Mercedes-Benz B 180 Ambition (2013)

autoreview

Mercedes-Benz B-klasse
Mercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasseMercedes-Benz B-klasse

Signalement

UitvoeringB 180 Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst49.200 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 10.000 kilometers

  • 10.662 km

Op 10 september 2013 heb ik mijn nieuwe Mercedes-Benz B-klasse 180 Automaat opgehaald bij de dealer in Leiden. Kleur: berggrijs metallic. Nu na enkele maanden heb ik meer dan 10.000 km met de auto gereden. Ik kan melden dat ik over de auto zeer tevreden ben. Deze eerste periode zijn geheel probleemloos verlopen. Geen enkel fabrieksfoutje, geen kraakje,geen piepje: niets.De auto rijdt prima en comfortabel. In de stad en op kleine afstanden gebruik ik de standaard E-stand, op langere afstanden vind ik het plezieriger wat sportiever te kunnen rijden in de S-stand. Eerst was ik een beetje bang dat de motor met 122 pk net te zwak zou zijn, maar die vrees komt niet uit. Als ik wil kan ik in Duitsland heel goed opschieten op de autobaan. Hij accelereert goed en bij een kruissnelheid van 160 à 170 km rijdt de auto rustig en ligt hij goed stabiel op de weg. De topsnelheid van 192 km heb ik nog niet gereden. De automaat is heel anders dan die van mijn vorige A-180. Dat was een CVT. Die CVT beviel mij goed, de huidige automaat rijdt anders, maar is ook na enige gewenning goed. Ook ben ik vrij snel gewend aan het geheel andere karakter van de motor met turbo. Als je wilt opschieten doet de turbo meteen goed zijn werk.
Het interieur vind ik simpelweg mooi. De afwerking en de materialen zijn uitstekend. Ook de ingebouwde routeplanner werkt zonder problemen. Dat geldt ook voor de koppeling aan mijn smartphone en de koppeling met een mp3-speler.
Het model van de auto en de gebruiksmogelijkheden zijn even groot dan bij mijn vorige A-klasse. Fantastisch hoeveel ruimte je hebt als je de rugleuningen wegklapt.
De xenon-verlichting vind ik 's avonds en 's nachts toch wel plezierig. Dit is mijn derde auto met xenon, maar mijn vorige had dat niet. Het positieve verschil valt nu weer op.
Het verbruik is laag. Als ik rustig rijd haal ik makkelijk 1 op 16. In de stad verbruik ik 1 op 13 à 14. Op lange afstanden met behoorlijk hard rijden is 1 op 12 ongeveer het gemiddelde. Ik houd dat gebruik eigenlijk alleen globaal bij, heb het nooit netjes opgeschreven.
Ik heb een elektrisch inklapbare trekhaak, met een fietsenrek daarop van Mercedes. Dat functioneert goed en rijdt prima.Het benzineverbruik is met de fietsen wel hoger.
Olieverbruik tot nu toe: niets, hoe vaak ik ook controleer.
Deze B-klasse is geweldige auto waar ik elke keer met plezier instap,vooral bij langere ritten naar België, Frankrijk of Duitsland.

Update

  • 15.600 km

17 mei 2014, km-stand 15.600
De auto bevalt nog steeds erg goed. Het benzineverbruik is nog steeds redelijk, althans: ik ben er tevreden mee. Nog steeds heb ik geen druppel olie hoeven bijvullen. Sinds de vorige review heb ik twee kleine en één iets groter technisch probleem gehad. Het rubber van het portier aan de bestuurderszijde liet op één plek los en de plastic afdekking onderaan de voorruit onder de ruitenwissers liet los en moest vastgezet worden. Een groter probleem bleek te zijn het niet branden van de lampen aan de linkerkant van de MB-fietsdrager. Na een uurtje zoeken terwijl we wachtten met koffie en een koekje kon de garage het probleem niet vinden en verhelpen. Een week later heb ik de auto een dag naar de garage gebracht. Er moest een nieuwe regelunit in. Ik kon de auto de volgende dag ophalen, wat bij mij gelukkig geen probleem was. Ik had een mooie Smart E-bike meegekregen en die beviel goed. Alles is netjes gerepareerd onder garantie. De auto rijdt nog steeds heerlijk, vooral op de lange afstanden. Over enkele weken rijd ik naar het noorden van Denemarken en in augustus naar Italië. Prima vooruitzicht met zo' prettige, ruime en snelle reisauto.

Update 41600 km

  • 41.600 km

De auto rijdt nog steeds heel goed. Sinds de vorige review heb ik een tocht naar Denemarken gemaakt, een reis naar Italië in de zomer, in
de herfstvakantie een lange rit naar het midden van Frankrijk en in dit voorjaar van 2015 een rit naar Wolfsburg in Duitsland. Voor de rest gebruik ik de auto voor ritten in Nederland. Kleine ritjes probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. De auto bevalt nog steeds goed. Hij rijdt comfortabel, de motor is alert, trekt goed op, is op hogere snelheden niet lawaaiig en gebruikt nog steeds geen druppel olie. Ik september heeft de auto bij 26.000 km een beurt gehad. Daarna een wissel van zomer- naar winterbanden en recent in april het omgekeerde. Alles functioneert prima, zonder enig haperen of kraakje of een ander irritant geluid. Kortom: de auto is een auto zoals een goede auto hoort te zijn.
In de praktijk is goed te merken dat de auto erg ruim is. Je kunt heel veel bagage kwijt. Als je met 4 of 5 mensen reist is de auto nog steeds comfortabel. Het is duidelijk: ik ben erg tevreden. Het verbruik is nog steeds heel goed.
Oh ja: in het portier aan de bestuurderskant is de rubberen strip een keer losgeraakt aan de voorkant. De garage heeft de strip weer vastgelijmd. Nu is hij echter weer losgekomen. Een mankement waarmee valt te leven. Dus toch niet 100% perfect.

van zomer- naar winterbanden

  • 49.200 km

Ondanks de hoge temperatuur toch maar de banden weer laten verwisselen. Het wordt vast weer snel kouder. De dag voor de wissel ging het gele lampje branden dat aangeeft dat er een probleem is met het motormanagement. Dit lampje had een tijdje geleden toen ik in België reed ook al eens gebrand. Ik heb toen zelfs de Mercedes-hulplijn even geraadpleegd, want die lampjes maken onrustig. Het euvel is toen vanzelf overgegaan en dat heb ik toen aan mijn garage in Leiden gemeld. Deze week heeft de garage na de bandenwissel de auto aan de computer gelegd en het probleem weer verholpen. Mijn garantie was op 13 september verlopen, maar gelet op de lage kilometerstand en omdat het euvel zich al eens had voorgedaan in de garantieperiode heb ik niets hoeven te betalen. De aanvraag voor coulance werd binnen één dag beoordeeld en toegekend.
De auto rijdt nog steeds heel goed.Ik merk overigens dat ik vaker dan in het begin de S-stand gebruik, waardoor de auto sportiever rijdt. Vooral op langere afstanden vind ik dit vaak prettiger rijden. Het hangt ook wel af van mijn stemming. In oktober zijn wij nog een week naar Bretagne geweest. Meer dan 2000 km gereden met alle tochten in die streek. Weer genoten van het comfort en de ruimte van de auto. Met 130 km/uur, en soms ietsjes harder, rijdt hij buitengewoon plezierig.
Kortom: nog steeds zeer tevreden over de auto en over de garage waar ik hem heb gekocht.

Nabrander

  • 49.200 km

14 november.
Ik ben nog vergeten te melden dat de auto op 2 september 2015 bij km-stand 43884 een grote beurt heeft gehad, een zgn. B-beurt. Er waren geen bijzonderheden. De hele beurt kostte 531,49 euro, inclusief olie, remvloeistof, filters en reiniging benzinesysteem.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.