Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 53.461 km |
na lang nadenken wat moeten we doen met de Suzuki toch besloten om op 21 februari een Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Lease Pack te bestellen. De reden dat wij onze Suzuki weg deden was alleen het verbruik. ongeveer 1:10. Voor de rest was de Suzuki een hele fijne en comfortabele auto. We hadden ons bij 2 Mazda dealers laten informeren en achteraf maar slim. De inruilprijs lag bij de ene dealer 4000 euro lager als bij de ander.
nu de Mazda. 15-04-2012
na de eerste tankbeurt vlug uitrekenen naar het verbruik. Ik ben iemand die vlug overschakeld maar wel doorrijdt. het verbruik was na 700 km 1:17,16!!!!!!!. Het is 60% 60km wegen en de rest snelweg.
de motor/transmissie:
de motor is zeer stil en pakt goed op ook onderin. de schakelindicator geeft al aan dat je bij ong 65km/h al naar zijn 6 moet.
Als je dan door trekt naar 80 doet de auto dat goed zonder tegen te stribbelen. hetverbruik is bij 80km/h tussen de 4.0 en de 5.0liter op 100km. bij 120 zit het verbruik tussen de 5,5 en de 6,8l/100 km.
Als je een keer vlug wilt inhalen gaat dit heel erg snel zeker vergeleken met de suzuki.
de versnellingsbak schakelt zeer kort en heel erg soepel ook bij koude motor. De achteruit is ook heel erg makkelijk te vinden net zoals de 6de versnelling.
wegligging/ comfort:
De auto is wel redelijk stug geveert en helt zeer weinig over. Je hebt niet het gevoel dat je met een SUV op stap bent.
de Auto is zeer comfortabel maar richting de sportieve kant.
de stoelen zitten perfect en ook na een lange rit stap je uit zonder dat je last hebt van je rug. Nu hebben we stoelverwarming met 3 standen en dat is wel fijn want de suzuki had er maar 1.
interieur:
het dasboard is heel logisch ingedeeld. Je vind alles op de plaats waar het hoord. De materialen zijn stevig en voelen zacht aan. alle klokken zijn bij zonlicht goed af te lezen. De tomtom navigatie werkt heel makelijk en ook duidelijk. Wel lijkt het frontje waar de navigatie inzit wel kras gevoelig te zijn.
Het handsfree bellen gaat goed in de auto. Ik ben goed verstaanbaar. Het zoeken in het telefoonboek gaat heel makkelijk met het HMi commander of met het touchscreen. Je kan de tel opnemen op het stuur.
je hebt in de auto een zee van ruimte. De Mazda is maar 4cm langer als onze Suzuki maar de auto is van binnen veel ruimer. De kofferruimte is al 65Liter meer. Achterin kunnen ook lange mensen makkelijk met 2 of 3 man zitten.
veiligheidsystemen/startstop:
deze auto is uitgevoerd met:
rvm (rear vehicle monitoring)
AFS (Bi-xenon koplampen met adaptieve bochtenverlichting)
LDW (Lane Departure Warning)
HBC (High Beam Control)
parkeersensoren voor en achter.
istop.
Dit alles is een uitkomst. als je op de Snelweg zit en er zit een auto in je dode hoek dan gaat er een rvm lampje in de buitenspiegel branden. Als je dan je richting aan wil geven gaat er iets piepen. De bixenon verlichting geeft heel erg veel licht en dat de koplampen meedraaien is ook erg fijn.
Het LDW heb ik afgelopen vrijdag geprobeerd en de auto stopt ook egt!! zoals het hoord.
het Automatisch groot licht was ik bang dat het telaat zou uitschakelen maar ook dit werkt zeer goed. Er hoeft maar een auto in de berm te staan een paar 100 meter verderop en het grootlicht gaat al uit.
de istop. In de 843 km die ik gereden heb heeft de auto al 38 minuten brandstof bespaard. het werkt allemaal zeer makkelijk. je rijd op een stoplicht af en zet de auto in z'n vrij en houd de rem in en de auto slaat af. je raakt de koppeling in en de auto loopt al. dit gaat zo snel omdat de auto meteen met een arbeidsslag kan beginnen en dus meteen brandstof inspuit.
ik zal op autoweek het verbruiksmonitor bijhouden.
ik zal bij 10000 weer een update doen.
1ste onderhoudsbeurt
- 20.000 km
20000km:
ik heb de auto nu 7 maanden en hij blijft prima bevallen.
Het brandstofverbruik is nu iets gestegen door de winterbanden. ik rijd nu ongeveer 1:15,5 met veel snelweg kilometers.
Ik ben vorige maand terug geweest voor een nieuwe software voor het rvm. Dit is goed opgelost en hij gaat niet meer in storing.
wel valt mij op dat de auto meer olie is gaan verbruiken. Op 20000 km is dit ongeveer 1 liter. Dit zal waarschijnlijk komen door de hoge compressieverhouding en de olie dit is namelijk 0w20.
de spraakherkenning werkt ook perfect. Als ik nu ergens naartoe wil navigeren spreek ik dit in en dat werkt feilloos.
2 maanden terug heb ik een full options Volkswagen Tiguan gereden 1.4tsi en dit viel heel erg tegen. De Mazda ligt vee beter op de weg en trekt veel beter ook lage toeren.Wat was ik blij toen ik weer terug in mijn Mazda kroop
op naar de volgende 20000 km
verbruik
- 23.898 km
Vandaag retourtje amsterdam gereden met een verbruik van 6,2l/100km een dikke 1:16!!! En dat op winterbanden. Het blijft mij verbazen dat zo'n grote auto dat geweldige verbruik heeft. Op de snelweg de stukken waar 120 gereden mocht worden ook 120 en waar 100 ook 100.
voor de rest blijft dit een hele fijne auto.
Lekker stil van binnen fijne versnellingsbak en hele fijne motor. De auto is wel terug geweest ivm de afdekkap van de motor die was gebroken en daar was een modificatie voor. Aankomende zondag is de introductie van Opels kleine Adam en die weegt maarliefst 1120kg en de Mazda cx-5 1285kg dus het scheelt maar 165kg en dat voor een A sigment auto in vergelijking met een SUV!!!
Fijne auto
- 53.461 km
Ik ben ondertussen 30000 km verder en nog steeds geen problemen. Wat is dit toch een fijne auto. Zowel voor de korte als de lange afstanden.
In de stad rijdt de auto erg fijn. Je kan schakellui rijden en je kan je makkelijk manoeuvreren.
Buiten de stad merk je dat de auto ook erg geschikt is voor de lange afstand.
Ik ben met kerst op wintersport geweest en 1000km aan 1 stuk gereden zonder last te krijgen van mijn rug. De afstand tussen gaspedaal en stuur is optimaal.
De auto is voor een SUV erg wendbaar. Je kan hard door de bochten. De 2.0liter motor is ook erg sportief. Hij klimt makkelijk in toeren met een erg sportief geluid. Ik moet opletten dat ik dit niet te vaak doe want dit is niet goed voor het verbruik. Als ik normaal rijdt dan gaat het zo:
Het verbruik is afgelopen winter tussen de 1:14 en de 1:15,5 geweest. Nu met de zomerbanden verbruikt de auto tussen de 1:15 en de 1:16.5. Blijft erg goed. Een familie lid rijdt een Opel Mokka 1.4 turbo en die haalt net 1:10.
Ik blijf bij mijn gedachte dat downsizing niet de toekomst is maar rightsizing wat Mazda doet wel toekomst is. Theoretisch kan het allemaal wel kloppen een turbomotor maar in de praktijk is een Skyactiv toch stukken zuiniger.
Even terug naar de auto.
Een paar maanden geleden heb ik Tom Tom live erbij gekocht. Dit is een leuke toevoeging aan het fijne systeem. De files die gemeld worden kloppen nauwkeurig. Je kan nu ook het weerbericht voor laten lezen.
Nu de CX-5 2 jaar op de markt is zie je ze erg veel rijden. Het is ook niet voor niets de best verkochte SUV van het land.
Er zijn 2 nadelen voor mij. Het scherm is misschien net iets aan de kleine kant. Het stuur kan af en toe net iets te glad zijn. Dit is bij de nieuwe modellen opgelost door stugger leer te gebruiken.
De bekleding aan de binnenkant is van stof. Dit wordt erg snel vies en is moeilijk schoon te houden. Mazda heeft dit al aangepast door het stof te vervangen door Skai. Volgens de dealer is er een modificatie dus skai maar als ze nieuwe bekleding bestellen krijg ik gewoon weer stof. Dat is een nadeel als je als allereerste een nieuw model wil. Nu op naar de 100.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.