Mazda 3 Sport 1.6 Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sport 1.6 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 111.690 km |
KM-stand laatst | 111.690 km |
ZoomZoom Experience
- 111.690 km
Aanschaf: km 111.690 (2010/3)
Voordat ik de auto in 2010 kocht, vielen mijn ogen eerst op de Audi A3 (vijfdeurs). De Mazda3 trok ook mijn aandacht door zijn sportieve looks. Toch maar even in beide auto's gezeten en de Audi had een beduidend mindere uitrusting, terwijl hij nog eens EUR 2.000 duurder was. Wat is zo eigenlijk triest vind bij Audi is dat er niet eens audiobediening op het stuur zit, terwijl het een 'premium merk' zou moeten voorstellen.
Ik ben 1.94m en zat ook niet comfortabel in een A3. Toen ben ik wezen kijken voor de Mazda 3. Ik zag er een staan waar mijn ogen op vielen; Carbon Gray, Executive 1.6.
Ik zit er comfortabel in, ook op de achterbank kan ik met mijn lengte makkelijk zitten en hoef mijn hoofd niet gebogen te houden zoals bij de Audi A3.
Ik heb eigenlijk expres zo lang gewacht om een review te schrijven, want een review over de eerste 500 km vind ik niet echt een review, maar goed dat ter zijde.
De auto rijdt heerlijk. Het wordt niets voor niets als een rijders auto bestempeld. Schakelen is een genot, dat gaat zo soepel. Ik heb in veel auto's gereden (nog laatst in de Mercedes CLA), maar geen een schakelt zo soepel als de Mazda. Mijn vorige auto Ford Focus Futura model vond ik ook erg leuk, maar als ik the whole package vergelijk met deze Japanner, dan wint de Duitser niet.
Het interieur vind ik prachtig en overzichtelijk. De cijfers op de kilometerwijzer staan er sportief in. Jammer dat ze dit niet op de huidige (nieuwe) Mazda3 hebben gecontinueerd. Verder vind ik oranje display erg mooi, zoals BMW.
De banden zijn van 205 profiel en ik merk dat de auto mede door de banden erg stabiel is. De Focus had 195 profiel.
Drie maanden na aanschaf heb ik besloten om Xenon koplampen in te zetten. Deze geven de auto nog meer sportieve looks. s' Avonds is het zicht ook veel beter, vergeleken met de normale.
Ook heb ik een Parrot MKi9200 in laten zetten voor handsfree bellen en usb aansluiting. Ik deed het meer omdat hij usb aansluiting had. Na twee jaar begaf de Parrot het. Hij deed heel raar en reageerde heel sporadisch weleens op usb en op bellen. Ik gebruik deze niet meer.
Ik vind het nogal zonde, want het heeft mij totaal EUR 300 gekost.
Bij het draaien van de kontaktsleutel om de motor te starten gaat vlekkeloos. Bij de Focus merkte ik toch een beetje duw-werk lijkt het wel en dat hoor je dat de motor aan staat.
Qua afwerking ziet het prima in de Mazda3, veel degelijker dan de Focus die toch wat kraakdingen had, voornamelijk bij de deuren (binnenkant). Dit komt als de auto erg vaak in de zon heeft gestaan (vakantie 30+ graden) dan heeft dat blijkbaar een effect op het materiaal wat er op zit. Verder is de Mazda3 erg stil. Bij de stoplicht hoor ik de motor niet, ook al zet ik de ventilatie op 1 of uit, dat is ongelooflijk.
De Mazda3 stuurt direct en gaat lekker mee in de bochten.
Wat ik zeer bijzonder goed en mooi vind bij de Mazda3 is dat de handrem juist iets meer naar rechts staat van de bestuurder dan helemaal tegen hem op. Helaas is bij de nieuwe Mazda6 deze weer bij de bestuurder. Jammer! Ik vond het wel wat hebben en gaf ruimte ook.
Onderhoud: km 147.000 (2012/3)
Ik heb nieuwe remblokken achter en voor vernieuwd. Nieuwe olie 10/40 in gezet en 2 nieuwe Bridgestone banden voor aangeschaft. Die 2 die voor waren zijn achter nu. Bij de APK keuring was verder niets op aan te merken.
Onderhoud: km 162.350 (2012/11)
Nieuwe olie en nieuwe oliefilters in gezet. Verder is alles even gecheckt op alle punten en gecontroleerd. Geen op- en aanmerkingen.
Ik vind dat de Mazda3 wel wat meer verbruikt dan de Focus. Ik moet echt mijn best doen om gemiddeld 6.6l te halen. Dit lukt wel, maar op snelwegen rijd ik niet meer dan 100 km/u en binnen de bebouwde kom is het schakelen naar zijn 4 als hij 50 rijdt. Je kan er wel dus zuinig mee rijden.
Maar met mijn gemiddelde rijgedrag is het 7.6l (gecombineerd).
Ik rijd best sportief en vorig jaar in Duitsland heb ik de auto geklokt met 195 km/u. Ik denk niet dat hij harder kan gaan, bovendien heb ik de banden er niet voor. Ik merk ook dat de duivel uit de auto pas naar boven komt als ik meer dan 110 km/u rijdt. Vanaf 130 km/u is het zalig om te rijden, gewoon een genot.
Ja, elk auto heeft minpunten ook de Mazda.
- in wat hobbelige straten met drempels hoor ik rammels op de achterbank/kofferbak. dit is een algemeen bekend euvel bij de eerste serie van Mazda3.
- een 2.0 zou meer plezier geven, denk ik. Ik merk toch bij het stoplicht; dat het schakelen van 1 naar 2 perfect gaat, maar tussen de 50-100 zou de auto wat sneller mogen. De 1.6 heeft 105 pk.
- de cd speler loopt heel soms vast bij cd's die gebrand zijn. dit gebeurt met name in het midden. dus als een cd 20 nummers heeft, dan hoor je langzaam al bij nummer 9 zelfs rare dingen, zoals alsof op de achtergrond iemand met papier bezig is. bij het afspelen van originele cd's is dit niet het geval. nogmaals, hij doet het niet bij elke gebrande cd.
- ik vind cruise control een gemis.
- geen USB aansluiting
Dit is mijn eerste Japanse auto, en moet zeggen dat ik het niet verwacht had. Degelijk, betrouwbaar en rijplezier.
Onderhoud: km 192.000 (2014/7)
Ik heb nog steeds plezier met deze Mazda 3, ook al vind ik de nieuwe Mazda 3 erg gruwelijk mooi, maar van deze wil ik nog eventjes genieten.
Op onderhoud gebied, alleen olie even bijvullen. APK was goedgekeurd! Verder is het gewoon zalig in te rijden.
Een minpuntje, mijn display waar je de cd tracks, temperatuur, aircotemperatuur e.d. ziet, werkt niet meer. Op een dag deed deze het niet meer. Jammer! In het begin vond ik het erg storend, maar ach nu gaat alles op het zoom-zoom gevoel. 15 jaar terug hadden auto's nog niet eens display en als nu maar iets niet werkt raakt men in paniek. Ik gelukkig niet. Bovendien kost een een nieuwe display om er in te plaatsen tussen de eur 400 en eur 600.
Update: 214.115 km
Eindelijk weer eens een update, en een belangrijke. Nog voor de zomer 2015, begaf mijn accu het. Ik had mijn xenon lichten aan staan, terwijl de motor uit was, resultaat accu leeg. Volgens de ANWB was deze al minder dan 25 procent en een nieuwe was noodzakelijk.
Nou komt het leuke er van; sinds ik de nieuwe accu heb, doet mijn display het. Jawel, mijn boardcomputer / cd is weer zichtbaar en alles werkt. Nou vind ik het wel een zeer kwalijke zaak dat geen een Mazda dealer tegen mij had gezegd dat het wellicht aan mijn accu lag, dat de display het niet meer doet. In plaats daarvan werd er gezegd dat het vaker voorkomt bij Mazda's dat de boardcomputer het begeeft. Ik geloofde er niets van, maar het was gewoon geldklopperij. Jammer!
Binnenkort zal ik wat olie bij moeten vullen. Het enige wat ik nog merk is dat de auto een tikkeltje veel motorolie verbruikt. De een zegt dat het normaal is, de ander weer niet. En als ik op het internet er naar zoek, dan weet ik ook niet wat ik moet geloven.
Even een korte update dus, auto rijdt nog steeds naar behoren.
DEC: 2019
Ik heb afscheid genomen van mijn Mazda 3, met ruim 305.000 op de teller, wat best knap is voor een benzine. Ik heb er geen mankementen aan gehad. Nu rijd ik in een Mazda 2 GTM Skyactiv.
Zie mijn review over de Mazda2.
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mazda-2-skyactiv-g-90-gt-m-2019-3/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren