Mazda 5 2.0 CiTD HP Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 2.0 CiTD HP Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik zal het kort houden. De wagen is in één woord geweldig. Wat ik niet begrijp is dat er niet veel meer reclame voor de Mazda 5 wordt gemaakt.
De wagen rijdt erg prettig en ligt voor een mpv bijzonder vast op de weg. En, beste mensen, mocht u gaan voor de diesel, kijk dan vooral ook eens naar de High Power uitvoering. Niet onbelangrijk is te weten dat de High Power uitvoering tal van extra veiligheidssystemen mee heeft gekregen die de standaard diesel niet heeft. Ik noem maar eens het tractiecontrole systeem en EBD. Wat de motor betreft; Die heeft een enorme trekkracht dankzij een fors koppel. Voor mij was het verschil in vermogen met de 110 pk versie (die overigens ook puik reed, daar niet van) enorm merkbaar. Ik heb dan ook hoge verwachtingen voor deze zomer als ik de caravan weer door Frankrijk en Spanje moet trekken.En .... wat is die motor toch enorm stil. Verbazingwekkend.
De Executive uitvoering is compleet te noemen. Zo horen cruisecontrol en armsteunen voor de tweede zitrij tot de standaard uitrusting. Die tweede zitrij biedt overigens alle comfort voor de passagier. Ik heb proef gereden in de VW touran,de Citroen C4 Picasso en de Renault Grand Scénic. Die moesten het in dat opzicht(en meerdere), vooral wat het zitcomfort en de ruimte betrof, allen op afstand afleggen t.o.v. de Mazda 5.
Het enige onderdeel dat ik wel minder vind ten opzichte van mijn vorige wagen is de stereo installatie (die overigens standaard meegeleverd wordt). Daar laat ik overigens geen wagen voor schieten.
Ik houd het even hierbij. Wellicht binnenkort een update
Ziehier de update van 9 april 2007:
We zijn alweer 5100 km. verder (nu 6000 km. erop zitten)en de auto bevalt nog steeds uitstekend.
Wat vooral fijn is, is het hoge koppel in de hogere versnellingen. Dat rijdt erg rustig. Wel een wagen waarmee het ’flitstechnisch’ uitkijken geblazen is; je rijdt ongemerkt al snel te hard. Puike reisauto op lange afstanden met een hoog zitcomfort, niet in de laatste plaats op de tweede zitrij. In dat opzicht ben ik veel beter uit dan de Touran en de Picasso c4. Met name de C4 viel op dat vlak enorm tegen. Ik ben echt niet de langste, maar ik moest in die wagen op de tweede zitrij, die met twee kinderen nagenoeg permanent in gebruik is, al meteen met scheve benen gaan zitten. In de Mazda daarentegen, veel betere stoelen en een ruime zit, ook met de benen recht vooruit.
Bij de andere modelbesprekingen zag ik een kritiekpunt dat ik deel, namelijk de stank (petroleumachtige geur) van de standkachel bij koude buitentemperaturen; Als je stilstaat voor een verkeerslicht, dan is dat irritant. Overigens, de stank is op dat moment wel te verhelpen door op dat moment de binnencirculatieknop in te drukken, maar me dunkt dat de ontwerpers al op voorhand over dit stankfenomeen na hadden kunnen denken.
Dit is tot nu het enige minpunt; hier geen krakende veringen of enorme afrolgeluiden binnen in het interieur te melden. Wat dat laatste punt betreft, ik hoor natuurlijk wel de nodige afrolgeluiden, maar daar staat tegenover dat de motor enorm stil is. ik denk dat het gebrek aan motorgeraas, het waarnemen van al die andere geluiden in de hand werkt. Zo zie je maar weer; ’ieder nadeel heb z’n voordeel’.
2 juli 2007, vijf maanden na aanschaf:
Inmiddels al weer 12.500 probleemloze kilometers achter de rug. De caravan heeft er ook al achtergehangen. De combinatie rijdt rustig en de wagen heeft duidelijk een ruime reserve als het op vermogen aankomt. Over anderhalve week naar Spanje toe. Naar ik aanneem, zal het voort trekken van de caravan comfortabel verlopen.
Het interieur dat bevalt ook steeds beter. De tweede zitrij zit erg comfortabel. Als ik zelf niet hoef te rijden, ga ik daar vaak zitten. Prima fauteuil, veel beenruimte en doordat de rugleuning in een comfortabele slaapstand gezet kan worden, kun je op lange nachtritten goed een oogje dichtdoen.
De update van 17 september 2007
Inmiddels zit de trip naar Spanje met caravan achter de wagen er al weer op en het moet gezegd; de verwachtingen over het koppel en de trekkracht zijn volledig waargemaakt op het heuvelachtige en soms bergachtige parcours. De motor doet rustig en toch ferm zijn werk.
Fijn volop reserve te hebben op lastige hellingen. Bergopwaarts wegkomen uit stilstand (file)leverde geen enkel probleem op. De combinatie wagen en caravan is zeer stabiel gebleken, ook bij fikse en soms vlagerige zijwind.
Het verbruik met caravan achter de wagen vond ik verrassend laag: 7,8 liter per 100 kilometer vind ik in ieder geval heel netjes.
Gedurende de pitstops op de parkeerplaatsen met enige regelmaat nieuwsgierige en leuke reacties op de auto gekregen.
Voor het overige; een zeer fijne reisauto waar wij met het hele gezin plezier van blijven houden. Dit weekend zijn wij nog naar de Ardennen geweest met een groot reisgezelschap. Zeven personen in de wagen blijkt heel goed te doen te zijn, al komt met die bezetting wel enig passen en meten kijken.
Inmiddels is de motor goed ingereden en dat merk je onder andere aan het gedaald brandstof verbruik. Gemiddeld verbruik op dit moment met een redelijk vlotte rijstijl: 5,8 liter per 100 km daar waar ik begon met 6,7 liter.
Update 12 augustus 2008:
Inmiddels weer probleemlos dik 26.000 kilometer verder gekomen. De wagen blijft voldoen aan al onze eisen. Ook dit jaar weer comfortabel weer met de caravan heen en weer gereden naar Spanje. Mijn echtgenote merkte terecht op dat de wagen voor zo'n klus allesbepalend is. Enige nadere opmerkingen hierover:
In de wagen merken de inzittenden weinig van de caravan; de bewegingen van de caravan zijn beduidend minder merkbaar dan in de vorige wagens (passat en laguna) waarmee de caravan voorheen werd getrokken. Dat zou natuurlijk ook als een nadeel gezien kunnen worden, maar het verhoogt het reiscomfort in ieder geval wel aanzienlijk en draagt er zeker aan bij dat je na een lange reisdag niet gesloopt de wagen uitstapt.
Acceleratie bij inhaal manoeuvres is perfect in de vijfde versnelling. Bij het inhalen van vrachtauto's, met name bergopwaarts, bereik je ook nog eens snel een acceptabele snelheid voor het achteropkomende verkeer, wat een boel irritatie bij anderen(en zweethanden bij je zelf) voorkomt.
PROBLEMEN
Tot nu toe geen problemen, daar rijd ik natuurlijk ook nog te kort voor met deze wagen.
vijf maanden later:
Ook na 12.500 km. heb ik geen enkel probleem te melden. Saai, maar waar.
Dik 20.000 kilometer op de teller en ik moet bij de eerdere mededeling blijven. Ik heb nog steeds niets te melden.
Nu met 46.500 km. op de teller, geen echte problemen te melden. Wel iets over de degelijkheid van de bekleding in de bagageruimte. Als je een zwaar voorwerp verschuift in de bagageruimte, dan loop je het risico ’voren’ te trekken in de bekleding die je er niet meer uit krijgt. Dat had echt degelijker gekund.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.