Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Business (2012)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5Mazda CX-5

Signalement

UitvoeringCX-5 2.0 SkyActiv-G 2.0 TS+ Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf33 km
KM-stand laatst3.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste km's in de CX-5

  • 3.000 km

Na 3 weken in de nieuwe Mazda CX-5 te hebben gereden vond ik het tijd om een recensie te schrijven over deze nieuwe midi SUV.

De auto is ongezien besteld uit de brochure welke tot het uitkomen van de auto beschikbaar was.  Op dit moment staat er zo'n 3.000 km op de teller. Waarom ik gekozen heb voor de CX-5 is de lage bijtelling (20%) en de complete uitrusting welke voor de zakelijke rijder beschikbaar is. Het is een 165 pk sterke benzinemotor met voorwiel aandrijving. 

Bij het instappen is goed te merken dat de auto erg ruim is van binnen. Vooral voor lange mensen een echte aanrader, zowel voor- als achterin. In vergelijking tot de qashqai heeft de auto opvallend veel (hoofd)ruimte. Op alle facetten heeft Mazda geprobeerd gewicht te besparen. Dat merk je goed. Zo is er helaas voor dit model geen panoramadak bestelbaar. Dit heeft te maken met de constructiestijfheid van de auto. Ook de gebruikte materialen voelen soms wat fragiel aan. Zo zijn de gebruikte plastics niet altijd even stijf genoeg. Om een voorbeeld te noemen zit er speling in het middenconsole en is de dashboardafwerking van dun kunststof gemaakt dat zo is in te buigen. De auto bezit wellicht wat kinderziektes en het is goed te merken dat Mazda deze auto op productieaantallen heeft gemaakt. Om nog een klein minpuntje te noemen zit de vloerbekleding niet gelijmd aan de bodem van het interieur. Door het wegtrekken van de vloermatten trek je de bekleding mee.
De stoelen zitten goed en de verder afwerking van het interieur is netjes voor een auto in dit segment en deze prijsklasse. De kofferruimte is lekker groot (500 liter) en door de in drie delen neer te klappen achterbank ontstaat een zee van vlakke ruimte. Er gaan makkelijk twee fietsen op zijn kant in zonder dat de fietsen moeten worden gedemonteerd.

Op de weg ligt de auto als een huis. De besturing is lekker direct en voelt lekker zwaar aan. Wat me opvalt is dat er bij het betere bochtenwerk  de auto goed stuurt, hij helt niet over en ook heb je geen last van ondersturing. Hij schakelt lekker direct met korte slagen. De schakelindicator oogt wat nerveus, waardoor je genoodzaakt bent veel op en terug te schakelen. In het begin was het verbruik best hoog, zo'n 8,3 liter als gemiddeld gebruik. Door hier een beetje op te letten is het verbruik nu terug gebracht naar zo'n 7 liter per 100 km. De auto is bij een kruissnelheid van 50 km (in z'n 5e versnelling) en 100 km (in z'n 6) op de grote weg, het zuinigst.
Hogere snelheden leiden onherroepelijk tot een hoger verbruik.
Volgens het boekje heeft de auto een tankinhoud van zo'n 56 liter. In de praktijk geeft de boordcomputer aan dat de tank al leeg is bij 50 liter.
Tot nu toe heb ik daarom nog niet meer dan 50 liter getankt.

Bij het starten van de motor is een mooi vol geluid te horen, dit heeft een mooie uitwerking op de twee uitlaatpijpen. Het heeft het effect van een dikke auto welke veel benzine verbruikt. Nadat de auto op bedrijfstemperatuur is gekomen hoor je hem nauwelijks meer. Zelfs bij het stoplicht lijkt het er op of de auto is afgeslagen. Het is me nog niet gelukt om het zogenaamde i-stop systeem werkend te krijgen. Dit zou er voor moeten zorgen dat de motor bij het stoplicht of in de file uitslaat. De 2 liter motor is voor 's  lands heren wegen prima. Maar nu in de Oostenrijkse bergen te hebben gereden mist de auto met belading behoorlijk wat pit. Waardoor er vaak moet worden teruggeschakeld naar 2e of 1e versnelling. Dit is voor een ervaren dieselrijder een behoorlijke terugschakeling.

Om het verbruik binnen proporties te houden is het noodzakelijk anders en zuinig te rijden. Maar voor een auto is dit segment en met een zee van ruimte is een gemiddeld verbruik van 1:14 netjes te noemen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.