Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2002)

autoreview

Mazda MX-5 1.6 Exclusive (2002)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf59.500 km
KM-stand laatst65.600 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare cabrio?

  • 60.900 km

In november 2009 hebben we een Mazda MX5 1.6 Phoenix Evolve gekocht in Duitsland. Zeer aantrekkelijk, want de Audi dealer wilde er duidelijk vanaf. Alle papieren waren aanwezig. Auto met een auto ambulance aanhanger achter de Mazda6 2.0 CiTD GT-M. Makkie en grappig om te zien.

De Evolve is een speciale uitvoering met 500 stuks in Nederland en 2.500 in Duitsland, meen ik gelezen te hebben. De auto heeft een warm grijze kleur met rood/bruin leren bekleding. De kap is zwart. Verder heeft het standaard een vaste Mazda radio/CD, ABS, twee airbags, leren bekleding, stoelverwarming, electrisch bedienbare en verwarmde spiegels en ramen en een windblocker.

De motor is een standaard 1.600cc met 110pk. De motor is lui gereden, dus daaraan moet nog wel iets worden gedaan. 1 op 12 haalt de auto in de winter met gemak. Afwachten hoe zich dat verder ontwikkelt. De auto heeft voldoende pit in combinatie met het lage gewicht. Het is geen dure auto om erbij te hebben zo lijkt nu. Starten was na twee weken kou ook geen probleem. De auto is hard, maar gemakkelijk te rijden, bochten zijn helemaal leuk, want daar draait die zijn hand niet voor om. Het comfort is dus met rijden minder, maar de auto ontbeert in het interieur verder niet. de stoel is matig te verstellen en het stuur helemaal niet. Toch kan ik goed zitten en voelt het sportief. Sommige mensen zullen zeker minder lekker zitten.

Kortom een leuke roadster, hopenlijk betrouwbaar!

Geen vuiltje aan de lucht

  • 63.300 km

Met 63.300 km op de teller staan er na een half jaar net geen 2.500 km bij. Hoe dan ook; de auto doet zijn werk en lijkt nog steeds betrouwbaar.
De mattenset moet vervangen worden, deze was nog van de Duitse Mazda garage, Duitse degelijkheid...
Ondertussen de auto ook een keer gepoetst met Ice Wax van Turtle. Goed spul en gemakkelijk. De auto ziet eruit om door een ringetje te halen. Ook na het wassen blijft het goed zitten.
Eén minpunt is de rechtse bevestigingshaak van de kap. Die wil nog weleens open springen op het moment dat ik de kap dichtmaak. Voor de rest blijft die prima zitten. Het klemmetje wat er tegenaan zit doet niet veel meer.
In de banden heb ik net als de winterset stikstof laten pompen.

Vorige week naar België gereden (280km). De auto tordeert wel met een open kap en oneffenheden in de weg. Dan ben je in België wel op zijn plek. Wel een bijzonder zuinig karretje, namelijk 1 op 15,6 voornamelijk die rit. Met één tank en een paar andere ritjes was de tank nog niet leeg! Normaal is wel 1 op 14,5. Ook zeer netjes en dan te bedenken dat we met een F label te maken hebben! Misschien iets om tegen het licht te houden.

Veel mensen vinden de uitvoering Mazda MX5 1.6i Phoenix Evolve erg mooi qua kleurstelling.

Al met al nog steeds zeer tevreden met onze hopelijk lijkende goede aankoop met veel rijplezier.

Lekker nog mooi weer....

  • 65.600 km

Cabriorijden is een genot. Na een redelijke zomer (de slechte dagen waren we in het buitenland met mooi weer) hebben we kunnen vaststellen al veel open gereden te hebben.
De MX5 Phoenix Evolve valt vanwege de kleurstelling bij heel veel mensen in de smaak.
Bij 65.000 heeft de auto een grote beurt gehad en dat was hoognodig. De remmen zaten erg vast. Er was de laatste jaren weinig aan gedaan. Jammer want daardoor is er een dermate slijtage opgetreden aan de voorremmen dat er nieuwe schijven en blokken op moesten. De banden (eerste) waren kurkdroog en kwamen niet door de verlengde APK. Een flinke duit in het zakje moeten doen, maar nu is de auto weer tip top in orde volgens de dealer. Komende maand omkijken naar een tectyleerbedrijf om eventueel roest en de gehele onderzijde onder handen te nemen, want deze auto is voorlopig een echt blijvertje. Er zit een beetje roest aan de onderzijde van de wielkasten waar plaatwerk opelkaar zit. Mazdakwaaltje?! De MX5 blijft echter heerlijk om te rijden, zeker als dat open kan. Het verbruik blijft zeer acceptabel tussen de 1 op 14 tot 1 op 14,5 km.
Gelukkig hebben we voor de auto een garage kunnen bemachtigen. Dat is ook behoud van de auto.
Ook zijn we lig geworden van de MX5 club. Misschien komt het een keer tot een leuke rit met meerdere soortgenoten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.