Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)
Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst7.200 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dag Alfa, Hoi Mazda!

  • 1.500 km

Terwijl verschillende familieleden op zoek waren naar een nieuwe auto, was ik tevreden met m'n Alfa. Beviel me goed, dus waarom zou ik veranderen?

Bij het zoeken werd mijn hulp gevraagd, dus dat betekende veel bezoekjes aan occasioncentra, dealers etc. Allerlei modellen tegen gekomen, ook nu niets wat een goede opvolger voor de Giulietta kon zijn. Niet erg, scheelt me centen dus prima.

Weken later, de rest inmiddels geslaagd voor een nieuwe auto, zat ik zelf voor de leuk op de bekende websites te kijken. Op mijn scherm verscheen de Mazda3. Tja... nee snel weg klikken. De volgende dag was ik weer aan het zoeken. Moest niet te gek worden, dus een 2014/2015 model prima. In het rood wel, oh ja en dan ook een GT-M! Er kwamen dus ineens eisen. Toen het facelift model voorbij kwam, veel duurder, maar wel uitgebreider en nieuwer en ja die achterbumper stuk mooier. Zucht... oké facelift model moet het dan worden. Hoewel... ik besloot om naar de Toyota dealer te gaan (zijn we vaste klant), om mijn Giulietta te laten taxeren. Daar krijg ik vast veel te weinig voor naar m'n zin en ben ik genezen van de Mazda. Je raadt het al... het viel me heel erg mee. De zoektocht ging verder, de verkoper bij Toyota belde wat rond en kwam met een import pre-facelift. Dat werd 'm dus niet want pre-facelift. En als je zo door blijft redeneren, teken je ineens voor een spiksplinternieuwe.

Ik zag de voordelen van een gloednieuwe wel; de Mazda kon precies worden zoals ik 'm wil, vanaf dag 1! Het werd dus; Een Mazda3 2.0 120pk GT-M in Soul Red, de standaard 18'LM gespoten in 'Bright Dark', ingebouwde dashcam en waxoil. Ja, dat moest 'm worden! Waarom GT-M? Omdat ik stiekem een beetje verwend ben als het om auto's gaat. De Alfa hoefde er niet uit namelijk, dus als het dan toch gebeuren moet dan ook met een waardige opvolger. Dus met de hele rambam er bij die je krijgt met de GT-M. Klein detail; ik had nog geen meter gereden in een Mazda3.

Het waren twee lange weken, toen mocht ik 'm ophalen. Helemaal in Breda, want transport naar hier in de buurt was niet meer tijdig te regelen. Ik wilde de auto namelijk hebben voordat ik naar Duitsland zou gaan, dus dan kan dat ritje naar Breda er wel bij. Gelijk een mooi stuk om eens te testen of ik niet een hele grote fout heb gemaakt. De auto stond er bij zoals ik dat in mijn hoofd had. Een gek idee dat ik dus nu ook een Mazda3 heb waar ik toch altijd langer naar bleef kijken als ik er één tegen kwam.

Hop de auto in, terug naar de Toyota in Noordwijk. Via de verkoper in Noordwijk ben ik aan de Mazda3 gekomen. Hij wilde de auto het liefst zelf afleveren, dat lukte niet dus afgesproken dat ik de auto direct kwam laten zien om er een tweede 'aflevering' van te maken. Auto mocht de showroom in en ging op de Facebookpagina van de dealer. Zo tof vonden ze het. Ja, dat vond ik mooi. Maakt je een trotse eigenaar.

En blij werd ik helemaal toen ik dus voor het eerst zelf achter het stuur ging zitten. Ik sta namelijk al 50 pk en een turbo achter op de Alfa. Nu kon ik niet echt de dapperste uithangen, want met 8 km op de teller begon ik rustig. Op zich goed, zo moest ik alle tijd nemen alles rustig langs te gaan. En de verschillen met de Alfa waren mij al duidelijk in 5 minuten. Waarom heb ik dit nu pas gedaan?!

De eerste oneffenheid in de weg, en mijn tanden bleven zitten waar ze horen te zitten. Dat was ik anders gewend in de Alfa. Ik noemde het maar Italiaanse charme, maar tenenkrommend was het wel op den duur. De Mazda pakt die oneffenheden veel soepeler. En dat geldt ook voor het rijden. Ik was bang dat ik verslaafd was geraakt aan de turbo, maar feitelijk kwam ik zelden in die turbo. Wat betekent dat de NA Mazda vanaf begin al veel meer wil. Wat gaat het allemaal ongekend soepel. Even rustig optrekken op de invoegstrook ging veel vlotter dan ik van te voren van plan was. Komt ook omdat er veel minder windgeruis en motorgeluid naar binnen komt. Op zich niet gek, de motor draait +- 300rpm minder met 120km/u.

Wennen aan de koppeling/rem/gas hoefde ik niet, dat laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen. Net als het schakelen, valt heel soepel de versnellingen in. Is dat niet iets wat je zou moeten verwachten van een nieuwe auto? Ja, kan je zeggen en het zou ook zou moeten als je het mij vraagt. Maar als ik het vergelijk met de VW Golf van de zaak die ik nieuw kreeg, die schakelt vanaf moment 1 al hakerig.

Direct de eerste dag al 300km op de teller gezet. Hetgeen wat even wennen was, het Headup Display. Zat in het begin te zoeken in de klokken, maar eenmaal gewend aan de Headup, mis je het direct als je in een andere auto stapt. Snelheid, lane assist, navigatie, adaptive cruisecontrol instellingen, je ziet het op de display. Ja dit soort snufjes vind ik prachtig. Bij de huidige A7 betaal je voor zo'n display gewoon dik 1800,- euro, maar het zit gewoon in de 3.
Multimedia is via touchscreen maar ook via de Idrive achtige manier te bedienen. Snapte nooit zo waarom daar zo lovend over werd gesproken. Nu snap ik het. Ik heb de touchscreen nog niet geprobeerd, zo fijn werkt de draaiknop.

Ook de eerste meters in het donker gereden. Daar was ik wel blij mee, want ik was me toch benieuwd naar die full led! En het overtrof eigenlijk mijn verwachtingen. Wat een zicht! Geen gloeiende spijkers meer, wat ook wel H7 heet. De High Beam Control mocht ook gelijk dienst doen. Een systeem wat niet bepaald nieuw meer is (de Focus van 5 jaar terug had het ook al), maar in de Mazda gaat het een stapje verder. Sowieso is de lichtopbrengst met grootlicht echt waanzinnig en bijna beschamend te noemen. Het feit dat er leds uitgeschakeld worden, daar waar er een voor/tegenligger zit, werkt echt fantastisch. Ongetwijfeld werkt dat in de high-end auto's beter, maar ik ben er content mee!

Enkele dagen later mocht ik weer met de Mazda3 op pad richting de Nordschleife. Niet om het circuit op te gaan, maar voor de testwerkzaamheden. Mooi moment om de auto gelijk goed in te rijden, wat er dus in resulteert dat er dus na 4 dagen al dik 1300km op de teller staan. Over het verbruik valt nog niet veel te zeggen, de motor moet nog de kans krijgen om zich te zetten. Maar ik rij nu al zuiniger dan de Alfa ooit gedaan heeft (6,2l/100km). Dus dat belooft wat.

Om een lang verhaal kort te maken. Koop nooit een auto voordat je er in gereden hebt! Behalve als je in het C-segment shopt en het om een Mazda3 gaat, spijt ga je er niet van krijgen! Ik had dit veel eerder moeten doen, dit kan nog wel eens een langblijvertje worden!

Edit 4/7/2018
De Mazda3 is ongeloofwaardig goed, zo blijkt althans uit de comments. Er wordt gedacht dat ik gesponsord word door Mazda o.i.d. Was het maar zo, dan had ik gelijk die 165 pk versie gebietst bij MazdaNL. Schijnbaar hebben mensen behoefte aan dramatisch slechte reviews o.id. Zelfs de vogels zijn er fan van, en laten dat ook regelmatig blijken.
Valt er niets te zeuren? Ik blijf van mening dat ik het voor nu allemaal prima vind. Ik heb wel mijn vraagtekens bij het feit waarom je niet de ramen kunt openen/sluiten met de sleutel, een luxeprobleem wat ik niet als storend ervaar. Ook gek dat de portieren niet automatisch op slot gaan (niet te vinden in instellingen), dus dan maar handmatig doen. Multimedia reageert wel bijzonder traag op input vd stuurbediening, zowaar een kritische noot.
Klagen over dat de auto bijvoorbeeld geen digitale klokken heeft of dat 'ie geen verdere autonome functies heeft, vind ik onzin. Ik kocht de auto zoals ik 'm in de dealer zag staan, als ik val over dat soort zaken dan had ik er nooit aan begonnen. Voor wat ik mij wens in een auto is 'ie vollediger dan ik van te voren bedacht had.

De grens over

  • 7.200 km

Ook al ruikt het interieur nog alsof de auto net uit de showroom komt, staat de auto nu 3 maanden op kenteken en staan er 7200km aan ervaring op de teller. Verschillende soorten wegen, verschillende landen. Ik denk voldoende voor een update van de review. En voor bepaalde lezers, ik heb wat te zeuren!

Voor mijn vakantie ben ik al weer terug geweest bij de Mazda dealer. Tijdens een rit naar en van Duitsland ging een storingslampje van de koplampen aan. Later blijkt dat de automatische grootlicht het niet meer doet. Auto herstarten was een tijdelijke oplossing, foutmelding kwam weer. Later werd dit lampje vergezeld met de Smart City Brake en nog een lampje (weet niet meer welke). Auto uitgelezen, niets te zien behalve storing in stuurhoeksensor. Melding was al van weken geleden. Computer gereset, vier weken later weer uitgelezen en storing was niet terug gekomen. Het zal...

In een kleine twee weken zo'n 3600km gereden. Met veel snelweg, de landweggetjes in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland. Maar ook de serieuze klimmen als de Stelvio pas en de Grossglockner. Vooral naar de laatste twee was ik benieuwd. Ik heb de Grossglockner, die ik voor het gemak even GG noem, de laatste jaren vooral in auto's mét turbo gereden. En dat went. De Mazda dus turboloos, en ja dat merk je. Veel hoogtoeriger, anders wil 'ie niet. Tot 75km/u in 2, eerder naar 3 heeft echt geen zin. Al is de schakelindicator het daar niet mee eens. Moet er wel bij gezegd worden dat de GG wel een serieuze steile is. Met of zonder turbo, klimmen doet de 3 prima. Dalen ook, al moest ik wel wennen aan de remmen. Er lijkt wat minder gevoel in te zitten, al had ik bij de tweede keer GG er geen last meer van.
Wat mij opviel, is dat het afremmen op de motor bergaf gewoon soepel gaat. Zodra je met de airconditioner aan naar beneden gaat, wordt het een hobbelige ervaring. De remkracht van de motorrem wisselt iedere 3 seconde. Ik heb nog even niet kunnen bedenken hoe dat kan.

De verlichting is echt super. Heb het al gemeld, maar daar in de totaal onverlichte omgeving is het toch echt heel duidelijk.

In de tijd alle systemen goed kunnen testen, of in ieder geval ervaring mee kunnen op doen. En dan kom je wel achter een paar eigenaardigheden. Zo ben ik geen vrienden met de ACC. Een systeem die niet verder kijkt dan de auto voor je, die dan samenwerkt met iemand die al een heel idee heeft wat hij wil doen. Voor mij is het aanpassen, dat gaat de ene keer beter dan de andere keer. Maar wat ik nog vooral het naarste vind; Ik ga van 70km/u naar 100/u. Als de ACC op 70 stond en je schakelt bij 100 door, begint de auto af te remmen. En met remmen bedoel ik serieus remmen. De ACC gaat zich er ineens mee bemoeien, rijdt veel harder dan ingesteld en gaat in de ankers. Niet heel ideaal voor de achterliggers. Ofwel, eerst ACC zelf uitzetten, maar dat schiet er nog wel eens bij in.

Opmerkelijk is ook dat de ene keer wel, en de andere keer niet de navigatie in het headup display komt, al staat die functie wel aan. En dat de multimedia soms ruzie heeft met mijn mobiel, ook apart. De mobiel wint, en dus crasht de multimedia.

Verbruik gaat stuk beter dan de Alfa Romeo. Gemiddeld over de 7200km heeft de Mazda +- 6.1 liter/100km nodig. Heel netjes als je het mij vraagt.

Een meer kritische review dus, betekent niet dat ik nu ontevreden ben. Ik ben nog steeds heel blij met de auto. Leuk dat verschillende Soul Red Mazda's die ik in Oostenrijk tegenkwam, toch de moeite namen om even te zwaaien. Zelfs iemand die er speciaal voor stopte. Ja, vind ik leuk. De omgeving en de auto schreeuwde dus ook voor nieuwe foto's, die staan nu bij de fotoserie.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.