Mercedes-Benz C 200 Kompressor Estate Avantgarde (2008) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Kompressor Estate Avantgarde (2008)

Signalement

UitvoeringC 200 Kompressor Estate Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst223.700 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en ophalen

  • 218.000 km

Ik heb eerder een Mercedes C-klasse gereden, een C240 elegance uit 2001. Na 5 jaar Tesla model 3 naar tevredenheid te hebben gereden begon het Mercedes gevoel toch weer te kriebelen. Met name langere afstanden op de snelweg is toch meer een Mercedes aangelegenheid dan een Tesla specialisme... Een tweede auto in het gezin was ook steeds meer welkom, dus ben ik gaan rondkijken naar een nieuwer type C dan de vorige ivm de roestvorming van de 203 modeltypes.

De eisen waren; een 200 uitvoering, combi model, automaat en een trekhaak. De tellerstand maakte me niet zoveel uit, 200k -250k is prima als het maar onderhouden is. Na een proefrit met een C200 van 2010 met 285k km die in de buurt te koop stond was ik om, er moest een Benz komen. Echter vond ik die km stand toch wel aan de hoge kant en de motor kwam niet goed op temperatuur. Er stond ook een wintersport in de planning en het zou mooi zijn om met de Benz naar Oostenrijk te kunnen. Van de C200 staan niet veel te koop, in NL staan er meer C180 uitvoeringen. De 1.8 met 184pk in de 200 sprak me meer aan dan de 1.6 in de 180 met 156pk. Toch maar een proefrit in een 180, dat viel me alles mee. Echter had die auto ook al 280k km gereden en zat er geen trekhaak op. Daarbij vond ik de prijs te hoog, dus weer verder kijken.

Toen kwam ik een C200 tegen bij een bedrijf die alleen maar jonge occasions te koop had staan. Het leek een inruiler die ze snel kwijt wilden. Daar was de prijs (ivm andere auto's) ook naar. Ik heb direct gebeld en ben er de volgende dag heengereden (220 km van huis). De auto heeft uiteraard gebruikssporen, maar de onderhoudshistorie was (grotendeels) aanwezig en de auto reed goed. Direct de Benz meegenomen met wat korting en zonder verse APK en garantie, met het idee hem naar een specialist in de buurt te brengen die de APK en een algehele check zou doen.

De specialist in de buurt (Van der Hoek en Alting in Opende) gebeld voor een afspraak en de auto erheen gebracht. 2 dagen later een telefoontje met het oordeel; goede auto. De APK was geen probleem, auto leek inderdaad goed onderhouden. Er zijn 2 looprollers(?) van de multiriem vervangen, beurt uitgevoerd, peilstok slotje van automaatbak ontbrak en is er weer opgezet, nog wat tectyl op de remleidingen gesmeerd en dat was het. Alleen nog winterbanden (er zaten all seasons met 3mm profiel op) en dan kunnen we naar Oostenrijk.

Naar Oostenrijk met de Benz

  • 218.000 km

De wintersport stond voor de deur. Met de vrouw en 2 kinderen die het nu wat langer uithouden in de auto, was het plan met de Benz naar Oostenrijk te gaan ipv de Tesla. Met de Tesla zijn we zo’n 5x op wintersport geweest, wat op zich wel kan maar je stopt wel om de 1,5 uur. Met kleine kids is dat wel prima, maar nu ze wat ouder zijn kunnen we langere stukken achter elkaar rijden.

Op een setje gebruikte 16 inch velgen zijn nog nieuwe Barum winterbanden gezet, dat voelt toch wat veiliger dan de all seasons met 3mm profiel. Met de trekhaak koffer erop vertrokken richting München voor een overnachting. Na 3,5 uur de eerste stop, dat scheelt wel in tijd. De volgende ochtend hebben we de laatste 190km afgelegd in 4u tijd, leve de files in het dal. De Benz deed het prima op de autobahn, toch de vertrouwde heimat. Wat wel opviel was dat boven de 140 km/h de auto wat zoekerig werd. Meer stuur correcties waren nodig en dat voelde in bochtige stukken niet altijd even stabiel. Ik denk de combinatie van 16 inch banden en een beladen achterkant, wat het weggedrag beïnvloedt. Verder geen centje pijn en lekker rijden.
De terugweg zijn we ‘s nachts vertrokken om 2:40u en zijn we 2x gestopt. In een dikke 10 uur hebben we 1030km afgelegd, dat is wel wat anders dan we met de Tesla gewend waren.

De reis is goed verlopen. De Benz deed het voortreffelijk, geen storing of andere technische mankementen gehad. Tov de hypermoderne Tesla lever je qua multimedia in, maar dat was met navigatie op de telefoon en muziek via een Bluetooth boxje prima te doen. De autopilot werd ook niet gemist, hoewel adaptieve cruise control soms wel handig was geweest. Wel is de Tesla op de achterbank wat ruimer. De kofferbak is ook wat dieper, maar doordat je in de Benz de hoogte in kunt maakte het qua bagage ruimte weinig uit. Qua energie zijn de kosten met de Benz wel een stuk hoger (1:12,5) maar het was toch ook wel erg prettig om onafgebroken lange stukken af te kunnen leggen, vooral als het wat rustiger op de weg was. En het autobahn cruisen met een degelijke (17 jaar oude) Duitser is toch een stuk verfijnder dan een wat luidere Amerikaan… Op naar de volgende road trip!

Retour Denemarken en oliemelding

  • 223.700 km

Voor een lang weekend naar Denemarken geweest met de Benz. Weer op de zomerbanden lekker autobahn cruisen. In totaal zo’n 1400 kilometer gereden. Op de terugreis net voor de grens met Nederland kwam er een melding dat de olie moest worden gecontroleerd bij de volgende tankbeurt. Dit bij thuiskomst gepeild en er zat niet veel meer in. Uiteindelijk bijgevuld en er ging bijna 2 liter in… Dat moeten we de komende tijd in de gaten houden.

Verder rijdt ie nog prima, hoewel de stabiliteit achter bij 140+ km/h nog niet is zoals het moet zijn, heb ik het idee. Nu op de zomerbanden die op 17 inch staan ipv de 16inch winterbanden is het deinig gedrag niet veel beter geworden. Toch maar de garage even vragen wat hier aan kan worden gedaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.