Mercedes-Benz A 180 CDI 92 CO2 Ambition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A 180 CDI 92 CO2 Ambition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Een genot om in te rijden
- 2.000 km
Vorige week heb ik mijn nieuwe Mercedes A-klasse opgehaald en ik heb inmiddels 2.000 km gereden en dus is het tijd voor een review van mijn eerste bevindingen.
Na veel wikken en wegen tussen vergelijkbare modellen zoals de BMW 1-serie en Volvo V40 ben ik uiteindelijk toch voor de A-Klasse gegaan. De belangrijkste punten hiervoor waren voor mij de goede schakelbak, zeer prettige sportstoelen en het strakke design van de A-klasse, zowel het interieur als het exterieur.
Toen de nieuwe A-klasse een aantal jaren terug uitkwam heb ik gelijk al even een proefrit gemaakt in de A-klasse (toen met AMG line) en wat mij van toen vooral was bijgebleven waren de uitstekende schakelbak, waarbij je zelfs als je even niet goed schakelt nog geen terugslag krijgt en dus altijd soepel doorschakelt, wat prettig is voor jezelf maar ook voor eventuele bijrijders. Ook zijn de stoelen mij toen erg goed bevallen. Toen ik dus een nieuwe leaseauto mocht uitkiezen ben ik daarom opnieuw naar de A-klasse gaan kijken en uiteindelijk toch besloten om voor de A-klasse te gaan, dit betekende voor mij wel dat ik iets meer moet betalen dan voor de vergelijkbare modellen maar mijn gevoel bij de A-klasse was veel beter dan bij de BMW en de Volvo.
Uiteindelijk ben ik gegaan voor de A180 CDI 92CO2 Lease Edition met 18" 5 dubbelspaaks AMG velgen en achterbumper in Urban Style (hierdoor zijn de 2 uitlaten zichtbaar). De reden dat ik voor de 92CO2 uitvoering ben gegaan was voornamelijk omdat deze sneller leverbaar was dan de 98CO2 uitvoering, deze uitvoering schijnt wel een kleinere tank te hebben (40l ipv 50l), maar ik twijfel nog of dit echt het geval is (update hierover volgt nog).
Inmiddels heb ik 2.000 kilometer met mijn A-klasse gereden, maar omdat dit voor 90% op de snelweg was kan ik nog niet echt een uitgebreid verslag geven. Een aantal zaken vallen direct op.
- Vering
Omdat ik de 92CO2 uitvoering heb is het onderstel verlaagd, dit in combinatie met de 18" ipv de standaard 16" velgen zorgt ervoor dat je in ieder geval de eerste tijd even moet aftasten hoe hard je een drempel over kan zonder dat je de bumpers daarna moet vervangen. De vering is redelijk stevig maar niet vervelend, oneffenheden in de weg worden redelijk goed geabsorbeerd (het is natuurlijk geen SUV), maar je krijgt het gevoel dat de auto goed en stevig op de weg ligt.
- Transmissie
Zoals al eerder gezegd is de schakelbak van de A-klasse echt subliem, tijdens het schakelen is het vrijwel onmogelijk om niet soepel naar de volgende versnelling door te schakelen. Ik heb nog even nagedacht om de automaat te nemen, maar omdat de goede schakelbak 1 van de belangrijkste redenen voor mij was om de A-klasse te nemen en door de slechte reviews over de automaat heb ik besloten om niet voor de automaat te gaan, en tot nu toe heb ik daar nog geen seconde spijt van.
- Vermogen
Het vermogen van de A180 CDI laat nog wel wat te wensen over alhoewel hij zeker niet traag is, maar van een mooie Mercedes verwacht je wel wat meer. Mede door de goede schakelbak hoef je je niet te veel zorgen te maken dat je voor schut staat bij een stoplicht-sprintje, maar om te winnen moet je wel even je best doen. Op de snelweg kan je makkelijk met het verkeer mee en wat versnellen om iemand in te halen is ook geen probleem, als je echter achter een vrachtwagen vastzit en je wilt er voorbij is even terugschakelen van 6 naar 5 wel verstandig.
- Navigatie en Multimedia
Het Becker Map systeem is prima te gebruiken, het werkt goed en is duidelijk in de routebegeleiding. Ook is het fijn dat er een auto-zoom functie in zit, dit is iets wat ik bij de BMW en Volvo wel miste. De navigatie en multimedia is prima te bedienen met de knop in het middenconsole bij de armsteun.
Het multimedia systeem werkt ook prima, het is handig dat je zowel een telefoon via BT kan koppelen en tegelijk een ander apparaat voor muziek via BT kan koppelen. Het enige wat ik nog wel echt mis is de ondersteuning voor iOS (iPod en iPhone) voor muziek afspelen via de USB poort. Hierdoor ben je verplicht je muziek van je iPod via BT te streamen of om je muziek op een USB-stick te zetten.
- Verbruik
Het verbruik valt absoluut niet tegen. Ik rijd nu ongeveer 90% op de snelweg en kan op mijn 40l ongeveer 750 km rijden, hierbij rijd ik veel stevig door. Wanneer je rustig rijdt en je redelijk aan de snelheidsborden houdt dan kan je makkelijk 1.000 km op een volle tank rijden. Als ik wat meer in de bebouwde heb gereden zal ik ook hierover een update geven.
- Ergonomie
Over het algemeen vindt ik de ergonomie in de A-klasse erg goed alhoewel ik wel wat dingen mis/onpraktisch vind. Zo vind ik de opbergmogelijkheden wat beperkt. Het opbergvak in de armsteun is wat onpraktisch, een iPod touch kan bijvoorbeeld niet plat liggen omdat het vakje schuin afloopt, wanneer je de armsteun naar voren schuift ben je 1 van de 2 bekerhouders kwijt omdat deze onder de armsteun verdwijnt en het opbergvak in de deur loopt erg ver door naar achter waar je maar erg moeilijk bij kan. Verder zit de bediening van de airco niet heel praktisch half achter de versnellingspook verstopt, alhoewel dit niet heel hinderlijk is.
Uiteraard zijn er ook een hoop hele goede punten. Een veel gelezen opmerking was dat de dode hoek erg groot was en het zicht door de achterruit erg beperkt was, hier heb ik totaal geen last van. De dode hoek is misschien iets groter dan bij andere auto's maar niet zo erg dat je dingen kunt missen. Het zicht door de achterruit is wat mij betreft gewoon goed, ik heb ook de achterramen getint maar zelfs dan is het zicht nog prima. 1 van de dingen die mij eigenlijk het meest positief heeft verrast zijn de blowers op het dashboard, deze zitten in vergelijking met andere auto's iets lager wat tot gevolg heeft dat je deze volledig kunt laten blazen en de lucht niet in je ogen wordt geblazen. Zelf draag ik lenzen waardoor het gebruik van de blowers vaak tot droge lenzen en geïrriteerde ogen en dus verminderd zicht gevolg had, met de A-klasse heb ik hier totaal geen last van en kan ik gewoon 2 uur achter elkaar rijden met de blowers aan zonder dat ik last van mijn ogen krijg.
- Voorlopige conclusie
Inmiddels een week in het bezit van de A-klasse en 2.000 km gereden en ik kan alleen maar zeggen dat dit een super fijne auto is die met recht een grote ster in de grill heeft. Het rijcomfort, de uitstraling en de over het algemeen goede ergonomie en fijne stoelen zorgen ervoor dat ik iedere dag met heel veel plezier in de auto stap en geniet van iedere rit.
Heerlijk, wat een genot!
- 18.000 km
Na het meerdere malen uitstellen van een update, is het dan toch eindelijk zo ver. Inmiddels 3 maanden in het bezit van mijn A-klasse en 18.000 km gereden en dus is het echt weer tijd voor een update.
Eerlijk gezegd kan ik niet heel veel nieuwe dingen vertellen dan 16.000 km geleden. Deze auto is nog steeds een waar genot om in te rijden. Iedere ochtend als ik opsta en ik naar buiten kijk en mijn auto zie staan springt er gelijk een glimlach op mijn gezicht. Iedere dag 150 km op en neer naar mijn werk rijden is werkelijk genieten in deze auto en 's avonds terugrijden brengt je helemaal tot rust.
De stoelen zitten nog heerlijk, de wegligging is formidabel en alle knopjes zitten op de plek waar je ze wilt.
Inmiddels heb ik wat meer in de stad en op binnendoor weggetjes kunnen rijden en dan pas merk je echt goed hoe goed de wegligging is.
Ook ben ik nog erg blij dat ik voor de handbak heb gekozen, want ohh wat schakelt deze auto heerlijk!
Na mijn eerste review is ook de diesel wat meer ingereden en lijkt deze iets meer naar mijn rijstijl te zijn aangepast, tevens heb ik geleerd waar het vermogen zich ongeveer verstopt en al met al is het nu best een fijn motortje.
Na 18.000 km heb ik ook nog geen enkel probleem of mankement gehad, wat natuurlijk ook niet echt te verwachten is, maar er zijn ook geen vervelende kraakjes of piepende geluiden en dat is nog wel eens anders.
Over anderhalve maand is het tijd voor de eerste servicebeurt en daarna wordt de kofferbak ingepakt voor een rondreis door Italië, dit lijkt me een mooie test en ik kijk er erg naar uit om lekker uren achter elkaar te cruisen met deze geweldige auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition | APK tot 03-2026 | LED Airco 19"LMV Navigatie Bluetooth Elektrpakket
- 2013
- 196.627 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 Ambition | AMG-Line | Org NL | Sportstoelen | Automaat | Xenon |
- 2014
- 153.010 km

Mercedes-Benz A-klasse 180 CDI AMG Automaat Airco Navigatie Stoelverwarming Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2013
- 198.434 km