Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura (2023) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-60 e-SkyActiv PHEV 327 Homura |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Zo, wat een wagen, die CX-60!
- 5.000 km
Hallo Iedereen,
Hierbij mijn allereerste review op dit forum. Mijn CX-60 werd in de zomer van 2022 besteld en in begin juli 2023 afgeleverd. Tijdens dit goed jaar wachten, doen wat menig autofanaat niet onbekend zal zijn, reviews en ervaringen van anderen opzoeken op het net :-)
Mijn ervaringen komen niet helemaal overeen met de youtube filmpjes (met name deze van Auto Week) wat de trigger is om mijn eigen ervaring te delen.
Ondertussen rijd ik een maandje met deze wagen rond, 5K op de teller met een mix tussen lange afstanden (vakantie naar het zuiden) en de korte lokale ritten. Goed genoeg om een eerste mening te vormen.
Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren, maar ik vind de wagen echt prachtig. Straalt kracht uit zonder boertig over te komen en een zeer aangenaam en ergonomisch interieur. Voorheen getwijfeld tussen de Toyota Rav4, de Hyundai Tucson, Volvo XC-60 en finaal de Mazda CX-60. Bijna had ik de Rav4 besteld, ondanks dat (toen nog) het interieur zeer gedateerd was. De Tucson was niet helemaal mijn ding (wel knappe camera/richtingaanwijzer integratie) en de Volvo was wat duurder maar vooral, het lijkt wel dat iedereen in't straat er zo eentje had. Toen kwam Mazda met de CX-60 op het toneel, gaan bekijken bij de importeur, twee weken later testritje en besteld.
Tijdens het wachten bijna geannuleerd. Vooral de herhaaldelijk aangehaalde harde, stugge wegligging deed me plots enorm twijfelen. Nu moet ik zeggen dat ik daar absoluut niets van merk. Wegligging is zeer comfortabel. Veel beter dan mijn vorige wagen (2016 CX-5) of de Rav4 die ik had testgereden. Wel merk je het gewicht bij vluchtheuvels, die neem ik nu wat zachter.
Performance: Ja, knallen kan ie wel als het moet. . Keerzijde van de phev power is wel dat het met de nodige drama gaat. Het motorgeluid is zeker niet onaangenaam, maar verwacht niet dat hij de 0-100 in 5,8s doet op eenzelfde serene manier als een volledig elektrische wagen. Overigens vond ik hem precies wat vlotter wanneer de batterij volledig opgeladen is (ook al zou hij altijd reserve in de batterij houden)
De meest aangename rijmodus vind ik het volledig elektrisch rijden. De elektrische range is ook best behoorlijk. Over de snelweg, bij ong 22', wat zon en dus airco op, haalde ik 55Km voordat de benzine motor naadloos inschakelde. Op vakantie, 30', zonder airco maar met venster en dak open heb ik er zelfs eens 72Km mee afgelegd over secundaire wegen (60 a 80Km/h)
Overgang elektrisch naar benzine, op de snelweg of iets hogere snelheden gaat dit nagenoeg perfect, tijdens een testritje wist mijn bijrijder niet of we nu elektrisch dan wel op benzine reden. Op lagere snelheden zijn de overgangen beter merkbaar gezien er geschakeld wordt, maar storend is het niet. Eén keer op de 1000Km zit ie er precies wel eens naast. Voelt het even aan als zo'n gerobotiseerde manueel geschakelde bak uit bv een Peugeot 5008 van een paar jaar geleden. Dat kan je wel storend noemen, maar 1 keer op de 1000km... ach ja
Zijn er andere nadelen, toch wel een paar:
De meterstanden ivm het verbruik "doen raar". Hier moeten ze echt een software update voor doorvoeren. Het lijkt me dat de wagen probeert te schatten hoe ver je nog komt op basis van je huidige rijstijl, maar dat voegt weinig waarde toe. Bv in de bergen, na 5km bergaf gaat de wagen ineens aangeven dat ik nog 192Km elektrisch kan rijden.. absurd. En helaas omgekeerd ook, volledig vol getankt geeft hij aan dat ik nog 370Km kan rijden. Na 250Km gereden te hebben staat er dan alsnog 320Km range vermeld.
Of wanneer het brandstof lampje gaat branden. Ik rijd door tot ik zogezegd nog 30Km kan rijden. Maar ga ik dan tanken dan krijg ik er maar net 40l in. In het begin vreesde ik dat hij vlot boven de 10l verbruikte, maar telkens bleek dat ik maar 35 a 40l kon tanken. De aangegeven range of het verbruik aangegeven in de wagen vertrouw ik dus niet echt. Heb het zelf even bijgehouden: Batterij volledig leeg, tank zo vol als ik kon. Heb 952Km afgelegd met twee tankbeurten van in totaal 78l benzine => gemiddeld verbruik van 8,2l. Niet slecht voor een wagen van meer dan 2000Kg met 323Pk, volgeladen voor vakantie en met een trekhaak met 3 fietsen achterop. Maar ik had wel liever een 70l tank gehad.
Lane-departure: Werkt op zich wel, maar hij klaagt te rap dat ik mijn handen niet op het stuur houd. Zoals bijna iedereen rijd ik met één hand op het stuur, maar daar klaagt hij dan over met de nodige toeters en bellen,... dus ik gebruik het niet meer. Helaas, zelfs als dit uitstaat gaat hij "corrigeren" wanneer je zonder de richtingaanwijzer te gebruiken over een lijn heen gaat. Dit is vervelend, want hij gaat tegensturen bij bv extra lijnen voor wegen werken of wanneer je rap uitwijkt voor iets wat je op de baan ziet liggen, te ver naar links uitwijkt om veilig een fietser te passeren,... mocht het kunnen zou ik het permanent uit zetten.
Open dak: Weet niet of dat bij andere merken ook zo is, maar het dak open doen nadat het geregend heeft is niet verstandig. De naden lopen vol met water en je krijgt een kleine douche :s
Conclusie: Ondanks dat hij niet perfect is ben ik zelf toch zeer tevreden. Full option, fiscaal interessant, moet niet onderdoen voor de premium concurrentie wat de prestaties betreft, zen interieur met handige fysieke knoppen, vlotte integratie met de smartphone en dat alles 10 a 30K goedkoper dan bv BMW, Audi of Mercedes. Ben blij met mijn keuze.
Btw, een beoordeling van de betrouwbaarheid na 1mnd en 5000Km is natuurlijk niet echt mogelijk. Heb de sterren gegeven op basis van de 6j garantie die je (in BE) standaard krijgt op deze wagen.
Bijna een jaartje in bezit
- 22.000 km
Zo, heb de CX-60 nu bijna een jaartje in mijn bezit, tijd voor een korte update.
Positief:
- Uiterlijke styling en interieur. Dit blijft natuurlijk iets persoonlijks, maar ik ben nog niet veel wagens tegengekomen met een mooier of praktischer interieur. En met al die rare modellen onder de Europese constructeurs de laatste tijd blijf ik deze Mazda gewoon erg knap vinden. Ook het interieur is gewoon erg ergonomisch ingericht. Geen touch-sensitive knoppen, gewoon handige knoppen + draaiknop om door de menus te gaan (geen vettige vingers op het infotainment scherm bij ons ;-)) en toch ziet het er nog strak uit.
- Lange afstanden, lekker cruisen. Stil, zuinig en in comfort.
- Fijn sturende wagen (Had in andere wagens gelezen dat sommige bestuurders continue moesten bijsturen, maar daar heb ik nooit last van gehad).
- Voor een phev, ruime en praktische koffer.
- Zeker in sport stand, veel power beschikbaar.
- Full option voor 65K. Nu is 65K niet goedkoop te noemen, maar een gelijkaardige Duitser met dezelfde opties kost snel 25-30K meer. (Lederen stoelen ingesteld op basis van gezichtsherkenning, zeer heldere cameras, snel infotainment system, glazendak, open dak, wegklapbare trekhaak, geen bult of verhoging in de koffer, brede armleuningen, verwarmbare zetels vooraan en achteraar, zetel koeling vooraan,... enz. Bovendien moeten de prestaties niet onderdoen.
- 2,5l motor => Ook als de batterij leeg is blijft hij fijn rijden zonder dat het verbruik gigantisch de hoogte inschiet (wat niet gezegd kan worden van sommige concurrenten die met 1.3 of 1.5 motortjes proberen om wagens van 2t vooruit te trekken nadat de batterij leeg is. Zelf getest met een 3008 phev, verbruik ging naar ruim 11-12l/100km)
Nadelen:
- Voor een terugroep actie kon het schakelen met momenten zeer bruut zijn. Na te terugroepactie kan ik me niet meer herinneren dat zich dat nog eens heeft voorgedaan.
- Trilling van de aandrijflijn. Doet zich gelukkig maar sporadisch voor, maar als het zich voordoet vind ik het zeer vervelend. Dan gaat er een bepaalde resonantie door de wagen die gewoon zeer enerverend is. Gemeld aan de garage, maar zij konden niets waarnemen. Mocht die resonantie altijd aanwezig zijn had ik de wagen al weggedaan en het feit dat dit zich kan voordoen weerhoudt mij er ook van om de wagen aan anderen aan te raden.
- Afstelling vering. Weet niet of het nu te hard of te zacht is, maar felle verkeersdrempels moet je echt wel voorzichtig nemen.
- Goedkoop klinkende achterdeuren => Gemeld aan de garage en werd redelijk goed opgelost. Maar noteer het hier toch als een nadeel. Als Mazda het weet, los het dan op voordat de wagen wordt afgeleverd bij de klant.
Positief/negatief:
- Als je hem op zijn staart trapt, schiet hij ervandoor. Maar 't dat is niet bepaald sereen te noemen. Voor zij die zo'n wagen hebben met fake motor geluid via de stereo, dat heb je bij deze Mazda in elk geval niet nodig ;-)
Het is moeilijk een algemene conclusie te trekken. Hiervoor had ik een Mazda CX-5 die geen van de vermelde nadelen van de CX-60 had, en toch zou ik zeker niet terug willen naar mijn oude CX-5. De nieuwigheden en positieve eigenschappen nemen dan precies toch de overhand. Maar tegelijkertijd voel je gewoon dat Mazda met de CX-60 steken heeft laten liggen en de kans heeft laten schieten om een echt prachtige wagen neer te zetten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-60
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition SPORT | BLACK PAKKET | TREKHAAK |
- 2025
- 1.259 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Convenience en Driver Assistance Pack | Trekhaak | Rijklaarprijs
- 2024
- 30.849 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Exclusive-line Business Edition - Black Edition
- 2025
- 15 km