Mercedes-Benz A 160 Avantgarde Lang (2002)

autoreview

Mercedes-Benz A 160 Avantgarde Lang (2002)

Signalement

UitvoeringA 160 Avantgarde Lang
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 67.000 km

De eerste Mercedes-Benz A-Klasse is volgens velen een te vermijden auto: veel onbetrouwbaarheden, dure reparaties, onaangenaam comfort, ongevoelig weggedrag en ga zo maar door. Sommige van die punten herken ik in de A 160 Avantgarde Lang, andere zijn dan weer helemaal onbegrijpelijk.

Onze A hebben we particulier gekocht met 53.000 km op de teller. Uiterlijk waren er een aantal gebruikssporen en de auto was binnenin een vuilnisbak. Maar na een grondige poetsbeurt ziet hij er weer als nieuw uit. De vorige eigenaar had er duidelijk te weinig naar omgekeken, maar het onderhoudsboekje leek goed en de wagen voelde tijdens een (te) korte proefrit degelijk aan. Bovendien vonden we het, met de leuke velgen en als Avantgarde, een knappe wagen!

Vandaag zijn we twee jaar verder en de A-Klasse heeft er (slechts) 14.000 km bij. Tijd voor een tussenstand!

- De A-Klasse Lang is gigantisch ruim: 3,78m lang, en een grote volwassene kan achterin met gestrekte benen zitten! Dat is echt verbazend. Ook voorin is er meer dan plaats genoeg, door de goede verstelbaarheid van de passagiersstoel.

- Grote lasten zijn ook geen probleem: de achterbank is, met enige handigheid, in een wip uitgebouwd en dan passen er de grootste spullen in. Enkel de lengte van de bagage controleren, want de wagen is natuurlijk wel kort en wij hebben niet de uitneembare rechtervoorstoel. Het handschoenkastje is voldoende groot, maar in de middenconsole ontbreken opbervakjes. Cd's en dergelijke raak je moeilijk kwijt. Wat wel zeer goed is, is de degelijkheid: op een paar uitzonderingen in het interieur na blijkt onze A-Klasse zeer degelijk geassembleerd, wat toch niet bij elk exemplaar het geval schijnt te zijn. Nergens zijn er naden tussen inzetstukken en er zijn ook zeer weinig kraakgeluiden, behalve op slechte wegdekken, waar de A snel in een rammelbak verandert, heel anders dan bv. een E-Klasse.

- De veiligheid is in deze wagen, voor een model in deze klasse uit 2002, zeer goed geregeld, zowel actief als passief: frontale airbags en laterale airbags standaard, noodremhulp en ESP standaard (bij ons heeft dat laatste nog nooit ingegrepen, dus ik kan de kritiek van vele journalisten niet delen, ook al was de lange versie sowieso rustiger dan de korte).

- Een ander positief punt is dat de A-Klasse een zeer goede herverkoopwaarde heeft en houdt: wij kochten de wagen, in minder goede uiterlijke staat, maar brachten hem er weer bovenop, en nu is hij eigenlijk meer waard dan wat wij er twee jaar geleden voor betaalden als ik de tweedehandssites bekijk. Typisch Mercedes-Benz.

Er zijn ook een heel aantal negatieve punten aan de kleinste Ster:

- Hoe je er ook tegen aan kijkt, het blijft in aankoop (ook tweedehands) voor wat je krijgt een dure wagen. Zowat elke concurrent is tweedehands goedkoper, dus het lijkt me wel dat je al echt een A-Klasse moet willen om er een te kopen.

- Op slechte wegdekken, zoals er in België zoveel zijn, is de A-Klasse oncomfortabel, de ophanging 'slaagt' de inzittenden door elkaar; zeer onaangenaam zijn grote oneffenheden tegen lage snelheid, dan lijkt het wel alsof de wagen uit elkaar davert.

- Het zicht naar buiten toe is zeer slecht, vooral schuin vooruit; door de uiterst dikke en schuine A-stijl is een groot deel van het blikveld blind, en soms word je als bestuurde zwaar verrast door een auto die je helemaal niet had gezien, en dan ineens dichtbij is.

- Zoals iedereen weet is de A-Klasse geen wagen waarmee rijplezier te beleven valt: het stuur geeft géén feedback over wat er onder de voorwielen te beleven valt, de handgeschakelde bak vraagt tijd en moeite om van verzet te wisselen (vooral in de eerste 3 versnellingen, de draaicirkel is gigantisch (wat zowel in de stad als op landweggetjes vervelend is) en als je er een sportieve rijstijl op nahoudt, wordt je getrakteerd op een verbruik van tegen de 10l/100km. Maar bij rustige snelwegritten heeft hij dan weer wel genoeg aan 6l/100km.

- Tot slot: de prestaties zijn aanvaardbaar, maar ook niet meer dan dat, van een 1.6 verwacht je meer: vooral de hernemingen in de hoogste versnellingen vereisen veel geduld of je moet terugschakelen. Ook het optrekken verloopt veel moeizamer dan wet Mercedes aangeeft, tenzij je de mechaniek echt veel pijn doet, en dat laat hij horen. Soms heb ik het gevoel dat onze E 220 Diesel sneller optrekt, maar dat zal wel onmogelijk zijn.

Alles overlopen zijn wij tevreden met onze A-Klasse Lang, ook al lijkt het mij dat hij meer als lange-afstandswagen dan als stadswagen is te beschouwen, want de draaicirkel is te onhandig in de stad en het verbruik is er te hoog. Maar voor wie veel te verhuizen heeft en niet op een duur onderhoud kijkt (daar kunnen de Mercedes-dealers wat van, en de kwaliteit is niet altijd even goed) is de A-Klasse een fijne wagen. Bovendien, en ik vind dat nog steeds een leuk gevoel, rijd je met een Mercedes, ook al is dat voor velen misschien net een nadeel.

Over de betrouwbaarheid kan ik kort zijn: in twee jaar tijd, bij weinig, maar wel intensieve kilometers (zowat uitsluitend druk stadsverkeer) is er niet een ding verkeerd gelopen. Enkel de hoogteverstelling van de linkervoorzetel was afgebroken (reeds bij aankoop), maar dat hebben we met superlijm op de juiste plaatsen opgelost. Ik raad wel aan de wagen te laten onderhouden bij een (goede) Mercedes-dealer, volgens mij heeft dat bijgedragen aan de betrouwbaarheid van onze A 160.

Update 19 mei 2010

  • 76.000 km

Ondertussen heeft het A'tje 76.000 km en zijn we weer een jaar verder, maar de Mercedes ontgoochelt nog steeds niet. Het blijft een leuk karretje waar weinig mis mee is!

Verleden maand werden de banden vervangen en dat maakt echt een wereld van verschil; de nieuwe Bridgestone's zijn oneindig veel stiller en ook zachter dan de oude Continental's, die wel volledig 'opgereden' waren. Maar het verschil is fenomenaal, het lijkt zelfs (al kan ik dat objectief moeilijk geloven) dat de wagen op de een of andere manier 'makkelijker' rijdt dan voordien, het schakelen tussen de laagste versnellingen lijkt makkelijker te gaan dan voordien... Ik weet niet of dat met de rolweerstand van de banden te maken kan hebben, maar ik ben er in ieder geval blij mee.

Ten gevolge van het feit dat de A-Klasse drie maanden als enige auto heeft gediend (in afwachting van een opvolger van de E-Klasse W210, nu een W211, deze review volgt als de wagen wat langer in ons bezit is), zijn er het afgelopen jaar i.p.v. 7.000 km 10.000 km mee gereden, wat voor veelrijders nog altijd belachelijk is, maar ook op lange ritten geeft de A 160 L voldoening. Bij wat intensiever gebruik merk je wel dat hij stilaan een dagje ouder wordt, en de nieuwere items (zoals regensensor, parkeerhulp, enz...), die je snel gewoon wordt, mist.

Door de vele putten in het wegdek de afgelopen maanden is er wel iets beginnen rammelen onderin de wagen, maar storen doet het niet... Volgende onderhoudsbeurt wordt daar naar gekeken, zodat onze A onze trouwe stadsvriend kan blijven.

Wij blijven tevreden!

Update 22 mei 2011

  • 82.000 km

De A 160 L heeft er weer een jaartje extra opzitten en is dus nu negen jaar! Geen probleem voor de kleine ster, want hij doet elke dag waarvoor hij gemaakt is: rijden.

Een aantal zaken zijn het vermelden waard:

- Het verbruik is in de praktijk een beetje gedaald, hoe dat komt weet ik niet, maar nu rijdt hij rond op ongeveer acht liter per 100 kilometer, in de zomer iets minder, bij veel korte ritten snel meer.

- De kwaliteit van het interieur blijft verbazen, want er is werkelijk nog niets, buiten wat hierboven is gemeld (de hoogteregelaar van de bestuurderszetel) dat niet meer werkt of is afgebroken. De A-Klasse is echt wel goed in elkaar gezet en er mogen veel dingen gezegd worden, maar niet dat de facelift van 2001 het kwaliteitsprobleem niet heeft opgelost.

- Voor verhuis- of containerparkritjes blijft de A 160 L de gedroomde metgezel. Ook daar trouwens een opmerking met betrekking tot de kwaliteit: het stoelsysteem Easy Vario achteraan is nog steeds zo goed als nieuw: de vergrendelingen en plastics zijn, ondanks frequent gebruik, op geen enkele plaats versleten.


- Minder goed blijven natuurlijk de hoge prijzen van de Mercedes-Benz-dealers, vooral voor herstellingen. Het onderhoud valt mee, omdat deze A-Klasse onder een speciaal programma valt voor vroegere Mercedes-modellen (in België, of dit in Nederland kan weet ik niet). Ik zal hieronder aangeven waarom ik heb kunnen kennismaken met de herstellingsprijzen van Mercedes-Benz.

- Het is moeilijk om een degelijke stuurpositie te vinden, wat zeker tijdens korte ritten vervelend is. Bij langere ritten neem je gewoonlijk meer de tijd om een goede positie te bepalen.

- Het zicht rondom kan onmogelijk toereikend worden genoemd voor een stadswagen. De steden worden steeds drukker en voor je het weet heb je met de A-Klasse ergens een fietser gemist, die in een dode hoek of achter de A-stijl zat verstopt.


Begin vorige zomer begon de A-Klasse steeds harder te rammelen en door event te zoeken op het internet kwam de conclusie dat er wel eens een stabilisatorstangetje zou moeten vervangen worden. De arrogantie waarmee de (Belgische) Mercedes-dealer dit aanpakte was stuitend. Nochtans is dit een vaak voorkomend probleem op dit model. Pas in de werkplaats wilde men aannemen dat het geluid niet normaal was. Het valt mij vaak op dat er een aantal werknemers zijn bij Mercedes-Benz die nog steeds denken dat de klant blij mag zijn een auto te kopen. Zij verpesten het voor alle anderen die wél klantgericht hun werk doen.

Update 30 augustus 2012

  • 90.000 km

Voor de volledigheid wil ik even deze review van de A 160 L bijwerken.
Door een aantal problemen met onze andere wagen (Mercedes W211) rijd ik nu noodgedwongen elke dag veel kilometers met deze kleine Ster.
Het comfort is totaal onvergelijkbaar met dat van de W211, want na 100km heb ik gegarandeerd een pijnlijke rug (vroeger had ik nooit langer dan 50km met de A-Klasse gereden)en de versnellingsbak schakelt zo hakerig dat ik me afvraag of het de bedoeling van Mercedes was iedereen naar een automaat te jagen, maar voor de rest wordt het een saaie review: de A-Klasse blijft rollen. Geen enkel probleem de laatste 15 maanden, dus zijn wij nog altijd blij met het karretje.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.