AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda MX-5 Niseko (2008)

autoreview

Mazda MX-5 Niseko (2008)

Signalement

UitvoeringMX-5 Niseko
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf109.500 km
KM-stand laatst118.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onklopbaar qua rijplezier / kosten / betrouwbaarheid

  • 118.000 km

Na 6 jaar rijplezier met de derde generatie van de MX-5 – NC genaamd – doe ik een upgrade naar de 4de generatie, de ND, een exemplaar uit 2018.

Heel veel heb ik er niet mee gereden de voorbije jaren (8.000 km) maar aangezien het een 100% hobbyauto is die enkel op zonovergoten dagen uit de garage komt maal ik daar niet om.
Even wat details : het is een 1.8 NC-model uit 2008 dus van voor de facelift, ik heb de wagen gekocht bij een MX-5 specialist in Oost-Vlaanderen. Duitse import, eerste eigenaar ca. 110.000 km op 7 jaar afgelegd en optisch in een zeer mooie staat. Het is één van de vele speciale modellen van de MX-5 (Kaminari, Kaiteki, Athletic, Kenko enz…) met name een Niseko. Die verschilt van andere series door zijn kleurstelling zwarte lak / bruine kap + interieur - en uitrusting – leder, automatische airco, zetelverwarming, 17” velgen en wat optische chroom dingen.
1 jaar na de aankoop was er een nieuwe batterij nodig (na 2 weken stilstand niet meer starten) & uit de jaarlijkse keuring (APK bij jullie in NL) kwam naar voor dat er een kap zat in de opstaande wang van de linker achter band. Als je daar aan pulkte kon je het canvas van de band zien. Gevaarlijk dus en meteen doorgepakt, ondanks dat de Bridgestone Potenza nog royaal profiel hadden en 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 225/45/17 laten monteren en tegelijk is de auto uitgelijnd. Groot verschil direct ;-) . Op de ND zullen als de Potenza’s versleten zijn ook Michelins komen, wellicht de Sport Cup2. Het bedrag van de rekening wou ik zo snel mogelijk vergeten maar goed, een hobby auto mag wat kosten.
Waarom een MX-5, de labrador / allemansvriend onder de roadsters kopen? Ik had naast de NC ook de basisversies van de Z4 / Boxster en de S2000 op de radar staan, maar met het budget dat ik toen (2015) voor ogen had (12K €) shop je bij dit drietal eerder aan de onderkant van de markt en is de kans op kosten te wijten aan achterstallig onderhoud simpelweg te groot, behalve misschien voor de S2000, deze zijn sindsdien trouwens sterk in waarde gestegen. Maar die vind ik te piekerig qua motor ook al had ik voordien een heerlijk soepel rijdende Prelude 2.2 VTEC en ben ik een Honda-man in hart en nieren. Enter MX-5 dus, die dingen zijn bullet proof qua mechaniek en eenvoudig om aan te sleutelen. Dat ligt met een Boxster wel wat anders, ook al heb ik een diploma auto mechanica gehaald in avond onderwijs.
Gek genoeg ben ik naar de garage die gespecialiseerd is in MX-5’s vertrokken met de voorkeur voor een Niseko coupe-cabrio / targa uit praktische overwegingen... Toevallig stond daar dus ook een Niseko versie softtop, beide vergeleken en toch voor de soft top gekozen. Voor die 1 of 2 nachten per jaar dat de auto niet in de garage staat 's nachts, neem ik er het kleine risico op vandalisme aan de kap wel bij.
Zoals bij mijn andere reviews neem ik de wegtest uit de tijd dat de auto gelanceerd werd er bij en geef mijn mening over de plus- en minpunten.

Pluspunten :
Pure roadster spirit – dit kan ik enkel maar beamen, Mazda heeft dit eind van de jaren ’80 briljant aangepakt en is in het koelvloeistof- en olielekkagegat gesprongen dat de klassieke Britse roadsters hebben gelaten, een compacte / betrouwbare / lichtgewicht / RWD tweezitter uitbrengen aan een scherpe prijs met een kap die en waterdicht is (en blijft) en ook in geen tijd open en weer toe kan gaan . 3 generaties verder huldigt het merk nog steeds deze principes; de ND weegt zowaar minder dan de NC, maar heeft tig meer comfort- en veiligheidsopties aan boord. Meer over dat later.
Rijplezier – de 1.8 motor is allesbehalve een PK-monster met zijn 128 PK, maar toch, de beleving is er tot en met, de dubbele uitlaten links / rechts snerpen heerlijk bij hogere toeren (standaard uitlaat) en als je dagelijks met een moderne auto rijdt voelt het stuurgedrag van de MX-5 heerlijk direct aan ipv die elektrische stuurbekrachtiging. Koppel dit aan een vlijmscherp schakelende 5-bak waarbij je ook voor de lol schakelt en niet omdat het nodig is, potente remmen (laag gewicht). Het lage zwaartepunt en de gewichtsverdeling maken er echt een auto van die na enkele bochten een glimlach tovert op het gezicht van een autoliefhebber.
Mooie vormgeving – hum, lelijk is de NC niet, maar hier ga ik niet bepaald akkoord. Kinderen vinden de auto cool en ikzelf vind de auto door zijn kleurstelling ‘boven zijn gewicht boksen’ – ik zag een Mercedes S Cabrio (1 van de enige die ik zag) in dezelfde kleurspecs, jammer dat ik geen back to back foto heb.

Minpunten :
Strikte tweezitter – tja, dat weet je vooraf toch? Krappe tweezitter omschrijft het beter me dunkt. Ik ben zelf 1,77 m maar kom met mijn haar net niet tegen 1 van de bogen (zie het dak als een paraplu) van het dak… Met moeite krijg ik er een vlakke hand tussen. Het hangt echt af van je gestalte (bovenlichaam / benen) en rijpositie. Ik rij graag rechtop en zit dus vlak tegen één van die bogen – de afstand tot het dak zelf is ruim een vuist, bij open rijden uiteraard geen issue. Wat dat betreft, tot 140 km/h is het best goed toeven in de cabine met de winddeflector opgeklapt al draait de motor dan best wel wat toeren, de versnellingen zijn kort en er is geen 6de versnelling.
Qua koffer : de inhoud bedraagt 150L en dat is redelijk, met sporttassen, rugzakken etc krijg je er best wel wat in kwijt – met plooiboxen of bakken Duvel is het wat lastiger ?Ook achter de zetels kan je nog wat jassen of kleinere soepele zaken steken en als je dichtrijdt – wat je vooral niet moet doen met deze pretmobiel trouwens – op de ‘hoedenplank’. De kap neemt overigens geen ruimte in beslag in de kofferruimte. Een reservewiel kan je vergeten, zal nooit passen.
Roest – Mazda worstelt hier intussen al decennia mee, dat begrijp ik echt niet – veel mooie NA’s zijn zo jammer genoeg gesneuveld en ook de NB en NC zijn notoire roestduivels. De mijne heeft een volledige Valvoline undercoating (400€) gekregen bij de aankoop en er is nu na 13 jaar niks van roest aan. Er is wel een belangrijk aspect dat je als eigenaar goed in de gaten moet houden als je MX-5 al eens in een buitje verzeilt / buiten parkeert: hou de drain holes (of hoe het ook heet, de afwateringskanalen van de kap) proper! Het water dat op de kap valt loopt daarin, er zit een flapje onderin het chassis dat het water laat weglopen maar als daar blaadjes / stuifmeel ed. in terecht komen verstopt dat kanaal en krijg je gegarandeerd waterinsijpeling in het interieur. Er is een eenvoudige oplossing voor namelijk een “trombone flush” om de drain holes proper te maken – het is wel belangrijk dat je de volledige flush erdoor haalt want anders kan het flapje geblokkeerd raken naar de binnenzijde van het kanaal toe, waardoor er niks meer afwatert, check dit zeker.

Kosten / verbruik / betrouwbaarheid :
Het benzineverbruik schommelde tussen de 7,5 / 8,5 l per 100 km. Dat klinkt veel voor het vermogen maar ik rij sportiever met mijn hobby auto dan met mijn DD; bij 1.500 km/jaar stelt het benzineverbruik overigens weinig voor in het totale kostenplaatje. Olieverbruik : 0. Koelvloeistofverbruik : 0. Ruitenwissersproeierverbruik : 0 wegens nooit in de regen gereden.
De kosten in België weliswaar, orde van grootte 350-400€ per jaar voor zowel rijtaks en verzekering. Het onderhoud heb ik volledig zelf gedaan. Mijn wagen was dealer onderhouden in Duitsland maar met weinig liefde, of dit aan de garage of de eerste eigenaar lag laat ik in het midden. Het is nochtans een vrij eenvoudige auto om aan te sleutelen, maar bvb. bougie 4 zit echt tegen het schutbord en daarvoor moet de veerpootbrug gedemonteerd worden. Bougie 1-2-3 waren vervangen, nummer 4 duidelijk niet. Die zat dan ook muurvast terwijl je er onder een vervelende hoek kracht op moet zetten.
Ondanks de beperkte kilometers verdient mijn MX-5 een perfecte score qua betrouwbaarheid en dat is voor mij de echte luxe van een hobby auto, namelijk ik kan er mee gaan rijden als ik er tijd en zin in heb zonder gedoe. Instappen, starten, kap openen (3”) en genieten maar.

Waarom dan inruilen?
Ik ben nog steeds erg tevreden over de NC Niseko maar ben toe aan iets moderners… Er zijn talloze kleine en futiele zaken waar ik me meer en meer aan stoor, geen keyless entry, geen Bluetooth, geen USB, geen cruise control, geen Apple Car Play, geen LED verlichting, geen parkeersensoren, geen navi, geen automatische lichten noem het maar… de kloof met mijn huidige Volvo V60 2018 is te groot. 1st world problem, maar goed ik kan de upgrade doen. Ik wou graag wat meer vermogen en een sperdifferentieel dus de zoektocht leidde naar een 2.0 ND Recaro Sport. Dat is een relatief zeldzaam model dus qua kleurkeuze heb ik moeten inbinden aangezien ik geen fan ben van Soul Red of Vuilzakgrijs op een MX-5. De Jet Black staat volgende zaterdag dus in mijn garage en ik zal er na wat kms ook een review over posten. Als je vragen hebt over het rijden / onderhoud van een NC, laat gerust weten in de commentaren.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren