Mercedes-Benz A 180 120 CO2 (2013)

autoreview

Mercedes-Benz A 180 120 CO2 (2013)

Signalement

UitvoeringA 180 120 CO2
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.500 km

Review
In Maart dit jaar mocht ik een nieuwe lease auto uitzoeken. Mijn huidige voorloop auto is een VW golf 7.0 1.2 TSI.
Iedereen maakt voor zichzelf persoonlijk de afweging wat hij belangrijk vind en wat het beste bij zijn situatie past. Aangezien ik geen kinderen heb en ook geen behoefte aan veel laadruimte vallen de station wagons af. Andere belangrijke voorwaarde voor mij een auto met 20% bijtelling. Binnen het budget (€ 32500,-) waaruit ik mocht kiezen en welke auto’s ik zelf mooi vind kwam ik op het volgende rijtje.
- Audi A3 Sportback
- BMW 1 serie
- MB A klasse
- Seat Leon
- Volvo V40
- VW Golf
Voor € 32500 rij je alle auto’s met voldoende opties, dus ik ben gaan strepen. Seat en VW te standaard, zie je al zoveel op de weg. Ik heb ooit een V40 meegehad als leenauto. Ondanks dat ik geen behoefte heb aan veel ruimte achterin, was deze extreem klein. Blijven 3 auto’s over waarmee ik alle drie test gereden heb.
Audi A3 Sportback, een mooie auto om te zien, rijd heerlijk en van binnen niks op aan te merken. Maar allemaal wel erg clean en ik vind de nieuwe A3 te weinig onderscheiden.
BMW 1 serie, rijdt werkelijk fantastisch, van binnen erg mooi afgewerkt, maar van buiten niet het model waar ik meteen op zou vallen.
Dan blijft de MB A klasse over. Ik ben nooit echt Mercedes fan geweest, maar de nieuwe styling van de A klasse en de CLA spreken mij erg aan. Qua uiterlijk voor mij dan ook de mooiste en meest onderscheidende auto, van binnen zeker met de sportstoelen zeer sportief en mooi afgewerkt en qua rijgedrag echt een MB. In eerste instantie erg rustig, maar als je het gaspedaal voldoende intrapt, wil hij graag vooruit. De keuze was dan ook snel gemaakt!

Uiteindelijk de volgende configuratie besteld:
MB A 180 BE Edition
Zuidzeeblauw metallic
Stylepakket
Licht en zichtpakket
Achteraf 17” velgen (ivm de bijtelling)

10 september was het eindelijk zover en mocht ik mijn auto gaan ophalen.

Hij stond helemaal opgepoetst klaar en mijn eerste indruk was gelijk top. Wat een prachtige auto om te zien. De combinatie van deze kleur, met de chroomaccenten van het stylepakket en de 17” inch velgen maken een zeer opvallende verschijning. Gelukkig is dit niet alleen mijn eigen mening, maar collega’s, vrienden en ook mensen die ik niet ken vinden het allemaal een mooie auto. Ik wordt dan ook geregeld nagekeken en dat geeft toch een goed gevoel.

Uiterlijk
Zoals hierboven al beschreven vind ik het prachtige auto om te zien en is alles top afgewerkt. Van voor en van opzij vind ik het de mooiste auto in zijn klasse. Persoonlijk minpunt van het design is de wat dikke kont. Voordeel voor mij is dat ik deze niet zie wanneer ik rij! De LED dagrijverlichting met BI Xenon maken de auto echt af. En als je wat vlotter doorrijdt op de snelweg gaan mensen toch eerder aan de kant. Iets wat is voorheen nooit geloofde, maar in de praktijk blijkt het toch waar te zijn. Ook is er oog voor details. Simpele details als de benzineklep die zich automatisch opent bij drukken, MB logo in de lampen en hoe de portieren dicht vallen, klopt gewoon. Als ik dit vergelijk met de Golf, waarover ik zeer tevreden ben, is er wel degelijk verschil in klasse. Het voelt allemaal wat beter aan en ziet er gewoon strakker uit. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar probeer heb objectief te benaderen.

Interieur
De a-klasse is van binnen al erg mooi, maar in combinatie met de sportstoelen, zwarte hemel en het lichtpakket is de auto echt af. De ventilatieroosters van de SLS zorgen voor een sportieve look. De stoelen zitten heerlijk, zorgen voor voldoende ondersteuning en zien ook nog eens exclusief uit. Nadeel van de stoelen is wel dat het zicht naar achteren beperkt is. Het lichtpakket is een leuke optie. De auto wordt ’s avonds van binnen op de diverse plekken extra belicht, waaronder in de opening van de stoelen. Dit ziet er erg mooi en verzorgd uit.
Het sportstuur met de daarop de bediening werkt goed en voelt solide aan.
Becker Map Pilot, voor navigatie, radio en telefoon werkt feilloos. De geluidskwaliteit is meer dan voldoende en het navigatiesysteem met extra display in het dashboard doet zijn werk. Leuke optie is het spraaksysteem wat tot mijn verbazing zelfs met omgevingsgeluid perfect werkt. Knop induwen adres uitspreken en de rest gaat vanzelf. De koppeling met de telefoon zorgt er ook voor dat je geluid kunt streamen naar de radio, zonder kabel. Verder is het geluid van bluetooth goed en ik ben zelf ook goed verstaanbaar voor degene die ik bel. Nadeel van het becker map pilot is het wat goedkoop ogende scherm. Dit ziet er eerder uit als een tablet van de Medion dan als een luxe navigatie systeem. Grootste misser van de auto, hier hadden zijn bij Mercedes toch wel langer over kunnen nadenken. Ook de plaatsing van de airco had beter gekund, nu erg laag. Maar ik moet eerlijk zeggen dat na een week rijden je er al snel aan went.
Ik ben zelf niet groot, dus achterin is voor de passagier meer dan voldoende ruimte al is de schuine C-stijl wel erg laag voor het instappen.
De kofferruimte is voor mij groot genoeg, maar er zijn in de segment grotere ruimtes. Door de vaste achterlichten is de opening beperkt waardoor grote items niet makkelijk mee kunnen.


Motor en prestaties
1500 km. Een auto kan er nog zo mooi uitzien als hij niet lekker rijdt is het een domper. Gelukkig is ook dit bij de A-klasse dik voor mekaar. De eerste kilometers zitten erop en ook al moet de auto nog inrijden, ben ik zeer tevreden over de prestaties. Je kunt er zowel sportief als zeer comfortabel mee rijden. Het 1.6t blok heeft voldoende vermogen om in gewoon verkeer goed mee te komen. Ook vlot optrekken is geen probleem. Dit zal nog wel beter worden. De BE edition heeft extra lange overbrengingen(CO2 geneuzel) waardoor je bijna 100km/h in de 2 rijdt en bijna 140 km/h in zijn 3. Nadeel hiervan is wel dat de accelaratie wat langer duurt. Voordeel is dat de auto erg rustig bij contante snelheden. 1200-1300 toeren rijdt prima.
De BE edition heeft het onderstel met 1,5 cm heeft verlaagd en ik rijdt 17”inch velgen. Ondanks dit is hij zeer comfortabel en heb je weinig last van hobbels in het wegdek. Drempels gaan ook prima. Voor sportief rijden is het onderstel geweldig, je hebt meer dan voldoende grip de auto zet zich ontzettend snel in de bocht. De parameterstuurbekrachting past zich aan aan de snelheid, waardoor je lekker licht stuurt bij lage snelheden en bij hoge snelheid heb je een zeer solide gevoel. De auto rijdt na een klein testje in Duitsland zonder problemen 200 km/h en ook de bijrijder heeft dan geen onprettig gevoel.
Park assist systeem, dit was onderdeel van het edition pakket. Je rijdt gewoon de auto's in de straat voorbij met het knipperlicht naar de kant waar je wil parkeren. De auto geeft vervolgens in het display aan wanneer er ruimte is, je stopt, zet de versnelling in R en de auto doet het stuurwerk en geeft een waarschuwing wanneer je bent ingeparkeerd op de millimeter. Eigenwijs als ik ben dit zelf ook geprobeerd, maar de techniek overklast hier de bestuurderskunsten. Ik had niet verwacht dat dit zo goed zou werken en nu durft mijn vriendin ook eindelijk te file parkeren.
De veiligheidsopties werken goed en kijken mee. Ik heb al kennis gemaakt met Collision systeem en het remsysteem stond ineens een stuk strakker. Mooi staaltje techniek. Hoop er verder weinig gebruik van te maken.
ECO stand
In het dashboard worden drie balken weergegeven, met acceleratie, gelijkmatigheid en uitrollen. Des te zuiniger je rijdt des te groener de balk wordt. Wanneer je goed doorrijdt verdwijnt de balk dan ook erg snel. Een leuke trigger om je zuinig te laten rijden. Vooral als je veel dezelfde stukken rijdt.
Ondanks de pas 1500km ben ik zeer tevreden over de rijprestaties en wegligging.
Zicht rondom
Door de styling van deze auto in combinatie met de sportstoelen is het zicht rondom de auto beperkt. Je hebt een grote dode hoek en het zicht naar achteren is beperkt. Goed spiegelen en parkassist bieden hier uitkomst.

Overall ben ik zeer tevreden met de A-klasse, zowel qua uiterlijk, performance als gemak een auto waar ik veel plezier aan ga beleven.


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.