Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
Prima auto
- 23.000 km
Beknop verslag na 23.00 0 km
Auto in oktober '13 aangeschaft met volgende opties:
(Nood)reservewiel inclusief "opvulset" voor bagageruimte. Dit i.p.v. het spuit- en compressorsetje. Laadvloer ligt 1 cm hoger, maar al waren het er nog een paar: ik had het er graag voor over!
Bridgestone Blizzak LM-80 winterbanden, Michelin Latitude Tour HP zomerbanden.
Setje antidiefstal wielmoeren. In deze tijd ook geen overbodige luxe.
De originele dagrijverlichting vervangen door LED verlichting. Scheelt weer ca. 30 W.
Een console voor mijn TomTom Start60. (Voordelen: goedkoper, uitneembaar, lifetime updates, hogere resolutie). Betreft een Kuda console met een origineel TomTom docking station, dus kwestie van TomTom erop klikken en klaar. TomTom start gelijk op als-ie voeding krijgt van het docking station.
Voorts een (Thule) trekhaak.
Na ongeveer 10.000 km olie ververst en de fabrieksinhoud vervangen door Valvoline SynPower FE 5/30. Uiteraard ook het filter vervangen.
De keuze is op deze olie gevallen omdat ik al vele tientallen jaren Valvoline gebruik en de 0/20, welke Mazda om aan een zo gunstig mogelijke uitstoot te voldoen bedacht heeft, mijn voorkeur niet verdient.
Ik trek 's zomers nogal een caravan en zit ook geregeld op de Duitse Autobahn.
Van alle (nieuwe) Mazda's welke ik heb gereden (6 stuks), heeft deze het laagste olieverbruik. Omgerekend kom ik ongeveer op een liter op 60.000 km. Vrijwel nihil dus. Maar dat gold voor een andere Mazda met 1 liter op 40.000 km eigenlijk eveneens.
Dit geldt eveneens voor het koelvloeistofverbruik: nauwelijks hoeft er op 10.000 km iets te worden bijgevuld.
Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt ca. 1:14,2. Over een jaar gemeten.
Na een jaar gaf de BlueTooth module de pijp aan Maarten en is vervangen. Dit moest toch al gebeuren wegens een hardware update.
Alle andere elektronica (zoals b.v. regensensor, lichtsensor, e.d.) doet exact zoals bedoeld is en verwacht mag worden. Ik moet er alleen altijd aan denken het RVM systeem (dode hoek waarschuwing in buitenspiegels) uit te zetten als mijn caravan erachter hangt. De radarsensoren worden dan in de war gebracht en geven onjuiste informatie.
Beetje jammer is dat de klimaatcontrole (aanjager, airco, verwarming, lucht uitstroom standen) niet meer vanaf het stuur te bedienen is, zoals bij mijn vorige, een Mazda 6II. Da's echter geen enorm gemis.
Voor diverse zaken is het mogelijk via het menu een voorkeurinstelling aan te geven, zoals de gevoeligheid waarbij de lichtsensor moet reageren, uitschakeltijd binnenverlichting, etc.
Verder geen op- of aanmerkingen op deze auto. Rijdt perfect. Of dat nou met 80 op een provinciale weg is of met 180 over de Autobahn.
Enige "jammere" vind ik persoonlijk het feit dat een start/stop systeem niet optioneel is. Ik gebruik het nauwelijks en denk dat het weinig zou toevoegen in brandstofbesparing.
Review update
- 82.000 km
Zelfs na 82000 km's is er eigenlijk weinig bijzonders te melden. Olieverbruik is nog steeds minder dan ca. 1 liter op 60.000 km (omgerekend aan de hand van verbruik op 10.000 km), Koelvloeistofverbruik evenmin. De motor loopt als het spreekwoordelijke zonnetje, trekt als een lier en ook met hoge snelheden op de Duitse Autobahn heeft-ie geen enkel probleem. En bovenstaande geldt ook voor caravanritten onder een brandende zon en tegen de hellingen op. Thermisch is alles dik voor elkaar.
Behalve de normale onderdelen tijdens beurten (zoals b.v. remblokken voorzijde bij 80.000 km) zijn er nog geen onderdelen wegens defect vervangen. Oh ja toch: een achterlicht lampje. Maar alle lampen zijn in de nieuwe uitvoering LED's, dus weer een kans minder op een defect.
Verder niets dan lof over deze auto. Hij zit en rijdt nog steeds perfect. Ook deze Mazda (de 7e in 25 jaar) heeft aangetoond dat dit merk loeibetrouwbaar is.
En dat is iets dat de heren autojournalisten helaas nooit meenemen in hun (vergelijkings)testen.....
Mazda's SkyActiv principe spreekt mij meer aan dan al die gedownsize'de kleine turbomotoren van de concurrent, al zou het brandstofverbruik wel iets beter mogen. Mijn "overall" verbruik over enkele jaren bedraagt ca. 1:13,5.
Laatste review
- 100.000 km
De auto is vandaag (10-01-19) ingeruild voor een nieuwe CX-5. De kilometerstand is net iets voorbij de 100.000. Eigenlijk niets bijzonders te melden; alles heeft zich bijzonder goed gehouden en los van de vervanging van de BT module (eerder genoemd) uitsluitend regulier onderhoud.
Olieverbruik? Nada! Omgerekend kom ik op ca. 1 liter op ca. 50.000 km. Ook bij ritten met de caravan in de hitte (en heuvel op, heuvel af) en snelle Autobahnritten houdt-ie zich prima. Op deze 100.000 km heeft-ie totaal ongeveer 0,8 liter koelvloeistof verbruikt. Ook niets bijzonders dus.
Ook de airco koelde (thermometer check) nog steeds als vanouds.
Negatieve punten? Ik zou het echt niet weten. Ik hoop dat z'n opvolger (die er ook alweer 4.000 km op heeft zitten) zich net zo netjes zal gedragen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.