Mercedes-Benz C 200 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 200 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
ZEEEEEER tevreden!
- 45.000 km
Na de Astra moest er een nieuwe auto komen.
Het budget was wat gestegen, dus er kon wat meer luxe en vermogen af.
Ik heb vooral gekeken naar de 3-reeks en de C-klasse omdat ik achterwielaandrijving en vooral Duits wou (dat laatste wegens eigenlijk alleen maar goeie ervaringen).
Passat was de underdog, voor het geval ik in de bovenstaande twee modellen mijn zin niet zou vinden (lees: te weinig uitrusting voor mijn budget)
Uiteindelijk kreeg ik in de C-klasse meer uitrusting dan in de 3 en is die eerste ook ruimer; dus dat heeft de doorslag gegeven.
Tegenover de 318d had de C200 ook meer koppel (360Nm). Bestelling geplaatst dus.
Levertermijn was wel lang: de dealer sprak van 6 maanden. Nog effe met de Astra verdertoeren, dus.
Uitrusting
Ik heb gekozen voor de Avantgarde uitvoering omdat ik vind dat de dynamische uitstraling zeer goed bij de huidige C-klasse past. Mercedes is een heel stuk sportiever geworden dan vroeger; dat zou tijdens het rijden ook duidelijk worden.
Verder heb ik er nog het pakket met meedraaiende Xenon koplampen op genomen, verdonkerde ramen, spiegelpakket (elektrisch inklappend én binnen en links buiten automatisch verduisterend), elektrisch openende en sluitende achterklep, demping automatisch aangepast aan rijgedrag bestuurder, ....
Van uitrusting ben ik vooral tevreden over de Xenon-lichten. De bundel wordt aangepast aan de snelheid (hogere snelheid=smallere bundel). De lichtopbrengst is werkelijk fenomenaal! Het ´meedraaien´ vind ik eerder een gadget, al merk je het wel.
De standaard audio werkt voortreffelijk; alleen is er wat teveel aan bass (staat op min), hetgeen ik niet zo prettig vind.
Problemen/betrouwbaarheid
Uiteraard hoef je bij een Benz niet al te veel problemen verwachten. De tijd van de E begin jaren 2000 is ook weer een tijdje achter de rug.
Dus ik verwacht eigenlijk de komende 180.000km geen grote problemen.
Qua bouwkwaliteit moet een Mercedes misschien wel onderdoen voor Audi de laatste tijd. Het interieur en koets zijn heel stevig, maar Audi is toch weer een beetje beter afgewerkt. Al voelt alles wel aan dat het een mensenleven mee kan gaan!
Alles gaat tot nu toe dus super met de C-klasse.
Comfort
Op het vlak van comfort laat Mercedes toch wel een klein steekje vallen: de diesel is echt wel goed hoorbaar in het interieur. Niet dat het storend is; ook niet op hoge snelheden, maar ik had een stiller interieur verwacht. Het leuke is wel dat je hem hoed hoort grollen als je eens goed in de toeren gaat.
Voor de rest is het op vlak van comfort wel dik in orde: een hele hoop evidente zaken zijn standaard (elektrische ruiten en spiegels; airco met dual-zone, afstandsbediening, hill-assist -> zeer praktisch!, elektrisch verstelbare stoelen vooraan,......)
De stoelen hebben een zeer goede instelbaarheid: zelfs na een zeer lange rit, voel je niets en stap je nog fris uit.
Verbruik
Ja, 136pk en 360Nm en dan een gewicht van om en bij de 1500kg....Het normverbruik(5,2/100km) kan gehaald worden, maar daar moet je moeite voor doen. Lager heb ik het ook al gekregen na lang aandringen, maar dan is er niks fun meer aan.
Meestal situeert het zich toch tussen de 5,5 en 6 liter (gemengd verkeer).
Met de tank van 63 liter is dus 1000km haalbaar.
Motor/rijgedrag
Dat Mercedes motoren kan bouwen, laat zich ook in dit model wel voelen.
De 200 was (net voor de 180CDI uitkwam) de basismotor; maar dat is er niet aan te voelen: je kan hier behoorlijk mee wegkomen en ook op de snelweg is er altijd wel reserve, zelfs bij hoge snelheid.
Je moet met de handbak soms zelfs goed uitkijken wat je doet: als de synchronisatie tussen koppeling en gaspedaal wat verkeerd loopt, wordt je getrakteerd op een grotere versnelling dan je oorspronkelijk in gedachten had.
Het ´gemis´ (of veel minder zijn) van het onderstuur is opvallend: bij voorgaande auto´s ging de koets snel overhellen in de bochten, maar dat doet de C heel weinig: wat is die auto zalig in de bochten te sturen!
Vorige winter ook geen problemen ondervonden in de sneeuw: winterbanden en in nood ESP doen veel. Bijkomend moet je met FWD inde winter ook zien wat je doet...
Conclusie
Ik ben uitermate tevreden over de C-klasse. Mercedes heeft weeral een zeer sterk product neergezet.
Sommigen zullen misschien het woord saai in de mond nemen; maar om daar iets aan te doen kan je hem wat aankleden. En bijkomend raad ik die mensen aan van er eens mee te gaan rijden. Dat zal hun mening danig vernaderen, want wat rijdt hij goed!
Einde
- 180.000 km
Zo, dat zijn fijne jaren geweest. Wat is de C-klasse goed bevallen.
Sinds de vorige update niets verder meer te vertellen: enkel de onderhoudsbeurten in de garage. Voor de rest starten en rijden.
Dat rijden zal ik wel voor een deel missen. Aangezien we plaats moeten hebben voor 5, een MPV betseld: C4 Grand Picasso. Deze zal heel wat minder strak rijden al maakt het Citroën comfort uiteraard veel goed.
Deze Mercedes gaat naar een volgende eigenaar. Als die hem wat goed behandelen, kan hij er nog vele jaren tegen, want wat is die auto stevig gebouwd!
Premium? Jazeker, in rijkwaliteit, stevigheid, betrouwbaarheid en comfort (mét grote C!).
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.