Mercedes-Benz A 200 Ambition (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A 200 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14.198 km |
KM-stand laatst | 53.195 km |
Eerste indruk na 1000km
- 14.600 km
Na 3,5 jaar in een (lease)volkswagen golf 1.2tsi gereden te hebben besloten om weer privé een auto te rijden. Voornaamste reden was het gebrek aan keuzevrijheid welke opgelegd wordt door de overheid bij een leaseauto.
Keuzeproces
In de oriëntatiefase waren er 2 mogelijkheden. Allereerst de mercedes a-klasse en als 2e keus de volvo v40. De mercedes zou een privé auto moeten worden. De volvo een leaseauto. Auto's die eerder afvielen waren de BMW 1-serie (leuke auto maar kon ik geen lekkere positie in vinden) en de audi A3 (door de negatieve ervaring met de volkswagen techniek in de golf, versnellingsbak). Bleven de volvo en de mercedes over als echte kandidaten. Uiteindelijk mede door het interieur gekozen voor de a-klasse. Afwerking vond ik nog op een hoger niveau staan.
Zoektocht
In mijn zoektocht naar een leuke tweedehands a-klasse in eerste instantie een proefrit gemaakt in een nieuwe a180. Meteen voldeed de auto aan mijn verwachtingen alleen vond ik het motorvermogen wat beperkt. Daarom de zoektocht verplaatst naar een leuke a200. In eerste instantie gekeken in Duitsland, totdat ik mijn huidige auto tegenkwam bij Rogam Charlois. Afspraak gemaakt voor een proefrit en toen wist ik zeker dat dit mijn nieuwe auto moest worden. Uiteindelijk tot een mooie prijs gekomen voor deze toch wel rijker uitgeruste a-klasse
En dan nu het rijden
Auto rijdt als je van een mercedes mag verwachten. Auto is zeer koersvast. Daarnaar stuurt hij zeker in vergelijking met m'n vorige auto zeek strak. Waar ik in het begin aan moest wennen was de stugheid van het onderstel, mede veroorzaakt door de grotere velgen. Het was niet vervelend hard, maar zorgt er wel voor dat je iets op comfort inlevert. En dan het motorvermogen. Zoals je mag verwachten van deze motor is deze ruim voldoende bemeten voor deze auto. Als je in eerste instantie naar de specificaties kijkt verwacht je een snelle auto. Opvallend hierbij is echter dat de motor juist het vermogen heel behoudend op de auto loslaat. Anders gezegd de auto gaat ongemerkt snel zonder je het idee te geven dat je heel hard gaat. Het verbruik over de eerste 1000km is ongeveer 7l op 100km. Nog niet echt spectaculair, maar verwacht dat dit nog wel daalt naarmate ik meer gewend ben aan de auto.
Ergonomie
En dan misschien wel het belangrijkst hoe is hij in gebruik. Mede door de verschillende pakketten die de dealer op deze auto had besteld heeft deze auto een volledig lederen interieur met meer verstelmogelijkheden op de stoelen. Na een klein weekje heb ik de ideale zitpositie kunnen vinden. Stuur kan voldoende naar je toegehaald worden. De lendensteun die verstelbaar is is een ideale optie. Bediening van de airco zit wat laag en zit een klein beetje achter de versnellingspook. Dat is voorlopig de enige misser waar ik tegenaan ben gelopen. Dan is de bediening van de cruisecontrol en speed limiter even wennen, maar als je er een gewend bent werkt het perfect. De bediening van de radio is even zoeken, maar met name de spraakbesturing van de navigatie is perfect.
Suggesties voor uitbreiding zijn altijd welkom!
Update 8000km
- 22.000 km
Na 8000km een update over mijn ervaringen met de auto.
Wegligging/rijbeleving
Men kan de auto eigenlijk maar op één manier omschrijven: een echte kilometervreter. Zoals te verwachten viel met deze maat velgen is de auto in de stad wat hard, maar op de snelweg is de auto enorm koersvast. De hardheid in de stad nemen we dus voor lief (en is een bewuste keuze). De auto stuurt enorm strak. Niet des BMW's, maar zeker vele malen beter dan m'n oude golf. De versnellingsbak is in vergelijk tot de golf een verademing (de golf had de akelige neiging soms uit z'n eerste versnelling te schieten). Versnelling en koppeling zijn erg soepel. Dit komt ook door de combinatie met de motor. Koppel is vroeg beschikbaar en lijkt behoorlijk lineair z'n vermogen te geven. Hierdoor krijg je een rustige beleving in de auto, waardoor je ongemerkt harder rijdt (dan toegestaan). Dit wordt mede veroorzaakt doordat de auto z'n werk op de achtergrond doet. In de auto hoor je eigenlijk alleen het afrolgeluid van de banden en winddgeruis.
Ergonomie
Om eerlijk te zijn zitten alle knopjes op de logische plek, maar het lijkt er wel op dat de auto is ontworpen als automaat. Bediening van de aircondiotining zit deels verscholen achter de versnellingspook. Daarbij moet ik wel een kanttekening maken dat ik de bediening minder nodig heb als in m'n oude auto. Airconditioning werkt een stuk plezieriger aangezien de blower nooit recht in je gezicht staat te blazen. Dan is allen de bediening van de verlichting wat verscholen. Door de automatisch inschakelende verlichting ook eigenlijk niet nodig, maar de eerste keren grijp je toch mis. De bediening van de snelheidsbegrenzer en de cruise control is in het begin even wennen, maar werkt nu als vanzelf.
Infotainment
Radio/navigatie werkt perfect. Telefoon wordt snel geladen en koppelt automatisch bij instappen. De bediening van de navigatie met de knop tussen de stoelen werkt erg logisch. Spraakbesturing heeft mij al vele verbaasde gezichten naast mij opgeleverd (ja, dit werkt probleemloos). Ervaring leert wel dat het beste werkt om eerst de plaatsnaam te noemen en daarna de straat. Kwaliteit van het geluid is goed.
Kwaliteitsbeleving
Kwaliteit van de auto is hetgeen je van een Mercedes mag verwachten. Enig kritiekpunt is dat het dashboard kraakt (door uitzetting). Heb dit in andere reviews al gelezen en zal bij de eerst volgende onderhoudsbeurt eens vragen of er iets aan te doen is. Heb het idee alsof de lak van deze auto 'harder' is dan van m'n vorige Golf. Met veel snelweg nog geen krastje kunnen constateren. Voor de rest geen kritiek op de kwaliteit van de auto.
Kosten/verbruik
Tot nu toe geen onverwachte kosten. Het bezineverbruik hou ik netjes bij via de verbruiksmonitor. Ligt iets hoger dan verwacht, maar dat komt misschien ook door m'n rijstijl. Hoef niet altijd als eerste weg te zijn bij het stoplicht, maar hou wel van doorrijden.
2 jaar verder
- 47.776 km
Na 2 jaar kan je toch een behoorlijke indruk van deze auto hebben. Ondertussen wel ook een paar kleine minpuntjes, maar deze kunnen het plezier van de auto niet wegnemen.
In chronologische volgorde zal ik kort de bijzonderheden met betrekking tot mijn auto vermelden:
- Juli 2015: Regulier onderhoudsbeurt geen bijzonderheden
- Augustus 2015: Inbraak in de auto, waarbij ze mijn navigatiekastje hebben weggenomen. Mijn zonnebril vonden ze blijkbaar niet mooi, want deze hebben ze laten liggen.
- December 2015: Er stond plots water in de auto. Hiermee naar de Rogam gegaan. Bleken uiteindelijk 2 ontluchtingskleppen achter de achterbumper te zitten die niet waterdicht bleken te zijn. Op een setje nieuwe matten na is alles door Rogam betaald. Heb hier veel verschillende verhalen over gehoord hoe dealers ermee om gingen, omdat het uiteindelijk een probleem was bij meerdere A-Klasses.
- December 2015: Collega gooide de deur van zijn Fiat 500L tegen mijn auto waardoor ik een behoorlijk deuk in mijn achterportier had. Netjes hersteld door schadehersteller
- Januari 2016: Dag nadat ik mijn auto terug had van de schadehersteller lekke band. Weggesleept naar garage waar een nieuwe band gemonteerd is. Mercedes mobiliteitsservice geprobeerd en moet zeggen dat deze service goed uitgebreid was
- Juli 2016: Reguliere onderhoudsbeurt. 1 voorband vervangen (andere was reeds in januari gedaan) en nieuwe remblokken en remschijven. Dat laatste vond ik best snel, maar ach beter goede remmen dan geen remmen.
Al met al dus behoorlijk wat beleefd met de auto, maar nog geen moment spijt van. Dan nog een kleine update over mijn ervaring met de auto.
Wegligging/rijcomfort
Eigenlijk geen bijzonderheden te melden ten opzichte van de vorige keer
Ergonomie
Ook hier geen bijzonderheden
Infotainment
Gebruik sinds kort mijn mobiele telefoon als muziekstreaming (Spotify) op mijn infotainment. Werkt ideaal. Ik moet zeggen dat ik de upgrade ten behoeve van Apple AirPlay niet begrijp. Toegevoegde waarde ontbreekt mij een beetje.
Kosten
Sinds januari ben ik dichterbij mijn huis gaan werken, waardoor ik een stuk minder kilometers maak. Het brandstofverbruik neemt dus wel behoorlijk toe. Ik rij nu +/- 60-70% van de kilometers in de stad en moet zeggen dat de auto dan niet zuinig is. Daarnaast mis ik dan toch wel een automaat. Heb toen mijn auto een lekke band had als tijdelijke auto een A180 automaat gereden, maar vond dit toch ook wel heerlijk rijden, dus wie weet bij een volgende auto. Kosten zijn hoger dan bij de Opel (mijn eerste auto) en Volkswagen (2e auto, was weliswaar een leaseauto), maar dat komt ook omdat het onvergelijkbaar is. Een 1.4 turboloos (100pk), 1.2tsi (115pk) vergelijken met een 1.6 turbomotor (156pk). Dan is het ook logisch dat je banden wat sneller slijten. Hoewel ik het vervangen van de remblokken en -schijven wel echt snel vond.
Voor de rest nog steeds erg tevreden met deze auto en weet niet of ik deze ook na 4 jaar in ga ruilen.
Update auto
- 53.195 km
Heb via Mercedes Naaldwijk de Mercedes Me adapter laten plaatsen. Voornamelijk om mijn privé/zakelijke kilometers bij te houden. De app is niet geheel storingsgevoelig, maar biedt voor dit zeker de functionaliteit.
Als ik er voor had moeten betalen had ik het een te beperkte functionaliteit gevonden, maar Mercedes biedt dit gratis aan op een aantal modellen.
Voor de rest zijn er geen bijzonderheden en rijdt de auto nog steeds perfect zonder noemenswaardige problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
