Mercedes-Benz C 180 Estate Star Edition AMG Line (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Estate Star Edition AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 15.860 km |
Inleiding
- 832 km
Na 6.5 jaar en 130.000 km in een Ssangyoung XLV op LPG te hebben gereden wel weer toe aan iets anders. Er stonden in eerste instantie aardig wat auto's op het lijstje waaruit te beslissen met een +/- budget van € 35.000,- (in België).
* Toyota Camry hybrid, een exemplaar vanaf 2022
* Honda Civic hybrid, een 2023 of nieuwer
* Jaguar XF, eentje uit +/- 2021, maar bij de eerste waar we gingen kijken liep de motor meteen niet goed na een tweede keer gestart te hebben, dus deze viel hierna meteen weer af.
* Mercedes E klasse, eentje uit +/- 2022
* Genesis G80, eentje uit +/- 2021-2022, maar dit word dan invoeren en alle nadelen daarvan.
* Mercedes C klasse, maar dan eigenlijk meteen een nieuwe als we er op prijs uit konden komen, anders werd het 1 van de 2 laatst genoemde.
En na uiteindelijk 3 Mercedes dealers bezocht te hebben voor diverse stockwagens, toch een deal kunnen maken voor een C180 AMG in de specs zoals ik hem wilde, alleen met het nadeel dat Distronic er niet op zit (en dit dus via Mercedes ME elk jaar / 3 jaren verlengd moet worden).
Een kleine opsomming hiervan.
Het is een zwarte C180 AMG Break met nachtpakket met de volgende voor mij belangrijkste opties.
* Artico zwart lederlook (microvezel was misschien praktischer omdat we geen stoelventilatie hebben, maar ik ga het merken)
* 19" multispaaks lichtmetalen AMG-velgen, (deze staan vele malen mooier dan de standaard 18 inch 5 spaaks AMG velgen)
* schuifkanteldak
* en dan nog het 4 zone clima systeem, dit omdat de achterpassagiers tijdens de vakantie rit altijd zaten te klagen dat ze het warm hebben, nu kunnen ze het zelf bepalen.
Ik had eventueel nog wel wat ander opties willen hebben, bijv. stoelventilatie, maar ja, we hadden een budget, wel hoger dan de eerder genoemde +/- € 35.000,-, maar nu rijden we wel een nieuwe auto binnen een budget wat we konden en wilde. Hierbij ook meteen een 5 jarig onderhouds / garantie pakket afgesloten, dus de komende 5 jaar rijden we weer met de zekerheid dat er geen dure rekeningen komen, als het op onderhoud aankomt.
De eerste kilometers zijn goed bevallen, maar over het rijden enz. ga ik later nog terug komen, dat is na 832 km nog niet heel veel van te zeggen. De eerste indruk is goed, maar ja, dat mag ook wel bij een auto van dat geld.
korte eerste update
- 4.034 km
We zijn ondertussen al iets meer dan 3 maanden verder en de kilometerstand is ondertussen opgelopen tot 4034 km.
Echt heel uitdagende ritten nog niet gehad, tot op heden alleen het standaard woon-werk verkeer of een wat langere rit op de Nederlandse (saaie) snelweg gehad, maar de auto begint steeds beter te bevallen. De eerste kilometer doe je toch altijd wat rustiger aan.
Maar hoe bevalt de instap C-klasse dan qua vermogen, niet verkeerd. Bij normaal rijden is de auto best wel soepel, waarschijnlijk ook wel een deel door het EQ deel van de auto, maar ga je echt wat flink gas geven, dan heb ik niet het gevoel dat ik in 8.8 sec op 100 zit. Ik heb het ook niet nagemeten, is dus echt een gevoels kwestie en misschien komt dit wel doordat de auto zo makkelijk op lage toeren oppakt. De auto gaat wel redelijk rap naar de +/- 170 km/h op de teller, dat dan wel. Dus overal ben ik er zeker tevreden mee,. In het verleden wel diverse auto's gehad die gechipt waren, maar bij de aanschaf meteen een 5 jarig onderhouds contract met 5 jaar garantie aangeschaft, dus chippen zal nog wel een jaar of 5 moeten wachten.
Om de huidige kilometers af te kunnen leggen, heb ik het moeten doen met een gemiddeld verbruik van 7,35 l/100km (1 op 13,61). Ik had wel iets zuiniger verwacht voor de aanschaf, maar toen ik erachter kwam dat er gewoon 255/35-19 banden op de achteras liggen (225 voor), dan valt het wel weer mee.
En dan het rijden zelf, dit bevalt heel goed. Als je de auto zo ziet staan, dan zou je verwachten dat de auto heel stug rijd, maar dit valt eigenlijk wel reuze mee. De auto rijd redelijk comfortabel terwijl de auto redelijk laag bij het asfalt ligt. Het grootste nadeel hiervan is wel dat je ongeveer bij elke (echte) drempel je wel een schurend geluid hoort, dit zijn de flappen die de windstroom bij de voorbanden moet sturen, en gelukkig niet de bumper, maar je ziet dan wel regelmatig mensen kijken / omdraaien. En dit gebeurt bij diverse drempels zelfs als je hier met +/- 10 km/h overheen rijd. Ik heb me er dus bij neergelegd en ga dit geluid helemaal negeren en hopen dat deze snel weg slijten.
In Augustus gaan we met de auto op vakantie, wat een rit word van +/- 2500 enkele rit (2 dagen) en we gaan zelfs de route iets aanpassen, zodat we dan nog mooi de Transfagarasan Highway mee kunnen pikken. Maar we gaan ook slecht wegdek, stijle hellingen (tot max +/- 25%), mogelijke parkeerproblemen op ons terrein en van alles en nog wat tegenkomen met een uiteindelijk totaal van +/- 7000 km, dus na de vakantie komt er nog zeker een update hoe dit is gegaan en bevallen. Ik hoop dan ook nog wat extra foto's toe te kunnen voegen.
Terug van vakantie
- 15.860 km
Om te beginnen, de Transfagarasan Highway was zeker het omrijden waard. De laatste honderden meter van de top was het wel file rijden, maar wat een uitzichten. Maar wat is 2500 km een rot eind rijden om je vakantie adres te bereiken. Uiteindelijk in 5 weken 7500 km afgelegd met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 12.5 (overal 1 op 13,5). Hierbij moet wel vermeld worden dat er hierbij veel kilometers op of boven de maximum toegelaten snelheid waren waarbij in Duitsland zelfs hele stukken met >160 km/uur is gereden. Even voor het idee hoe snel het is gegaan, we hebben 1623 km in 14:11 uur afgelegd wat dus een gemiddelde snelheid van 114 km/h was. Tijdens de rit ook geen enkel moment het idee gehad met te weinig vermogen op weg te zijn geweest, omdat het toch maar de instap C180 is. Maar tot op heden ook nog niet harder gegaan dan +/- 200 km/h. Maar op dat soort snelheden is de auto nog steeds heel stabiel.
Qua comfort hadden we misschien toch geen AMG line moeten kiezen, want tijdens de rit eigenlijk wel goed gemerkt hoe stug de uitvoering toch wel is. Mijn voorkeur is normaal toch wel een beetje meer comfortabel, maar qua looks is het toch wel de mooiste uitvoering van de C klasse, dus daarom er wel voor gekozen en nog steeds geen spijt hiervan. De rijhoogte was ook wel een uitdaging in Bulgarije, want het bereiken van het huis was elke keer een hele uitdaging om de onderkant van de auto niet te schuren. Daarnaast was de weg kwaliteit niet altijd even goed, dus ik had toch wel een paar keer schrik om mijn velgen te beschadigen, maar uiteindelijk is dat allemaal goed gegaan.
Tijdens ons verblijf ook meteen een keramische coating laten toepassen. Hierbij is gebruik gemaakt van gyeon syncro evo en de glans die de auto nu heeft is echt heel mooi en de kosten vielen reuze mee. De foto’s van de auto zijn van na de behandeling daar ter plaatse.
Tot op heden wel al 3 keer meegemaakt dat de schermen op zwart blijven na het starten. De auto rijd dan wel gewoon, maar je kan dus niet zien hoe hard je rijd, in welke versnelling je rijd enz. Maar de auto uitschakelen en een klein kwartiertje wachten en de auto doet het weer gewoon normaal. Ik ga er wel even naar laten kijken bij het eerste onderhoud, maar ja, software, dus zal wel weinig aan te doen zijn. Ondertussen al wel weer een hele tijd geen last van gehad, dus misschien wel een software update gehad en opgelost. Voor de rest geen andere problemen gehad, maar dat was ook wel te verwachten bij een nieuwe auto.
Het grootste nadeel waar ik maar niet aan kan wennen, zijn de sliders op het stuur voor de bediening van de boordcomputer. Om dit te resetten, ben ik vaak wel een paar keer aan het proberen voordat het uiteindelijk lukt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 400 e 4MATIC AMG Line 2023 FULL OPTION
- 2023
- 31.578 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Solution AMG | Night | Panoramdak | Memory stoelen | 360 camera | Sfeerverlichting |
- 2025
- 2.500 km

Mercedes-Benz C-klasse 300 e Business Solution AMG Premium PLUS | Panorama dak | Trekhaak
- 2025
- 10.000 km