Mercedes-Benz B 180 CDI (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | B 180 CDI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Auto gekocht
- 53.000 km
Deze auto gekocht bij Mercedes van Driel in Boxtel. De auto heb ik gevonden via autoscout, en was een van de weinigen binnen mijn budget van max 24.000 euro die ook voorzien was van trekhaak, en Climate Control.
De dealer heeft me uiterst goed geholpen, de auto is afgeleverd met een kleine beurt volgens het schema, 2 nieuwe voorbanden en ze hebben de originele cruise Control nog ingebouwd want die had de auto niet.
Ik ga de auto ongeveer 40.000 km per jaar rijden dus met een onderhoudsinterval van 25.000 km zal ik iets vaker dan 1 keer per jaar naar de garage moeten.
Waarom de keuze voor deze auto?
De auto heeft veel ruimte, we hebben 2 kinderen en de auto hiervoor was een A3 sportback pro line s, en hiermee konden we moeite een weekendje weg, want een buggy en de kinderwagen waren al een probleem.
Wat direct ook opvalt is na overstap de rust in de auto op de snelweg en het comfort. De Mercedes heeft een comfort onderstel en 16 inch lichtmetaal, terwijl de audi hiervoor een sportonderstel en 18 inch velgen had, dit is echt een wereld van verschil.
More to come in een volgende review
Grote beurt
- 78.000 km
We zijn inmiddels 25.000 km verder en de auto moet zijn eerste apk en grote beurt.
Ik heb dit laten doen bij de Mercedes Wüst in oud-Beijerland.
De auto daar gebracht en verder geen bijzonderheden de kosten vielen me wel een beetje tegen (750 euro), die had ik iets lager verwacht.
Het verbruik is beter dan ik had verwacht, ik rij elke dag ongeveer 180 km waarvan 160 op de snelweg en het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 19 a 20 als het een beetje meezit, waardoor ik met de 50 liter tank kaar 1 keer per week hoef te tanken.
Eerste kleine probleempje
- 100.000 km
Net een afspraak gemaakt voor de volgende beurt over een week. Al aangegeven bij de dealer dat ik ervaar dat de auto soms inhoud en de auto niet goed reageert op het gaspedaal bij bepaalde snelheden / toerentallen.
Helaas een week voor de beurt krijg ik allerlei meldingen de cruise control abs en traction control werken niet meer. Gelukkig was ik vlakbij huis dus even langs de garage. Bij Mercedes Wüst hebben ze de computer uitgelezen en daarbij blijkt dat de computer geen goede waardes terugkrijgt van het gaspedaal.
De dealer vertelde me dat de stekkers tussen het gaspedaal en de computer een coating hebben die vuil weert. Bij sommige series wordt deze coating hard en wordt de verbinding daardoor slecht wat resulteert in dit soort problemen. Stekkers en verbindingen zijn gereinigd en na 20 minuten en een bak koffie stond ik weer buiten.
Kleine beurt
- 103.000 km
Auto een dag van tevoren gebracht om te laten kijken naar een rammel/tik die je alleen bij koud starten hoort tijdens de eerste 5 seconden en daarna verdwijnt.
Mercedes dealer heeft niets kunnen vinden wat dit kan veroorzaken, ze stellen voor om te kijken hoe het is gesteld met de distributieketting. Hier moeten we een nieuwe afspraak voor maken, dit komt later dan wel, het is niet erg storend als het zo blijft.
Verder geen bijzonderheden, de storing van 2 weken geleden is opgelost en heeft zich niet meer herhaald. Kleine beurt + nieuwe ruitenwissers en 1 nieuwe achterband want er zat een scheur in het loopvlak. Totaal kosten 500 euro.
De auto bevalt nog steeds super, ik rij er met veel plezier mee en hoop dat hij zo betrouwbaar blijft zoals hij nu is. Vooral de iets hogere zit, het comfort en de stilte aan boord van de auto is iets waar ik zeer over te spreken ben.
Mocht men iets missen in de reviews, laat het dan weten in een reactie sinds dit de eerste keer is dat ik zoiets doe!
APK & Oorzaak van ratel gevonden
- 120.000 km
Auto weggebracht voor een APK, met uitkomst geen bijzonderheden en goedgekeurd.
In mijn vorige verslag gaf ik al aan dat ik hoorde dat na het starten soms een ratel hoorde van 4 a 5 seconden. De eerste keer heeft de garage dit niet kunnen constateren. Nu helaas wel en na diagnose is de uitkomst dat de distributieketting na 120.000 KM al moet worden vervangen.
De dealer was ook van mening dat dit nogal snel is aangezien de kilometerstand pas 120.000 betreft. Ze hebben hierna met Mercedes gebeld en deze hebben een coulance aangeboden van 50% dus inclusief diagnose komt de reparatie uit op 850 euro.
Niet goed voor je portomonnee maar helaas niets aan te doen. Auto is nu gerepareerd en rijd weer super, nog 7000 KM te gaan tot de volgende grote beurt.
Grote beurt
- 129.000 km
Inmiddels 75.000 km de auto in bezit en het was ook tijd voor een paar nieuwe voorbanden. Weer gekozen voor continentals 95 euro per stuk inclusief balanceren en monteren.
Hierna voor een grote beurt naar de dealer. Naast de grote beurt moesten ook de remblokken en schijven voor vervangen worden omdat ze onder de minimale dikte zaten.
Kosten 860 euro.
Nog steeds veel plezier van de auto, hoop er de volgende 25.000 weer probleemloos mee vooruit te kunnen.
Kleine Beurt - hoge kosten
- 155.000 km
En we zijn weer ongeveer 25.000 KM verder dus ditmaal tijd voor een Kleine Beurt - APK - en volgens de garage brandstoffilter - luchtfilter en remvloeistof vervangen. Geschatte kosten 730 Euro.
Als bijkomende kosten moest er nog een achterband vervangen worden (de andere band was vorig jaar al vervangen in verband met beschadiging)
Dus in totaal een rekening van 830 euro.
Als laatste heb ik ook op deze dag mijn voorruit moeten laten vervangen bij de glasgarage omdat deze was doorgescheurd bij het repareren van een sterretje. Eigen risico van 150 euro is in rekening gebracht voor reparatie.
Al met al dus voor een kleine beurt en wat extra's toch weer een kleine 1000 euro aan kosten. Kijkende naar de onderhoudscyclus van de mercedes lijkt het erop dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of je een grote of een kleine beurt laat uitvoeren. Er zijn altijd wel zaken die niet binnen de onderhoudsbeurt vallen en extra kosten met zich meebrengen waardoor gemiddeld de prijs voor een beurt bij de dealer rond de 800 euro uitkomt.
Daar komt bij dat ik ook niet helemaal tevreden ben met hoe de dealer met zijn klanten omgaat dus misschien dat ik bij de volgende beurt toch eens ga kijken of ik bij een andere garage kan vinden.
Kortsluiting
- 173.000 km
Als ik 'sochtends naar mijn auto liep dan merkte ik dat mijn achterlicht aan de passagierkant minder hard brandde dan mijn andere achterlicht. Als ik dan een tik op het achterlicht gaf dan flikkerde het licht een beetje.
Vlak voordat ik een weekendje weg ging kwam ik erachter dat er kortsluiting zat in de stekker die op de lampenfitting zit aangesloten.
De dealer heeft hiervoor een nieuwe lampenfitting besteld en een tijdelijke reparatie uitgvoerd nu is het wachten tot het onderdeel binnen is. Kosten voor reparatie bedragen circa 80 euro.
Grote Beurt - wederom hoge kosten
- 181.000 km
We zijn inmiddels weer 25.000 kilometer verder en de auto rijdt nog steeds probleemloos. Wel nu het winter is merk ik de laatste tijd dat de auto minder goed start.
Het is nu tijd voor de grote beurt en me toch weer laten verleiden om het nog een keer bij de dealer te proberen.
Uiteindelijk zijn de kosten rond de 930 euro.
Grote beurt: 500 euro
Lampfitting die een maand geleden kortsluiting had : 80 euro
Nieuwe accu: 350 euro
Eigenlijk wilde de dealer ook nog de 2 voorbanden vervangen maar die heb ik laten gaan want die kan je bij elke willekeurige banden winkel veel goedkoper laten monteren.
2 nieuwe voorbanden
- 190.000 km
Uiteindelijk na de laatste beurt nog bijna 10.000 kilometer kunnen doorrijden op de huidige voorbanden.
Bij de Premio in Oud-Beijerland 2 nieuwe voorbanden laten monteren Good Year Efficient Grip 205/55/r16 voor 85 euro per band inclusief balanceren en monteren.
Verder de auto gelijk laten uitlijnen voor 60 euro.
De afgelopen 140.000 heb ik dus maar 2 setjes voorbanden van continental versleten dus hopelijk gaan de good year's net zo lang mee.
Op naar de volgende beurt bij 206.000
Airco reinigen & APK
- 198.000 km
De laatste tijd met het mooie weer steeds vaker een hele muffe geur in de auto en het is tijd voor de APK. Op zoek gegaan naar een andere dealer en terecht gekomen bij AVS Auto in Oud-Beijerland.
Helemaal prima geholpen. Ze hebben de airco verdamper gereinigd met een middel genaamd Airco Tunapp o.i.d tevens ook na 6 jaar de airco olie laten vervangen en opnieuw laten vacumeren. Nou dat is wel een verschil want de airco hoeft nu veel minder hard te werken om de auto te koelen.
Inclusief de APK en 2 nieuwe ruitenwissers voor waren de kosten 275 Euro.
Nu op naar de zomervakantie en als we terug zijn dan is het tijd voor de volgende beurt.
kleine beurt
- 208.000 km
We zijn inmiddels de 200.000 gepasseerd en weer tijd voor een beurt. Ditmaal niet meer bij de Mercedes dealer omdat ik het gewoon veel te duur vind. Bij AVS auto in oud-Beijerland een beurt volgens het onderhoudsschema uit laten voeren. Geen bijzonderheden dus ik was in totaal 220 euro kwijt.
Op dit moment nog steeds heel erg blij met deze auto. Kwalitatief zit alles goed in elkaar en is hij erg comfortabel.
Als ik dan toch een minpuntje moet benoemen na deze auto inmiddels 4 jaar in bezit te hebben dan is het de kwaliteit van de audio installatie. In principe werkt alles prima, inclusief bluetooth connecties en de (ouderwetse) ipod koppeling, maar de speakers laten echt te wensen over. Als je hem wat harder zet dan begint het snel te kraken. Dit was voorheen in de audi's die ik heb gehad echt een stuk beter geregeld.
Benieuwd of ik de 300.000 kan halen zonder grote kostenposten/problemen.
Grote Beurt & roetfilter defect
- 231.000 km
Weer bijna 20.000 km zonder problemen kunnen rijden maar helaas ging bij 228.000 het lampje van de motorstoring branden. Na het uitlezen bleken er een sensor defect te zijn en het roetfilter. Het roetfilter hebben ze nog geprobeerd te regenereren maar dit was helaas niet meer mogelijk omdat het filter aan zn maximale ascapaciteit zat.
Omdat hij toch ook bijna aan een grote beurt toe was nog een paar duizend kilometer doorgereden en de reparatie samen met een grote beurt uit laten voeren. Helaas wel een hele dure beurt omdat ook alle filters (brandstof / lucht / interieurkoolstof filter) vervangen moesten worden. Uiteindelijk was het zoveel werk dat ze het maar net binnen een dag af hebben kunnen krijgen. Auto is nog steeds heerlijk comfortabel en bovenal nog steeds erg zuinig, gemiddeld rij ik toch wel 1:20 a 21 met veel snelweg kilometers .
Nu op naar de 250.000 en als er geen bijzonderheden zijn dan zijn we die bij de volgende review al gepasseerd.
Remmen
- 240.000 km
Bij de laatste beurt vond ik het al raar dat er niets over de remmen gezegd werd. En mijn voorgevoel klopte... op een zaterdag net na de zomervakantie kreeg ik een melding dat de remblokken versleten zouden zijn.
Kon gelukkig binnen 2 dagen terecht bij de AVS auto in oud-beijerland. Remblokken + schijven voor en blokken achter + 4 sensoren moesten vervangen worden. Had ik overigens wel verwacht want de schijven + blokken voor waren bij 120.000 vervangen en achter was nog nooit vervangen. Ook hebben ze gelijk de remvloeistof vervangen want deze was inmiddels 2 jaar oud. Al met al weer een kostenplaatje van 600 euro maar veel goedkoper dan de dealer want daar betaalde ik voor 2 schijven + blokken bijna 400 euro. Binnen een paar uur was alles gerepareerd en stond mijn auto gewassen en uitgezogen weer voor mij klaar.
Kleine beurt
- 255.000 km
Normaal kom ik meer dan 1 keer per jaar bij de garage omdat ik de laatste jaren ongeveer 40.000 km per jaar reed. Dit is dus eerste keer dat ik in een jaar tijd 25.000 km gereden heb en dus van APK naar APK kan rijden.
Verschillende malen nagedacht om de mercedes te verkopen en er misschien iets elektrisch voor terug te kopen. Maar de goedkopere kilometers beginnen nu, de auto is al zo goed als afgeschreven en hij rijd in principe nog prima. Dus toch maar weer weggebracht voor een kleine beurt en APK.
Werkzaamheden:
-Kleine beurt - geen bijzonderheden
-APK - goedgekeurd
-Linker achterlicht bedrading hersteld vanwege kortsluiting in de stekker
-Stoelverwarming doet het niet meer - stoelen doorgemeten maar het probleem lijkt in het dashboard te zitten. Waarschijnlijk moet de schakelunit die de knoppen aansturen vervangen worden.
Alles laten repareren op de stoelverwarming na.
Nog een kleine 5 tot 10 duizend kilometer en dan moeten er waarschijnlijk 2 nieuwe voorbanden op.
Auto verkocht
- 270.000 km
Na 1,5 jaar is het dan toch gebeurd. De auto heeft inmiddels 270.000 km gelopen en eigenlijk waren ze vrijwel probleemloos. Nu in 1,5 jaar tijd slechts 15.000 km gereden en daarom besloten de auto te verkopen aan een vriend wiens auto op instorten stond.
Ik heb voorlopig besloten om een Lynk & Co 01 autoabonnement te nemen. Dus hou mn volgende review in de gaten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 200 136pk ( Airco, Lederen bekleding, Harmonica zonnedak) RIJKLAARPRIJS!
- 2011
- 166.156 km

Mercedes-Benz B-klasse 200 AUT-7 157pk Adap.Cruise Navi XenonTrekhaak 1/2Leer+Elektr.-Mem.Stoel Flippers Pdc Zwarte-Hemel Stoelverw. Ecc Isofix Led Bluetooth Aut.Verlichting 4xElek.Ramen/Inkl.Spiegels 17''LM 157pk Ambition NL-auto! Hoge Instap 1400kg trekvermogen ruim € 43.000 nieuw
- 2012
- 140.740 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Prestige / Leder / CarPlay / Trekhaak / Cruisecontrol
- 2012
- 135.162 km