Mercedes-Benz C 180 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2011) #2

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse
Mercedes-Benz C-klasseMercedes C-klasse Mercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 180 CDI Estate Avantgarde
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst199.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Relaxt reizen

  • 1.200 km

Na 2x een Mazda 6, totaal 6 jaar mee gereden, was het weer tijd voor een nieuwe wagen. Na een serie proefritten en vooral veel proefzitten is de keus gevallen op de vernieuwde C-klasse, het interieur van het vorige model kon me niet bekoren maar het huidige is echt erg netjes.

Inmiddels staat de wagen een week voor de deur en zijn de eerste kilometers gemaakt. Tijd voor een eerste indruk.

Wat een heerlijke auto, de Avantgarde Business is een erg complete auto, als optie heb ik een panoramadak, stoelverwarming, dimmende spiegels, cruisecontrole en een opbergpakket. Al met al een rijk uitgeruste wagen. Alles wat er op zit werkt eenvoudig en goed. Het is allemaal bedienbaar vanaf het stuur of de joystick. Handleiding heb ik nog niet gelezen, het wijst zich zelf.
Audio en telefoon is voor mij erg belangrijk, de audio is goed geluid dit niet onder voor het bose stysteem in mijn Mazda vooral de muziek afspelen vanaf USB is erg prettig. Telefoon is ook duidelijk en handig, koppeling met de Blackberry ging bijna vanzelf. Hele adresboek staat erin.

Dan het belangrijkste, het rijden. Mijn vorige wagen had iets meer vermogen en een iets hoger koppel maar ik heb niet het idee iets te kort te komen. Hij trekt lekker door ook optrekken gaat goed, maar het leukste is dat je geen haast hebt. Het gaat allemaal eenvoudig en vanzelf, lekker relaxt touren en toch vliegen de kilometers voorbij. De stoel is lekker stevig en bied voldoende steun, en de wegligging is sportief maar niet te.

Het is een heerlijke auto waarmee ik nog veel probleemloze kilometers hoop te maken.


Update 13000km:

Inmiddels iets meer kilometers op de teller, meeste zakelijk door Nederland maar ook prive naar Frankrijk en een weekendtrip richting Frankfurt. Naar Frankfurt met 4 mensen en bagage in de wagen, 160 op de teller en de wegligging en comfort (geluid, stoelen) is nog perfect, twijfel alleen nog of ik de wagen niet een keer laat chippen blok is gelijk aan de 200 en 220CDI schijbaar dus iets meer vermogen zou geen probleem mogen zijn, zou alleen nog niet weten waar dit te laten doen. Zoals verwacht is het een heerlijke wagen voor afstanden. Enige minpunten zijn de bediening van de handrem (waarom afwijkend) en de ruimte achterin. Met mijn 1.98 kan ik goed achter mijn vrouw zitten (die rijdt meestal bij prive ritjes) maar die is dan ook nog geen 1.70.

Inmiddels zit er standaard een USB stick van 16gb in de wagen, kom je niet snel zonder muziek te zitten, en is de navigatie uitgebreid getest en bevalt hij goed. Vooral een voordeel dat deze Becker Map Pilot uit de auto kan voor een update via internet.

Ben niet zo ijverig om het verbruik goed bij te houden maar kom op een tank toch een heel stuk verder dan ik met de Mazda deed ( die had 2 liter minder inhoud) terwijl ik bepaald niet rustiger rij. Moet nog wel rekening houden met de achterwiel aandrijving, bij nat weer niet overdrijven in de bochten. Draaide bij de Mazda alleen de voorwielen een beetje door, nu wil de wagen gelijk de kont omgooien. De veiligheidssystemen grijpen dan gelijk in gelukkig, ben benieuwd wat dat in de winter brengt. Winterbanden zijn gelukkig al besteld.

Op naar de 1ste beurt.

Twee beurten verder

  • 52.000 km

Na ruim 50000 kilometer valt er eigenlijk niet zo heel veel te vertellen. Het blijft een heerlijke reiswagen, goede mix tussen comfort en sportiviteit en er is nog geen kraakje of piepje te horen. Mis soms dat stukje extra sportiviteit dat ik met de Mazda 6 meer had, een iets gretigere motor en wat strakker geveerd. Heb nog een behoorlijke tijd getwijfeld over chiptuning, maar eigenlijk is de wagen snel genoeg. Als het over 2 jaar weer een C wordt dat waarschijnlijk wel de 220 ipv de 180.

Al met al een goede keus geweest, rij er met veel plezier in. Daarnaast is hij ook een stuk zuiniger dan de vorige wagen, duurt ruim 900km voor ik weer bij de pomp sta. Volgens de boordcomputer rond de 6.5/100 gemiddeld. Over 2 weken staat er een reisje naar Zuid-Duitsland gepland, hopen op goed weer ben ik ben toch benieuwd waar de top ligt....

Het eind is in zicht

  • 199.000 km

Iets meer dan 3 jaar zit er inmiddels op, kilometers zijn hard gegaan dus de vervanging is inmiddels besteld.

Na bijna 200.000 kilometers is de auto steeds beter gaan bevallen, op de Duitse autobahn mis ik het extra vermogen nog wel eens, in Nederland is het eigenlijk altijd voldoende. Het onderhoud is steeds netjes op tijd elke 25000km gedaan, problemen zijn er niet geweest. Geen storingen, geen kraken en geen piepjes. De stoelen zitten nog steeds heerlijk, na reisdagen van ruim 1000km stap ik nog steeds fris uit.

Uiteraard is er altijd wel iets wat niet helemaal is wat je verwacht had, na 3 jaar blijkt dit vooral de standaard audio te zijn. Vooral als het volume niet te hoog staat vallen de middentonen weg, hierdoor hoor je alleen zachtjes een bas en het zingen, dit zou beter moeten kunnen. En de ruimte op de achterbank is niet geweldig, ben zelf bijna 2 meter dus achter mij valt niet fatsoenlijk te zitten maar ook bij een normale lengte houdt het niet over.

Maar zoals gezegd, het eind komt eraan. De vervanging is reeds besteld en zal eind September begin Oktober binnen komen. Aangezien deze erg goed bevallen is wordt het weer een Mercedes, een C220 deze keer. Toch iets meer vermogen, iets meer ruimte op de achterbank en als optie het burmeister audio systeem gekozen. Ongetwijfeld zal er iets te vinden wat ik er niet goed aan ga vinden, maar de pijnpunten van de huidige zal ik niet meer hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.