Mazda CX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst192.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare degelijkheid

  • 188.000 km

Januari 2019 hebben we het besluit genomen onze Mazda 5 met 250.000 km op de teller te vervangen. Na 7 jaren goede dienst (en 120.000 km gereden), was het tijd voor een andere auto. Met een raar gevoel, want de 5 was een goede auto (zie mijn review aldaar).
Na wijs en lang beraad is ons oog gevallen op de CX-5 van Mazda. Een prijzige keuze, die beter paste bij ons leven nu. 2 Kinderen die ouder en groter waren en geen ritjes voor het voetbal team meer.
Via Marktplaats een mooie witte gevonden. Geen 4x4 (meestal geïmporteerd) maar wel met alles erop en eraan. De eigenaar (2e eigenaar van de auto) was helemaal weg van de auto en had wat kleine aanpassingen gedaan. De bestuurdersstoel was verhoogd, omdat hij lang was (ik ben ook wat langer dan gemiddeld) en de lampen waren direct op het contact aangesloten, zodat die altijd aanstaan. De auto kwam met 17" velgen met winterbanden en 19" velgen met zomerbanden. De dakrails voor een dakdrager (niet gebruikt) maakten het af. De prijs was goed en alle bezoekjes aan de Mazda garage (van 0 tot 125.000 km) waren geregistereerd.

Al bij de reis naar huis was te merken, dat dit een compleet andere auto is dan de Mazda 5. De auto voelt "stevig" aan en is gebouwd om op de snelweg te rijden. Hij is stevig, heeft veel trekkracht en is een genot om te rijden.

Wat is er nu na ruim 60.000 km allemaal aan gedaan (met de uitdraaien ernaast, want Mazda heeft zijn zaakjes goed op orde:

09.2019 136.000km
Bij garage Oostendorp in Nijmegen de auto een grote beurt (onderhoudsbeurd 140,000km laten geven (want dichtstbijzijnde dealer).
zomerbanden erop, banden balanceren. Grote beurt, injectiesysteem reiniging en een accu vervangen 730EUR.
Niet slecht.

08.2020
Remschijven en remblokken vervangen. APK en kleine beurt. 924EUR.

12.2020 155.815km
kleine beurt en wielen wisselen 420EUR

6.2021 162.460km
4 Nieuwe 19" zomerbanden (en nu de goede maat) en APK 750EUR

12.2021 169.000km
APK (vervroegd, want ik wil niet beurt en APK appart hebben), kleine beurt en de i-stop werkt niet goed
De i-stop (start-stop) werkt niet. De computer is weer gereset, maar doet niet zijn werk. Waarschijnlijk is het doordat de vorige eigenaar de lampen altijd aan laat staan. De volgende keer gaat dat dus verholpen worden. Het is niet erg, maar de functie is wel handig. De motor gaat uit bij een stoplicht en de lamp kan ook uitgezet worden. Soms wel handig!!
520EUR

08.2021
motor van de zijspiegel vervangen. Bij het passeren in een smalle straat met spiegels tegen elkaar gekomen. Een gevoelig punt zeggen mensen. Nu dus ook. 130EUR

07.2022 180.155km
Wintercontrole en APK
Draagarm stuk (klikkend geluid)
Xenon lamp voor kapot
450EUR

Maar dat is maar 1 aspect van een auto (alhoewel niet belangrijk). Het andere is hoe is het gevoel.
Het grappige is dat je meestal 60+-ers tegenkomt met een CX-5. Vooral plezierig voor de caravan (want enorm veel trekkracht) en dus niet echt een sportieve auto. Toch voel ik me de koning te rijk en ook vinden mijn zoons het heel fijn mijn auto te lenen. Misschien komt het door de witte kleur, het ontbreken van emblemen op de achterklep en de 19" wielen, maar ik vind hem alles behalve "ouwbollig". De auto rijdt heerlijk. De versnellingen "vallen" zoals het hoort. Bij optrekken is de auto zeer hoog in toeren, dus snel veel power en dan bij het opschakelen is het een beetje zoeken. Snel wegkomen bij een stoplicht is easy, maar een 1km run winnen is niet makkelijk. Ook niet het idee van deze auto, maar toch. In z'n 6 is er niet veel ruimte, maar terugschakelen is werkt prima en geeft de power terug van de 165PK max.
Het trekken van aanhangers is natuurlijk makkelijk te beschrijven. Perfect. De mijne heeft een afneembare trekhaak, die in de praktijk er gewoon aanblijft.

Het verbruik ligt rond de 7.5l/100km. Voor een auto met dit gewicht prima. Op zomervakantie (lange ritten) gaat dat tot 6.8l en als de kinderen de auto veel gebruiken gaat het naar 7.8l. Prima, ook met 19".

Mindere punten:
- De Tomtom van de 2012 Mazda is niet erg goed. voor gewone ritten op vakantie en van A naar B is het prima. De kaarten zijn echter niet altijd up to date, zelfs als je de 100 euro per jaar betaald voor updates. Ik heb in de praktijk dus vaak Waze ernaast aan staan (die ook perfect op de carkit aansluit)
- De achterklep moet met "swung" worden dichtgemaakt. Soms gaat dat niet in 1 keer. De klep moet dan echt een stuk omhoog gehaald worden om weer dicht gemaakt te worden.
- Afneembare trekhaak is niet zo eenvoudig af te nemen.

Dus eigenlijk heel weinig minpunten.

Goede punten:
- Degelijke auto met een stevige bouw. Drempels worden goed genomen, de wegligging is echt subliem, zeker op de snelweg, en de reactie op het stuur excellent.
- Schakelen is een plezier. De motor reageert ook erg goed op terugschakelen., Op de motor remmen gaat dus prima.
- Hoge zit en goed overzicht.
- Lage gebruikskosten

Conclusie na 3.5 jaar en 60.000km is een zeer positief beeld. Deze auto gaan we dus nog wel een tijdje houden.

Zaken die er nu aankomen:
- Bij een autowasstraat in Heteren is de zijspiegel beschadigd (zucht). Toen een aliexpress kap eroverheen, maar nu komen er originele Mazda (zwarte) kappen op.
- Het truucje dat de vorige eigenaar heeft gedaan om de lampen altijd aan te hebben moet gecorrigeerd worden. Dan doet de i-sto phet ook weer en kan het verbruik ook nog omlaag.

wordt vervolgd


Going strong

  • 192.000 km

De winter zit er weer bij op en dus maar weer eens de balans opmaken. Het besluit is gevallen deze CX5 nog maar eens een tijdje te blijven rijden. In plaats daarvan komt er een CX3 bij die de Golf (2004) van mijn vrouw gaat vervangen.

Opvallend was dat nu de jongens ieder een eigen auto hebben, ik het verbruik tot 6.5-6.8 terug kan brengen. Het ligt eraan hoe vaak ik op de snelweg rijd, met lager verbruik bij snelweg.

De kappen van de spiegels zijn vervangen en nu mooi zwart.

De onderbreking die ervoor zorgde dat de lampen altijd aanstonden is eruit gehaald. Het probleem met de i-stop is echter niet verholpen. Dus maar weer een reset bij het wisselen van de banden.

Bij de APK wel wat puntjes:
- stuurkogels voor hadden teveel speling
- kentekenplaatverlichting (lampje weer eens kapot)
- Stofhoes kapot

inclusief een grote beurt en de buitenspiegels net geen 1000 euro. Dus kosten dit jaar voor onderhoud 1500,=

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.