur en de vooras) bij snelheden boven de 135 km/h. Dit bleek te gaan om 2 stabilisatierubbers of zoiets. Deze zijn vervangen, hetgeen 60 Euro kostte. Het gebonk is geheel weg en ook op hogere snelheden totaal geen trillingen, gebonk of wat dan ook. Totale kosten bij elkaar: 900 Euro.
303.000 (april 2012) De tweede verstuiver vervangen door een nieuw exemplaar. Kosten 500
315.500 (juni 2012) Weer gedoe met verstuivers, ditmaal van cilinder 4. Omdat ik nu een beetje beu begin te worden de wagen naar een dieselspecialist gebracht, die alle verstuivers heeft getrokken en heeft gereviseerd en alles opnieuw heeft gemonteert en afgestelt. Verder heb ik gelijk een kleine beurt laten uitvoeren en kan hij weer op voor de APK. Goedgekeurd. Kosten: 1300.
Huidige stand is 323.000.
Al met al weinig problemen, op de verstuivers na. Achteraf bezien had ik het beste gelijk naar het revisiebedrijf kunnen gaan. Tip dus voor andere eigenaren van een cdi. Alles in één keer laten reviseren. Kost wel wat maar dan ben je er ook meteen vanaf.
Is het daarmee een slechte of dure auto? Zelf denk ik van niet. Je moet niet vergeten dat deze problemen optreden bij een hogere km-stand. Een km-stand waarbij je bij sommige andere merken al 3 distributieriemen, 3 spanrolsets, 2 waterpompen, 1 dynamo, 2 egr-kleppen en 1 brandstofpomp verder ben.
Verbruik ligt gemiddeld rond de 1:17, meet 80% snelweg. Zomers rond de 1:18 en in de winter zakt dit naar 1:16. Vind ik best meevallen voor een automaat uit '98. En het zijn geen waarden waarvoor je in een Slowmotion of Ecopech gaat zitten om 3 knaken te besparen en de achterkant van een vrachtwagen gaat zitten bestuderen op de snelweg.
- 354.200 km
Update 14 november 2012:
Gisteren de teller op 340.000 gezet. In 4 maanden dus 20.000 gereden, auto heeft in september stilgestaan wegens vakantie.
Rond de 337.000 een grote beurt uit laten voeren, + wat kleinere zaken zoals multiriem vervangen en 2 lampjes. Totaal ca. 600 euro. Verbruik nu rond de 1 op 16,5 tot 17. We rollen lekker verder.
Update 28 januari 2013:
Gisteren de 352.000 gepasseerd.
Bij 349.000 de voorruit vervangen (170 euro)
Bij 349.700 startte de auto niet meer (accu verrot), ANWB erbij en voor 139 euro een nieuwe accu.
Verder geen problemen, over een maandje weer tijd voor een beurt.
Huidige km-stand 7 februari 2013: 354.200
- 404.000 km
Update 02-12-2013:
Maart 2013 (359.000):
Afgelopen week de beurt laten uitvoeren.
Wel iets duurder dan verwacht (1300), maar o.a. de volgende zaken zijn uitgevoerd:
-Kleine beurt
-Nieuw ruitenwisserblad
-4 nieuwe banden (voorbanden hebben minimaal 130.000 km dienst gedaan, waren echt op)
-Nieuwe remschijven voor
-Nieuwe remblokken voor
08 juli 2013 (380.500):
Vorige week bij 379.500 een grote beurt laten uitvoeren en APK. Zonder opmerkingen door de APK gekomen. Alles bij elkaar 500 euro. In de tussenliggende tijd (afgelopen 20.000 km dus) nog geen lampje hoeven vervangen.
11 augustus 2013 (386.600):
De aircopomp bleek kapot te zijn en laten vervangen. Inclusief de hele zaak bijvullen etc. was ik 1000 kwijt. Uiteindelijk geen spijt van gehad de afgelopen twee weken aangezien we naar Italië zijn geweest (Toscane en Umbrië en omgeving) en ruim 3.500 km gereden. Daar was het in de wagen heerlijk koel ondanks de buitentemperaturen tot 40 graden. En genoten van het comfort van deze auto van toch al weer ruim 15 jaar. Menig nieuwere auto defect langs de wegen zien staan.
06 november 2013 (400.300):
Vandaag de auto weer opgehaald bij de garage.
De volgende zaken zijn gebeurd:
-Kleine beurt
-Slang van stuurbekrachtiging vervangen wegens lichte lekkage
-Verstuiver getrokken wegens lekkage. Nieuw brandplaatje geplaatst. Verstuiver was in orde
-Schokdempers voor vervangen
Kosten inclusief vervangend vervoer waren 680 euro.
Hierbij nog wat cijfers over de auto:
3 jaar en 3 maanden in bezit en sindsdien 173.500 km gereden.
Verbruik jaargemiddeld 1:17. Brandstofkosten ca. 8,2 cent per km, uitgaande van 1,40 euro per liter voor diesel.
Afschrijving: 2,9 cent per km. Uitgaande van restwaarde van 1000 euro.
Onderhoud: 5,4 cent per km. Grootste kostenposten airco 1000 euro en verstuivers rond de 3 ton door dealer laten repareren en later vervangen dit heeft ca. 1200 euro gekost wat achteraf weggegooid geld bleek te zijn. Dieselspecialist heeft later alle verstuivers vervangen.
Verzekering: 0,5 cent per km
Wegenbelasting: 2,3 cent per km
Totale kosten per km ongeveer 19,5 cent.
Huidige km-stand is 404.000 km.
Ruitenwissermechaniek
- 411.000 km
De auto heeft de eenarmige ruitenwisser en nu heeft het mechanisme dat ervoor zorgt dat de wisser ook ver in de hoeken komt het begeven. Dit zorgt ervoor dat de wisser tegen de zijkanten aan slaat. Probleem ondervangen door een kortere ruitenwisser te monteren. Wist nu wel iets minder oppervlakte, maar zicht is er niet minder om.
Verder geen problemen.
Grote beurt
- 421.100 km
Vorige week een grote beurt laten uitvoeren.
Tevens nog wat extra dingen:
- er is vermoedelijk een bal tegen de rechter buitenspiegel aangekomen waardoor deze was afgebroken. Hing nog wel aan de auto maar wapperde tijdens rijden alle kanten op. Laten vervangen dus door een nieuw exemplaar.
- 2 nieuwe achterbanden van Michelin
- nieuwe multiriem
Kosten 1200, weer een boel geld maar gewoon slijtagedelen en een beetje pech met de spiegel.
Kilometerstand: 421.100 km. Verbruik is gunstiger geworden nu het meestal boven de 7 graden is en de zuheiser niet meer aanschiet: 1:17,5.
Geen problemen
- 433.000 km
Weer 12 duizend gereden sinds laatste beurt. Nog naar Frankrijk en Zwitserland geweest. Geen problemen tot dusver,
Bijna 4,5 ton
- 449.000 km
In juli (bij ca. 437.600 km) is de auto voor de APK geweest.
De volgende zaken zijn gedaan:
- APK
- kleine beurt
- nieuwe remblokken achter
- nieuwe remslangen voor
- 3 lampjes vervangen
Lampjes en remslangen kwamen naar voren tijdens de APK, de slangetjes kregen last van uitdroging.
Deze keer ben ik naar een goedkopere garage gegaan, omdat de garage waar ik hiervoor kwam bij bestudering van de rekeningen voor sommige onderdelen de hoofdprijs vroeg. Dat doen we dus in het vervolg niet meer.
Totale kosten 330 euro.
In de tussentijd geen problemen gehad.
Km-stand nu 449.000.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.