Mercedes-Benz B 180 CDI BlueEFFICIENCY Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 CDI BlueEFFICIENCY Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 153.000 km |
Eerste review - 8 maanden
- 37.000 km
Uitvoering
----------
Dit is een B180 CDI (109 pk) met een 7 traps automaat. De kleur is monoliet grijs, binnenbekleding is grijs (stof). Volgende zaken staan hier optioneel op:
- Becker GPS (meer hierover)
- aluminium pakket (sierlijstjes, ed)
- zetelcomfortpakket (om binnenbekleding grijs te krijgen)??? Dus zonder toeslag, maar toch wel met toeslag
- al. velgen,
- cruise control (bij automaat)
- automatische klimaatregeling.
Wat opvalt is dat de basisconfiguratie niet zo rijkelijk is, vergeleken met een C-klasse. Alle "gratis" opties zijn verweven in een extra pakket, hetgene je dus extra centen kost (bv grijze zetels ==> zetelcomfortpakket, aut. ruitenwissers ==> visibiliteitspakket, opbergtasjes vooraan ==> opbergpakket, enz enz.).
Niet echt een issue, de auto is prima uitgerust zoals hij momenteel is (het is gewoon een constatatie).
Algemene eerste indruk
----------------------
De wagen oogt mooi; jong kan je niet echt zeggen, daar dit niet een sportief model is (eerder gezinswagen). Ik wilde een andere kleur als grijs (4 vorige wagens waren grijs) en dit monoliet grijs vind ik geslaagd. Deze kleur is ook super voor het vuil. Je ziet er bijna niets op. De binnenbekleding vind ik persoonlijk mooi en geeft mooie contrasten; de moderne punten komen goed tot uiting.
De andere beschikbare ruimte is ook goed ingevuld; er zijn verschillende grote en ruime opbergvakken (deuren, middenconsole); de plaats op de achterbank is enorm; de koffer is niet zo diep, maar toch krijg je er verbazend veel bagage in kwijt. In de koffer is het handig om de plank op 2 hoogtes te positioneren. Eens je achterbank plat zit je bijna in een grote bestelwagen!
Eerste rit
----------
Ik moet zeggen dat mijn positieve indruk wat getemperd werd met de eerste rit. Het duurde redelijk lang alvorens ik een goede zithouding vond. Dit heeft misschien ook te maken omdat dit de eerste maal is ik met een wagen rij die iets hoger op de weg ligt. Het viel me ook onmiddellijk op dat de zetels redelijk 'kort' waren, waardoor er minder ondersteuning is aan de knieën. Ik snap eigenlijk ook niet goed het nut van de hoogte... De zetels zijn echt hoog tov andere modellen. Verder over de zetels... 5 personen... hmm, dit lijkt me toch wel moeilijk op de achterbank; voor één of andere reden is de middelste plaats 10 cm korter geworden, zodat zelfs kinderen niet echt een volwaardige zitplaats hebben.
Merkwaardig, maar mercedes heeft de hendels links aan het stuur verwisseld (richtingaanwijzer en tempomatic)... Dit was een enorme aanpassing en regelmatig heb ik met mijn grote lichten geflits, terwijl ik eigenlijk de cruise control wilde op- of afzetten. Als jarenlange mercedesrijder is dit een enorme aanpassing (en nu nog... heb ook een W211 waar de hendels nog als oud staan).
Motor/Automaat/rijgedrag.
-------------------------
Bij deze eerste rit werd ik ook onmiddellijk gewaar dat dit een andere automaat was (niet slim van mij... had geen testrit met deze wagen gedaan). De automaat schakelde razendsnel naar een 7de versnelling... om vervolgens daar te blijven tuffen (50 in 7de was doodnormaal; zie foto 3). Het terug hernemen naar een lagere versnelling werd enorm enorm lang uitgesteld, waardoor je zeer vaak de kick down moest aanspreken om toch maar vooruit te geraken. Bij de kick down ging de wagen 2 versnellingen terug en kwam er beweging in de zaak. Natuurlijk ben je dan enkele seconden kwijt...
Na een bewogen (lees beangstigend) ritje in de enorm drukke Brusselse binnenstad heb ik de garage gecontacteerd en mijn probleem uitgelegd. Probleem is gekend, heeft te maken met de automaat... waarschijnlijk weinig aan te doen... Helaas had ik foto's genomen waar mijn toerental onder 1000 toeren stond en confronteerde ik hun met de feiten (bv 30km/uur in 5de versnelling, enz). De auto is 3 dagen binnen geweest in de garage; de automaat was ge-update....
Na een TWEEDE garagebezoek moet ik zeggen dat het beter is, nog niet perfect. Momenteel gaat de auto niet naar de 1ste versnelling als je stilstaat; dit doet hij pas wanneer de wagen echt stilvalt (in eco modus). Nu, hierdoor vertrek je vaak in 2de versnelling; hetgeen geen vlotte start is.
Wat met de 'S' stand? Zoals eerder ervaren, de "S" stand is geen optie; geen idee waarom dit nog geïnstalleerd wordt, maar dit is gewoon een gadget.
Wat met de peddels? Dit werkt helemaal niet aangenaam. VEEEL te traag, niet handig! Je moet gewoon veel te vaak schakelen, wil je het comfortabel houden.
Bergen? Rij je in de bergen (zijn in Oostenrijk geweest); dan ben je blij dat je boven (en onder bent). De automaat weet gewoon niet welke versnelling gekozen moet worden en je hebt een heel aparte negatieve rijervaring (mijn kinderen vroegen: "papa heb je mss gedronken, je rijdt zo slecht")
Helling? Oei, even opletten, want de auto rijdt achteruit? Zeer raar als je met een automaat rijdt. Reactie mercedes: deze automaat heeft geen kruipfunctie.... ???
Geen idee als dit aan de lichtere motor ligt, het is in ieder geval; niet ok!
Verbruik.
---------
Momenteel is mijn verbruik naar behoren. De wagen neemt voldoende met minder dan 5l/100 km (autonomie +1000 km). Dit is echter ook anders geweest. Na levering, was mijn verbruik boven 6-6,5l/100 km (autonomie +- 700 km). De checkup in de garage heeft dit verholpen. ...En nee, ik heb geen wijziging gedaan aan mijn rijstijl :-)
Achtergrondgeluid.
------------------
Een opmerking over geluid in de wagen. De isolatie is echt niet voldoende naar mijn gevoel. Als je op de verkeerde weg rijdt (bv betonnen autostrade), dan komt er enorm veel geluid in de wagen. Als je naar de radio wil luisteren moet je deze echt luid zetten alvorens je iets ervan verstaat.
Hetzelfde storend gedrag heb je wanneer je een telefoongesprek wil doen; dit is eigenlijk via de bluetooth gewoon niet mogelijk. Men verstaat je gewoon niet!
GPS - Becker
------------
Het navigatiesysteem is een becker op deze wagen. In 1 zin samen te vatten: TRAAG, ONDUIDELIJK, FOUTIEF en GEVAARLIJK.
Traag & onduidelijk: als je twee instructies kort op elkander moet krijgen, dan zie je de tweede gewoon veel te laat verschijnen. Zo ben je reeds van 1 rond punt af en sta je op het tweede te wachten op instructies.
Foutief/gevaarlijk: Sommige zaken zijn gewoon fout!
- Zo was de plaatsbepaling van de wagen in de stad op het verkeerde rijstrook (2 baanvak, tramspoor, 2 baanvak). Ik reed rechts, terwijl de gps dacht dat ik links reed... Je krijgt RARE instructies (je staat nat in het zweet van spanning als je op je bestemming aankomt hoor).
- Snelheidsindicatoren... meestal juist, maar helaas vaak fout aan scholen (70km terwijl je er op momenten slechts 30 km mag rijden). Dit kost je wel een pak geld als je je hierop baseert.
- verkeersinfo en aangeven werken... doet die NIET! Jawel, als je een uur in de file staat gaat het ding herberekenen... VEEL te laat dus.
Hiervoor is de wagen ook binnen gegaan... helaas met minimale verbeteringen. In ieder geval is dit geen enkele toegevoegde waarde en dus de meerprijs NIET waard. Ik heb permanent mijn oude TomTom in de wagen liggen... Deze brengt me WEL op de plaats!
Collision prevention Assist (ongevalwaaschuwing)
------------------------------------------------
Het waarschuwingssysteem is nieuw voor mij. Het heeft me toch 1 keer terecht gewaarschuwd voor een gevaarlijke situatie. Helaas gaat dat ding dus ook vaak onterecht af; zo gaat dit regelmatig af als je een vrachtwagen passeert. Soms begint het ook gewoon spontaan te piepen; zonder je iets speciaals ziet.
Ik laat het opstaan, het heeft mee één keer goed gewaarschuwd, de andere keren beschouw ik maar als ... tja, beter één keer te veel dan te weinig.
Gelukkig is dit een standaard feature; om er geld voor te vragen werkt het niet goed genoeg....
AIRCO
-----
Deze werkt in het algemeen goed, doch krijgt hij de wagen niet goed afgekoeld bij zeer warme temperaturen (+30°). Mss heeft de grote voorruit er ook iets mee te maken; maar je merkt dat hij iets te kort komt.
Verder heb ik het gevoel (maar heb dit nog niet geverifieerd) dat de airco ook te lang blijft koelen bij normale omstandigheden. Hierdoor voel je permanent soms koude lucht blazen uit de drie cirkels in het midden. We draaien dis dus ook zeer vaak toe.
Problemen
---------
Tot nu toe zijn reeds 2 echte problemen voorgevallen:
- 34.000km noodloop & motormanagement fout. Zeer vervelend natuurlijk op autostrade. Eens thuisgekomen en auto even stil had gestaan is dit verdwenen. Garage vond het niet nodig om dringend binnen te komen.
- 35.000km Melding dat alle lichten achter niet werkte... Alles werkte toch naar behoren. Na een poosje parkeren is de melding verdwenen. Ook voor nazicht volgend onderhoud.
- dit wil ik dat men nakijkt: wanneer je de voorruit sproeit, dan loopt er vaak (niet altijd) een straatje door de sproeier van je achterruit... Zeer raar en onlogisch. Gevolg is dat je deze dus ook vuil maakt (en moet besproeien). Tja, ben nogal kritisch...
Conclusie.
----------
Al bij al lijkt dit een zeer negatieve review; doch wil ik het even relatieveren.
1. De C-klasse 200CDI (vorige wagen) is wel duidelijk een andere wagen, met andere accenten.
2. Deze wagen geeft veel plaats aan de inzittenden (zeker als passagier); het hoger zitten vind ik persoonlijk een overroepen voordeel.
3. in principe werkt alles wel; het VOELT gewoon niet aan als een mercedes aan (dit is mijn 5de mercedes en het verschil ik opmerkelijk)
4. de GPS zou gewoon niet verkocht mogen worden aan meerprijs. Dit is gewoon niet zijn geld waard. Pech dat dit in deze wagen zit.
5. CO2 en fiscaal is dit een zeer leuke prettige wagen tov de C-klasse. Je steekt dus wel degelijk veel euro's iedere maand in je zak.
6. Blij dat het een firma wagen is (en niet een persoonlijke aankoop). Ik zou hem zeker niet opnieuw kiezen...
7. TEST de wagen alvorens te bestellen!
Einde leasing
- 153.000 km
Ik heb de wagen ingeleverd; het contract is ten einde.
De reeds beschreven zaken zijn steeds relevant gebleven. Verder heb ik toch de laatste maanden enkele kleine storingen Mogen ervaren:
- 2 x lekkage koelvloestof
- lekkage van olie
- enkele malen vermogensverlies
- defect aan ventilatie / verwarmingselement
Telkens werd dit snel en behulpzaam opgelost zodat er minimale ongemakken waren.
Ik herlees graag de punten terug en herken ze nog steeds.
Als les en afsluiter: deze maal heb ik wel de tijd genomen om de nieuwe wagen te testen... en ben dus nu de gloednieuwe bestuurder van een... BMW4 Grand Coupe.
Heel andere wagen, andere beleving, dit voor binnen een paar maandjes :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 250 Ambition
- 2013
- 156.527 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Ambition | Trekhaak | Volledig Ond. | Navigatie | Stoelverwarming | Cruise Control |
- 2012
- 158.760 km

Mercedes-Benz B-klasse 200 Ambition Sport 157Pk (GROOT NAVI, CLIMATE, CAMERA, STOELVERWARMING, LEDEREN SPORTSTOELEN, HARMAN/KARDON, XENON, ZWART HEMEL, NIEUWSTAAT)
- 2012
- 134.830 km