Mazda MX-5 2.0 S-VT Executive (2008)

autoreview

Mazda MX-5 2.0 S-VT Executive (2008)

Signalement

UitvoeringMX-5 2.0 S-VT Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst48.375 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 48.375 km

Vier jaar geleden liep het leasecontract van mijn Fiat af en besloot ik op zoek te gaan naar iets 'leukers'. Het moest een sportieve cabrio worden, bij voorkeur een roadster. Veel keus in dat genre was er toen niet: de Honda S2000 en de BMW Z4 waren te duur in de lease, dus de Mazda MX-5 resteerde.

Tijdens de proefritten bleek de tweelitermotor met 160 pk ruimschoots voldoende om de auto een sportief karakter te geven. De acceleratie van 0 tot 100 is niet heel indrukwekkend, maar eenmaal op snelheid is hij erg rap. Bovendien draagt de lage zit enorm bij aan de fun-factor. De MX-5 werd het dus.

De uitrusting van de Executive-versie is ruim voldoende voor een roadster, die spartaans mag zijn. Standaard heeft de tweeliter uiteraard climate control, maar ook een surroundsysteem van Bose met zeven luidsprekers en een CD-wisselaar. Erg nuttig voor een cabrio zijn de standaard lederen bekleding en de stoelverwarming. Verder is er de nodige elektronica aan boord, zoals ESP en een antislipregeling die erg gretig is, maar gelukkig ook uitgeschakeld kan worden. Ook 17 inch-velgen zijn standaard. Af-fabriek zijn er nauwelijks opties: alleen voor metallic lak en cruise control kan worden gekozen.

Inmiddels is de auto bijna vier jaar in gebruik en staat er zo'n 50.000 kilometer op de teller. Veel stadsverkeer, maar de auto is ook heel geschikt voor vakanties in Europa. En ineens valt dan ook op hoe vaak het niet regent in Nederland: het dak gaat zeker tijdens stadsritten bijna altijd open. Fijn is ook de handbediening van de kap: in één vloeiende beweging is het dak open en en ook sluiten kan makkelijk tijdens het wachten voor een stoplicht.

Ook op de snelweg gaat het prima met de kap omlaag, al zit een Nederlander met gemiddelde lengte toch behoorlijk met zijn kop in de wind, zelfs met de bestuurdersstoel in de laagste stand (de passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar). Opmerkelijk: bij snelheden hoger dan 170 km/h lijkt de windoverlast juist veel minder te worden. De auto kan veel hogere snelheden aan (de TomTom registreerde met open dak 219 km/h), maar dat voegt weinig toe aan het rijplezier.

Iemand die langer is dan gemiddeld zit met dichte kap al snel met zijn hoofd tegen het dak en ook de beenruimte houdt dan niet over. De auto is wat dat betreft duidelijk gebouwd voor kleinere Japanners. De kofferbak biedt genoeg ruimte voor de bagage van twee personen die een stedentrip maken, maar bijvoorbeeld een complete kampeeruitrusting, of golftassen, zullen niet gaan passen.

De sterkste eigenschappen van de MX-5 zijn natuurlijk de wegligging en het bochtgedrag. Er is goed contact met de weg, de auto voelt rustig aan en is door het lage zwaartepunt en de goede gewichtsverdeling (bijna 50/50) in staat om bochten snel en haarscherp te nemen.

Het brandstofverbruik is, zoals ook uit de specificaties blijkt, hoog voor zo'n lichte auto. Met een beetje sportieve rijstijl is 1 op 11 nauwelijks haalbaar. Rijden met de kap open is zuiniger dan met dichte kap en de airco aan.

Zoals van een Japanner mag worden verwacht zijn er in vier jaar tijd geen problemen geweest. Het olieverbruik is heel beperkt; afgezien van de jaarlijkse beurt is er nooit olie bijgevuld.

Het enige serieuze probleem in vier jaar tijd is de verstopte afvoer van het dak geweest. Daardoor werd het water tijdens een zware regenbui niet door de daarvoor bestemde gootjes afgevoerd, maar belandde het in het voetencompartiment. Een nuttige tip van de garagist: parkeer de auto vooral niet onder bomen en zorg dat de gootjes schoon blijven.

Nu over twee maanden de leasetermijn is verstreken resteert de vraag: wat wordt het hierna? De S2000 is al lang niet meer leverbaar, de Z4 heeft inmiddels een minder sportief ogende metalen kap en andere alternatieven van bijvoorbeeld Volkswagen, Alfa Romeo of Toyota zijn voorlopig nog niet in aantocht. De MX-5 is, afgezien van een uiterlijke facelift, nog zo goed als ongewijzigd. Een identieke nieuwe bestellen heeft dus ook weinig zin. Waarschijnlijk mag dus de blauwe MX-5 zijn vier jaar trouwe dienst met een paar jaar gaan verlengen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.