Mercedes-Benz 260 E (1986) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | 260 E |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 298.000 km |
KM-stand laatst | 309.415 km |
Kennismaken met een oudgediende
- 298.000 km
Nooit gedacht dat ik ooit nog eens met het merk met de ster zou gaan rijden. Maar ja, deze kwam op mijn pad en ik kon er geen nee tegen zeggen. Prima onderhouden 260E op LPG van juni 1986. Wegenbelasting vrij en aangezien ik voor mijn vorige auto (een Hyundai XG30) 120 euro per maand betaalde en ook nog eens een youngtimer verzekering voor een derde van vorige premie kon afsluiten, bespaarde ik heel snel 150 euro per maand.
De Mercedes is voorzien van een bijzonder geruisloze zescilinder-in-lijn en zoeft werkelijk waar over de weg. Ik heb qua comfort geen centimeter ingeleverd, integendeel, daar waar de XG nog wel eens de bochten door wilde deinen, ligt de Mercedes toch aanmerkelijk strakker op de weg, zonder hem nu meteen als bochtenridder te willen betitelen. De eerste indrukken zijn goed. De auto is voorzien van lichtgrijs lederen bekleding, elektische ramen voor en achter, centrale vergrendeling, elektrisch schuif-/kanteldak. Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat deze Mercedes voorzien is van een 45 liter gastank. Met een 80% vullimg houdt dat in dat je max. 35 liter kan tanken. Met een verbruik van rond de 1:8 is dat iedere 250 kilometer naar de pomp rijden. Ik heb dus een ringtank op de kop getikt van 70 liter en laat die in de Mercedes bouwen. Voor de rest kan ik nog niet veel vertellen over deze Benz. De betrouwbaarheid kan ik nog niet beoordelen, dus vandaar vier sterren. Mocht dat aanpassing behoeven, dan zal dat zeker wijzigen. Ik hou u op de hoogte.
1e update.
- 302.600 km
Een korte update is na ruim 4.000 kilometer wel op z'n plaats. Over het algemeen ben ik heel tevreden over deze "Ster". In de Mercedes zat een tankje van 45 liter gemonteerd. Effectief met de 80% vulling was dat maximaal 36 liter. Dat schiet niet echt op met een verbruik van 1:7, 1:8. Heb een ringtank laten monteren van 80 liter, zodat de actieradius van 250 naar zo'n 500 kilometer is gegaan. Dat scheelt toch een paar tankstops in de maand.
Verder heb ik al een paar keer last gehad van back fire. Geen idee hoe ik dat moet voorkomen. Het is niet echt veel werk om het op te lossen (deksel luchtfilter los, klep even aantikken en klaar is kees), maar echt fijn is het niet. Mocht iemand van u, lezers, een oplossing weten hoe ik dat kan voorkomen dan hoor ik dat graag.
Verder geen bijzonderheden. Een heerlijk comfortabele auto, met als enige nadeel, stoelen als toiletpotten, oftewel geen stoelen voor de echt lange afstanden. Maar dat is een kwaaltje waar Mercedessen uit de 80er jaren wel vaker aan leden (herinner me dat de 190 serie standaard ook geen geweldige stoelen had. Maar alles is subjectief. Wat de een vreselijk vindt, is voor de ander helemaal geweldig. Ik vind ze in ieder geval niet echt fijn.
Klein steekje laten vallen, voor de rest: hele fij
- 309.415 km
Daar stond ik! 's Morgens vroeg om kwart over zes op de vluchtstrook van de A12. Hartstikke koud en balen als een stekker. Plotseling viel de motor stil en moest ik rap maken dat ik naar de vluchtstrook kwam (vanaf de derde rijstrook nog een aardige toer tussen dat vrachtverkeer door. Wat ik ook probeerde, ik kreeg hem niet meer aan de praat. Dus de Wegenwacht gebeld. Die arriveerde al na 20 minuten, dus weinig reden tot klagen. Na een uitgebreide speurtocht onder de motorkap, concludeerde deze meester-monteur dat de LPG installatie geen stroom meer kreeg ("waarschijnlijk een los stekkertje"). Hij maakte een noodverbinding tussen LPG installatie en zekeringenkastje en ja hoor: starten en lopen! Bij mijn vaste garage (Roelofsen Opheusden) kwam,enze tot de ontdekking dat er een stekker verbinding totaal gecorrodeerd was en niet meer functioneerde. Vervangen door een nieuwe en de Benz liep weer als vanouds ("Pools broddelwerk", volgens mijn monteur). Hoe het ook zij, de Benz start nu veel beter als voorheen. Zeker bij een koude motor is het sleutel omdraaien en na één tel slaat ie al aan. En ook van het "backfire"verschijnsel heb ik sindsdien geen last meer gehad. Hij rijdt weer als vanouds: comfortabel, onverstoorbaar en degelijk. Onvoorstelbaar eigenlijk dat deze auto al 26 jaar oud is. Niet voor niets wordt de W124 serie de beste serie van Mercedes genoemd. De degelijke kwaliteit jkomt nu toch wel tot uiting zou ik zeggen. Als de Benz een beetje redelijk met de onderhoudskosten is, dan wordt dit ook na 1 januari 2014 een blijvertje. Ik blijf het een heerlijke auto vinden om in te rijden. Kwalitatief de beste auto die ik tot nu toe heb gehad. De enige auto waar ik 'm voor in zou willen ruilen is de 500E of de E50 AMG van de serie na de W124.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.