Mercedes-Benz C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Avantg. (2009)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Avantg. (2009)

Signalement

UitvoeringC 180 Kompressor BlueEFFICIENCY Estate Avantg.
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst41.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 22.700 km

Nadat ik een aantal jaren in een Mercedes 300E (Type W124) uit 1991 had gereden (lage bijtelling!), vond mijn werkgever het tijd worden voor iets nieuwers. Met de Mercedes-tic die ik heb hoefde ik niet lang na te denken. De Mercedes C-klasse Estate Avantgarde vond en vind ik één van de mooiste auto's van dit moment, dus die moest het worden.

Op 13 maart 2009 heb ik de auto in ontvangst genomen. Het is een Business Edition en daarnaast heb ik ook nog wat opties aangekruist: automaat, leren bekleding, comand navigatie-systeem met 6-dvd-wisselaar, Harman Kardon luidsprekers, licht-, regen- en parkeersensoren. Vanaf dat moment was het genieten geblazen. De stoelen zitten perfect, ook op lange vakantieritten, de wegligging is dik in orde en de auto voelt gewoon zeer degelijk aan. Dat geldt zowel voor de bediening als voor de rij-eigenschappen. De schakelmomenten van de automaat voel je bijna niet. Wel schakelt hij wat traag; vooral bij een snelle inhaalactie moet je hiermee rekening houden. Na eenmaal teruggeschakeld te hebben, gaat de auto er wel behoorlijk hard vandoor. Voor een 1600-motor met 156 pk en een leeggewicht van 1445 kg valt dat helemaal niet tegen.
Ook bij wat hogere snelheden (160-170 km/u, ik zit één dag in de week in Duitsland voor mijn werk) ligt de auto als een blok op de weg. Hij is dan niet echt stil; vooral het wind- en bandengeruis neemt dan aardig toe. De motor zelf hoor je op de achtergrond. Het geluid daarvan vind ik niet bijzonder mooi, maar ja, ik kwam uit een 6-cylinder en dat klinkt toch wel heel anders.

Het navigatie-systeem werkt prima. Slechts een heel enkele keer gaat er iets fout (in plaats van de afslag Roosendaal had ze het over de afslag Roskov of zoiets). De bediening met de grote draaiknop op de middenconsole gaat erg makkelijk. Ook de radio en de dvd-wisselaar worden hiermee bediend. Toch wel lekker, zo'n dvd-wisselaar: alle 250 cd's die ik heb, heb ik als mp3's op 4 dvd's gezet en ik heb nu altijd mijn gehele muziekcollectie bij me. Daarnaast zit er ook nog een harde schijf in het dashboard waar je nog zo'n 4 GB aan muziek op kunt zetten. Van het als extra bestelde Harman Kardon luidsprekersysteem had ik wat meer verwacht. Het klinkt vrij goed, maar niet perfect. Mijn Blackberry en de Mercedes-Bluetooth werken goed samen. Alleen het overnemen van het telefoonnummerbestand lukte niet. Ik heb de belangrijkste telefoonnummers handmatig moeten invoeren.

Ruimte heeft de auto voldoende. Voorin zit je prima, met voldoende instelmogelijkheden van stoel en stuur, en vanaf de achterbank heb ik van mijn kinderen van 13 en 11 tijdens de vakantie geen klachten gehoord. Ook de bagageruimte was ruim voldoende om alle vakantiespulletjes mee te nemen.

Het verbruik is volgens de boordcomputer 8,6 liter per 100 km. In het begin zat hij ruim boven de 9 liter, maar na zo'n 5000 km begon dit te zakken. Ik rijd voor woon-werk een stuk provinciale weg, een stuk op een smal dijkje met veel bochten en een stukje stad, en daarnaast dan 1x in de week zo'n 450 km snelweg naar Duitsland en terug. Eigenlijk had ik met de vele kilometers die ik nu maak een diesel moeten nemen, maar toen ik hem bestelde wist ik nog niet dat die ritten naar Duitsland er bij zouden komen.

De Pirelli's die er standaard onder zaten, zijn achter al bijna versleten. Toch heb ik niet echt een bandenverslindende rijstijl. Ik denk dat er bij de 25000-beurt binnenkort maar een ander merk onder moet. Verder heb ik geen problemen met de auto gehad.

+ comfort
+ wegligging
+ stoelen
+ prestaties

- trage automaat
- wind- en bandengeruis bij hogere snelheden

Ik stap elke dag weer met een vrolijk gezicht in, omdat ik weer mag rijden; liefst zover mogelijk, maar ook als ik naar de sporthal (300 meter hiervandaan) wil, heb ik moeite om de auto te laten staan (ik doe het wel, maar het kost moeite).

  • 41.000 km

De kilometerstand is inmiddels 41.000 en de auto heeft net een grote beurt gehad. Het vreemde is, dat de eerste (kleine) beurt pas na 25.000 km nodig was en de volgende al na 15.000 km. Ook nu staat er in de boordcomputer dat er over 15.000 km weer een beurt nodig is. Beide beurten leverden overigens geen extra kosten op. De afgelopen weken zijn kort na elkaar beide dimlichten voor vervangen, maar dat was dan ook alles.

In november zijn de Pirelli's op 17 inch-wielen er af gegaan en vervangen door Continental winterbanden op 16 inch. Die Continental's zijn duidelijk stiller dan de Pirelli's, waarvan de achterbanden inmiddels versleten zijn. Ik denk dat ik ze na de winter vervang voor Michelin's, want die Pirelli's slijten mij te hard en zijn ook te luidruchtig.

Het verbruik tussen de twee beurten was 8,1 liter per 100 km. Niet gek voor een auto van meer dan 1400 kilo en met automaat. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik kan hier wel mee leven. Die automaat heb ik trouwens altijd in de sportstand staan, want in de comfortstand schakelt hij wel erg vroeg op. De motor kan dat wel aan, maar klinkt dan toch wat brommerig en de auto wordt in de comfortstand toch ook wel wat trager. Ik heb overigens niet de indruk dat hij in de comfortstand zuiniger met de brandstof om gaat.

Wat de geluidsinstallatie betreft: Ik ben nu een stuk tevredener over de Harman-Kardon installatie dan in het begin. Ik had eerst altijd Logic-7 aan staan, waardoor er een galm in het geluid komt en het net lijkt of je in een concertzaal zit. Als je dat Logic-7 uitzet, lijkt het geluid in eerste instantie minder mooi. Maar als je hem wat langer uit laat, ga je het geluid meer waarderen, want die continue galm wordt op lange ritten gewoon vermoeiend. Conclusie: die Harman-Kardon installatie is toch zijn geld wel waard.

Alles bij elkaar ben ik nog steeds zeer tevreden. De auto is heerlijk stil, comfortabel en degelijk. Er kan op een dijkweggetje met veel bochten lekker sportief gereden worden. Wel vreemd overigens dat Mercedes deze C180 Estate met 1.6 motor inmiddels al weer vervangen heeft door een 1.8 CGI. Die heeft hetzelfde vermogen maar een hoger koppel bij een veel lager toerental. Ik ben benieuw hoe dat rijdt. De 1.6 is volgens mij maar net iets meer dan een jaar leverbaar geweest in dit model. Waren er klachten, Mercedes? Dan in ieder geval niet van mij!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.