Mercedes-Benz A 180 Ambition (2012)

autoreview

Mercedes-Benz A-klasse
Mercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes A-klasseMercedes A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasseMercedes-Benz A-klasse

Signalement

UitvoeringA 180 Ambition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst50.780 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Liever een ster in de voorruit dan op de motorkap

  • 50.780 km

Nooit meer een Mercedes.
Wat een drama wagen was deze A klasse.
Een maandagmorgen auto.

Via mijn werkgever kon ik destijds een A klasse of een B klasse als bedrijfsauto krijgen.
De B klasse viel af ofschoon qua catalogus prijs hij de A klasse niet veel ontliep, echter de extra ruimte in de B had ik niet echt nodig. Daarom de A klasse besteld en smoelde ook beter vind ik persoonlijk.

De wagen werd afgeleverd met een trekhaak. Dat had echter nogal wat voeten in aarde want het was de eerste A afgeleverd door de dealer die met een trekhaak werd uitgerust.
Hiertoe moest de dealer het e.e.a. uitzoeken en aanpassen aan de boordelektronica uiteraard.
Wat resulteerde in een fraai gemonteerde wegklapbare trekhaak. Deze bedien je vanuit de kofferbak, achter een klepje, links bij de achterlichten. Dit is een soort draaiknop, waardoor de trekhaak los komt uit de vergrendeling. Je dient hem dan even met de hand in de vergrendeling te trekken. Hetzelfde weer retour. Aan de draaiknop draaien en de trekhaak schiet uit de vergrendeling.

Het begon al met een defecte kachel. Geen verwarm functie. Hier mee terug geweest naar de garage maar zij konden 3x niets vinden. Er schijnt in het error log van de auto een vlag te moeten worden gezet, waardoor dit een indicatie is dat een klep in de kachel al dan niet goed bedient word. Na de 4e keer de dealer bezocht te hebben is de feitelijke fout boven water gekomen.
Ik ben destijds bijna in slaap gevallen achter het stuur op weg naar mijn werk. Zo koud was het in de auto toen in de winter. Uiteindelijk is dit verholpen. Onderdeel moest uit Keulen komen, was niet voorradig.

Dan sloeg de motor af en toe spontaan af.
Zo maar op willekeurige momenten zonder de eco modus te gebruiken ( start - stop). Dit gebeurde wel bij stilstand en/of wachten bij stoplichten b.v.
Zéér irritant.

De PDC - Parking Distance Control bij het automatisch inparkeren zag een stompje van een boom over het hoofd, waardoor er een buts in de achterbumper zat.
Die is van plastic en veerde enigszins mee echter een forse kras op de lak kon niet worden voorkomen.
Een eigen risico als gevolg.

2 lekke banden;

1 keer een deel van een schroefveer in de rechter achterband, wat resulteerde in een melding dat er luchtdruk verlies op trad. Ik kon hier mee, rustig rijdende de garage bereiken gelukkig.
Daar constateerde de monteur een deel van een afgebroken schroefveer ter grootte van 8 cm.
De band is toen vervangen, geen prop er in. Ben er niet meer zeker van of ze allebei zijn vervangen.
2e eigen risicootje als gevolg.

2e keer een klapband op een zaterdag na boodschappen doen in een dorp verderop. Het gebeurde om 15:15 en ik was om 22:00 thuis. En dat slechts 11 km vanaf mijn voordeur. Weer de rechter achterband.
Het gebeurde bij de oprit van de N11 bij Bodegraven. Ineens een fluit en een zoef en direct een lekke pijp. Er zat een jaap van 10 cm in de band.
Hulde aan MB Assistance ( NOT !!!) maar wel aan de ANWB.
Wat een waardeloze service van MB Assistance. Nooit zoiets in en in treurigs mee gemaakt.
Ik kon MB Assistance niet bereiken en werd doorverbonden met de ANWB meld centrale. De ANWB zette e.e.a. tbv pech hulp in werking. Gezien de smalle vluchtstroken op de N11, moest er eerst een pijlwagen worden opgeroepen om de rechter baan af te kruisen. Toen kwam er een motor agent poolshoogte nemen en even later kwam de ANWB wegenwacht ter plaatse. De wegenwachter kon de band niet oplappen er werd een berging truck opgeroepen.
Deze heeft de A klasse geborgen en naar de MB dealer gebracht in Alphen aan den Rijn. Daar kwamen we tegen vijven (1700) aan en kon de auto daar achter laten. Die werd niet meer gerepareerd en er was geen vervangend vervoer beschikbaar volgens de verkopers die er nog waren.
De Wegenwacht stelde voor om mij naar Leiden te brengen, naar het regio kantoor van de WW en daar kreeg ik een huur auto mee. Ik was thuis om een uur of 10. (22:00)
Dankzij het ontbreken van een reservewiel ...(!).
Ik heb destijds via onze wagenparkbeheerder een reserve wiel getracht te verkrijgen, aangezien ik met deze wagen niet naar het buitenland durfde te gaan.
Die is er nooit gekomen helaas. Heb nog overwogen om zelf een velg met een band aan te schaffen, al is het maar een thuis brengertje.

Voor de rest is de afwerking wel fraai van de wagen met mooie materialen al heeft het een vrij hoog plastic gehalte.. Goede stoelen die veel steun geven.
De bluetooth en carkit doen ook goed hun werk echter de navigatie is waardeloos.
De radio klinkt voldoende.
Het weg gedrag is ook dik in orde. Prestaties redelijk.
Bij een gedurfde rit naar Kleve en Emmerich, heb ik hem wel goed de sporen kunnen geven. Je zit zo op de 180.
Verbruik was doorgaans 1 op 12 - 1 op 16, wat ik mij kan herinneren.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.