Mercedes-Benz C 180 CGI BlueEFFICIENCY Estate (2011)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse Estate
Mercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 180 CGI BlueEFFICIENCY Estate
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf64.272 km
KM-stand laatst85.927 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Verrassend lekkere auto

  • 67.000 km

Door wisseling van baan ben ik inmiddels van een BMW via Audi in een Mercedes beland.
Ik had van 2004 tot 2007 een BMW compact, van 2007 t/m 2009 een BMW 318d (sedan), van 2010 tot begin dit jaar een Audi A4 1.8 Avant en nu een Mercedes C180 station.

Ik ben altijd een fan geweest van BMW, dus was het nogal balen dat bij mijn vorige werkgever dit merk niet geleased mocht worden.
Dus toen maar een Audi gekozen, gelukkig was deze helemaal compleet, met S-Edition, MMI-plus, sportstoelen, 18 inch wielen, ga zo maar door. Alle denkbare luxe en toch vond ik het maar niets. Een Audi rijdt namelijk gewoon niet lekker, niet comfortabel (waarschijnlijk ook deels door het sportonderstel en de 18 inch wielen) en ook niet sportief (door de besturing).

En nu dus weer een nieuwe baan en een Mercedes C180 voor de deur gekregen, uit de pool. Ik heb nooit belangstelling gehad voor Mercedes en de auto die ik nu mag rijden, op kenteken gezet in januari 2011, is zo goed als kaal, er zit volgens mij alleen een business uitvoering als extra op. En dat betekent kaal op zijn Mercedes, het is bijvoorbeeld al meer dan 15 jaar geleden dat ik een auto had zonder leren stuur.
Maar goed, wat zit er allemaal wel op en in: 16 inch lichtmetaal, metallic lak, grotere benzinetank, cruise control, regensensor, lichtsensor, links/rechts gescheiden airco en, last but not least, pijltjesnavigatie (!). En verder helemaal niets.
De motor is de instap turbomotor C180 benzine met 156 pk.
De auto is zo dus 10000 euro goedkoper dan de Audi uit 2010 en de BMW uit 2007.

En, hoe bevalt het? In één woord geweldig!
Wat een enorme meevaller. Eindelijk weer achterwielaandrijving wat zorgt voor heel veel rust in het stuur, enorm comfortabel en ook nog eens verbazend snel.
En ik kan eigenlijk ook heel veel waardering hebben voor die Mercedes rariteiten. Het is best leuk om achter een ster aan te rijden, de handrem moet je met je linkervoet bedienen, de cruise control moet je bedienen met een raar dun sprietje dat op een vreemde plek zit.
Het leukst vind ik echter nog dat in mijn uitvoering als extra een grotere benzinetank is gemonteerd, 66 ipv 60 liter. Gek hoe doelmatig zo iets is, heb je ook met een benzinemotor met gemak een actieradius van 800 km.

Het enige irritante is de pijltjesnavigatie. Ook dat heb ik toch zeker al zeven jaar beter gehad. Volgens mij presteren ze het alleen nog bij Mercedes om zoiets te monteren voor een enorme bak geld.

Tot zover. Als er nieuws is, dan zal ik de review updaten.

Update

  • 80.000 km

Toch maar even een update, ondanks dat er geen nieuws is...

De auto rijdt probleemloos, bijzonder comfortabel. En ook heel verslavend.

Ik heb inmiddels een nieuwe besteld. Een C180 CDI Premium Edition Elegance. Een sedan uitvoering, zwart metallic exterieur en beige interieur. En met de ster op de motorkap, zoals het hoort bij een Mercedes sedan.

Een paar weken na mijn bestelling werd de C220 CDI in de 20% bestelbaar, maar toen kon mijn bestelling niet meer aangepast worden.

Dat vind ik wel een smetje op mijn uitsluitend positieve ervaringen tot nu toe, maar doet uiteindelijk niets af aan de kwaliteiten van de auto.

Eindverslag

  • 85.000 km

Nog een weekje en dan gaat deze eruit, en komt de nieuwe erin.

Wat me is opgevallen staat hierboven al genoemd in de twee eerdere verslagen. Verrassend lekkere auto: waar ik mezelf altijd een liefhebber heb gevonden van BMW, zowel qua design als wegligging, heeft deze Mercedes-poolauto me over de streep getrokken om als nieuwe leaseauto opnieuw een Mercedes te kiezen.

Even terug naar deze Mercedes.
Volledig probleemloos, uitermate comfortabel en zeer rustgevend.
Deze Mercedes is echt kaal uitgerust, met plastic stuur, pijltjesnavigatie en meer van dat soort eigenaardigheden. Daarnaast heeft deze business class dan wel weer parkeerpiepers aan de voor- en de achterkant, links en rechts gescheiden airco, bandenspanningscontrole, automatische verlichting en ruitenwissers, etc., etc. Ik heb het dan ook nooit een onvoldoende uitgeruste auto gevonden, ook al omdat werkelijk alles van topkwaliteit is. En let wel: dit is de uitvoering van voor de facelift. Vlak na levering van deze auto werd de C-klasse aanmerkelijk geupgrade.

Ik heb geen ervaring opgedaan met onderhoud. Ik heb er ruim 20000 km in gereden, maar de leasemaatschappij vond het niet nodig de auto nu voor onderhoud aan te bieden, ondanks dat de onderhoudsindicatie aangeeft dat ik er inmiddels ruim 4000 km overheen zit.

Mijn verbruik schommelt tussen 7,1 en 7,5 liter per 100 km. Nu met de winterbanden is de auto iets minder zuinig.
Ik vind het een keurig verbruik voor deze benzine-uitvoering.

De motor is lekker sterk. 156 pk en een flink koppel zorgen voor een heerlijk relaxte, maar ook snelle auto. Ik ben bang dat ik die 40 pk in mijn volgende auto wel ga missen.

Volgende week komt de nieuwe. Een zwarte C180 CDI sedan Premium Edition Elegance.
Maar daarover meer in het volgende verslag.

Auto ingeleverd

  • 85.927 km

De auto is ingeleverd.
Kilometerstand 85927, dus ruim 20.000 km gereden met deze auto in 6,5 maand.

Uitermate prettige auto, ik heb dan ook weer een nieuwe Mercedes in gebruik genomen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.