Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+ (2014)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een hele fijne auto, maar geen echte liefde

  • 80.000 km

Ik rij nu een jaar een CX5 2.0 TS+ Leasepack uit 2014. Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor wit parelmoer met matzwarte LMV en de zwarte kunststof accenten en privacyglass maakt hem erg stoer. De nieuwste CX5 vind ik in wit minder mooi uitkomen, maar dat terzijde.
Mijn Mazda is van alle denkbare opties voorzien, rijdt erg comfortabel, is ruim en een lichtgewicht voor zo'n grote auto. Daarom is het verbruik 1 op 13/14 netjes voor zo'n grote auto.

Mijn vorige twee auto's kwamen uit de VAG stal (150.000 km met een VW Jetta TDI en 120.000 km met een Seat Exeo ST TSI), maar de Mazda is toch een andere rijbeleving.
Het interieur van de Mazda is netjes, niets over te klagen, maar de Japanners halen het Duitse niveau niet.
Het multimediasysteem/navi valt tegen; deze is niet gebruiksvriendelijk en een auto als deze verdient een veel beter systeem.

Waar ik na een jaar en 30.000 km nog steeds niet aan kan wennen is dat de auto op toeren gehouden moet worden als je stevig wilt doorrijden. Onderin zit te weinig power en door hoger in de toeren te moeten blijven om stevig door te willen rijden maakt het bij mij niet altijd een prettige indruk.
Snelheden onder 100 km/u gaan nog prima, erg licht zelfs, maar het ontbreken van vermogen in versnelling 6 is best frustrerend. Op de snelweg is inhalen van 120 naar 150 alsof er een caravan achter je auto hangt. Ondanks de 2.0 liter en 165PK onder de kap voelt de CX5 in de 6e versnelling als een Ford Fiesta van 75 PK. Het ontbreken van de turbo wordt qua vermogen/koppel onvoldoende opgevangen door de sky-activ technologie en dat is echt heel jammer.

Ik wil niet al te negatief overkomen, want de Mazda is een een hele fijne, ruime auto met veel luxe, goede ergonomie en rcomfortabele rij eigenschappen. Een echte allemansvriend. Als je een rustige of gemiddelde rijder bent kan ik je deze auto zeker aanraden. Maar als ik voor mezelf spreek mis ik, ondanks zijn vele pluspunten en het stoere uiterlijk, de liefde voor mijn Mazda. Mijn volgende auto zal er toch eentje zijn met Duits bloed en genoeg vermogen/koppel om ook op de snelweg een flinke duw in de rug te krijgen bij het aanraken van het gaspedaal.

De CX5 blijft een mooie verschijning

  • 110.000 km

Mijn CX5 rijdt me dagelijks keurig en comfortabel door het land. Niets aan de hand. Ik blijf de auto een mooie, stoere verschijning vinden met een zee aan ruimte en veel opties. Het matige media systeem went niet en ik blijf de echte power onderin missen in de 6e versnelling. De onderhoudsbeurten zijn duur, maar qua kosten niet extremer dan dat ik gewend was. Alleen heb ik de remschijven bij 85.000 km al moeten vervangen en dat was een duur grapje. Al met al blijft het een fijne auto met veel uitstraling, maar ook niet meer dan dat.
Ik heb het geluk dat ik mag gaan uitkijken naar een auto van de zaak. Het wordt geen nieuwe CX5. Het is een prachtige auto, maar dezelfde sky-activ motoren zitten ook in de nieuwste modellen en daar pas ik voor. De Tesla model 3 lijkt me te gek, maar is helaas boven budget. Rond de 40 mille zijn de VW Tiguan, Seat Tarraco of Peugeot 3008 kanshebbers, maar ook de Insignia, Passat, 508 en B-klasse staan op mijn lijstje om te gaan bekijken. Ik ben bereid om ruimte in te leveren voor meer vermogen... Wordt vervolgd!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.