Mercedes-Benz C 180 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2010)

autoreview

Mercedes-Benz C-klasse Estate
Mercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasse EstateMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasseMercedes-Benz C-klasse

Signalement

UitvoeringC 180 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst2.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug in de Ster!

  • 2.950 km

Wat een fijn en vertrouwd gevoel om weer in het merk met de Ster te mogen rijden! Na jarenlang diverse MB E-klasses te hebben gereden heb ik de laatste 5 jaar door omstandigheden twee andere merken gereden. Eerst een Audi A6 Avant Quattro (2006-2007) en daarna tot vorige week de Volvo V70 D5 Sport Edition II Geartronic. Beide auto's zeer prettig om mee te rijden, mede door de uitermate luxe uitvoeringen. Maar toch anders!

Na lang wikken en wegen welke nieuwe auto het zou moeten worden is de keuze gevallen op de Mercedes C-klasse C180 CDI Elegance Avantgarde Business Edition boven de Audi A4 Avant S-line. Twee verschillende auto's qua rijgedrag en uitvoering. Omdat de nieuwe Mercedes C-klasse aangekondigd was, was er jammer genoeg een beperkt aantal uitvoeringen beschikbaar uit de voorraad. Helaas heb ik dus niet de Xenon verlichting kunnen kiezen, maar nog wel het volledige Comand systeem kunnen laten inbouwen.

De Mercedes is zeer solide en je voelt werkelijk een stevige auto om je heen. Zowel qua rij-eigenschappen als het comfort; geen kraakjes en geluidjes, voorbeeldig stil en strak sturend. Het is een geweldige reisauto en als het je niet uitmaakt dat je 2 seconden later op de 100 km/uur zit als een ander dan kan je dik tevreden zijn over de prestatie van de motor. Zelf hou ik wel van stevig doorrijden (zonder de sprint te mooeten winnen) en dat gaat met deze auto uitstekend. De Mercedes heeft 65pk en 100Nm minder dan de Volvo en uiteraard merk je dat. Echter de Mercedes maakt dat verschil ruimschoots goed door rustig en geleidelijk naar de gewenste snelheid te "cruisen", waarbij er geen moment het idee ontstaat dat dat met meer geweld cq. sneller moet. De motor is opvallend stil, maar rond de 2300-2500 toeren is er een lichte brom hoorbaar. Absoluut niet storend overigens.

De wegligging is prima en het sturen gaat zeer strak zoals je van Mercedes mag verwachten.

Het Comand systeem werkt plezierig en goed als je er eenmaal aan gewend bent. Ik kan me voorstellen dat mensen met minder ervaring met het bedienen van "complexe" apparaten wat meer moeite zullen hebben in het begin. Zelf moet ik af en toe ook bedenken welke handeling er moet worden uitgevoerd (drukken, schuiven of draaien)met de centrale draaiknop, maar met logisch nadenken kom je een eind.

Wat ik typisch vind is dat je je telefoonboek vanuit je mobiele telefoon moet overzetten naar het telefoonboek van het Comand systeem (als je tenminste wilt herkennen door wie je wordt gebeld). Wat een absolute tegenvaller was, is dat dat niet kan vanaf je iPhone!! Dit heeft mij dus ettelijke uren gekost om dat voor elkaar te krijgen. Het is uiteindelijk gelukt met kunstgrepen en omdat ik nog een oude Nokia telefoon had die visitekaartjes kan verzenden. Uiteraard is het updaten van nieuwe gegevens dus ook erg omslachtig. In de huidige tijd van het uitwisselen van informatie en communicatie is dit wel erg knullig van Mercedes.
Als je eenmaal alle gegevens hebt verwerkt in het systeem, dan werkt het overigens wel uitstekend!

In ruim een week is er 2950 km met de nieuwe auto gereden en iedere kilometer is met plezier afgelegd!

Het gemiddelde verbruik is 1:16 met voornamelijk lange ritten. Dit zal naar verwachting wel positiever worden.

De volgende stap is het spraak systeem laten wennen aan mijn stem en de commando's te leren. Daar heb ik nog 150.000 km de tijd voor ;-)

De waarderingen hou ik voorlopig allemaal op "goed" en zal deze in de loop van de tijd aanpassen naar mate er meer kilometers "gevreten" zijn. Er ontstaat dan een duidelijker beeld.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.