Mercedes-Benz A 160 Ambition (2017)

autoreview

Mercedes-Benz A 160 Ambition (2017)

Signalement

UitvoeringA 160 Ambition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst1.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

My first Star

  • 1.700 km

Zoekend naar bedrijfszekerheid vanwege mijn wekelijkse 600 kilometer woon-werkverkeer door het stroperige randstad verkeer kwam ik al snel uit op het in populariteit groeiende private lease concept. Vanwege mijn goede rij-ervaringen met Duitse merken en mijn twee persoons huishouden werd mijn shortlist (voorspelbaar) BMW 1 serie, Audi A3 sportback en Mercedes A-klasse.

Daar ik voor mijn vorige werkgever nog eens in het buitenland zat, heb ik een keur aan auto’s kunnen “proefrijden”, waarin bij Audi “alles klopte”, de BMW opviel als een van de fijnst sturende auto’s, en de Mercedes vanwege het comfort. Omdat een auto ook een plek is waarin je in 4 jaar / 2000 uur in rust en goed ondersteund moet kunnen zitten, heb ik vervolgens een wat uitgebreidere rit in de A180 automaat gemaakt. Wat opviel was aanwezigheid van bandengeluid (17 inch), maar verder een aangename rust aan boord. Persoonlijk vind ik een viercilinder ook mooier klinken dan de drie pitters van BMW en Audi.

Tarief, contract voorwaarden en inruil gaven mede de doorslag. De private lease is afgesloten bij Mercedes Benz zelf, die als enige de inruil wilde verrekenen in het lease tarief.

Vanwege mijn budget koos ik voor de A160. Er is geen reviews te vinden van de A-klasse met deze 102 PK motor, en het was een aardige stap terug in PK’s/NM’s van wat ik gewend was. Maar gezien mijn defensieve rijstijl en een randstad spits die geen ruimte laat voor “stoer” rijgedrag, maakte ik deze keuze. De levertijd was wel even schrikken (ruim 6 maanden).

Als extra’s kwamen de 7-traps automaat, line Style en Ambition uitvoering, metallic lak alsmede stoelverwarming en sfeerverlichting. Als aardigheidje koos ik voor het gratis afleverarrangement in Stuttgart. De begeleiding vanuit Mercedes Rogam is uitstekend te noemen.

Met de hoge snelheidstrein naar Stuttgart, en een zeer positief verlopen aflevering meegemaakt in de fabriek in Sindelfingen, met een bezoek aan de indrukwekkende assemblage lijn van de S-klasse en Mercedes museum. De bijbehorende hotel overnachting en diner/lunch gaven een rijk gevoel.

De weg terug ging ook over heuvels en bergen en gaf gelegenheid om de eerste ervaringen op te doen met de A160. De 16 inch banden dragen positief bij aan de toch al aangename rust aan boord. Verwacht geen snelheid of sprint monster, maar meer een auto die uitnodigt om comfortabel te “zoeven” over de wegen, met voldoende reserve in het gebied tussen de 80 – 140 km/uur.

De automaat doet zijdezacht zijn werk, en schakelt door het lage vermogen wat sneller terug naar zijn 6 of 5, zonder dat er in de toeren wordt gejaagd. Het rustige rijgedrag draagt positief bij aan een ontspannen gevoel, de auto daagt niet uit tot sprinten.

Opvallend is de goede werking van de (enkele zone) temperatuur regeling, het blijft aangenaam aan boord zonder het gevoel te hebben dat je op de tocht zit. De bedieningsknoppen zitten wel wat ver weg.

Het grote scherm van de radio/navigatie/auto instellingen is duidelijk en goed afleesbaar, en blijft schoon gezien het geen touch screen is. Menu’s zijn intuitief goed te bedienen, met een handige favorite button naast de draaiknop waarmee je naar behoeven je favoriete menu’s kunt oproepen. De auto vindt moeiteloos mijn Iphone en Samsung telefoon, de geluidskwaliteit van de handsfree is erg goed. De geluidsinstallatie is prima, voldoende voor dit segment.

De zitpositie is prima in te stellen (hoogte, lengte en hellingshoek zitting), instappen met laag stuur en uitgeschoven zitting vergt wat behendigheid. De stoel is stevig en biedt goede steun. Achterin kan met enige inschikkelijkheid van de voorpassagiers door twee volwassenen prima worden gezeten.

De auto stuurt licht, en laat zich desgewenst automatisch fileparkeren (werkt echt goed!). Vanwege de kleiner en hooggeplaatste ramen is het zicht rondom wat minder, maar middels akoestische signalen en voor en achter licht indicatie niet echt een punt. De High Performance LED koplampen geven veel zicht gedurende nachtelijke ritten, waarbij ook in de breedte veel licht is. Een must have voor de veiligheid.

Concluderend is de Mercedes een plezierige rijmachine met een luxe uitstraling welke garant staat voor hopelijk vele (rustige) kilometers.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.