Mazda 5 1.8 Touring (2006)

Mazda 5
Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5

Uitvoering5 1.8 Touring
Bouwjaar2006

Begin Maart 2006 eigenaar van een Mazda 5, 1,8 Touring, Kolen grijs.
Het zou een cultuur shock van de eerste orde moeten worden als ik het grijs moest geloven wat tussen mijn oren zit.
Decennia lang VW gereden,(ze zijn een beetje prijzig aan het worden) en nu overstappen naar een Ford in Jappen kleren.
Dat gaat wat worden ,zo dacht ik.

Om maar met de essentie van het verhaal te beginnen, het vooroordeel wat ik had is voor een niet onbelangrijk deel weggepoetst.
Het zoom-zoom gevoel begint langzaam op gang te komen.

Zo zijn de rij kwaliteiten goed te noemen alsmede de wegligging.
Het stuur zou een ongevoelig karakter hebben ,maar dat vind ik een overdreven statement.
De motor heeft inderdaad voldoende vermogen, geen strepen trekker zoals een vorige auteur reeds benoemde.
Met de maximaal toegestane snelheden waarmee we mogen rijden is het zeker voldoende.

Kwaliteits gevoel lijkt dat op het niveau van VW al is die soft touch in het interieur niet te vinden, jammer.(hoog hard plastic gehalte)
Verder zit het meeste erop en eraan zogezegd.

Afrol geluiden van de wielkasten is inderdaad te horen, het is maar net op welk soort wegdek je rijdt.
Het interieur is natuurlijk een grote klankkast , denk aan de gitaar.
Ben van plan om de wielkasten ,onder de kunststof afschermingskappen vol te spuiten met een laag Tectyl, eens kijken of het wat beter wordt.
Verder is het niet dramatisch te noemen, het valt gewoon op omdat de auto van zich zelf redelijk stil is, en dan gaan andere geluiden opvallen.
Maak er geen halszaak van.

Cruise control heb ik als optie achteraf in laten bouwen.
Een aparte stick ,gemonteerd onder de richting aanwijzer , het werkt goed, al had ik initieel wat twijfels.
De drie pre-sets zijn heel handig, ik heb ze op 57-107 en 127 ingesteld, en de flitspalen gaan net niet af.
Het zicht op deze control is slecht te noemen, je moet er even aan wennen, en dan is het een gevoels kwestie om de boel te bedienen.
Wel een beetje jammer dat de zoom zoom enginering afdeling het boeltje niet gewoon op het stuur heeft gemonteerd, zoals de audio bediening.,jammer.
Voedsel voor de update die wellicht in 2008 op de markt komt.

Schuifdeuren doen het goed, het lijkt fragiel, maar ze zijn goed ontworpen.
Je moet er niet mee gaan smijten, alhoewel ze daar ook nog wel tegen kunnen denk ik.
Kijk naar de NCAP testen en je weet hoe stevig ze zijn.
Veder heel handig.

Flex interieur ziet er handig uit.
Het werkt inderdaad alle kanten uit, je kunt er desgewenst een kleine vrachtwagen van maken.
Een TV ophalen die nog in verpakking zit schuif je moeiteloos achter in.
Alles plat gooien dus.
Heel multi functioneel, zoals het woord MPV aanduidt.

Het instrumentarium ziet er wat simpeltjes uit, geen high tech wijzer platen etc.
Gewoon basic zou ik zeggen, groene achter grond verlichting, en dat is een keer wat anders dan de blauwe gloed die ik nog steeds in mijn ogen heb.
Indicatie,s verder Ok.

Deur sluiting met remote control werkt goed, jammer dat je niet van afstand kan zien dat de auto is afgesloten middels een oplichtend ledje in de deurpost.(VW)
Update 2008….

De motor ligt er goed bij,inclusief de gebruikelijke kunstof afscherming zodat de techniek niet meer ziet.
Als techneut valt me op dat verscheidene kabel bomen onbeschermd in het vooronder liggen.
Ik was een afscherming gewend, dit lijkt een beetje goedkoop overkomen.

Verder is het nogmaals een goed rijdende auto.
Er is altijd wat op te merken op een auto, zeker als je van merk verandert.
Neemt niet weg dat met name de prijs stelling in het segment goed is.
Een goed uitgeruste Touran kost veel meer, en ook de gerenommeerde merken laten technische steken vallen.
Er valt niet te twisten over smaak, deze Mazda 5 ziet er goed uit, en is een grote Midi MPV.

De Mazda Euro Service Card krijg je na aankoop vanzelf thuis gestuurd, een pech onderweg garantie, de anwb kan in principe de deur uit, al houdt ik hem er wel bij, prima.

We gaan de Mazda de komende tijd beter leren kennen, ik heb er nu 2000 km op zitten.
Zoals ik er nu tegen aan kijk heb ik een heerlijke auto gekocht, geen krakende voortrein en alles werkt naar behoren.
De dealer in Hilversum vond ik goed in alle aspecten die verkoop en inruil met zich meebrengt.
Tot de update zou ik zeggen.

Geen