Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 45 AMG 4MATIC |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 12.700 km |
KM-stand laatst | 83.154 km |
Ophalen in Aachen
- 12.794 km
Ik was vanaf oktober 2017 op zoek naar een A45 en had mijn zinnen gezet op een witte Edition 1 waarmee de A45 begin 2014 werd geintroduceerd. In Nederland waren die amper te vinden en uiteindelijk vond ik begin 2018 bij Mercedes in Aachen een fraai exemplaar met nog geen 13.000 km gereden in ruim 3 jaar (A45 is van november 2014). Op 18 januari hebben we de A45 opgehaald op een tijdelijk kenteken. Aflevering was niet echt leuk geregeld, we kregen de A45 met een bijna lege tank mee.
Meteen naar de RDW in Elsloo en ook meteen een klasse 5 alarm in laten bouwen met volg-systeem.
Waarom een Edition 1? Ik denk (ik hoop) dat de edition 1's over een tijdje meer waard zijn dan de "gewone" A45's en ik vind de A45 erg fraai in dat wit met de zwarte streep eroverheen en de grote spoiler achterop. Ook het interieur is erg fraai met de mooie AMG-stoelen en voorzien van werkelijk alle opties.
Eerste 1.000 km leek het alsof de aandrijfassen niet goed waren, als je op lage snelheid reed dan kwam er een vreem geluid van de voorwielen. Later bleek dat een typisch A45 probleem te zijn, eniige oplossing is nieuwe banden....
Eerste 10.000 km verliepen zonder problemen en ik heb de 45 in onderhoud genomen bij Claes in Sint-Truiden/BE waar ik op dat moemnt om de hoek werkzaam was.
Vanaf het begin viel wel het enorme benzineverbruik op van 12-14 liter wanneer er korte strukjes mee werden gereden, op lange stukken was 10 liter/1op 10 haalbaar.
30000 km
- 30.000 km
In 1 jaar 17.000 km met de A45 gereden dus januari 2019 de eerste beurt bij Claes in Sint-Truiden. De A45 "vreet" banden en remblokken, vooral de voorbanden gaan maar 15.000-20.000 km mee, ligt ook aan de rijstijl uiteraard, auto wordt vooral gebruikt voor korte stukken en nodigt uit tot "wat steviger" rijden. Verbruik stabiliseert zich rond de 1 op 7,5/13 liter.
Wegligging is top, vierwielaandrijving geweldig maar de A45 stuurt niet zo scherp als de M3 maar scherper als de RS6. Minpunt vind ik wel de DSG 7-bak die zelfs in sportstand heel snel opschakelt, bij 70 km/u zit je al in de 7e versnelling en terugschakelen doet de A45 bij wijze pas bij het stoplicht als je stilstaat. Leuk rijden is alleen mogelijk als je zelf de peddels gebruikt maar zelfs dan is het lang niet zo leuk als in de M3 waar toch ook een DSG in zit. Hier heeft Mercedes echt een kans gemist.
Stoelen zijn super, bediening idem maar wel anders dan bij Audi en BMW dus altijd weer even wennen...
Afwerking/bouwkwaliteit van de A-klasse is echt 2 niveaus lager dan bij Audi en BMW, ook de gebruikte materialen zijn niet altijd premium terwijl deze A45 in Nederland 80.000 euro heeft gekost. Nu vragen ze zelfs over de 100.000 euro voor een nieuwe A45, dan zou ik echt een RS3 of M2 kopen..
Turbo kapot
- 46.500 km
Eind juli 2019 de A45 meegenomen naar Frankrijk en toen begon de A45 veel olie te verbruiken. In Frankrijk moesten we iedere tankbeurt/500 km een liter olie erbij doen dus we zijn heel voorzichtig terug naar huis gereden. 2e week augustus hebben we bij ASV Eindhoven gevraagd om naar de turbo te kijken maar ze hadden pas midden september tijd. Toen ik zei dat hoogstwaarschijnlijk de turbo kapot was kreeg ik als antwoord: "bij de A45 gaat de turbo nooit kapot".... Later ontdekte ik dat de turbo van de A45 berucht is en zelfs van de 2013-2014 exemplaren de turbo preventief vervangen is... We konden dus niet terecht bij ASV en de volgende dag ging de turbo ook echt, met een enorme rookontwikkeling, kapot...
Ik heb zelf de auto naar Sint-Truiden vervoert en daar heeft Claes de turbo onder garantie (ik had 2 jaar Junge Sterne garantie) vervangen...
Turbo weer kapot,,,.
- 51.000 km
Bij 46.500 km is dus de turbo vervangen maar bij 49000 km begon de A45 wederom veel olie te verbruiken. A45 wederom aangeleverd bij Claes in Sint-Truiden en de turbo was inderdaad weer kapot, volledig versleten...
Claes vertelde mij dat alle A45 problemen hadden met de turbo's en dat het zou kunnen dat het exemplaar dat er bij 46.500 km was ingezet niet goed was. Maar bij de 2e vervanging kwam aan het licht dat ook het spruitstuk gescheurd was, het kan dus zijn dat dat bij de eerste vervanging niet gezien is en dat daarom de 2e turbo ook snel kapot is gegaan...we zullen het nooit weten... Weer in de garantie vervangen, ik moets wel het spruitstuk zelf betalen. Logica ontbreekt volledig maar ik was allang blij dat de turbo 2 keer werd vervangen (6.000 euro per keer inclusief katalysatoren e.d.).
Na de 2e reparatie is de A45 storingsvrij, wel weer een keer de voorbanden vervangen.
60000 km beurt
- 60.000 km
Vandaag 4 mei 2020 heeft de A45 de 60.000 km beurt gehad bij Jonkers in Valkenswaard. Geen reparaties wel de olie van de versnellingsbak vervangen en van de achteras (differentieel denk ik dan).
Jonkers was vroeger een Mercedes-dealer en nu Mercedes specialist, fijne garage waar de A45 komende jaren in onderhoud blijft.
Ik durf de A45 door de turbo-ellende eigenlijk niet te tunen, iemand daar goede ervaringe mee?
83000km
- 83.154 km
In 15 maanden er weer 23.000 km bij....
We blijven problemen houden met de A45.
Inmiddels is het achterdifferentieel vervangen (schijnt ook veel voor te komen bij de A45) en hebben we de onderkant van de auto geraakt bij een verkeersdrempel waadoor de beugel om de cardan-as tegen de cardanas was gekomen, het flexibele stuk van de uitlaat kapot was en de uitlaat bij de turbo was afgebroken....gelukkig bleef de turbo heel en heeft Jonkers het allemaal, wel in 3 reparaties, hersteld.
Versnellingsbak blijft kuren vertonen.
Aan de andere kant blijft de A45 een fraaie, snelle en goed rijdende auto.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse


Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz A-klasse 180 CDI AUTOM AMBITION LEDER NAVI AIRCO LED LMV PDC
- 2013
- 191.853 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 122pk | Navi | Airco | Cruise | Leder+Verwarmd+Elek.Verstel | Pdc V+A+Assist+Camera | Keyless Entry | Privacy Glass | 18''lm | Dodehoek+Rijstrook+Licht+Regensensor
- 2014
- 112.752 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition | Xenon | Navigatie | Parkeersensoren V+A | Cruise Control |
- 2015
- 58.754 km
Lees ook

Mercedes A-klasse - Koopwijzer: dit moet je weten over A-klasse 2012-2018

Op de rollenbank: Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic

Mercedes A-klasse vs Lancia Delta - Occasion dubbeltest

Mercedes-Benz A180 BlueEfficiency vs. Lancia Delta 1.4 Multiair

Triotest - VW Golf R, Audi S3, Mercedes A45 AMG
