Mercedes-Benz B 180 (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | B 180 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 79.000 km |
Niet gemaakt voor stadsverkeer.
- 79.000 km
Mercedes B180 Benzine.
Gekozen in 2012 omdat dit de eerste auto was waarvan de turbo niet gebruikt werd om het aantal pk’s te verhogen maar om het maximum koppel naar een lager toerental te brengen. Volgens de technische gegevens zou hij in 7de en hoogste versnelling bij 2000 tpm 110 km/u rijden, niet slecht voor een 1,6L benzine motor met 122pk.
Groot nadeel van Mercedes: de prijs van de offerte ligt veel hoger dan de prijs in de reclamefolders. Maar eens beslist is het een premium auto waar in het aangenaam vertoeven is en waarin ge u graag laat zien.
Al van 1982 kies ik steeds voor auto’s met automaat. Alle vorige waren met een hydraulische koppelomvormer en dit was mijn eerste met dubbele koppeling. Over dat koppelen en terugschakelen geen klachten, dat gebeurde bijna onmerkbaar. Hij schakelt niet enkel vlot terug wanneer het licht bergop gaat maar doet dat ook bij bergaf rijden met voet naast de gaspedaal.
Normaal hou ik mijn auto’s tot er te veel kosten aan komen en ik heb deze auto gekocht in de veronderstelling dat dit wellicht mijn laatste auto zou zijn, maar dit was dus een verkeerd gedacht.
De eerste kms waren een genot: zeer stil op asfaltwegen en een laag verbruik op snelwegen (6.2 L/100km) maar in de winter en korte ritten tot 10.2 L/100km. Na 9 maand en 11.000 km reed ik reeds terug naar de dealer omdat ik opmerkte dat de motor dikwijls onder zijn toeren moest werken, dat gaf een dreunend geluid binnen in de auto wat mij deed vermoeden dat de motor niet happy was met dat lage toerental. Toen hij nieuw was had hij dat niet. Het vervelende was dat dit steeds gebeurde wanneer hij opschakelde bij 31, 41 en 51 km op de teller en ik niet sneller wou of kon rijden. Ja, reeds op 51 km/u schakelde hij naar 6de versnelling, waar hij dan tussen 1100 en 1150 tpm draaide. Het trillen ging pas over bij 55 teller km, een snelheid die ik zelden kan rijden door voorliggers of snelheidsbeperkingen. Uitleg van de dealer: dat is zo ingesteld om het verbruik te verlagen. Zijn oplossing: we zullen eens de laatste programma wijzigingen op uw auto plaatsen. Natuurlijk geen verschil.
Er zijn 3 verschillende rijmodi op de B-reeks: Eco, Sport en Manueel. Het spijtige is dat de knop voor die omschakeling niet blindelings kan gevonden worden, ge moet telkens uw blik van de rijweg naar het midden van het dashboard brengen. Verder gebeurt het overschakelen met een drukknop volgens een ronddraai methode: om van Eco naar Manueel te gaan moet ge langs Sport passeren en 2 keer binnen 1 seconde drukken is te snel. Bij een model-update las ik dat het systeem met een extra stand werd uitgebreid, de Comfort stand werd toegevoegd. Vol hoop heb ik een testrit aangevraagd, maar er werd nog steeds bij 51km/u naar 6de versnelling geschakeld, in de demo auto wel zonder gedreun.
Dan via de klantendienst in Brussel geprobeerd de motor of automaat anders te laten afstellen. Na meerdere mails gedaan gekregen dat een specialist mijn auto zou komen bekijken. Vooraf was enkel nodig dat de dealer het probleem beschreef voor die specialist. De hoofdtechnieker wou dus even met mijn B180 rijden. Ik heb hem gewezen op het dreunend geluid dat hij niet had bij aankoop en dat dit niet weggewerkt werd door verschillende programma-updates. Gevolg: hij zou de automaat aan de computer hangen om de versnellingen nog eens te leren.
Omdat geen verschil merkbaar was en ook de expert niet van zich liet horen, terug een mail naar de klantendienst gestuurd. Hun reactie: bericht van de hoofdtechnieker: “de B180 voldoet aan de eisen die Mercedes-Benz stelt”. Commentaar van MB-klantendienst: het gaat hier om een product eigenschap die verder niet is aan te passen.
Zou ik nog een Mercedes-Benz kopen? Zeker niet.
Zij maken zeer goede wagens maar klanten moeten tevreden zijn met hetgeen zij als het beste beschouwen! Motoren moeten te traag draaien omdat MB anders hogere CO2 boetes moet betalen. MB vertrouwt de techniekers van zijn eigen dealer netwerk niet en zij mogen niets aan instellingen wijzigen, enkel procedures volgen. Waarom moeten wij dan dergelijke uurlonen betalen?
Als MB wenst de CO2 waarden te verlagen door de motor op een te laag toerental te laten draaien dan moet de klant die dat niet aangenaam vindt maar in Sport of Manueel rijden. Er kan wel met lepels aan het stuur een versnelling lager geschakeld worden, maar dat moet dan om de 12 sec herhaald worden.
Einde B180 verhaal en op zoek gegaan naar een betere auto. In 2019 gelezen dat de KIA Niro PHEV een update kreeg. Een nieuw dashboard met steeds een digitale snelheidsweergave. Het versnellingen probleem zou daar voorkomen worden door elektrische aandrijving. Enkel wachten voor een proefrit tot eind augustus. Ondertussen bijna anderhalf jaar een gelukkige Niro bestuurder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz B-klasse 200 PRESTIGE PANORAMADAK|NAVI|18"LMV|DIGIT|ZEER MOOI!
- 2014
- 69.412 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Ambition Comfort 123 PK - Automaat | S/K-Panodak | Cruise | PDC | NAV | Airco | Afn. Trekhaak | LM 17" |
- 2014
- 98.747 km

Mercedes-Benz B-klasse 180 Automaat Airco Stoelverw. Cruise Control PDC V+A
- 2012
- 166.029 km