Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019) #2

autoreview

Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)
Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)Mercedes-Benz B 180 Business Solution AMG (2019)

Signalement

UitvoeringB 180 Business Solution AMG
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes Benz B180

  • 1.454 km

Dit is mijn vijfde Mercedes. Na twee keer een A170 (uit 2007 en 2009) , een C180 (uit 2005) en een B180 (uit 2013) nu voor het eerst een nieuwe. Mijn vorige B180 beviel prima en het nieuwe model sprak aan. Gekozen voor een Business Solution AMG. Met automaat, open dak en virtual reality. In berggrijs. Vind hem zelf prachtig.

Wat bevalt?
Hij is stil, het nieuwe dashboard is geweldig, de stoelen zitten erg goed en de uitschuifbare zitting is een zegen. Augmented reality is fantastisch. Als je verkeerd rijdt, ligt dat echt aan jezelf! De problemen die ik regelmatig lees (schokkerig wegrijden) met de automaat herken ik niet. Optrekken is nooit een probleem. Maar ik rij rustig en heb niet de ambitie om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Misschien helpt dat.

Wat bevalt minder?
Mijn vorige had adaptieve cruise control. De huidige niet. Dat mis ik. Gekozen om het niet te doen omdat die optie de levertijd met vier maanden zou verlengen.
Als je met meer mensen in de auto zit heeft de spraakbediening vaker dan me lief is de neiging om aan te slaan en zich met het gesprek te bemoeien. Ik weet niet waardoor het systeem wordt getriggert, maar het is behoorlijk irritant.

Verbruik
De eerste bijna 1500 km rond de 6,5 liter/100 km. Steeds combinaties van woon/werk verkeer a 20km/dag en langere ritten. 40 km op de snelweg waar een max van 100 km/uur geldt levert 5.0 liter/100 km op. Idioot zuinig. 130 als het mag en kortere ritjes geven dan het hierboven genoemde gemiddelde. Voorlopig vind ik het heel netjes en in ieder geval een stuk zuiniger dan mijn oude A-klasses.

Dealer
Auto geleverd door Stern in Nieuwegein. Ben heel tevreden over het traject. Ben goed geadviseerd en krijg het gevoel dat ik als klant wordt gewaardeerd. Bij de levering werd er een uur uitgetrokken voor uitleg van alle mogelijkheden van de auto en de software. Prettig.

Ga een poging doen het benzineverbruik structureel bij te houden en verdere tekst toe te voegen als er iets te melden valt.

Acht maanden verder

  • 13.679 km

Tja, wat moet je er van zeggen. Kom net terug uit Luxemburg. 360 km naar mijn woonplaats. Ben opgewekt en uitgerust uitgestapt. De auto doet gewoon alles wat hij moet doen in alle rust. Alles werkt, de auto is heerlijk stil, de stoelen zitten prima. Geen klachten of problemen tot nu toe. Heb inmiddels ook ontdekt hoe ik de spraakherkenning kan uitzetten. Dat doe ik inmiddels standaard als er iemand meerijdt. Het blijft irritant hoe vaak dat ding meent zich met je gesprek te moeten bemoeien. Jammer dat er geen default setting is waarbij de spraakbediening uit staat bij het starten van de auto.

Heb recent ook MercedesMe ontdekt. Vanuit je luie stoel de ramen en het dak openen en sluiten. Heb je niks aan maar toch leuk dat het kan. De bandenspanning vanuit diezelfde luie stoel kunnen bekijken vind ik wel handig en veilig. Ook de route op je smartphone vooraf intoetsen en naar het systeem sturen vind ik erg gemakkelijk. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar veel toegevoegde waarde die app met mogelijkheden.

Het verbruik op lange afstanden is voorbeeldig. Recent naar Frankfurt en Luxemburg gereden. Op de Duitse snelwegen tot 170 km/uur gereden. Gecombineerd met max. 100 op de Nederlandse wegen en het verbruik op die relatief lange afstand was 5.3L/100 km. Vandaag door de heuvels van Luxemburg en België en netjes aan de maximum snelheid gehouden, ook weer 5L/100 km gemiddeld. Dat is een stuk zuiniger dan mijn oude Polo ooit gedaan heeft.
Gemiddeld 6.03L/100 km. Ik hou het verbruik in de verbruiksmonitor. Ben aangenaam verrast.

Ik ben nog erg blij met de keuze voor de deze auto en ga er de komende drie jaar nog veel plezier van hebben als het zo blijft.

Anderhalf jaar verder

  • 28.584 km

Tja, en dan ben je net verhuisd naar Leersum en kom je in een valwind terecht. En vind je je auto terug onder een boom. Heb twee foto’s toegevoegd. Auto ruim twee weken kwijt. Kosten €8000,- Nou ja, er zijn ergere dingen in het leven.
Heb me verbaasd over het feit dat het herstelbedrijf van de dealer geen voorruit op voorraad had en daar een week op heeft moeten wachten. Corona. Sorry, geloof ik niks van. Anderhalf jaar Corona verder en de B is een standaard volume auto. Dat is slecht beheer van het magazijn lijkt me. Maar vooruit, het is allemaal weer hersteld en kom net terug uit Frankfurt. Alles doet het weer als vanouds, minus een klein rammeltje hier en daar. Gevolg van het herstel? Ga het in de gaten houden.
Als leenauto een A-klasse. Ook prima, maar een erg kale versie. Even wennen. Ook nogal laag bij de grond.
De B blijft een heerlijke auto. De wat hogere instap wordt na de leenauto weer extra gewaardeerd. Vandaag dus ruim 400 km gereden en me weer gerealiseerd dat ik de B-klasse een heerlijke auto vind voor dit soort afstanden. Tikkie lobbig en zompig op de snelweg, maar daardoor ook heerlijk comfortabel.
Adres in de app invoeren, naar de auto sturen en vertrekken maar. Goede stoelen, stil interieur, dakje open. Ik heb nog steeds niks te zeuren.
Geen modieuze auto, wel eentje waar je heel veel plezier van hebt. Ik rij met plezier nog een tijd door.
Voor wie geïnteresseerd is in het verbruik hou ik dat bij in de verbruiksmonitor. Ik kom verrassend dicht bij de fabrieksopgave. Gebruik hem dan ook nooit voor korte ritjes. Daarvoor heb ik de fiets?

Sport, comfort, eco

  • 40.487 km

Kort bericht over het verbruik.
Heb deze auto nooit gekocht vanwege de sportieve prestaties en rij over het algemeen zuinig. Om het verbruik zoveel mogelijk te drukken rij ik eigenlijk constant in de stand ‘eco’. Iedere keer weer opnieuw instellen omdat het geen default setting is.
Een paar weken geleden vergat ik de eco-stand in te stellen om aan het eind van mijn dagelijkse woon-werkverkeer te constateren dat ik zuiniger heb gereden!?
Sindsdien in de default stand ‘comfort’ gereden. Vandaag getankt en tot mijn grote verbazing een halve liter per 100 km minder verbruikt. En het is dus koud deze dagen!
Zijn er meer mensen met deze ervaring? Heeft iemand een verklaring?
Voor de volledigheid, ik gebruik de auto vooral voor woon-werkverkeer. Dagelijks 30 km enkele reis, 85% snelweg en de rest provinciale weg met een kilometer stadsverkeer.

Veranderd perspectief

  • 62.000 km

Mijn Mercedes is tegenwoordig mijn tweede auto. Schandalige luxe voor een mens alleen.
Ik was benieuwd naar elektrisch rijden en heb vorig jaar een elektrische Smart gekocht. Dat beviel verrassend goed. Maar dat ding had natuurlijk nauwelijks actieradius, vooral in de winter met verwarming aan was het even schrikken. Toch beviel elektrisch rijden heel goed.
Dus nu een BMW i3 erbij gekocht en dat is in Nederland feitelijk de auto die ik gebruik.
Ben recent naar Frankfurt geweest en nu onderweg naar huis vanuit Bordeaux. Voor dat soort afstanden Is de actieradius van de i3 ook wat mager.
Ik merk wel dat ik anders tegen de benzineauto ben gaan kijken. Waar ik hem de eerste drie jaar als enige auto had, was ik er buitengewoon tevreden mee. Nu, na ruim een half jaar elektrisch rijden vind ik hem niet erg snel optrekken. En tijdens optrekken niet erg verfijnd en wel heel rumoerig. Had nooit gedacht dat ik iets dergelijks nog eens over mijn fijne auto zou schrijven.
Want hij is ondanks bovenstaande nog steeds erg prettig op afstanden. Eenmaal op de snelweg of provinciale weg is hij nog altijd heel comfortabel en redelijk stil. Op de lange afstanden ook behoorlijk voordelig. Vandaag getankt en gemiddeld verbruik was ongeveer 5,2 liter/100 km. Helemaal niet verkeerd.
De stoelen zijn ook prima. Nergens drukpunten of pijn in de rug.
Het geluid dat uit de boxen komt is ineens wel wat mager. Ben tegenwoordig verwend met een Harman Kardon installatie. Ik hoor echt het verschil met het standaardgeluid van de MB.
Maar toch, vooral die motor bevalt me niet meer. De laatste jaren ben ik me pijnlijk bewust geworden van de milieuproblemen en daarom ook elektrisch gaan rijden. Ik vlieg nauwelijks meer, ben gasloos geworden en doe in zijn algemeenheid mijn best om minder CO2 uit te stoten. Die benzinemotor past niet meer in mijn systeem merk ik. Eind van het jaar loopt mijn private-leasecontract af en er komt geen benzine vervanger meer. De BMW voldoet in Nederland prima en voor langere afstanden wordt het de trein of een huurauto.
Nogmaals: toen ik in 2019 mijn contract afsloot dacht ik hier nog helemaal niet over na!
Voor nu blijft de B180 als vervoermiddel voor de wat langere afstanden prima. Maar hij past niet meer bij me.
En dat ligt niet aan de auto maar aan mij vrees ik.

Afscheid

  • 67.000 km

Vier jaar en bijna 67000 km verder. En vandaag gaat hij de deur uit.
Zoals eerder al gemeld heb ik vorig jaar de genoegens van een elektrisch aangedreven auto ontdekt. Inmiddels de zeer tevreden eigenaar van een BMW i3. En sinds die tijd de Mercedes eigenlijk niet meer gebruikt. Feitelijk alleen voor buitenlandse reizen.
Dat is dan wel weer een voordeel van de benzine auto. De lange afstand vraagt geen planning vooraf. En op die lange afstand vind ik de auto het best tot zijn recht komen. Urenlang op de snelweg is geen probleem. Cruise control aan, lekkere stoelen, behoorlijk stil, voldoende vermogen om met alle verkeer mee te komen. Prima.
Dan is de auto ook verrassend zuinig. Gedurende de volledige vier jaar dat ik de auto had, heb ik het verbruik bijgehouden. Ik vind hem erg zuinig. 1 op 17,3. En daar heb ik geen moeite voor hoeven doen. De auto is nooit gebruikt voor korte ritjes en dat zie je hier terug.
Gedurende de afgelopen vier jaar is de auto feitelijk zonder problemen doorgekomen. Regulier onderhoud, een setje nieuwe banden en verder niets. Heb een keer een boom op de auto gehad, maar daar kon de auto iets aan doen.
Toevallig weigerde vorige week de stoelverwarming dienst. Na wat aandringen (en het knopje heen en weer bewegen) deed de stoel het weer. Contact zit kennelijk niet helemaal vast meer.
Maar dat is wel het ergste wat ik aan problemen kan melden.
Mijn eindconclusie: heerlijke auto, prima geschikt voor de langere afstand, dan is hij ook zuinig, open dak is een aanrader, probleemloze kilometers.
Mijn opvolger zal er een prima vervoermiddel aan hebben.
Mijn toekomst is elektrisch :)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.