Mercedes-Benz B 180 d Business Solution (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 d Business Solution |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 238.500 km |
Gemengde gevoelens
- 6.500 km
Na veel kilometers in een tweetal Skoda Superb wagon te hebben gereden was het moment van het kiezen van een nieuwe lease auto daar. Omdat ik minder ruimte nodig had ging in eerste instantie mijn voorkeur uit naar een Skoda Karoq 1.6 TDI DGS. Het duurde alleen nog al lang om deze motor met DGS als demo auto beschikbaar te krijgen en om die reden tussentijds bij andere dealers binnen gelopen. Waaronder Mercedes Benz. De A-klasse trok aanvankelijk mijn aandacht, maar was voor mijn partner toch te laag om gemakkelijk in en uit te stappen. De nieuwe B-klasse was gelukkig ook beschikbaar voor een overtuigende proefrit. De configuratie was snel voor elkaar: 180 D met 7 traps automaat, AMG-pakket, augmented reality navigatie, dode hoek waarschuwingssysteem en een wegklapbare trekhaak. Dit brengt de totaalsom voor de auto op ruim € 45.000. Gezien de kwaliteitsbeleving een faire prijs in mijn ogen.
Het rijcomfort staat op een hoog niveau. De motor is voor mij krachtig genoeg, is zeer stil en het schakelen verloopt soepeltjes als je bij het wegrijden zorgvuldig doseert. De 1e versnelling kan abrupt aangrijpen, maar dat is een kwestie van wennen. De stoelen zijn uitmuntend, met de verlengbare zitting en de goed verstelbare lendensteun.
Waarom dan toch maar 2 sterren voor comfort? Er is een zeer storende veiligheidsvoorziening standaard op deze auto en dat is het lane keeping assist systeem. Naar mijn bescheiden mening een technische benadering van deze belangrijke veiligheid, die Mercedes niet waardig is. Het werkt namelijk met een remingreep op het tegenover gelegen wiel van de zijde waarmee je over een doorgetrokken streep dreigt te gaan. Maar dat gaat zo agressief dat het lijkt alsof je over een afgevallen lading rijdt en leidt tot waarneembaar tempoverlies. Ik schrik me regelmatig helemaal rot als dit gebeurt. Een situatie waarin ik bijvoorbeeld een aangereden vogel wou omzeilen door naar rechts te sturen tegen de doorgetrokken streep aan, leidde tot een forse ingreep. Je kunt dit niet soepeltjes doen zonder richting aan te geven. Vergeet je dit eens, dan wordt het grof afgestraft. Waarom heeft Mercedes niet gekozen voor de bekende stuurcorrecties, die goed werken en waar je desgewenst ‘doorheen’ kan sturen? Mijn dochters willen nu niet meer in mijn auto rijden omdat zij ook balen van het systeem. Ik ga binnenkort bij de dealer vragen of zij het systeem default uit kunnen zetten. Dan heb ik zelf de keuze of ik het aanzet. Nu moet je bij elke rit aktief het systeem uitzetten. Voor mij een dusdanige domper op de verder positieve ervaringen met de auto, dat ik de volgende keer geen auto meer wil met een dergelijk systeem (ongeacht het merk). Verder zeer positief over de auto, ruim genoeg ook op de achterbank. Comfortabele vering, die er wel toe leidt dat de auto niet makkelijk over verkeersdrempels gaat. Je raakt nogal eens de grond ook bij geringe snelheid. Het dashboard is natuurlijk één van de aantrekkelijkheden bij deze auto. Hé Mercedes - werkt erg goed en je went er snel aan om heel veel functies met spraak te bedienen. Augmented navigatie is een briljante optie. Navigatiepijlen worden geprojecteerd in het live verkeersbeeeld dat wordt opgenomen door een extra camera onder de achteruitkijkspiegel. De Me-app van Mercedes werkt heel eenvoudig en biedt prima ondersteuning. Ik stuur regelmatig een adres voor het navigatiesysteem vanuit de app naar mijn auto. Na het starten heb je dan direct de adresgegevens in je navigatie staan. Kortom, ik ben in essentie zeker tevreden over de B-klasse. Alleen dat klote lane keepingkeeping systeem vergalt mijn plezier in zeer hoge mate. Mocht er nieuws te melden zijn in de toekomst zal ik deze review bijwerken.
Prima trekauto
- 7.800 km
Voor het eerst de auto gebruikt voor het trekken van een sloep op een trailer. Totaalgewicht rond 700 kg. ongeremd. Wat een verschil met mijn vorige auto! (Skoda Superb 1.6 TDI 6 versn.) Dit rijdt veel comfortabeler, je merkt letterlijk niet dat er iets achter de auto hangt. Stabieler en rustiger.
Het uit het water trekken van de boot met trailer was een fluitje van een cent. Dan is een automaat echt van grote waarde.
25K review
- 25.000 km
Een update van mijn ervaringen na 25000 km. De B180d is zeer comfortabel, stil en zuinig (5.0/100km). Uitmuntende stoelen waar ik ook na ruim 600 km sturen fit uitstap. Zeer overtuigende auto voor lange afstanden op hoge snelheid (autobahn Duitsland 160+ km/uur). Nieuwtje van het MBUX dashboard is er nu wel af en laat ik eigenlijk altijd in dezelfde stand staan. Navigatie werkt niet echt praktisch met de adresinvoer, de Mercedes Me app heeft regelmatig geen verbinding met de auto en dan moet ik de invoer via de touchpad doen. Een adres ingeven met spraakcommando’s leidt vaak tot verkeerde invoer of het huisnummer wordt niet goed gekozen terwijl dit met handmatige invoer wel bestaat. Op 25000km olie verbruik 2 liter, dat valt ruimschoots binnen de norm volgens de dealer, maar is voor mij wel het hoogste verbruik van mijn auto’s in de laatste jaren. Ik blijf de auto ‘betuttelend’ vinden. Over het reeds beschreven lane keeping systeem zal ik het niet weer hebben, blijft een drama. De stoelverwarming schakelt na 20 min uit en dat is niet te veranderen door de dealer. Er waren rammeltjes in het interieur rond de achterste zijruiten, die zijn keurig verholpen door de dealer, zo ook een flapperend geluid bij 130 km/uur. Dit was waarschijnlijk de AMG skirt die wat los zat. AdBlue tussentijds niet hoeven bijvullen, met de onderhoudsbeurt kon er 13 ltr bij.
Geluid van de standaard geluidsinstallatie valt me tegen en is schel en blikkerig, terwijl bassen te wollig en boemerig klinken. Kortom, mijn eerste Mercedes begint te wennen, er blijft voor mij (verwende autorijder) toch nog wat te wensen over.
100 K tussenstand
- 103.000 km
Met het thuiswerken door COVID-19 verloopt de kilometerstand minder voorspoedig dan normaal. Na ruim 2 jaar de 100.000 km gepasseerd, dat gebeurd normaliter zeker 6 maanden vroeger.
Pluspunten van de auto:
+ comfortabele reisauto
+ zeer goede stoelen
+ stil
+ goede aandrijflijn
+ betrouwbare wegligging in bochten
+ laag verbruik, makkelijk 5 l/100 km
Minpunten van de auto:
- lane departure systeem
- je kunt geen gesprek voeren in de auto zonder dat Hé-Mercedes zich ermee bemoeid
- zijwindgevoelig, ESP grijpt dan in
- rammeltjes hier en daar (kunststof panelen achterklep)
- geluidskwaliteit standaard stereo matig
150K Auto overtuigd
- 153.000 km
Onlangs de 150.000 km beurt laten uitvoeren. Alleen de accu van het start-stop systeem moest vervangen worden. Verder overtuigd de auto na bijna 3 jaar en bij deze kilometerstand steeds meer. Alles is nog als nieuw, de matten, de bekleding, de kwaliteit van de stoelen. Ik denk dat daar toch de Mercedes kwaliteit merkbaar wordt, juist als de auto ouder wordt.
Door COVID heb ik minder gereden en ik heb, juist ook door de kwaliteit, besloten dat ik de auto nog een jaartje doorrijd. Dan zal de auto ruim over de 200K gaan maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit prima zal gaan. Als ik dezelfde auto op dit moment zou configureren wordt hij veel duurder (€9.000) en dat vind ik toch wel veel geld (ruim €55.000) voor een compacte auto. De auto kan ik zeker aanraden, hoewel zeker niet de mooiste Mercedes, rijdt hij wel als een echte Mercedes en staat het comfort op een zeer hoog niveau.
De 1.5 L diesel motor voldoet voor mij prima. Zuinig, betrouwbaar en voldoende snel alsook stil.
175 K tussenstand
- 175.000 km
Auto blijft overtuigen. De kwaliteit tekent zich steeds sterker af. Probleemloze auto, met vele comfortabele kilometers. Stoelen zitten nog steeds perfect, nergens tekenen van slijtage in het interieur. Met de 175K beurt wel even laten kijken naar een uitlaatgas geur in het interieur bij stilstaan met draaiende motor of achteruit rijden. Dit ontstond enkele weken voor de onderhoudsbeurt. Het bleek een scheurtje bij een van de afdichtingen van de ‘dieselinjectoren’ te zijn. Inderdaad, probleem doet zich niet meer voor.
Verder waren de remblokken aan vervanging toe.
Een waardering ook voor de Bridgestone banden waarmee de auto standaard wordt afgeleverd. Deze passen goed bij deze auto. Stil, comfortabel en een goede wegligging. De bochtsnelheden die je met deze auto kunt rijden liggen veel hoger dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten. En dat zonder drama en bandengepiep.
Kortom, op naar de volgende comfortabele 25.000 km.
Kwaliteit verloochend zich niet
- 200.000 km
Update bij 200.000 km
Auto blijft verbazen op het gebied van kwaliteit. Het lijkt alsof het ‘verouderingsspook’ geen vat heeft op deze auto. Het wordt een beetje saai, maar de auto ziet er nog steeds van binnen en buiten als nieuw uit. Geen slijtage zichtbaar of bespeurbaar. Omdat het leasecontract verlengd is, verwacht ik de auto zeker naar 240.000 km te rijden.
Onlangs als test enkele dagen een C180 estate gereden. Mooie auto hoor en een schitterend dashboard! De zit vond ik te laag en het rijden was in vergelijking met de B-klasse comfortabeler en stiller, echter daardoor ook wat afstandelijker. Ik heb de C-klasse (van mijn werkgever) teruggegeven en ben weer in de B-klasse gaan rijden. Prima!
De distributieriem is bij de 200K onderhoudsbeurt preventief vervangen op voorschrift van Mercedes.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto na deze. Wat is de nieuwe B-klasse veel duurder geworden zeg! Dan kom ik uit rond €55.000 en dat vind ik toch wel erg veel voor zo’n compacte auto.
Topper!
- 225.000 km
Tussenstand van 225.000 km. Onderhoudsbeurt A3 is uitgevoerd door Hedin in Amstelveen. Er waren geen bijzonderheden, wel valt op dat de auto nog wat stiller lijkt te zijn geworden. Misschien heeft dat ook te maken met 2 nieuwe voorbanden van Michelin.
Het einde komt nu toch wel in zicht. Zeker niet voor de auto, want die blijft onvermoeibaar en enorm betrouwbaar. Mijn leasecontract begint het einde te naderen, nog 3 maanden.
Vanwege de zeer overtuigende ervaringen met de B-klasse weer gekozen voor Mercedes. Ik ga de stap maken naar een EQA 250+, volledig elektrisch dus. Wat rijdt dat heerlijk, en voelt gelijk heel vertrouwd, want van binnen is de auto vrijwel gelijk aan de B-klasse. Bagageruimte is wel kleiner door de accu onder de vloer, maar wij hebben niet zo veel ruimte nodig.
Mercedes is toch wel mijn voorkeursmerk geworden, zoals aangegeven door de mooie ervaring met de B-klasse.
Afscheid
- 238.500 km
Aan alles komt een end. Ook mijn ervaring met mijn lease B-klasse. Na 4,5 jaar en bijna 240.000 km is het klaar. Het was een hele mooie tijd, de auto heeft me zeer positief verrast. De kwaliteitsbeleving is wat me altijd bij zal blijven van de vele trouwe comfortabele kilometers.
Zuinig was ie ook, nooit boven de 5.0 l/100 km.
Top auto, wie deze auto koopt heeft er nog een hele goede aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 180 Business Solution AMG Trekhaak | AMG Line | Night Pakket | Panorama Schuif-Kanteldak | Sfeerverlichting | Memory Voorstoelen. Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2021
- 33.744 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Business Solution AMG AMG Line | Night Pakket | Panorama Schuif-Kanteldak | Sfeerverlichting. Inclusief 24 maanden MB Certified garantie voor Europa.
- 2020
- 22.597 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Business Solution AMG Upgrade Edition
- 2018
- 177.938 km