Mercedes-Benz C 180 Estate Ambition (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 180 Estate Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 0 km |
MerNeeDus --> Auto is teruggenomen
Tsja.... waar begin je een autoreview als er zoveel ellende is voorgevallen. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet heb beknibbeld op de maandelijkse leaselast. Mijn voorkeur ging uit naar een goede degelijke betrouwbare auto die –met uitzondering van de reguliere onderhoudsbeurten- niet teveel naar de garage toe moet. Tijd is kostbaar en die besteed ik liever aan leuke dingen. Achteraf had ik met de helft spekken van de staatskas een veel betere auto kunnen rijden.
Mijn auto is een maandagochtend-karretje. En niet alleen mijn auto. Bijna de gehele vloot nieuwe generaties C-klasses (vanaf 2014) is ruk. Als schot voor de boeg. Een splinternieuwe C-klasse Estate met nog geen 1.000 km op te teller die ik meekreeg als vervangauto hield na een kraakgeluid in het vooronder (waarschijnlijk motor vertelde de ANWB-man) er mee op. Weer vertraging en wederom ergernis. Mercedes heeft mij nooit willen vertellen wat er nu mis was. Na het lezen van onderstaand drama kunt u het zelf wel invullen: alles!
Vergeef me dat ik de precieze data niet meer weet maar de ellende is voorgevallen tussen 20 januari 2015 en heden.
Even voor de goede orde –voor het geval u denkt dat ik het over de oude Lada 1200 (bouwjaar 1971) van mijn vader heb – onderstaande euvels betreft een gloednieuwe Mercedes C-klasse Estate van net geen € 50.000 uit het jaar 2015. Ook zal ik proberen zo zakelijk mogelijk te schrijven zodat de feiten – die het belangrijkst zijn – helder naar voren komen. Mijn ergernis uitschakelen zal moeilijk blijken.
Ruitenwissers (zie foto)
In de eerste week na ophalen reed ik op de snelweg met regen. De automatische ruitenwissers deden hun werk totdat de rechter er mee ophield. Veel zag ik niet meer en ik zat op de linkerbaan. Snel naar rechts uitwijken om de vluchtstrook te halen was niet echt een optie, het was druk. Handmatig een tikje geven op de schakelaar was de oplossing. De linker ruitenwisser sloeg tegen de rechter aan waardoor de rechter volledig afbrak, zo de snelweg op. U begrijpt dat de auto achter mij not amused was. Helaas was ik drukdoende met mijn troebele zicht. Ternauwernood dirigeerde ik mijn auto naar de vluchtstrook. Toen het droog was ben ik verder gereden. Ik gok dat ze bij het afmonteren de ruitenwisser niet goed hebben vastgeschroefd.
Bagagerollo
De bagagerollo schoot bij het nemen van (al een klein) drempeltje los. Dit heeft na anderhalf jaar klagen geresulteerd in een tijdelijke provisorische oplossing. Nu na 2 ½ jaar heeft de rollo het weer begeven. Er zijn nieuwe geleiders besteld waar ik twee/drie weken op moet wachten. Saillant detail is dat ik zelf niet ben gebeld dat er een definitie oplossing voorhanden is. Zo lang cliënt maar niet meer belt geloven ze het wel.
Vloermat
De vloermat aan de bestuurderskant schoot elke keer los bij het instappen. In het magazijn van Mercedes kon ik me melden en kreeg wat nieuwe matten in mijn handen gedrukt. Dat mag u er zelf lekker in doen meneer.
Airco
Op de warmste dag in de eerste zomer van de Mercedes begaf de airco het. Wéér naar de garage.
Benzineklep
Het mechanisme van het benzineklepje is al twee keer vervangen. Ik rij meer met de benzineklep open dan dicht.
Navigatie / mediasysteem / schermpje  (zie foto)
Standaard geïnstalleerd op de C-klasse is het Garmin navigatiesysteem. Deze is meer dood dan levend. Regelmatig sprong het schermpje op grijs/zwarte strepen om vervolgens uit te vallen. Na een paar keer opstarten lukte het systeem om weer beeld te krijgen. Ook kon als gevolg daarvan het geluid niet meer bedienen. Het systeem is verschrikkelijk traag. Zoek maar eens wat op in de handleiding in het systeem. Dat is ondoenlijk. De navigatie zoekt en zoekt en na minuten (ja, echt!!) is een adres gevonden. Als je per ongeluk niet goed rijdt omdat de navigatie onduidelijk de route aangeeft mag je blij zijn als je voor de volgende afslag een nieuwe berekening krijgt voorgeschoteld. Het is voorgekomen dat ik te laat op een afspraak ben doorgekomen doordat de navigatie zijn werk niet naar behoren deed. Na maar liefst twee jaar zeuren en 15 software updates verder is er eindelijk een duur Command systeem ingezet. Dit werkt naar behoren en 'Mercedeswaardig'. Iemand van Mercedes vertelde mij dat ze het Garmin systeem nooit in de C-Klasses had moeten zetten. Prutswerk is het!
Mousepad
Je kan zowel via de mousepad als de draaiknop het hele menu bedienen. De mousepad heb ik nog nooit gebruikt en zit zelfs in de weg. In de nieuwste C-klasses (de verbeterde versie ;-) die ik van de week mee heb gekregen als vervangauto (mijn auto stond wederom een week in de garage) hebben ze de mousepad er uit gesloopt.
Achterdeur klemt
Het rubber van de rechterachterdeur zit los en is gemaakt. Dit is al twee keer voorgevallen.
Piepende en krakende geluiden bij de wielen
Vorige week hebben ze zowel voor als achter nieuwe remblokken en –schijven geïnstalleerd. Nu geloof ik wel dat bij een automaat dit sneller slijt omdat de motor niet afremt zoals bij een schakelbak maar toch, na 62.500 km?
Automaat / gas / scherpte
De automaat is soms volledig de weg kwijt. Hij zit soms in de verkeerde versnelling en mist net zoals het intrappen van het gaspedaal scherpte. Laatst trapte ik het gaspedaal in er gebeurde niets. De garage heeft maar een software update gedaan....
Last but not least : de auto stopt plotsklaps!
Een paar weken terug reed ik met gezin op een (gelukkig) rustige weg. Met een vaartje van ongeveer 70km per uur gaf de auto eerste twee waarschuwingspiepjes omdat hij dacht iets te zien voor op de weg. Er was niets echter de auto dacht er anders over: de Benz greep acuut zelf in en stond abrupt stil. De boterham met smeerkaas van mijn jongste dochter plakte in mijn nek. Gelukkig zat er geen auto achter mij en mijn kostbare gezinnetje. De reactie van de dealer: maar weer een software update-je .......En erger: dan moet u een afspraak maken, dan kan over drie weken!!!!!! Maar weer de directeur van desbetreffende dealer een bericht verzonden en gezegd dat het leven van mijn gezin op het spel staat. Drie weken?! De auto is de volgende dag opgehaald.
Vorige week op zaterdag 2 september 2017 reed ik een bocht door met het hele gezin in de auto. En ja hoor, wederom een remingreep van de auto zelf die dacht een obstakel te zien midden op de weg. Gelukkig reed er weer niemand achter me. Nu de maat vol is heb ik zowel Stern als de leasemaatschappij gezegd dat ik niet meer in de auto kan rijden. Het is een gevaar op de weg en ik wil mijn gezin zo lang mogelijk bij elkaar houden. Een oplossing is onderweg.
Wat mij erg stoort is dat Mercedes echt een prutsauto in de markt heeft gezet. Als u een keuze heeft tussen de Benz en de oude Lada 1200 van mijn vader adviseer ik u de laatste te kiezen. Mercedes probeert met voornamelijk tientallen software updates de auto nog een beetje bij elkaar te houden maar de kwaliteit is om te janken. Al die duizenden technici van het grote vernuftige Mercedes zijn niet in staat om de problemen op te lossen. De standaard losschietende vloermatjes en rollo's is een aanfluiting. De acute remingreep kan fataal aflopen.
Mijn dealer reageert gelaten op mijn inmiddels niet-aardige e-mails die ik stuur. Ze zijn te moe geworden van alle klachten die Mercedes C-klasse rijders spuien. In reviews en kennissen met een zelfde C-klasse lees en hoor ik dezelfde verbazing over de kwaliteit.
Kaal lijkt de auto nog betaalbaar. Standaard zit er vrijwel niets op. Ik heb een Ambition pakket en een automaat. Geloof het of niet, een bekerhouder zit er niet eens bij.
Mercedes zet met hun broddel-Mercedes C-klasse het gevaar van de inzittenden op het spel (zie de auto stopt plotsklaps en afbrekende ruitenwisser). Bij deze dan ook de oproep aan Stern/Mercedes om mij te benaderen met een constructieve oplossing. Volgende week ga ik met het gezinnetje naar Frankrijk met de Mercedes. Ik houd mijn hart vast!
Nu na 2 1/2 jaar heb ik een tevredenheidsonderzoek van Mercedes ontvangen waarin ik heb aangegeven dit niet te zijn. Binnen drie werkdagen zou ik bericht krijgen en een gesprek inzake mijn ontevredenheid. U raadt het al. Nog niets vernomen.
Ook niet op mijn oproep aan Mercedes om zich te melden bij me met een constructieve oplossing.
The best or nothing .......
LAATSTE UPDATE (waarschijnlijk) 6 oktober 2017:
Na bijna een maand een vervangauto Mercedes C gereden te hebben heb ik deze afgelopen vrijdag weer ingeleverd. Wat vooraf ging is dat mijn auto een tijd bij Stern Nieuwegein heeft gestaan voor het proberen op te lossen van de tweede remingreep. Ik kreeg een telefoontje van Stern Nieuwegein dat de auto weer helemaal is nagekeken en dat ik met een gerust hart de weg er mee op kan. De remingreep hebben ze kunnen uitlezen, verder niets dus - zo is dan de conclusie van Stern - dat de auto weer goed is. ;-). Net als de vorige keer! Ik heb mijn leasemaatschappij Athlon op de hoogte gebracht hiervan en gezegd dat een oplossing zeer welkom is. Stern gaat die niet geven. Een ding staat vast. Ik rij er niet meer in. Ik merk dat de splinternieuwe vervang Mercedes ook niet oké is. Piept ook regelmatig als er niets op de weg te zien is en de rollo schiet ook weer los. Athlon heeft nog zijn best gedaan om Mercedes te overtuigen mijn auto terug te nemen. Stern houdt voet bij stuk. Athlon zegt me dat ik inderdaad niet langer in de Mercedes kan rijden vanwege bovenstaande ellende en besluit de auto op 'eigen boek' te nemen. ALLE LOF VOOR ATHLON!!! Mercedes / Stern Nieuwegein laat dus bewust consumenten in levensgevaarlijke auto's rijden. Stel voor dat u met uw gezinnetje 130 km per uur op een drukke snelweg rijdt en de auto beslist zelf om in een keer de rem vol in te trappen? Mercedes/ Stern Nieuwegein bekommert zich daar niet om en zegt glashard dat het veilig is om in de auto te rijden. De vestigingsmanager is aanhanger van struisvogelpolitiek. Ook de heren en dames daarboven hullen zich in stilzwijgen. Ook na mijn vorige oproep.
Afgelopen vrijdag heb ik de vervangauto teruggebracht en mijn auto bij Stern Nieuwegein uitgeruimd. Een excuus dat wij u leven in gevaar hebben gebracht was er niet bij.
Eens kijken naar de AUDI A5 Sportsback ......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.