Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7.887 km |
KM-stand laatst | 8.120 km |
De eerste dagen als Mazda3-rijder
- 8.120 km
Na ruim zeven jaar rijden met mijn eerste auto (een 2008 Toyota Aygo) werd het tijd voor iets anders. Deels vanwege de kilometerstand (150.000), maar vooral omdat ik vanwege een andere baan meer op de weg zit. Dan is een beetje 'body' om je heen natuurlijk wel prettig.
Nu wil de ironie dat ik nooit veel met Aziatische auto's heb gehad. De aanschaf van de Aygo in 2015 was er dan ook vooral één die ik met m'n hoofd deed: ik zocht een auto die voordelig in gebruik was en dan is zo'n Aygo gewoon een prima ding. Zeven jaar lang bracht 'ie me overal, en buiten de bekende kwaaltjes (koppeling en uitlaat) en een kapotte bobine verliep dat 60.000 kilometer lang min of meer probleemloos.
Al dagdromend keek ik de afgelopen maanden al eens vaker met een schuin oog naar een Mazda3 (BN) als potentiële opvolger van de Aygo. Want ondanks dat mijn hart vooral sneller gaat kloppen van Europese auto's, is zo'n 3 toch ook wel een verdraaid mooie en betrouwbare auto met veel luxe voor hele betaalbare prijzen.
Begin februari ging het ineens heel snel. Voor de aardigheid weer eens een zoekopdracht op Gaspedaal uitgezet en daar kwam een prachtige 3 van medio 2018 bovendrijven. Nog geen 8.000 km gereden, voor 70% van de nieuwprijs en precies zoals ik 'm het liefst zie: als GT-M in Soul Red. Twee uur rijden, maar gezien de maagdelijke kilometerstand en de nette prijs met recht een buitenkans, dus toch maar eens een belletje naar Spijkenisse.
Na een prettig telefoongesprek met verkoper André toog ik de volgende dag naar Mazda-dealer Kooy (die de auto ook nieuw heeft geleverd en door de jaren heen heeft onderhouden) voor een proefrit. Die beviel dusdanig goed dat ik er snel uit was: dit moest 'm worden. Gisteren heb ik de auto opgehaald en de rit van twee uur naar huis was gelijk een mooie gelegenheid om wat eerste ervaringen op te doen. Wat valt zoal op?
• De stoelen. Voor mensen met een wat breder postuur zijn ze wellicht wat (te) smal uitgesneden, maar ze vallen perfect om mijn lichaam en bieden heerlijk veel steun. Voor mij is de zitpositie dusdanig goed dat ik twee uur later zonder ook maar een centje pijn uitstapte.
• De uitrusting. Adaptive cruise control, LED-koplampen, een head-up-display, lederen bekleding, Bose-audio, stoel- én stuurwielverwarming en 18 inch lichtmetaal: zomaar een handvol opties die standaard op deze topuitvoering (GT-M) zitten. Qua 'value for money' is zo'n 3 één van de beste aanbiedingen in z'n segment.
• De ergonomie. Ik heb de auto inmiddels twee dagen en de eerste indruk is dat alles prettig en intuïtief werkt. De bediening van de multimedia is voor mij als kersverse Mazda-rijder natuurlijk even wennen, maar zelfs zonder me er al te veel in te hebben verdiept, lijkt het allemaal heel logisch in elkaar te zitten. Ook mooi: je kunt veel aspecten van de auto tot in detail naar je eigen voorkeur instellen.
• De rijeigenschappen. Wat een fijne allrounder is dit! De 3 stuurt prettig sportief en communicatief, zonder dat dat noemenswaardig ten koste gaat van het comfort. Ook de handgeschakelde zesbak schakelt loepzuiver en trefzeker. Wat daarom helaas wel des te meer opvalt, is dat de stuurwielrand erg dun is. Kleinigheid natuurlijk, maar een wat dikker stuurwiel zou prima passen bij het stuurmanskarakter van de 3.
• De uitstraling. Heel persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de 3 een plaatje van een auto - en getuige de vele positieve reacties die ik de afgelopen twee dagen heb ontvangen, ben ik daarin niet de enige. Mensen zijn vooral enthousiast over de kleur en de velgen, maar ook over het totaalplaatje. Ook het interieur ziet er mooi uit, met her en der fraaie lederen accenten (in de deurpanelen en op de middenconsole bijvoorbeeld).
• De prestaties. In een wereld vol turbo's houdt Mazda lekker eigenzinnig vast aan de atmosferische motor. Met 120 pk is het weliswaar geen strepentrekker, maar dat is ook niet wat ik zocht. De motor is vlot genoeg om fatsoenlijk met het verkeer mee te komen. Ook bij lage toeren pakt de auto goed op, zonder bokkerig en stoterig te worden. Qua geluidsniveau heb ik geen referentie in dit segment, maar de isolatie is wat mij betreft prima in orde. Het brandstofverbruik ga ik bijhouden.
• De keyless entry. Gisteravond wilde ik vanwege de vorst een folie over de voorruit leggen, maar terwijl ik van het linker- naar het rechterportier liep, sprong de auto al op slot. Veiligheid voor alles natuurlijk, maar iets minder snel op slot zou praktisch zijn. Mogelijk is dat via de instellingen wel aan te passen, maar daar moet ik me nog even in verdiepen.
Mijn eerste ervaring met de 3 is, samengevat, bijzonder positief. Qua verkoopcijfers is de auto een underdog in z'n segment, maar dat zegt niets over z'n kwaliteiten. Tot zover alvast mijn eerste ervaringen met de 3. Ik ben voornemens om de auto nog jaren te blijven rijden en ga m'n best doen om mijn ervaringen te blijven delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 122 Comfort , Automaat, LMV 18 Inch, HUD, Zwart dak, Stuurverwarming, Stoelverwarming, Clima, stoffen bekleding, Apple Carplay, PDC, Camera, Navi, Adap. Cruise
- 2019
- 108.476 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 SkyLease GT
- 2018
- 84.424 km

Mazda 3 2.0 SA-G LUXURY LEER NAVI CAMERA LMV
- 2019
- 79.856 km