Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 175pk 4WD GT-M (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-D 2.2 175pk 4WD GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 91.913 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Slechte start voor de CX-5
- 92.580 km
Net zelf voor de eerste maal de brandstoftank moeten vullen, is het nog geen 100km later afgelopen met de pret.
Tijdens een rustig snelweg ritje verlies ik plotsklap alle vermogen en weet nog op tijd de vluchtstrook op te rijden.
Zonder enige waarschuwing is de motor afgeslagen en blijft hij dood de startmotor is het enige wat nog rond draait.
Gelukkig heeft de CX-5 nog enige maanden fabrieks/mobiliteits garantie en wordt hij dus afgevoerd naar de dichtstbijzijnde Mazda dealer en weet de dealer in ieder geval goed hoe dit gevalletje aan te pakken. Na een uurtje storing zoeken en het ontzenuwen dat er geen verkeerde brandstof is getankt, is het duidelijk.: Een defecte brandstofpomp.
Zo vlak voor oud en nieuw wordt het natuurlijk niets meer met bestellen en herstellen (begrijpelijk) en krijg ik een CX-3 als tijdelijk transportmiddel mee.
Komende week zal duidelijk worden of de brandstofpomp ook echt de boosdoener is. Laten we het hopen.
9-1-2016
Hij is gemaakt, bleek inderdaad de brandstofpomp te zijn.
Dealer is verder niet bevoegd de pomp te openen om het defect nader te bepalen.
De dealer heeft formulieren opgemaakt tbv het claimen van garantie. Hoop dat de Mazda NL dit zo overneemt.
We gaan hopelijk een fijne tijd tegemoet met de CX-5.
Update
- 117.000 km
Tijd voor weer eens een update. De teller van de CX-5 staat inmiddels op117000km.
Helaas is het e.e.a.weer niet geheel zonder problemen verlopen.
Bij ong.100000 km kreeg de mazda weer problemen, talvan waarschuwingen verschenen op de boordcomputer en waren teherleiden naar oliedrukproblemen.
De plaatselijke dealer moest even zoeken maar was er toch vrij snelachter dat een verstopte olie zeef inhet carter de oorzaak was. Deze verstopping was op zijn beurt weer veroorzaakt door een slechte montage van de verstuivers waardoor overmatige roetvorming was ontstaanen vervolgens in de motorolie terecht is gekomen.
Hier bleek ook maar weer eens dat mazdaechts een minieme onderhouds historie heeft van auto's die uit de lease komen en nog met fabrieksgarantie door een dealer verkocht moeten worden.
Gelukkig opgelost, rijd weer als vanouds.
Kmst 112000.
Auto trekt niet meer door en automaat schakelt niet of heel laat op.
Bij het invoegen op de snelweg wat normaal gesproken heel vlotjes gaatwilhet opeens niet meer lukken.
Eenmaal op snelheid gaat het allemaal wel maar voor het zover is!
Auto maar weer eens naar de dealer gebracht. De dealer verdenkt de automatische transmissie dat kan een duur grapje worden.
Ik geef echter aan dat de bak volgens mij nog gewoon schakelt zolang je maar geen vermogen vraagt.
Het lijkt er eerder opdat de turbo niet of nauwlijks meedoet.
De dealer belt een dagje later met een goed bericht.
Verder onderzoek heeft een gescheurde vacuumslang bij de turbo opgeleverd.
Slangetje vervangen en probleemopgelost.
kmst 115000.
Zomerbanden vervangen door 4 seizoenenbanden van vredestein.
Helaas weer een probleem
- 130.000 km
Ben ik eindelijk eens van beurt naar beurt gereden begeeft 3 dagen na het maken van de afspraak daarvoor de turbo het.
Tot 80 km/h ging het nog goed daarboven had de Mazda geen puf meer en ging hij na lang aandringen nog net 120.
Diagnose: 1 van de 2 turbo's stuk.
Gelukkig heb ik een goede dealer die voor mij keurig een coulance regeling heeft getroffen bij de importeur.
Na slecht het betalen van het arbeidsloon voor de beurt en het plaatsen van een nieuwe turbo mocht een weer goed rijdende CX-5 in ontvangst nemen.
Deze mocht daarna gelijk mee op vakantie naar Noorwegen.
Hier heb ik in ieder geval voor mijn CX-5 een nieuw verbruiks record gezet. Niet zo heel moeilijk daar er in Noorwegen nauwelijks harder gereden kan worden dan 90 km/h.
Met 5 personen in de Noorse alpen heeft hij zich verder goed van zijn taak gekweten en mag hij voorlopig nog even blijven.
En gaan
- 167.000 km
Eindelijk rijdt de CX5 zoals het ooit bedoeld is.
Voor de tweede maal rijdt ik naar de beurt zonder tussentijdse garage bezoeken alles functioneert naar behoren.
Het enige waar ik wat op aan te merken heb is het verbruik wat eigenlijk niet dieselwaardig is.
Rijdt ik zoals b.v. In Denemarken of Noorwegen veel met 80 á 100 km/h dan is het verbruik beduidend lager maar nog steeds niet geweldig.
We zullen het er maar op houden dat het roetfilter/pdf erg. een erg slokje brandstof extra kost. Tel daar ook nog eens de automaat en de 4WD bij op en het is al weer iets makkelijker te verklaren (denk ik).
Terugroep actie
- 179.000 km
Van Mazda nl een oproep voor terugroep actie ontvangen.
De verstuiverrail bevestiging moet gecontroleerd worden op torque.
De vacuümpomp dient vervangen te worden.
Er dient nieuwe softwarebgeeinstalleerd te worden.
Alles is uitgevoerd.
Het regenereren van het roetfilter lijkt nu wat korter te duren dan eerst.
De remmen lijken wat beter aan te grijpen. Vacuümpomp?
Verder doet de Mazda nog steeds wat hij moet doen en heb ik buiten de reguliere beurten bijndendealer geen kosten gehad.
toch weer
- 185.000 km
Weer problemen.
Oliedruk lampje gaat weer branden tijdens het rijden als er wat meer vermogen gevraagd wordt.
Verstuivers blijken weer maar een gelekt te hebben en de motorolie is verzadigd met roetdeeltjes. Gevolg: lekkende verstuivers repareren en motorblok inwendig reinigen.
Goede dealer (Tramper Goes) daar weten ze in ieder geval wat service verlenen is. Ik ben echter een beetje klaar met de CX-5 die toch al weer snel een week bij de dealer gelogeerd heeft.
Helaas is het inruilen van een diesel bij sommige garages nog al een probleem. Waar de en zonder blikken of blozen een prijs kan noemen zijn er ook die daar eerst een week over na moeten denken.
Ik had eigenlijk een CX-3 in gedachten maar na een weekje als leen auto heb ik hem toch van mijn lijstje gehaald.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 S 2WD
- 2014
- 119.559 km

Mazda CX-5 2.0 Skylease+ 2WD 1e Eig., NL-Auto, Dealer Ondh, Navigatie, Airco, Climate Controle, Stoelverw., Parkeer hulp V+A, Keurige nette auto!
- 2013
- 114.729 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M 4WD | Schuifdak| Memory zetels | Elektrische stoelen | Trekhaak | Rijklaarprijs !
- 2015
- 124.075 km