Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 2.0 Skylease |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 45.500 km |
Fijne CX-5
- 45.500 km
December 2017
Bijna iedereen in deze sectie van Autoweek begint met schrijven bij de aanschaf van een CX-5. Ik draai het eens om. Uit 2014 en met 45000 op de teller is het nog een paar dagen wachten alvorens de ik mijn trouwe CX-5 ruil ik om voor het nieuwe model CX-5 ST+
Met ruim 44 maanden Mazda CX-5 gereden te hebben bekroop mij het gevoel om eens te gaan buurten bij andere merken en te gaan proeven hoe dat dan reed, de techniek staat tenslotte niet stil. Uiteraard eerst met de nieuwste Mazda CX-5 gereden en daarna dus met merken als Nissan, Subaru en Ford. Maar al snel was het voor mij duidelijk. Mijn oude CX-5 reed nog echt over overtuigend. De ruimte die het bied, de panorama achtige zitplaats en een prima instrumentarium rondom + heel fijne stoelen en een fijn weggedrag maakten dat overstappen naar een ander merk in de verste verte niet nodig was. Maar anders was een ritje met de nieuwe CX-5 maar daar hebben we het nu niet over, ik heb niet voor niets een nieuwe besteld en dat zegt genoeg. Overigens na wat rekenen en vergelijken tussen andere merken is de inruil van een CX-5 en de afschrijving inderdaad opvallend gunstiger. En ja het is een idiote investering en al helemaal hier in Nederland, maar het leven gaat heel snel denk ik dan dus genieten dan maar.
De CX-5 had ik redelijk kaal laten opleveren. En via een bedrijf in Engeland kon redelijk goedkoper zaken als voor en achter Skid-plate, dorpel beschermers met verlichting, kofferbakmat en setjes spatlappen voor + achter op de kop getikt worden. Scheelde meer als de helft inclusief transport met de prijzen hier. Montage van het geheel was zo gedaan. Overigens is de foto van de toen in 2014 net opgehaalde nieuwe en maagdelijke CX-5.
In het begin van 2014 waren de eerste 10.000 kilometer toch wel een paar dingetjes die niet helemaal lekker waren. Zo was het schakelen niet om over naar huis te schrijven. Stroef en hakerig, maar ik dacht nou dat komt wel los. Maar ik bleef ontevreden. Uiteindelijk heeft de dealer in overleg met de importeur de bakolie vervangen voor een minder dikke variant. Ik moet zeggen dat heeft geholpen hoewel het soms bij vooral een koude bak de 2e versnelling met het opschakelen moeite had. En dat is eigenlijk sporadisch nog zo. Je leert ermee omgaan. Nu heb ik een vrij rustige rijstijl en geef de techniek altijd even de tijd om op temperatuur te komen. Daarna is het als waar Mazda over het algemeen om bekend staan namelijk een goed schakelbare bak. De versnellingsbak heeft daarnaast nog iets van onbalans in denk ik de torenas. Bij een kruissnelheid van 120 / 130 in natuurlijk de 6e versnelling en bij een behoorlijke tegenwind kan je duidelijk die onbalans in de versnellingpook waarnemen. Op zich moet de bak dat aankunnen maar ik denk toch dat op den duur het een issue van betekenis “kan” worden.
Rijden met een caravan van 1400 kilo gaat prima. Hoewel ik diesel gewent was in de vorm van een 2 liter turbodiesel met dus de nodige koppel onderin is het rijden met de 2 liter benzine uitvoering van mijn CX-5 anders gesteld. Het is dat ik weinig kilometers meer rij (van dik 45000 naar hooguit 12000 p/j) maar anders had ik zo weer aan een diesel gegaan. De 2 liter benzine presteert voldoende maar dat betekend dat als je echt vermogen nodig hebt je terug dient te schakelen. En als het echt schuin omhoog moet dan is het tot zelfs terug in z’n 3e versnelling waarbij je dan in de 4000 t/min zit. Gelukkig komt dat maar sporadisch voor. Overigens ligt de caravan als een rots achter de CX-5 waarbij deze ook nog eens keurig horizontaal staat dus niet in het midden doorgezakt zoals je dat vaak ziet.
Door het concept van het crosover principe heb je in de CX-5 een zee van ruimte. De achterbank neergeklapt en je kan met het grootste gemak een berg spullen kwijt. Omgekeerd zit een ieder ook achterin zeer behoorlijk. De achterbank is t.o.v. de voorstoelen iets minder comfortabel maar nog steeds prima te doen. Dat komt ook door de prima vormgeving. Een lange rit is dan ook goed te doen. En een kinderstoelje is ook zo geplaatst door de speciale isofix aansluiting. Overigens is het waar dat de voorstoel een ietsje wil zakken. Als de CX-5 een tijdje had stil gestaan betrapte ik mij op dat de afstelling veranderd was. De binnenkant van de bovenkant van het stuur is bij mij altijd uitgelijnd met de bovenkant van de ring van de snelheidsmeter. Is de stoel dus gezakt dan merk je dat onmiddellijk maar wat mij betreft niet storend, gewoon even de stoel omhoog krikken met de handel van de stoel een keer omhoog. In de voorstoelen zit je als een vorst. Er zullen best wel auto’s zijn waarin je nog beter zit maar bij een lange rit heb ik nooit last van mijn rug of iets dergelijks. Dus voldoen deze prima. Wat wel opvalt is dat de zittingen een betere lengte hebben dan t.o.v. de eerder genoemde merken.
Wat ik wel een gemis vind is een fatsoenlijke verlichting in de kofferruimte. Tegen meerprijs kan er led verlichting worden gemonteerd. En verder moet je het dus maar doen met een zielig lampje die handmatig moet worden bedient. (wat je dus kan vergeten!) Kan echt niet voor een auto van dit kaliber.
Ik heb in de inleiding het al genoemd. De panoramaview die je hebt in de CX-5 is echt fantastisch. Toch moet je opletten bij het nemen van krappe bochten versus een muurtje of zoiets. De draaicirkel van de CX-5 is een beetje ruim. En in combinatie met het uitzicht op de flinke motorkap is de inschatting of je nog voorlangs het opstakel kunt komen best lastig. Door het ontbreken van voor parkeersensoren, wat dus niet op het type Skylease zit, moet je soms zomaar even uitstappen om te kijken of het goed gaat maar ook heb ik het meegemaakt dat de installatie ingreep d.m.v. het smart city brake support systeem. Je schrikt je trouwens rot als dat inslaat maar heeft dus al wat naars voorkomen.
Wat een opvallend punt in de CX-5 is dat de motor redelijk snel op temperatuur is en dus ook de verwarming. Althans de indicator gaat snel uit. Al na zo een 5 kilometer (bij ongeveer 10 graden buitentemperatuur) binnen de bb-kom gaat deze uit. Toch hou ik als vanouds 12 kilometer gematigd rijden aan om de techniek de tijd te geven. Misschien niet meer nodig tegenwoordig maar ik denk dat het beslist beter is. Wel naar is dat er geen motortemperatuur meter aanwezig is, echt een tekort, ik erger mij er nog aan. Gelukkig is deze in de nieuwe CX-5 2017 weer teruggekeerd.
De kosten die ik aan de CX-5 heb gehad waren alleen de onderhoudskosten. En vanwege de relatief weinige kilometers per jaar was 1 keer per jaar een bezoekje aan de dealer voldoende. En tijdens de vakanties waarbij de CX-5 toch wel behoorlijk moest presteren met de caravan er achter en in de bergen was er nagenoeg nul olieverbruik. Bij 22000 km heb ik de wielen van voor naar achter geplaatst. Wel moest er dan voor extra worden gebalanceerd maar dat was het dan ook. En nu de CX-5 44 maanden is is de volgende beurt over een paar maanden die van een grote met APK maar dat ga ik niet meer mee maken. Overigens kan op de ANWB site keurig een inzicht worden gekregen over de maandelijkse kosten.
Over een paar dagen dus een verse CX-5 met tal van verbeteringen t.o.v. mijn huidige. Al met al kan ik zeggen dat het een heerlijke auto is die van alle markten thuis is. Dus, goede rijeigenschappen, ruim interieur en solide materialen, ruime gebruiksmogelijkheden, economisch in zowel gebruik als restwaarde en wat ik nog vergeten heb een fantastisch geluid systeem maar bovenal gewoon echt lol met zo een auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M 4WD 192 pk automaat | Full options | Leder | Xenon | Trekhaak | 1.800 kg trekgewicht | Lane assist | Camera etc.
- 2015
- 121.317 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT 2WD Trekhaak, Bose, Memory, Stoelverwarming, Cruise
- 2015
- 128.069 km

Mazda CX-5 2.0 TS+ Lease Pack 2WD | 12MND GARANTIE | NW APK | AIRCO | CRUISE | NAVI | PDC | LMV |
- 2012
- 206.204 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.