Mercedes-Benz 230 TE (1982)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 230 TE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 287.000 km |
De koop van een grote(re) auto
- 280.000 km
Nou, de kogel is door de kerk... Samen met mijn vrouw besloten toch maar een grotere auto te kopen. Een kinderwagen in de kofferbak van de Clio en boodschappen konden er niet meer bij, dus ja, dan moet je wel groter.
Bij een goede vriend, automonteur, deze auto al eerder zien staan. Een fraaie wagen, groot en niet te duur (vriendenprijsje).
Mijn eerste indruk was dat de auto weliswaar even wat moeite heeft met van zijn plek te komen, maar als hij eenmaal rolt en je trapt het rechter pedaal half in, voel je wat 140 pk doet... Automaat, mijn eerste, wel even wennen.
Wat voor mij het enige minpunt is, is de stuurspeling. Nabellen leert mij, dat een W123 enige stuurspeling behoort te hebben en de hoeveelheid bleek niet abnormaal. Mee leren rijden, dus.
Voor de rest een heerlijke auto met genoeg bagageruimte.
BTW het is niet een 4-traps automaat, maar een 3-traps automaat.
Te lang stil gestaan...
- 283.000 km
Het nadeel van het kopen van een old-timer, is dat de mogelijkheid bestaat, dat deze wagen wel eens erg lang heeft stilgestaan... Dat bleek met deze wagen dus ook het geval. Een periode van drie tot vijf jaar is niet weinig, en als je er dan een paar keer per week half Nederland mee doorkruist, gaat de motor moeilijk doen.
De auto wordt momenteel 'onderhouden' door de ANWB, dat wil zeggen dat zij de auto met noodoplossingen aan de praat houden.
De volgende problemen heb ik inmiddels gehad:
- versleten bedrading koplamp linksvoor;
- stationair veel te laag voor de koude winter
- problemen met starten (vanwege nog altijd te lage stationaire toerental)
- en nog wat kleine dingetjes zoals een lekkage bij de schuifdak, maar dat is opgelost door de gootjes schoon te maken.
Voor de rest is het nog altijd een prima wagen, nog beter dan mijn W115 220D die ik 10 jaar geleden heb gehad...
Helaas loopt de wagen inmiddels niet meer 1:10 maar 1:7. Dat komt, doordat er flink aan de stationair is gedraaid om de motor lopende te houden.
Op naar de APK
- 287.000 km
Goed, de auto staat inmiddels voor de keuring... Jaja, dat moet ook zo eens per jaar.
Centrale deurvergrendeling werkte al een tijdje niet meer en ook de leeftijd ging de wagen parten spelen. Althans, zo dacht ik. Het blijkt, dat de wagen effectief werkt op vacuüm, en kennelijk is één (of zijn enkele) vacuümslangetjes aan vervanging toe. Zolang de motor draait, werkt de auto nog prima, maar als de motor uit is, werkt dus de centrale vergrendeling niet meer. Schakelen (tussen twee en drie) gaat de eerste keer ook met een schok en dus moet het hele spinnenweb van vacuümslangetjes worden nagekeken.
Succes! (LOL)
Verder deed mijn stadslicht linksvoor het niet. Dacht ik, dat de bedrading stuk was, maar het euvel bleek vele malen simpeler: eventjes een zekering ontroesten doet wonderen.
Nu hopen dat er verder geen gekke dingen aan de wagen zijn en dat hij eenvoudig door de keuring komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.