Mazda 5 1.8 Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 1.8 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 4 jaar Alfa Romeo 147, en een paar maanden tijdelijk een Renault Scenic (i.v.m. verandering van baan) stond ik voor de keuze van een nieuwe lease-auto. Het liefst weer een Alfa, dat beviel me goed. Maar ik wilde wat meer ruimte dan de 147 biedt en dan kom je bij de nieuwe Alfa 159 uit. Prachtige bak, de sportwagon versie helemaal om te zoenen. Maar het prijskaartje vormde een obstakel, vooral als je niet voor de basis uitvoering gaat maar wat luxe en aardige velgen wil.
Dus wat dan? In ieder geval geen Renault Scenic. Ik heb niets met dat merk en in die paar maanden dat ik hem gereden heb (short term lease) ook nog regelmatig de werkplaats van binnen mogen aanschouwen. En ik kreeg last van mijn rug in die bak. Het enige wat wel beviel aan die auto was de ruimte en de relatief hoge zit. Als je vanuit een Alfa 147 komt heb je de eerste weken de neiging om bij elke bushalte te stoppen (“dat is dan 3 strippen mevrouwtje”), maar na een tijdje leer je de gemakkelijk instap en het overzicht op de weg te waarderen.
Dus je gaat met wat meer interesse rondkijken naar wat er om je heen op de weg rijdt: Tourans, Zafiraas, Versoos, en uiteindelijk val je voor het uiterlijk van de Mazda 5. Je doet natuurlijk ook je huiswerk op Autoweek.nl en leest de eerste recensies van berijders (nu is dus het moment om zelf eens wat terug te doen). Dan de showroom bezoeken, foldertjes meenemen, prijslijst bestuderen, en een afspraak gemaakt voor een proefrit. Een grijze Mazda 5 in de gewenste Executive uitvoering stond op tijd klaar bij de dealer (dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt!), samen met mijn vrouw een ritje in de regio gemaakt en dat beviel erg goed. OK, niet de wegligging en sportiviteit van een Alfa 147 maar dat is ook een onterechte vergelijking. En in ieder geval stukken beter aanvoelend dan een Renault Scenic.
De Strato Blue kleur die ik wilde was niet op voorraad in de Executive uitvoering, maar men had bij de dealer nog wel een Phantom Blue staan. Ook best een aardige kleur (en nu na een paar maanden vind ik die kleur eigenlijk nog mooier ook). Hij zou binnen een week na het tekenen van het lease-contract afgeleverd kunnen worden. Voor iemand die in het verleden 7 maanden op zijn Alfa 147 heeft moeten wachten klinkt dat als muziek in de oren natuurlijk. Helemaal happy weer naar huis.
En toen begon het gedoe. Offertes die twee weken lang in de post zaten, verkeerde contracten, onbeantwoorde telefoontjes, onleesbare faxen, te late betalingen aan het RDW. Afijn, het duurde 4 weken voordat ik hem kon ophalen. Uiteindelijk is het kenteken pas 53 minuten voordat ik mij op de afgesproken dag en tijd bij de garage meldde op kenteken gezet! De dealer heeft er alles aan gedaan, de leasemaatschappij heeft geen goede beurt gemaakt zullen we maar zeggen.
En dus kon ik eindelijk gaan rijden. Er staat nu ongeveer 4000 km op de klok en ik voel me lekker in deze auto. Ik ben gewend aan de wegligging en handelbaarheid, valt me zeker niet tegen. Mijn ervaringen tot nu toe:
Sturen is inderdaad een beetje vaag (in vergelijking met een Alfa), komt misschien ook door de banden die er vanaf fabriek onder zitten (zie andere reviews). Rijgeluiden erg afhankelijk van het soort weg waar je op rijdt, stoor me er niet aan. Stuur ligt lekker in de hand en geïntegreerde bedieningsknoppen voor audio zijn plezierig. Goed verstelbaar ook, een goede zitpositie is zo gevonden.
Stoelen hadden van mij wel wat meer zijdelingse steun mogen geven, maar een dergelijke auto gooi je toch niet vol in de bocht dus daar is overheen te komen.
Schakelen vergde enige gewenning, het inleggen van de vijfde versnelling ging wat moeizaam in het begin maar vormt nu geen probleem meer. Positie van pook is goed, maar ook mij gebeurt het af en toe dat ik de airco per ongeluk uit tik bij het selecteren van de eerste versnelling.
De Executive uitvoering is lekker compleet. Automatische airco werkt goed (sloeg in de Alfa wel eens op hol), stoelen makkelijk te verstellen en weg te klappen, vliegtuigtafeltjes, armsteuntje bestuurder, veel opbergvakjes, goed nagedacht over plaatsing van (en vastzetten van ongebruikte) veiligheidsgordels (geen rammeltjes!). Lekker grote spiegels ook.
Het flex interieur en de schuifdeuren zijn erg makkelijk in gebruik. De regensensor is instelbaar en werkt uitstekend (had daar op voorhand mijn twijfels over, ik hou niet zo van auto’s die bepalen wat voor mij het beste is).
Van de dealer gratis een Parrot Bluetooth module gekregen. Werkt perfect en bij aflevering binnen 1 minuut ingesteld en operationeel gekregen. Vijf jaar geleden kostte een volledig ingebouwde professionele carkit nog 1100 guldentjes, nu kan ik mijn gsm gewoon in mijn zak houden. Leve de vooruitgang.
Het dashboard is veel hard plastic waar je bovendien elk vuiltje en vlekje op ziet. Doet een beetje afbreuk aan het luxe gevoel. Maar ik vind dat deze auto voor een schappelijke prijs heel veel waar voor zijn geld biedt, zeker in vergelijking met sommige concurrenten.
Geluidssignaal bijna lege benzinetank: ik had de irritante “piepjes” uitgezet die klinken bij elk knopje dat je aanraakt (ramen, radio). Tot ik een keer tot mijn grote schrik zag dat er nog maar een paar druppels brandstof in de tank zaten zonder dat ik een waarschuwingssignaal had gehoord (lampje brandde wel). Dus ik de piepjes maar weer aangezet. Maar dat blijkt niets uit te maken, ik krijg nog steeds geen geluidssignaal bij een bijna lege tank. Toch maar weer het instructieboekje erbij pakken, kan me niet voorstellen dat Mazda daar niet aan doet. Of heeft misschien met de lege accu te maken (zie “problemen”).
Lijkt misschien vreemd dat er af fabriek geen CD-speler is ingebouwd, maar zo kan je wel zelf kiezen wat je er in wil hebben. Ik heb de 6 CD-wisselaar met MP3 functie genomen, dus nu meer dan 100 uur favoriete muziek aan boord. Werkt allemaal prima, ook geen problemen met radio ontvangst. Nadeel is dus wel dat dit extra kosten zijn waar niet iedereen op voorhand rekening mee zal houden.
De 1.8 benzinebron stelt zijn beperkingen aan een sportieve rijstijl. Als je regelmatig met volle belading rijdt (kinderen/honden/schoonmoeders/tenten), of van plan ben iets aan de trekhaak te hangen, zou ik zeker aanraden de 2.0 of de diesel te nemen. Ik denk nog wel eens met weemoed terug aan de prestaties van mijn Alfa, maar ik ben zelf ook wat rustiger geworden in de afgelopen jaren en ben nu meer gericht op veilig (en in de file) naar huis rijden.
PROBLEMEN
Na een week stilstand i.v.m. vakantie geeft mijn gloednieuwe 5 geen enkele sjoege meer. Noppes, nada, zelfs de deurontgrendeling doet het niet meer. De hulpdienst met de powerpack is langs geweest en verder geen problemen meer ondervonden. Radio zenders opnieuw moeten instellen, bediening van ramen vanaf bestuurdersplaats was twee weken lang niet mogelijk (nu weer ineens wel, vaag). Binnenkort langs de garage om door te meten waar nou het probleem zit. Er lekt dus ergens stroom weg en dat zou wel eens te maken kunnen hebben met de installatie van de CD speler of de Bluetooth module.
Wordt nu echt tijd om aan dit verhaal een eind te breien. Je begint met de instelling dat je eigenlijk weinig toe te voegen hebt aan al eerder gegeven recensies, en je ziet wat er van komt. Ik hoop dat de eerste update beduidend korter zal zijn, en even op zich laat wachten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.