Mercedes-Benz B 200 BlueEFFICIENCY Ambition (2013)

autoreview

Mercedes-Benz B 200 Ambition (2013)

Signalement

UitvoeringB 200 Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst2.200 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes B200BE Ambition 7G-DCT Automaat

  • 2.071 km

12-04-2013
Hoe ben ik tot deze keuze gekomen.

Ik heb een kleine 2 jaar naar volle tevredenheid gereden in mijn vorige auto een Hyundai IX20 maar met de aanschaf van een caravan werd het toch tijd voor een auto met wat meer power zodat de caravan op een comfortabele manier getrokken kan worden. Helaas heeft Hyundai nog geen moderne turbo (benzine) motoren te bieden zodat ik eens bij andere merken moest gaan shoppen.

Waar moest de opvolger aan voldoen:
- krachtige benzine motor met veel koppel bij lage toeren
- moderne automaat met dubbele koppeling
- zuinig qua benzine verbruik
- voldoende gewicht om veilig een middelgrote caravan te trekken
- een wat hogere zit ('k word ook een dagje ouder)
- veel been- en kofferruimte
- de nodige luxe

Eigenlijk ging ik voor de VW Golf 7 een schitterende auto met een dito dashboard. Mijn enthousiasme was echter in één klap verdwenen toen ik bij de VW dealer plaats nam achter het stuur, ik had het gevoel op de grond te zitten, de 'zit' was veel te laag naar mijn zin. Ietwat teleurgesteld ging ik terug naar huis en heb ik een paar dagen later mijn wensen ingevoerd op de autoweek site en kwam ik uit bij de VW Golf Plus en de Seat Altea. Na een paar keer een bezoek gebracht te hebben aan de dealers viel de Altea ook af vanwege de hoge opstaande rand bij het instappen, op één of andere manier moest ik steeds mijn been er overheen tillen. Toen eens een berekening gemaakt wat de Golf Plus zou gaan kosten met de juiste aankleding, dat was even slikken. Uiteindelijk voor de gein de Mercedes B klasse eens aangeklikt en die was in de standaard uitvoering al verrassend kompleet uitgerust. Toch maar even naar de Benz dealer gegaan en even in de B klasse gezeten, dat zat lekker en wat zag het dashboard er mooi uit. Met de nodige folders huiswaarts gekeerd en een paar uurtje zitten puzzelen en rekenen totdat ik mijn gewenste uitvoerig had berekend en de prijs net iets onder de prijs van Golf Plus uitkwam.
Uiteindelijk heb ik voor de Benz gekozen, doorslag gevend was het mooiere dashboard en de inruilprijs. Nooit gedacht dat ik ooit Mercedes zou gaan rijden...

Na 3 maanden wachten was het zo ver, ik kon mijn nieuwe bolide op gaan halen. Daar stond ie dan te glimmen, voorzien van nieuw kenteken format, mijn nieuwe Mercedes B200 Blue Efficiency 7G DCT voorzien van de volgende extra's:
- Ambition pakket
- Chroom pakket
- Bagageruimte pakket
- Spiegelpakket
- Licht- en Zicht pakket
- 10 spaaks LM velgen 16"
- Trekhaak, mechanisch wegklapbaar

Na een uitvoerige uitleg en een demonstratie van de Parktronic kon ik dan zelf achter het stuur plaats nemen...

De, eerste km's...
Wat rijdt eh, zoeft dit vreselijk lekker, rustig en comfortabel over de weg heen, wat een rust! De automaat is op comfort afgesteld en moet even nadenken om vervolgens soepel en comfortabel weg te rijden. Haast onmerkbaar wordt bij zo'n 1500 a 1600 tpm een hogere versnelling ingelegd. Met wat een gemak komt deze auto op snelheid en je beschikt altijd over de nodige dosis kracht/soeplesse. Dit heeft echter ook een keerkant, ik had de auto net 3 dagen of mijn vrienden van de CJIB wisten me al te vinden, 6 km te hard binnen de bebouwde kom, toch weer zonde geld.

Na de eerste 1000 km heb ik de automaat eens in de Sportstand gezet. De versnelling wordt dan langer aangehouden en er wordt iets eerder teruggeschakeld. Op deze manier beschik je altijd over de maximale kracht. In de handmatige stand kun je prima met de flippers aan het stuur schakelen. Ook in de stand Economic en Sport kun je de flippers gebruiken, om tijdelijk het schakelen te beinvloeden, na een minuut? wordt het automatische schakelen in Economic of Sport stand weer geactiveerd.

Met een goede 1700km op de km-teller een klein stukje de 200 km/u aangetikt in Duitsland. Ook bij deze snelheid stuurt de auto nog top en heb ik het gevoeld de auto onder controle te hebben.

Binnenkort mijn ervaring met de caravan aan de haak...

Eerste ervaring met de caravan erachter

  • 2.200 km

Zoals beloofd hierbij de eerste ervaring met de caravan erachter.

Laat ik beginnen met de trekhaak, deze is onzichtbaar weggewerkt achter de achterbumper. Achter een klepje in de kofferbak zit een knop, door deze knop uit te trekken en naar links te draaien klapt de trekhaak onder de achterbumper vandaan en gaat er een rood controle lampje knipperen op de knop. Nu dien je de trekhaak het laatste stukje omhoog te tillen en de trekhaak wordt vergrendeld en het controle lampje dooft. Nu kan de beschermkap van de trekhaak gehaald worden en de trekhaak is klaar voor gebruik. Een schitterend systeem en nooit meer vieze handjes zoals ik bij mijn vorige auto's met afneembare trekhaak geregeld kreeg.
De contactdoos zit aan de zijkant van de trekhaak gemonteerd. Ideaal, je hoeft dus niet meer half onder de auto om de stekker erin te drukken/draaien.

Het rijden met de caravan.
De caravan is zo'n 4,5 meter lang en weegt beladen zo'n 1050kg en is niet bijzonder goed gestroomlijnd. Qua gewicht voel je nauwelijks dat er iets achter de auto mee lift, binnen no-time zit je aan de 100 km/u, het geheel voelt zeer stabiel aan.
Ook nu schakelt de automaat in alle rust onder de 2000tpm over naar een hogere versnelling en heb je niet het gevoel kracht/toeren te kort te komen. De hoogste versnelling is zonder problemen te gebruiken en mocht de weg iets omhoog gaan (tunnel) schakelt de automaat haast onmerkbaar een versnelling terug (je ziet eigenlijk alleen de toerenteller een fractie verspringen).

Kortom een uitstekende 1e ervaring van zo'n kleine 200 km waarbij ik wel wil opmerken dat het verbruik volgens de boardcomputer zo'n 1:7 is, dit was even slikken.

Zodra de reis naar het buitenland gaat zal ik mijn bevindingen weer met u delen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.