Mercedes-Benz A 45 AMG 4MATIC (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 45 AMG 4MATIC |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 49.800 km |
A45 AMG
- 39.000 km
Ik heb de auto nu ruim 4 maanden, dan is het enthousiasme van een andere auto er wel wat af en is de review wat realistischer denk ik.
Waar zal ik beginnen? Ik heb namelijk wat wisselende gevoelens. Is de auto goed? Ja eigenlijk wel, alles functioneerd naar behoren, het vol lederen interieur is on Duits mooi, en de motor krachtig. Wel met een flink turbogat maar dat hoort er bij als je 360 pk uit een 2 litertje haalt. Brandstofverbruik in Nederland bij normaal gebruik als dagelijkse auto is ook ok.
Waarom dan die wisselende gevoelens? Omdat Mercedes de plank wat mij betreft misslaat met deze A45-AMG. Ik zie hem namelijk niet als de supersportieve topversie maar meer als een snelle dagelijkse goede transporteur.
Hij mist emotie, is te steriel en de poging die is gedaan om emotie er in te brengen is te kunstmatig. AMG zou voor een topsporter moeten staan.
Om het wat beter aan te geven: Als ik 'smorgens naar mijn werk ga en ik draai aan het voordeurslot van het huis dan begint mijn Alfa GT al te schudden en trillen van enthousiasme, hij roept me een goedemoregn tegemoet en vraagt of we toch wel plezier gaan maken. Ik loop hem voorbij en er komen tranen uit zijn koplampen. Ik loop door naar de AMG, stap in, start de motor en doe de gordel om. Ik hoor een bescheiden: goedemorgen mijnheer, waar wilt u naartoe? Een koele Duitser in plaats van een gepassioneerde Italiaan, zoals het volk is is de auto.
Wat echt niet passend vind is de automatische 7traps versnellingsbak. Prima in eco stand voor dagelijks verkeer, maar niet passend in een spotieve auto. De sportstand doet dingen op momenten dat je dat zelf eigenlijk niet wil, en de flippers achter het stuur zijn niet ok. Ze draaien mee met het stuur, als je dan de Stelviopass over knalt ben je ze in de haarspeldbochten iedere keer weer kwijt. Deze zouden veel langer moeten zijn en een vaste positie moeten hebben. Helaas is een handbak niet leverbaar wat echt wel zou moeten. Ook bij de stoplichten ben je nu altijd als laatste weg omdat je de koppeling niet op het aangrijppunt kunt hebben maar pas een signaal krijgt als je gas geeft, daarna maakt hij het wel weer erg snel goed met zijn pk's.
Zoek je een snelle dagelijkse auto, met redelijk verbruik, goede stuureigenschappen en bergen grip dan is het een prima keus. Zoek je een echt emotionele sportauto dan kun je beter zuidelijker zoeken.
Afscheid genomen
- 49.800 km
Vandaag heb ik de AMG ingeruild. Ik heb er minder dan een jaar mee gereden, nu al weg doen geeft wel aan dat ik er klaar mee was.
Is het dan een slechte auto? Dan moet je eerst definiëren wat voor jouw een auto slecht maakt. Als onbetrouwbaar een slechte auto maakt dan is het geen slechte auto. Als ontbreken van prestaties een slechte auto maakt dan is het geen slechte auto. Als een beetje scheef in elkaar zitten een slechte auto maakt dan is het geen slechte auto. Als een matig comfort een slechte auto maakt dan is het geen slechte auto.
Waarom dan toch nu al weg? Omdat het een emotieloze auto is, en dat maakt voor mij een auto slecht.Hij doet alles hartstikke goed en dat is denk ik het probleem. Ik ben gewend als ik in de buurt van mijn auto kom hij al begint te schudden en trillen van plezier, mij al roept en zegt kom op we gaan plezier maken, stap nou in! De AMG doet dat niet, die wacht keurig tot je instapt, de gordel om doet en de auto start, hij zegt dan heel bedeesd "goede morgen mijnheer, waar wilt u naar toe?"
Wat ik naast bovenstaand als ronduit vervelend ervaar blijft de automatische versnellingsbak en het feit dat altijd als je opnieuw start alle veiligheidsonzin weer vol aanstaat, waarom houdt hij mijn laatste instelling niet gewoon vast?
Om af te sluiten is het een uitstekend dagelijks bruikbare auto met een prima brandstofverbruik. Kun je probleemloos naar de supermarkt en kan iedereen er moeiteloos hard mee rijden. Ik denk dan ook dat de volgende eigenaar die iets minder hardcore is als ik er alleen maar ontzettend blij mee is. Na 50.000km nog echt in nieuwstaat maar wel voor een veel betere prijs.
PS,
de geluidsinstallatie van Harman Kardon zal ik wel missen, echt een prima systeem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition / Trekhaak / Navigatie / Parkeerhulp V+A / 16'' / Bluetooth / Cruise Control
- 2014
- 112.841 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition TOP OCCASION SUPER STAAT
- 2013
- 176.037 km

Mercedes-Benz A-klasse 200 PRESTIGE RIJKLAAR l PANO l PDC l TREKHAAK l CRUISE
- 2013
- 167.606 km