Mazda CX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Nog een half jaar te gaan
- 94.540 km
In 2012 meteen gevallen voor de Mazda CX-5, wat een mooie auto, goede lijnen, wat een ruimte, eindelijk een niet MPV waar je toch ruimte hebt voor 3 kinderen op de achterbank (ga de breedte maar eens meten) eind juni 2012 besteld met de verwachting deze eind oktober/ begin november geleverd te krijgen. Helaas was dit niet het geval, sterker nog in februari had ik eigenlijk besloten maar te annuleren....Helaas kon ik geen lekker alternatief vinden. Ook kan Mazda mij geen leverdatum afgeven, alles bleef in het ongewisse. Uiteindelijk is de auto eind mei 2013 geleverd. Bijna een jaar na besteldatum, een slechte start van de relatie.
Op dinsdag opgehaald en op de vrijdag meteen met de caravan naar Duitsland. Wat een verrassing, de Superb reed fijn met de caravan, maar de CX-5 doet het toch nog wat beter. Wel een hoog verbruik ; 1 op 9 snelheid ongeveer 95.
Ook solo bleef het verbruik relatief hoog, met moeite haalde ik 1 op 14. Deels was dit ook te wijten aan de relatieve korte afstanden.
Verder veel problemen gehad met de USB, maar die zijn uiteindelijk opgelost.
Een vreemd probleem was vlak voor de eerste 20.000 beurt, het olielampje ging branden, terwijl in mijn beleving het oliepeil goed was, de dealer gaf duidelijkheid, deze motor verbuikt geen olie maar het nivo stijgt... er zat dus teveel in. Na deze beurt is het niet meer voorgekomen. Ook geen meetbaar olieverbuik.
De spiegels trillen heel ligt en de motorkap soms, maar niet hinderlijk. Verder perfect stil en met heerlijke motor.
Wel vervelend is het gebrek aan grip, vooral met nat wegdek is het oppassen.
Sinds vorig jaar wordt de auto dagelijks gebruikt om van Almelo naar Groningen te rijden. Veel 80/90 rijden gecombineerd met snelweg rijden. Nu blijf ik ruim onder 130 en het verbruik is nu ongeveer 1 op 17,5 wat ik nog steeds niet echt zuinig vind. Het vreemde is dat ongeveer iedere 200km het verbruik stijgt van ruim 1 op 22 naar 1 op 8 en dat dan 20 tot 25 km lang, hierdoor stijgt het verbruik weer gigantisch, volgens Mazda is dit nodig voor het roetfilter. Blijft een vreemd punt.
Op dit moment ben ik me al weer aan het oriënteren voor een vervanger, ik laat me verassen door de nieuwe Skoda Kodiaq :-)
Problemen
- 105.000 km
Sinds enige tijd gaat het regenereren gepaard met horten en stoten, power verlies en een hoop irritatie. Wil je optrekken is het net of dat de auto op 3 poten loopt/verzuipt. Dealer kan niets vinden; er is geen melding in de computer en er brand geen lampje....We kunnen alleen iets doen als er een melding is. Ik heb al vaker bij de dealer aangegeven dat het regenereren iedere 200km voorkomt en het in mijn ogen wat vaak is. Ik rijdt dagelijks op en neer naar Groningen (250 km totaal) in een rustig tempo. Ik rij er maar mee door, totdat er eindelijk een melding komt.
Nog een punt van irritatie begint, er ontstaan verschillende rammels in het interieur, men name in het tunnelgedeelte, de tunnel maar onder spanning gezet door een ijskrabber met handschoen tussen de stoel en de tunnel te drukken.
Ik moet nog een paar maanden met de Mazda, ik hoop dat deze het volhoud, maar ben wel enigszins teleurgesteld in de Japanse kwaliteit. In mei komt de opvolger voor mijn Mazda; een mooie Volvo V60 D3 cross country eens kijken of dat bevalt.
Afscheid
- 124.900 km
Na 4 jaar tijd voor een opvolger; lease contract is afgelopen.
De problemen zoals omschreven zijn uiteindelijk onderkend door de dealer maar helaas niet meer opgelost. (kostenaspect ook voor de leasemaatschappij)
De laatste 20.000 km waren niet de fijnste, het wisselende trekvermogen en power waren een bron van ergernis en zorgt voor gemengde gevoelens tijdens het afscheid. Ondanks de problemen ben ik nog steeds tevreden over de dealer (Kolenaar Hengelo). De mazda heeft me in ieder geval nooit laten staan en is me verder goed bevallen, maar er zit weinig emotie in de auto. Goed, maar kan beter (degelijker). Kleine en grote ergernissen hebben hiervoor gezorgd en tevens mij doen besluiten even geen Mazda te nemen.
Positief: ruimte, uitstraling, compleetheid, trekkracht (caravan), zit, stille interieur, verlichting.
Minder: lak/roestbescherming, trillende spiegels/motorkap, USB audio, gevoelige besturing.
Op 16 mei heb ik de Mazda laten staan en ben ingestapt in mijn nieuwe auto voor de komende 4 jaar; een schitterende Vovlo V60 CrossCountry D3.
Toch gelijk
- 125.000 km
Toevallig eens gekeken of de auto nog in Nederland reed, en jawel nog steeds; maar de terugroepactie geeft aan dat de problemen die ik heb ondervonden met de auto nu toch worden erkend en opgelost kunnen worden door de dealer/importeur.
Referentiecode producent AK016A
Meldende producent/distributeur Mazda Motor Nederland
Referentiecode RDW MGP190290
Publicatiedatum RDW 01-07-2019
Merk/Type - MAZDA CX-5
- MAZDA MAZDA3
- MAZDA MAZDA6
Categorie defect Motorrijtuigen - motor inclusief brandstof-, smeer- en koelsysteem
Omschrijving defect De luchtinlaatklep kan in gesloten stand blokkeren als gevolg van roetaccumulatie. Hierdoor kan de luchtinlaatklep niet goed functioneren.
Materiële gevolgen Wanneer de luchtinlaatklep in gesloten toestand blokkeert, bestaat de mogelijkheid dat de motor tijdens het rijden spontaan afslaat.
Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade
Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal de luchtinlaatklep controleren en indien nodig reinigen of vervangen. Tevens zal de motorregeleenheid worden voorzien van gemodificeerde software.
Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief
Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer 0182 685000
Opmerkingen RDW Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.