Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf69.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds eind jaren ’80 tweemaal een Mazda 626 hatchback op gas gereden tot ruim boven de 300.000 km, de eerste zonder enig noemenswaardig probleem, de tweede iets minder (enkele malen pittige rekeningen in verband met revisie van het remsysteem, problemen met de ontsteking). Toen de laatste 626 voorjaar 2006 ‘op’ was dus eerst naar de Mazda dealer. Na enig dubben tussen ombouw van een wat oudere 626 op gas en een Mazda6 diesel werd het uiteindelijk een Mazda6 CiTD sportbreak 88 KW, met een kleine 70k km op de teller, vanwege de toch betere ‘looks’ en ook de goede berichten over wegligging en comfort. Het verhaal van de dealer over de voorgeschiedenis was wat duister, afkomstig uit een lease vloot; maar de vraagprijs lag ca 1000 Euro onder wat elders gevraagd werd, en de dealer verzekerde ons dat het een ‘goede auto’ was.
Inmidels zijn we 10 maanden verder, tijd voor enkele impressies:
Comfort en wegligging: prima; echt een klasse beter dan de 626 (die toch ook prima reed). Met name de rustige wegligging waarbij je nauwelijks verschil merkt of je nou 100km/u of 140 km/u rijdt valt op (groter risico op bonnen, helaas). Ook het zitcomfort is prima. Bagageruimte achterin is superruim (we waren natuurlijk een hatchback gewend met daarin een forse gastank).
Wel is in vergelijking met de 626 het uitzicht schuin naar achteren wat minder, en ook bij achteruit parkeren is het moeilijk schatten hoeveel ruimte er is. Ook is de motor behoorlijk rumoerig, zeker bij het optrekken in de lagere versnellingen.
Verbruik: tussen 1 op 15 en 1 op 16 (bij rustig rijden, niet harder dan 120, is dit haalbaar).

PROBLEMEN

Helaas valt deze Mazda 6 sportbreak tot nu toe nogal uit de toon wat betreft problemen en garagebezoek. Een lijstje tot nu toe:

1) na 2 maanden weigerde de auto na een korte stop in Belgie te starten. Dank zij de nog bijbehorende euro service (nog geen 3 jaar oud) konden we na ca. anderhalf uur oponthoud verder. Accu bleek geheel defect te zijn, we kregen een 2e hands accu, die later door de eigen garage is vervangen door een nieuwe

2) vervolgens waren er sluitproblemen met het linker voorraam; deze werden door de garage opgelost

3) gebonk voorin bij het nemen van bochten bij lage snelheid (bijv. bij in- en uitparkeren) deed mij wederom naar de garage gaan. Na inspectie bleek dat een onderdeel in de stuurkolom vervangen moest worden, dat duurde enkele weken, auto weer naar de garage, sindsdien is het probleem opgelost

4) vervolgens ontstonden problemen met de versnellingsbak: bij gasgeven in de 5e versnelling schoot deze versnelling er steeds uit; geen pretje om mee te rijden: steeds in de 5 de hand aan de pook houden om tegendruk te geven. Na onderzoek door de garage bleek het een probleem te zijn dat wel ooit meer was voorgekomen; er moesten 2 onderdelen in de versnellingsbak vervangen worden, na ca. twee weken wachten was de auto 4 dagen in de garage. Sindsdien is het probleem verholpen.

Gelukkig vielen de kosten voor al het bovenstaande nog onder de halfjaargarantie van de garage/3-jarige fabrieksgarantie, die zijn inmiddels (helaas) voorbij. Inmiddels is de km stand 97.000, en lijkt het er op dat de turbo het niet meer doet. Ik kijk het nog even aan, dan maar wat rustiger optrekken – de rekeningen moeten nu zelf betaald! De middelste lettergroep uit het kenteken is NK, ik vrees dat dit een bevestiging is van het vermoeden dat elders op deze site wordt uitgesproken dat er in de NJ-NK-serie een aantal ‘mindere’ exemplaren zijn afgeleverd.

Overigens: behoudens een afleveringsfoutje (compleet versleten ruitenwisser terwijl toch bij aflevering een grote beurt was toegezegd) niets dan goeds over de garage; ze hebben steeds adequaat gereageerd en – uiteindelijk – de problemen opgelost, en bij langduriger werkzaamheden steeds gezorgd voor een leenauto.

Update op km stand 108.000:
Na een maand of vier zonder verdere problemen (behalve dan wat vermogensverlies vooral merkbaar bij langere hellingen in het buitenland) kwam de klapper: tijdens het normaal rijden op de autoweg plots een ratelend geluid voorin, bij terugschakelen naar lagere versnelling sloeg de motor af. De ANWB wegenwacht zag er geen heil in, maar zorgde er wel voor dat we met auto, bagage en al diezelfde avond nog thuis kwamen (complimenten voor de wegenwachters!). Na uitgebreid onderzoek in de garage bleek de onderste krukas gebroken; motorrevisie zou 4 a 5000 Euro gaan kosten. Gezien de eerdere ervaringen met deze auto zag ik daar weinig heil in, ik was toe aan een ’echt’ betrouwbare auto.
Gelukkig was de garage bereid de kosten van de schade te delen, en (dus) een redelijke inruilprijs te bieden; na de ’omruil’ (wel met bijbetaling) rijden we nu in een nieuwere Mazda6 die hopelijk wel betrouwbaar zal zijn. Ik zal daar tezijnertijd een nieuwe review over plaatsen, eerst maar eens zien.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.