Mercedes-Benz C 200 CDI Classic (1999) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 CDI Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 197.000 km |
KM-stand laatst | 426.423 km |
eerste beurt
- 200.000 km
auto gekocht zonder garantie, maar daar was de prijs ook naar.
Nieuwe olie, filters en nieuwe dynamo (viel steeds uit)
Nieuwe remdelen
- 204.410 km
Remmen achter schoongemaakt.
Voor nieuwe schijven (Brembo) en Lucas remblokken.
Tot nu toe goede koop geweest.
Dynamo wissel
- 209.450 km
Motor loopt stationair wat bokkig, bij nader onderzoek blijkt de vrijloop poelie van de dynamo vastgeslagen te zijn.
Onder garantie krijg ik een nieuwe dynamo en deze sleutel ik er weer onder.
Nog steeds de beste koop onder de auto's tot nu toe voor mij.
Nieuwe banden
- 219.280 km
Aanschaf 2x nieuwe achterband.
Michelin energy saver 195/65/R15
Verversen
- 220.675 km
Loopt tot nu toe probleemloos.
Nieuwe olie, en alle filters verwisselen voor nieuwe.
kroon 5W/40 emperol + mann filters.
Nieuwe voorbanden
- 242.965 km
Tijd voor nieuwe banden, nu voor 2x nieuw.
Michelin energy saver 195/65/R15
Onderhoudskosten mede door alle sleutelwerk zelf uit te voeren zeer laag te noemen.
Wederom een probleemloze beurt
- 243.224 km
Gaat als een tierelier, probleemloze auto tot nu toe.
Weer tijd voor een beurt, olie en filters.
Kosten blijven laag door dat er tussentijds geen gekke dingen aan de auto mankeren.
Lekke cardan
- 253.375 km
Tijdens de APK even meegelopen onder de auto door.
Het cardan was erg nat aan de onderzijde, een 2e hands was volgens de garage best prijzig.
Thuis even aan het zoeken geweest, en inderdaad een 2e hands loopt snel richting de 600-700 euro.
Nieuw ringen en olie is niet een hele klus, dus 2 nieuwe keerringen en een liter olie aangeschaft.
4 uren sleutelen verder zit het geheel weer onder de auto, achter miste er een 100 cc uit (van de hele liter), dus drooglopen was nog niet aan de orde.
Slijtage deel
- 262.820 km
Inmiddels begint er onder de auto wat lawaai te ontstaan.
Enig speurwerk levert een versleten fuseekogel op, de prijs en het gemak waarmee deze is te verwisselen geeft dan ook geen reden dit uit te stellen.
Zeker met de komende APK in het vooruitzicht maar zeker vernieuwen.
Alleen maar een beurt
- 265.348 km
Zonder problemen gaan we door naar weer een verversingsbeurt, geen enkel mankement tot nu toe.
Olie en alle filters verwisselen en we kunnen er weer 20.000 km tegenaan.
Klein probleempje
- 272.395 km
Tijdens langzaam rijden piept er iets achter wat ik niet thuis kan brengen, een speurtocht langs de remmen (want dit staat bovenaan) het euvel gevonden in de vorm van een klemmende remzuiger.
De remtang schoongemaakt en de zuiger met heen en weer bewegen weer gangbaar gemaakt.
Door het vastzitten zijn de remblokken wel aan vervanging toe, maar gezien het prijsniveau van merk onderdelen geen probleem deze te vernieuwen.
Gelijktijdig ook maar alle remmen doorgepompt met nieuwe remvloeistof (zeker gezien met de aankomende vakantie rit).
De bandjes
- 285.620 km
De achterbanden zijn aan het eind van hun levenscyclus en worden wederom vervangen door Michelin, zelfde uitvoering als die erom lagen.
Gereden kilometers met deze banden: 66.340 km.
(lijkt mij geen gekke score).
Probleemloos van beurt naar beurt
- 288.610 km
Geen uitschieters mbt onkosten en wederom alleen kosten voor een beurt met olie en filters (waarbij opgemerkt dat alleen het luchtfilter door mij telkens een beurt wordt overgeslagen).
Lekke condensor airco
- 294.262 km
Serieus probleem, airco laten bijvullen, maar deze is binnen afzienbare tijd niet meer werkend te krijgen.
Middels stikstof en gewapend met een plantenspuit met zeepsop gaan we alle leidingen langs.
De onderste leiding van de condensor blijkt de boosdoener te zijn, de klem die erom heen zit is water tussen blijven zitten met corrosie tot gevolg (en dus een lekke leiding).
Dit vergt even wat meer serieus sleutelwerk, de gehele voorzijde moet los om de condensor er tussen uit te krijgen.
Het betreffende leiding deel wordt bij mij op de zaak door iemand onderhanden genomen en later op de dag is deze weer dicht te noemen.
In omgekeerde volgorde monteer ik de condensor er weer tussen en na vulling is deze (met wel nieuwe afdichtingen) weer dicht te noemen.
Tevens monteer ik nieuw drogerfilter daar alles los is geweest.
Dynamo probleem
- 298.536 km
Valt de laatste dagen op dat de motor stationair bokkig loopt, dit heb ik eerder meegemaakt.
Een inspectie leert dat de vrijloop poelie van de dynamo is vastgeslagen.
Gezien de leeftijd van de dynamo acht ik een complete vernieuwing niet nodig en koop via internet een nieuwe vrijloop poelie.
Gewapend met een veeltand stift en een luchtsleutel is de oude poelie te verwijderen en de nieuwe is ook weer zo gemonteerd.
Na montage van de dynamo kan ik alleen maar concluderen dat het wederom geen grote onkosten zijn geweest om rijdende te blijven.
Koelprobleem
- 301.049 km
De temperatuur meter laat het de laatste dagen wat afweten, moeilijk in beweging te krijgen en het is niet eens maandagochtend (haha).
Zoeken naar een oorzaak gaat niet veel tijd kosten, een nieuwe thermostaat is in "no time "aangeschaft en enig sleutelwerk en wat nieuwe koelvloeistof verder wordt de auto weer ouderwets warm zoals het hoort.
Wederom alleen een slijtage deeltje
- 302.160 km
Met alweer een APK in het vooruitzicht, wederom een klein slijtage deeltje wat de pret qua kosten niet mag drukken.
Fusseekogel aan de andere zijde is aan vervanging toe.
Onder de naaf wel te verstaan, dat geld ook voor de eerder genoemde kogel.
Remmen achterzijde
- 305.393 km
Remmen achter zijn aan vervanging toe, enorm ingesleten en blokken zijn helemaal op.
Het wordt een compleet setje ABS inclusief bijbehorende blokken, tevens de handremschoenen mee vervangen.
De eerder beschreven remklauw achter zit nu helemaal vast en wordt hierbij dan ook vervangen door een exemplaar van de sloop.
Olie en de filters
- 313.216 km
Het is vlak voor de vakantie, dus wat nieuwe olie en bijbehorende filters kan geen kwaad.
Geen hoge kosten dus een extra zakcentje in de vakantie.
Iets te vroeg gejuicht
- 315.185 km
Toch net voor de vakantie de remmen nog maar even schoon, lange Franse tolwegen en hitte met de caravan erachter moet e.e.a. toch optimaal zijn.
De remblokken voor zitten inmiddels ca. 110.775 km (jawel), en nog maar half weggesleten.
Echter de voering is losgebroken van het stalen plaatje, dus aan vervanging toe.
De keuze valt op Delphi deze keer, ooit eerder gebruikt dus ervaring dat het goed is.
Koeling
- 326.177 km
Gevalletje koeling deze keer, er brand een lampje met een soort van reservoir.
Koelvloeistof is op peil, nergens iets wat onder de streep zit.
Het wordt googlelen om erachter te komen.
De koelfan schijnt gekoppeld te zijn aan het peilniveau van de koelvloeistof ook als deze op peil is.
Echter de fan slaat niet meer aan, euvel een regelunit die rechtsvoor achter de kunststof schermen gemonteerd is.
Een exemplaar van de sloop brengt uitkomst en na montage is het betreffende lampje uit en alles werkt weer naar behoren.
De bandjes
- 328.318 km
Banden zijn aan de beurt, erbij gezegd dat deze enkele malen van voor naar achteren zijn geweest voor een wat gelijkmatiger slijtgedrag.
Resultaat, maar dan wel helemaal opgereden 85.353 km op een setje Michelin (dan is de volgende keuze niet heel erg moeilijk).
Een doorsmeerbeurt
- 331.651 km
Tijd voor alleen olie en bijbehorende filters.
Uiteraard zelfde merk en type olie.
Wat goed is moet goed blijven.
Lekke branderplaatje
- 348.935 km
Stinken in auto, dat is zo ongeveer waar het mee begon.
De zwarte kap even eraf gehaald en al snel wordt duidelijk dat er een nieuw fenomeen is geboren voor mij.
Ik twijfel nu wat te doen, uitbesteden of toch zelf.
Problemcar gaat de nodige info leveren om de stap zelf te zetten, ik schaf een verstuivertrekker en handfrees set aan om de klus zelf aan te vliegen.
Met een investering van wel €5,30 voor een branderplaatje en nieuwe rekbout zijn zowat alle ingrediënten voor de klus in huis.
Schoonmaken, aanlegvlakken opzuiveren en met de juiste aanhaalmomenten de zaak weer monteren is deze verstuiver weer klaar voor gebruik.
Nog een plaatje
- 349.895 km
Gereedschap niet voor niets aangeschaft, wederom een lekkende verstuiver.
Nieuwe bout en plaatje, alles schoonmaken en met beleid monteren kunnen we ook met deze cilinder weer verder rijden.
Remvoering
- 355.518 km
Handremvoering is aan de beurt met de APK in het vooruitzicht.
Deze was de laatste vakantie blijven hangen en is zo ongeveer helemaal opgefikt en deed in z'n geheel niet meer mee.
Betreft alleen de rechtsachter.
Smeren met de olie
- 357.449 km
Blijft eentonig, maar alleen olie en de nieuwe filters en we kunnen weer verder rijden.
De bandjes
- 363.377 km
Nieuwe banden, wederom zoals eerder opgemerkt Michelin.
Dit setje bracht mij 64.698 km ver, geen gekke score lijkt mij.
Olie en filters
- 380.522 km
Kan het bijna op voorraad gaan leggen, het blijft eentonig maar is het enige wat eraan moet gebeuren.
Veertje
- 385.355 km
Afgekeurd op een kapotte veer, onderste stukje was afgebroken.
Een exemplaar van de sloop en met een geleende veerklem (met van die schotels) is het klusje vlot klaar en kunnen we weer verder.
Geen geluid
- 387.502 km
Wegrijden en nog even toeteren was er even niet bij, met andere woorden de claxon had de geest gegeven.
Het wordt eentje van de sloop en na enig zoekwerk is duidelijk waar de kapotte zich bevind zodat deze zich kan laten vervangen.
Stuurproblemen
- 388.707 km
Er is al een tijdje wat trilling in het stuur te merken.
Zoeken met de bekende digitale machine leert dat de lagerbus van de pitman arm is versleten.
Dit kost ook enig speurwerk maar wordt uiteindelijk gevonden om te worden vervangen.
Laswerkzaamheden
- 393.549 km
Dat het plaatwerk van dit type al niet als uitmuntend te boek staat was wel bekend, maar ook dragende delen moeten kritisch worden gevolgd tijdens hun levensduur.
De linker veerpot die in de wielbak gelast is, was aan beide zijden losgescheurd en met de forse veerdruk dreigde deze een eigen weg te kunnen gaan volgen.
Ook dit lasdeel is gewoon op internet te koop, veer verwijderen alles los slijpen en duidelijk markeren waar de nieuwe weer geplaatst moet worden.
Het achterliggende plaatwerk is van dusdanige kwaliteit dt er een solide basis is om de nieuwe er tegen aan te lassen.
Het geheel nadien mooi wegwerken met de nodige tectyl en de veer weer terug plaatsen, en wederom kunnen we weer vele kilometers gaan maken
Remmen voor
- 396.745 km
De voorste remschijven zijn inmiddels tot op het bot versleten, tijd voor een frisse set met nieuwe blokken wel te verstaan.
Levensduur van de Brembo schijven 192.335 kilometer.
Nu voor de prijs een setje Optimal schijven met bijbehorende blokken.
Duidelijk is dat deze set niet kan tippen aan de Brembo set, feedback is duidelijk minder en drukopbouw tijdens het echt fors remmen loopt duidelijk achter bij de Brembo uitvoering.
Het prijsverschil is niet bijster groot, maar als ik weer moest dan toch de eerst genoemde.
Contact verloren
- 400.592 km
Na een intensief leven als sleutel met bijbehorende familie, begeeft op een middag mijn sleutel het.
Alle contact met de auto is weg, eenmaal in de auto is ook het stuurslot niet meer tot enige beweging te verleiden.
Kortom de computer met stuurslot en contactslot is overleden.
Dit wordt het één na duurste onderdeel in de levenscyclus van mijn auto tot nu toe (€225,-).
Het wordt een setje van de sloop, internet levert uiteraard de benodigde montage informatie en na een paar uur werkt ook dat deel van de auto weer zoals het behoort te werken.
Voor de inwendige smering
- 400.931 km
Weer tijd voor de noodzakelijke wissel van olie en filters, erg bevorderlijk voor de levensduur van de motor uiteraard.
Na de voorgaande reparatie hopelijk geen nieuwe onverwachte kosten in het vooruitzicht.
Slecht starten
- 407.786 km
Het starten laat wat te wensen over, er moet even worden doorgestart om de zaak tot leven te kunnen wekken.
Alles heeft er de schijn van dat het een brandstofprobleem is, ook gezien het feit dat er rondom de hogedrukpomp nogal wat diesel zit.
Het zijn de welbekende O-ringen die na een miljoen trillingen toch wat lekkage vertonen daardoor drukverlies in de aanvoerleiding veroorzaken.
Met een investering van € 5,50 en wat "piel"werk kan ook dit hoofdstuk worden gesloten en het starten is weer als vanouds te noemen en verdere lekkage blijft achterwege.
Veertje
- 407.873 km
Was al een tijdje bekent bij mij maar ik moest er nog eentje halen, maar er was weer een veer waar een stukje vanaf was gebroken.
Koude weer heeft een slechte invloed op de veren en de hieruit voortvloeiende kosten zijn wel te overzien.
Een sloop exemplaar voor €30,- en de klus is weer geklaard, daar de boel toch open ligt neem ik de fuseekogel ook direct mee, is een twijfelgeval maar dan hoeft het bij de APK geen afkeur punt te worden.
Stuurproblemen
- 415.301 km
Het sturen is de laatste tijd verworden tot trillen in het stuur met dito geluiden die onder de auto vandaan lijken te komen.
Het wordt een redelijk onderzoek, maar na van alles te hebben onderzocht is de conclusie dat de spoorstang de nodige speling heeft.
Een nieuwe is niet bijster duur € 61,41
De auto even goed met de benen van de grond en na de nodige moeite te hebben gedaan om de oude stuurkogels los te krijgen kan de nieuwe eronder worden geplaatst.
Ik heb zoveel mogelijk de maatvoering van de oude overgenomen op de nieuwe om uitlijning te kunnen waarborgen.
Na montage van de nieuwe blijkt toch echt wel dat er opnieuw moet worden uitgelijnd, het geheel is compleet van de het "padje" want er is een verschil van wel 2 cm!!
Maar na deze actie spoort de auto dan ook weer als een nieuwe.
Laatste beurt
- 425.757 km
Ja inderdaad, de laatste beurt met olie en filters.
Dat kon ik echter nog niet vermoeden dat dit zo kon worden bestempeld maar op 16-11-2016 ziet een achterligger mij te laat als laatste in een rij wachtende auto's.
Met een gang van ongeveer 40 km/h, wordt ik van achter aangereden en schuif met dito gang door naar mij voorganger.
Gevolg, een zeer slecht sluitende kofferdeksel door een redelijk verbogen chassis balk achter en een fors in elkaar zittende voorkant (grill tegen de radiator, chassisbalk fors verbogen, motorkap geheel geknikt, kapotte koplamp).
Beide bumpers afgeschreven enz.
Een scheiding is aanstaande, want de herstelkosten wegen niet meer op tegen de huidige dagwaarde.
Laatste rit
- 426.423 km
Met pijn in mijn hart lever ik de auto in bij het schade bedrijf die de auto inneemt en mij schadeloos stelt.
En dan de conclusie mbt hoe heeft de auto mij financieel gedragen over de gehele periode dat ik erin heb gereden.
Laat ik duidelijk zijn, alle sleutelwerk is door mijzelf uitgevoerd dus uurtarieven zijn uiteraard niet de kosten meegenomen.
Alle onderhoud over de periode van 228.864 km bedragen € 3.574,- (niet gerekend zijn een enkele keer een kapot lampje)
Wel alle banden, olie, filters en hierboven beschreven onderdelen welk zijn vervangen.
Auto in mijn bezit: 115,5 maanden
Altijd all-risk verzekerd voor ca. €25,-/maand
Wegenbelasting over de gehele periode ca. € 109,-/maand
Aangekocht destijds voor € 8.100,-
Restwaarde (dagwaarde) na aanrijding € 1.100,-
Verbruik schommelde altijd tussen de 1:16 (kouder weer) en 1:18,2 (warm weer), met de caravan uitschieters naar 1:10-11.
Rekenende met een gecombineerd verbruik van ca. 1:16,5 heeft de auto bij een gemiddelde brandstofprijs van € 1,10/liter zo'n 13.870 liter verbruikt.
Alles opgeteld:
€ 3.575,- onderhoud
€ 12.592,- wegenbelasting
€ 2.888,- verzekering
€ 15.258,- brandstof
€ 7.000,- afschrijving
€ 41.313,- (totale kosten autogebruik)
Gedeeld op de totale gereden afstand kom ik op een kilometer prijs van € 0,18/km
Als je mij dan vraagt wat wil je hierna weer rijden, hoef ik niet lang na te denken, met wat helder nadenken en technisch inzicht hoef je dus absoluut niet duur te rijden.
Roest is en blijft bij deze bouwjaren een serieus probleem waar ook dit exemplaar niet van was gevrijwaard, ik heb diverse plekken in de loop van de jaren schoongemaakt en van de nodige tectyl voorzien en dat zijn geen loze werkzaamheden gezien het resultaat dus buiten de beurten om zijn er altijd wel wat onderhoudswerkzaamheden die de levensduur van de auto ten goede komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren