Mercedes-Benz A 180 BlueEFFICIENCY (2012)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 (2012)

Signalement

UitvoeringA 180
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst79.800 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische, compromisloze auto

  • 300 km

Verandering van werk betekende dat ik weer eens een auto mocht gaan uitkiezen.
In het verleden betekende dit altijd een keuze voor relatief grote, ruime auto's.

Deze keer ligt het anders. Privé rijden we nu met een Mazda5, en ik zie echt het nut niet in van twee grote auto's voor de deur.

Daarom heb ik expliciet een kleine auto gekozen, die toch voldoende uitgerust is om veel rijplezier in comfortabele omstandigheden te garanderen. En ik moet toegeven: toen ik de nieuwe Mercedes A in de lijst zag staan, was de verleiding wel erg groot.
Toen ik de keuze moest maken, waren er nog geen folders, geen testverslagen, helemaal niets.

Gelukkig konden we in de buurt wel naar een roadshow, waar we hem toch even in real-life konden bewonderen.
Ik heb hem uiteindelijk besteld; de testrit heb ik een kleine twee maand later gedaan.
Ik heb de basisversie besteld, in de business-uitvoering, dus inclusief navigatie.

Waarom nu al een review?
Als voorloopauto heb ik een goede twee maanden met een Mégane gereden, en alhoewel de twee auto's totaal verschillend zijn, hebben ze toch ook wel wat raakvlakken.

Ze zullen twee verschillende doelgroepen aanspreken, maar in sé zullen het toch wel meestal kleine gezinnen of alleenstaanden zijn.

Op dit gebied kan ik kort zijn: ben je op zoek naar een gezinswagen, blijf dan weg van de A. Daar dient hij gewoon niet voor! Koop dan een Mégane, hang hem vol met opties, en hij zal veel meer zijn nut bewijzen dan een A, voor minder geld.

Laad je boodschappenkarretje vol, en je zal beteuterd staan kijken bij de koffer van de A. Zeker als je je kinderen mee hebt, en dus de zetels niet kan neerklappen.
Het handschoenkastje is zo klein, dat de verzekeringspapieren in hun mapje er gewoon niet inpassen...

Kortom, een schrijnend gebrek aan opbergruimte. Daar scoorde de Mégane echt stukken beter. Ook qua zitcomfort is de Mégane wel iets beter, maar ik heb in de A dan ook de basisstoelen zitten. Waarmee ik niet wil zeggen dat je in de A slecht zit; verre van.

Voor de rest, tja...
De Mercedes is echt een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Mensen spreken me regelmatig aan over hoe mooi ze hem wel vinden,...

De motor is veel vinniger dan die van Mégane, alhoewel het blijkbaar van allebei Renault-motoren zijn, het schakelen gaat echt boterzacht en trefzeker,...

Ik moet nog wat wennen aan het systeem en de console; er zit zoveel op dat ik dat allemaal nog een beetje moet uitzoeken.

Er zit geen cruise control op, en geen parkeersensoren, maar die heb ik niet meebesteld, dus daar moet ik ook niet over zeuren.

De kinderen vinden hem fantastisch, ze vinden het super als het donker is en ik de auto afsluit dat de lichten nog even blijven branden, en dat hij tuut als hij goed afgesloten is. "De auto laat een scheetje".

Zijn er al minpunten? Ja!
Er zit ook geen regensensor op. Stoort mij niet echt, maar de bediening van de ruitewissers is zo ondoordacht... In plaats van de hendel achter het stuur een duw naar boven of naar onder te geven, moet je er aan draaien... Hallo!
Als je net een vrachtwagen moet passeren die massa's water opschept, zit ik te klooien met de wissers.
Zal ongetwijfeld wel wennen, maar intuïtief is het allerminst!
De elektronische handrem zit op een donker plekje; het is altijd een beetje tasten voor ik het gevonden heb. Ook dit zal wel wennen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, ook met foto's.

De waarderingen heb ik voorlopig allemaal op 'goed' gezet, omdat ik er eigenlijk op dit ogenblik nog weinig over kan zeggen, maar tegelijkertijd geen afbreuk wil doen aan de A.

Kleine update

  • 1.800 km

Ondertussen al een kleine 1500 km verder.

Dit is een zeer fijne auto om mee te rijden. Hij is zeer wendbaar, erg alert op de gaspedaal, en hij rijdt uiterst comfortabel.

De opmerking betreffende het ruimtegebrek hierboven moet ik een beetje nuanceren. Blijkbaar heb je bij een Mégane een grote kofferruimte, en is die van de A gewoon normaal te noemen.
Je kan er dus wel mee boodschappen doen, maar ik zou wel afraden de koffer met bakken (bier, water,...) te vullen.
Indien je daarmee rekening houdt, is hij goed bruikbaar.
Ondertussen heb ik de A al goed in de vingers: start-stop werkt perfect, Blackberry wordt snel herkend,...

Als de wissers vooraan aanstaan (was niet veel anders de laatste tijd), en je schakelt in achteruit, dan wist de achterruitwisser 1 keer; netjes!
Verbruik is ook voorbeeldig, nu zit die nog rond de 5,6l per 100km, maar dat zal vermoedelijk nog wel zakken.

De Collision Prevention Assist werkt soms té voorbeeldig: in een bocht met ietwat hoge stoep begint die soms te piepen: je schrikt je te pletter!
Ook kraakt er iets aan de bestuurdersstoel: ik weet nog niet of het de stoel zelf is, of de gordelhouder: irritant is het in elk geval wel. Ik laat hier binnenkort naar kijken.
Door het strontweer van de laatste tijd is het er nog niet van gekomen om foto's te nemen; hopelijk komt dit bij de volgende update in orde.

Dit is zeker geen 'pseudo'- of 'would-be'-Mercedes. Ik zou hem eerder als een 'Mercedes, maar dan anders' omschrijven.
Toen mijn broer hem voor het eerst zag, zei hij dat hij helemaal niet op een Mercedes leek. Hij heeft gelijk.
Ik zie mezelf niet met een slagschip Mercedes rijden, en ook niet met het vorige model van de A.

Met deze nieuwe wil Mercedes gewoon een ander publiek aansnijden, dat een vlotte,compacte, goed uitziende auto wil, mét Mercedes kwaliteit en luxe.

Eerste 5000 km.

  • 4.900 km

De eerste 5000 zijn bijna gepasseerd. Een beetje trager dan verwacht; ik had verwacht een 30000 km per jaar te rijden; het zullen er waarschijnlijk een stuk minder zijn.
Tijd voor een iets uitgebreidere review.

Uiterlijk.

Daar moeten we niet flauw over doen. Iedereen die hem ziet, vindt hem mooi, en doet dit echt niet om bij mij in het gevlei te komen. Een tijdje terug stond ik te tanken, en komt de eigenaar van een grote bmw een praatje maken. "Mooie auto heeft u daar; nog niet eerder gezien". Loopt een rondje rond de auto, passeert de achterkant, "Aha het is de nieuwe A!, stukken beter dan het vorige model, gefeliciteerd!"
Met die immense Mercedes-ster op zijn neus is hij op het randje af van patserig (niemand stoort zich daar aan bij zo'n kleine auto), de lijn opzij is sierlijk te noemen, en met zijn dikke poep is het een plaatje. Ik ben er echt wel trots op.

Interieur.
Stoelen zitten goed. Ik heb al auto's gehad met betere stoelen, maar ook met veel slechtere. De Peugeot 308 had betere stoelen, maar dat waren dan ook kuipzetels. Functionaliteiten van het dashboard zijn goed tot uitstekend. Hier en daar zijn er wat minpuntjes, zoals de al eerder genoemde ruitenwissers, en de electronische handrem.
De klimaatregeling en aanjager hadden ook beter gekund. Op zich is het goed, maar ze zijn zo laag geplaatst dat je onvermijdelijk je aandacht van de weg moet halen om die aan te passen.
Ook heeft de aanjager wat moeite de zijruiten dampvrij te krijgen.
Die centrale 'tablet' vind ik fantastisch. Het bedienen via die joystick gaat goed en intuïtief; geen klachten. Display is erg helder, en altijd goed afleesbaar.
Mensen die liever een touchscreen gehad hebben, weten m.i. echt niet waarover ze praten: bij een biljartvlakke ondergrond is dit een voordeel, anders dikke miserie. Het hulpschermpje tussen de klokken kan je zelf instellen; ik heb het meestal gewoon op de snelheidsmeter staan. Het ontbreken van een cruisecontrol in combinatie met het boterzachte rijden zouden er anders voor zorgen dat ik continu te hard rij.

Over de opbergruimte heb ik het al gehad; daarvoor koop je deze auto echt niet.
Op de tweede rij is er voldoende ruimte voor de kinderen met stoeltjes, echter voor een babyuitzet niet!

Audio is standaard voor mij al ruim voldoende. Je kan echt loeihard gaan, zonder dat er enige vervorming optreedt (tenzij in je oren, natuurlijk)
Zicht rondom is net voldoende, maar dan ook maar net. Kijk je naar rechts vooraan, dan moet je opletten of je niets gemist hebt door de voorstijl, achteraan moet je echt dubbelchecken.
Achteruit parkeren in een parkeergarage is altijd een beetje gokken; het kan zomaar gebeuren dat een volledige pijler uit het zicht verdwijnt. Dan worden de parkeersensoren toch wel gemist.

Motor en prestaties.

De 109pk sterke Renaultmotor is een erg plezierige bondgenoot. Hij is al present bij erg laag toerental; vanaf 1200 toeren voel je hem al trekken. Het is eigenlijk zo dat hij niet zo tuk is op hoge toeren; dan is de diesel plots erg nadrukkelijk aanwezig. Het enige geluid dat je anders hoort zijn de radio en lichte rijgeluiden op de achtergrond.
Als ik de schakelindicator nauwgezet volg, dan zit ik al in zesde aan 80km/uur. Dat verteert hij zonder slikken, je hebt zelfs dan power genoeg om mee te kunnen met de rest. Iets meer dan 2000 toeren aan 120 km/uur, de rust in deze auto heeft een erg comfortverhogende faktor.
Verbruik is ondertussen gezakt naar 5,4l/100 km, en zal nog wel verder zakken.

Veiligheid.

Zoals het een goede, veilige auto betaamt, merk je eigenlijk weinig van alle veiligheidsvoorzieningen, maar ze zijn er wel.
De Collision Prevention Assist is een feature die wel af en toe zijn aanwezigheid laat opmerken, en steeds bij de les blijft. Een fietser die even van zijn baan afwijkt wordt onmiddellijk gesignaleerd, een voorligger die langzamer rijdt wordt opgemerkt; voor mij is het een altijd alerte hulp.

De koffiezet heb ik echter nog niet gevonden... :-)

Kortom, dit is een fijne auto waar ik hopelijk nog veel plezier aan zal beleven!

10.000 km op 5 maand

  • 10.150 km

Zo, de eerste 10.000 km zijn gepasseerd. Geen bijzonderheden te melden.
Auto rijdt vlot, en wordt altijd maar zuiniger. Hij staat nu op 5,1 l/100 km, en er zit nog marge op. Langere afstanden worden afgehaspeld aan 4,4 l/100 km.

Als ik heel goed nadenk is er hier en daar wel iets waar ik me aan erger. bv. als ik wil telefoneren is het zoeken in het telefoonregister soms wat bewerkelijk, maar misschien komt dit omdat ik dat weinig gebruik.

Auto is even weg geweest voor een terugroepactie. Een potentieel probleem met de kabelboom moest gecheckt worden. Alles was in orde.

Bijna een jaar...

  • 20.045 km

Bijna een jaar in mijn bezit; nog altijd zeer tevreden.
Er zijn geen minpunten bijgekomen, en aan de reeds aangegeven hierboven ben ik onderhand gewend.

Enkele maanden terug heb ik een kras gereden achteraan, mede door het belabberd zicht achteruit.
Twee weken terug in Frankrijk deed de gps er telkens verschrikkelijk lang over om op te starten. Misschien kwam dit doordat hij iedere keer positie zoekt vanuit België?
Onwaarschijnlijk, maar ik zie geen andere verklaring. Terug in België geen last meer van.
Overigens rijden er in Frankrijk bijna geen nieuwe versies van de A rond, hij was meteen weer een bezienswaardigheid!

Ook is het zoeken op huisnummers niet altijd consequent: nummers beginnen soms pas vanaf 100 (zonder verandering van gemeente). Het is soms wat zoeken, en dat is niet altijd praktisch als de gps geacht wordt je te helpen...
Uit ervaring weet ik dat het connecteren van een nieuwe Blackberry moeiteloos gaat. Door omstandigheden heb ik in elf maanden tijd een zestal keer van gsm gewisseld; ik kan het ondertussen bijna met de ogen dicht!

Verbruik staat nu op 4,8l/100 km; dit betekent dat ik altijd na 850 - 900 km opnieuw aan de pomp sta. Daar ben ik zeer tevreden over. Dit is de eerste auto die zo zuinig is met de brandstof, en tegelijk zo vlot rijdt.
Nu de winterbanden er terug op liggen, merk ik toch weer meer bandengeruis.

Onlangs nog eens in een Peugeot 308 gezeten. Ik kan niet anders dan zeggen dat het scherm en het dashboard van de Mercedes véél beter is. Het scherm is veel helderder en logischer; de knopjes zijn intuïtiever...

Kleine update

  • 22.007 km

Vorig weekend eens naar Duitsland geweest. Even ervan geprofiteerd om ondanks het belabberde weer, eens te kijken wat de A in huis had.

Dit was helemaal niet verkeerd!
Zonder veel poespas trok hij door naar 175 km/u. Het enige waaraan je merkte dat we nu wel echt snel gingen, was de snelheid waarmee we de andere auto's inhaalden.
Binnen in de auto was er niets merkbaar van storende rijgeluiden, de A stuurde nog steeds perfect; hij kleefde echt aan het wegdek.
Hij kon nog zonder probleem harder, maar dit werd toch wat link door de omstandigheden die niet echt optimaal waren...

O ja, de mensen die problemen zien in de tablet kan ik gerust stellen: die staat op de perfecte plaats, is in alle omstandigheden goed leesbaar, en is extreem helder en scherp!
Overigens was de GPS in Duitsland wel altijd direct beschikbaar; dit in tegenstelling tot in Frankrijk.

Nog steeds trotse bezitter!

  • 32.005 km

Jaja; ik ben nog steeds blij met mijn auto!

Als ik zo'n lange bocht neem, met passagiers aan boord, moet ik er steeds rekening mee houden dat ik niet alleen ben.
Ik heb namelijk steeds de neiging om die goed hard te nemen, maar daar kan de A beter tegen dan de passagiers...

Ondertussen al heel wat lange ritten achter de rug naar Frankrijk, Nederland en Duitsland. Echt een prima reiswagen.
Het is goed te doen om ermee met 2 volwassenen en 2 kinderen op weekend te trekken, en dan kan je voldoende bagage meenemen.

Voor langer komt hij vermoedelijk wel ruimte te kort, al zou mijn vrouw deze zomer er graag voor 2 weken naar Oostenrijk mee trekken...

De displays op het dashboard zijn gewoon goed, ook de tablet in het midden. Hij staat op de perfecte plaats, en is echt altijd uitstekend af te lezen.
Af en toe kraakt het plastic van het dashboard echter wel, wat dan toch wel stoort.
Ook de bestuurderszetel kraakt, maar dit is vermoedelijk op te lossen met wat olie op de juiste plaats.

Kortom: dit is een mooi ogende auto die bovendien echt goed rijdt, met voldoende comfort. Hij is wel een beetje aan de krappe kant, zeker qua bergruimte.
Hier en daar zijn er wel wat minpunten, zoals de gps die af en toe niet echt nauwkeurig is, en de collision assistant die soms zonder aanwijsbare reden begint te piepen.

Als ik binnen een goede 2 jaar een andere auto zal moeten kiezen, zou het zomaar kunnen gebeuren dat ik dezelfde kies (als dat nog kan, natuurlijk...)

2 jaar ervaringen

  • 44.095 km

Ondertussen 2 jaar oud.

In onderhoud geweest, en ik had zowaar een lijstje mee!

De motor mist soms een slag bij stationair draaien. Een enkele keer slaat de motor zelfs terug af als ik na een stop-start gas geef. Zeer vervelend, en dit zorgt ervoor dat ik die stop-start bijna nooit gebruik. Ik vind het overigens ook maar een gadget. Ik kan er ook geen kop of staart aan krijgen. Soms kan ik het na 100 meter rijden al gebruiken, en soms zelfs nog niet na 100 km (onder vergelijkbare omstandigheden).

Ze hebben hem in de garage een volledige dag getest, en niets gevonden wat het afslaan zou kunnen veroorzaken.

Het kraken van de zetel is nu wel volledig van de baan.

De gps is ook zoiets. Het is 2 keer gebeurd dat de gps vastliep. Al de andere functies werkten nog, alleen de gps bleef gewoon hangen. Zelfs de motor afleggen en herstarten hielp niet. Een nacht laten staan wel. Overigens was de gps al hopeloos verouderd bij aflevering van de auto, wat nu alleen nog maar verergert is.
Ik heb elders gelezen dat de update die je binnen de 6 maanden zou moeten uitvoeren, niet veel helpt. Dit zou eigenlijk al standaard moeten gebeuren bij aflevering.
De losse Garmin die ik voor onze Mazda gekocht heb voor nog geen 150 EUR heeft lifetime gratis update. De graphics zijn wat minder, maar ik kom er altijd mee waar ik wil.

Nog een punt dat ik al eerder aangehaald heb, is de belabberde zichtbaarheid. Achteraan is het een ramp, maar ook opzij moet ik opletten. Ik heb gemerkt dat ik een blinde hoek heb in mijn linker zijspiegel. Er is een punt dat een links inhalende auto verdwijnt van mijn zijspiegel, en nog niet zichtbaar is opzij. Ik kan dit niet aanpassen, omdat de spiegel reeds maximaal is uitgeklapt. Ik ben nochtans normaal gebouwd, en de stoel kan nog achteruit. Dus voor grotere mensen is dit probleem nog erger.

Is het allemaal kommer en kwel? Neen hoor, feitelijk ben ik zeer blij met deze auto. Ik stap iedere dag met plezier in, en het rijden is telkens weer een plezier. De A zet me eigenlijk nooit meer voor verrassingen; ik weet perfect wat mogelijk is, en hij is voldoende vlot voor de relatief kleine motor.

De binnenruimte is ruim voldoende voor 4 volwassenen, bergruimte is niet veel bijzonders, maar volstaat voor een weekend met 4.
Het verbruik blijft stabiel op zo'n 5 liter per 100 km. Ik heb nog nooit zo'n zuinige wagen gehad.

Over het algemeen kan ik zeggen dat de Mazda met zijn 16 inch banden de oneffenheden iets beter verteerd. De Mercedes stuurt dan weer strakker, maar het ontloopt elkaar niet zo heel veel. De Mercedes heeft dan weer een fenomenaal korte draaicirkel.

Onaangename verrassing

  • 50.500 km

Ondertussen de 50.000 km gepasseerd, in net geen 2,5 jaar.
Dat is minder dan op voorhand ingeschat, maar een aantal ritten die ik vroeger regelmatig moest doen, werk en privé, zijn nu niet meer nodig.

Auto rijdt nog steeds zonder problemen.

Enkele maanden terug toch een onaangename verrassing.

Het had die nacht gevroren, en ik wilde het ijsscherm van de voorruit halen.
De kinderen die in de auto wilden kruipen, riepen naar mij dat er ijs in de wagen lag.

Toen ik kwam kijken, merkte ik dat er glasscherven verspreid lagen over de gehele achterbank.
Het kleinste ruitje van het portier rechtsachter was ingeslagen.

Het klepje van de middenconsole zat niet dicht, en ook het handschoenkastje stond open.

Op het eerste zicht was er niets weg, zelfs mijn ipod shuffle zat nog aan de usb-connectie, en de autopapieren zitten nooit in het handschoenkastje.

Dat er toch iets gestolen was, daar kwam ik pas achter toen ik al aangifte was gaan doen bij de politie, en ik het adres van Carglass wilde invoeren.
Ik kreeg de melding dat de gps-module niet beschikbaar was.

Die zit namelijk tegen de bovenkant van het handschoenkastje, en kan zeer eenvoudig uit zijn houder worden geklikt. Echt letterlijk 10 seconden werk.

Ik was hier niet van op de hoogte.

Dankzij de verzekering, Carglass en de Mercedes-garage, was alles binnen de dag alweer in orde. Enkel mijn geloof in de mensheid heeft nog maar eens een blijvende deuk opgelopen.

Wat bij mij een wrange nasmaak geeft, is dat het zo eenvoudig is in te breken in de Mercedes, die module zo gemakkelijk te verwijderen is, en dat die gewoon anoniem kan verdwijnen, zonder enig spoor na te laten.
Die module kan namelijk zeer eenvoudig in een andere Mercedes worden gemonteerd, omdat ze daarop voorbereid zijn.

De man van de garage zei me wel dat de nieuwste generatie gps'en op een sd-card staan, en dat die hardgecodeerd verbonden zijn met het chassisnummer van de auto.
Ik had in ieder geval dezelfde dag nog een vervanging voor mijn gps.

Ik kreeg ook nog enkele tips mee:
Het is zeer belangrijk dat de registratie van de gps zo snel mogelijk gebeurd. Dit niet alleen voor diefstalpreventie (al is dat ook wel relatief), maar ook dat de module dan up-to-date is. En dat is inderdaad een wereld van verschil met de vorige.

Het is ook mogelijk om het clipje eruit te halen waarmee de module te verwijderen is uit het handschoenkastje.
Dan loop je wel het risico dat eens de dieven in de auto zijn, ze gewoon het handschoenkastje afbreken om toch de module mee te krijgen...

O ja, dat plastieken doosje is ruim 800 EUR waard, en het heeft de grootte van een spel kaarten.

Ik heb in ieder geval iets belangrijks geleerd: die module gaat er voortaan enkel in als ik de gps echt nodig heb. En eigenlijk is dat niet zoveel!

Blijkbaar is de bende die dit op zijn geweten heeft ondertussen wel opgeruimd. Typisch geval: goedkope vliegtuigticketten voor enkele 'medewerkers', prospectie van een stad, s' nachts toeslaan (zo'n 10-tal inbraken), alles inladen in een auto richting Roemenië, of een ander land in die regio, en de volgende dag zaten de daders al op het vliegtuig terug.

Fijne auto, waarschijnlijk geen volgende MB A

  • 62.900 km

Ondertussen ruim 3 jaar ervaring.
Dit is een fijne auto.

Hij doet het altijd, hij rijdt erg comfortabel, hij is snel genoeg voor zijn kleine motor, er is echt nooit iets mee.
Hij is ook erg zuinig. Zeker op langere afstanden is een verbruik van 4 liter per 100 km perfect haalbaar.
De auto heeft ook een knappe uitstraling,

Zal ik eind dit jaar deze wagen opnieuw uitkiezen?
Neen.

Hij heeft namelijk ook enkele nadelen.
Hij is krap voor een gezin met twee opgroeiende kinderen.
Qua been- en hoofdruimte valt het allemaal wel mee, maar de kofferruimte is echt te klein.
Ook de grote dode hoeken zorgen ervoor dat een moment van onoplettendheid al meer dan één keer voor hachelijke ogenblikken heeft gezorgd.
Al die elektronische snufjes zoals dodehoekwaarschuwing, parkeersensoren en dergelijke zijn een noodzakelijkheid op deze auto, terwijl ze eigenlijk een gadget zouden moeten zijn.

Dit is wel zo op de meeste moderne auto's, en toch vind ik dit jammer.

Ook het gps-systeem die erom vraagt om gestolen te worden vind ik een afknapper. Dit is echt zo goedkoop: hier laat Mercedes zijn klant echt in de kou staan.

Van de dealer heb ik geen klagen, hij denkt altijd proactief mee met de klant, en het was ook telkens perfecte service.

Ik zal er de komende maanden zeker nog met veel plezier in rijden, maar ondertussen ben ik wel al aan het nadenken wat de toekomstige vervanger van deze auto zou kunnen zijn.

Binnenkort een andere voiture

  • 79.800 km

Binnen enkele weken wordt de A vervangen door een andere auto: de Renault Kadjar.
Met spijt in het hart, want dit was echt een fijne wagen om mee te rijden.
Deze week nog op de Duitse autosnelwegen nog 170+ gereden, zonder dat iemand op de achterbank het door had. Harder ging niet, omdat de afstand tussen de opeenvolgende wegenwerken te kort was. :-)
Zelfs op hoge snelheden blijft het een rustgevende auto, en moet hij niet inboeten op comfort.
Ondanks zijn relatief kleine motor, kan hij toch altijd goed meekomen met het overige verkeer.
Ik kon de huidige A gewoon vervangen door het nieuw model A, maar dit heb ik toch maar niet gedaan.

Het ruimtegebrek begon me toch wel parten te spelen.
Een weekendje erop uittrekken met de familie ging nog net, maar eigenlijk alleen als het op hotel was.
Een weekendje zeilen ook, maar enkel als ik alleen ging.

We zijn de afgelopen jaren veel met het vliegtuig op zomervakantie geweest, dus toen was ruimte sowieso minder belangrijk. Dit jaar zouden we graag naar Noorwegen trekken, en dan is extra ruimte een noodzaak.

Ook de inbraak van enkele jaren geleden heeft er ingehakt. Je kan dit wel weg relativeren, en het nieuwe model zou er minder last van moeten hebben, maar toch is dit iets dat blijft hangen.
Je zet je auto nooit ergens zomaar weg, maar zoekt altijd een plaats waar je het risico het kleinst inschat.

Waarom dan de Kadjar?
Het verschil in ruimte, en het feit dat dit een compleet andere auto is dan de voorgaande, hebben zeker een rol gespeeld. Ik zal er in een nieuwe review dieper op in gaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.